رفتن به مطلب

۴ آزمایش برای سنجش ایده‌های کسب‌وکار


alireza13802001

پست های پیشنهاد شده

%DB%B4-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%B4-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%B3%D8%A8%E2%80%8C%D9%88%DA%A9%D8%A7%D8%B1.jpg

۴-آزمایش-برای-سنجش-ایده‌های-کسب‌وکار

۴ آزمایش برای سنجش ایده‌های کسب‌وکار

 

ریشه‌ی هر کسب‌وکار جدید یک ایده است که یا می‌خواهد صنعتی را تغییر دهد و یا زندگی را برای رسیدن به هدفی بهبود بخشد (گاهی هم هر دو). اما قدرت و دوام این ایده است که امکان پذیری کسب‌وکار را تعیین می‌کند. یک ایده‌ی به ظاهر خوب که نقص‌هایی داشته باشد ممکن است بنیان سازمان را بهم بریزد، در همان حال ایده‌ای که شایستگی‌هایش بیش از کاستی‌هایش است ممکن است بدون توجه به آینده‌ی موفقش رها شود.

 

بدون مشاهده کاربردهای عملی و واقعی چطور می‌توانید ایده‌ی کارآفرینی خود را بسنجید؟

 

“آزمون‌های فکری” به شما فرصت می‌دهد از زوایای مختلف کسب و کار خود را تصور کرده و نقاط ضعف آن را قبل از شروع پیدا کنید. ۴ آزمون فکری زیر برای ارزیابی دوام ایده‌ی شما بسیار کاربردی اند:

 

۱- ایده‌ی خود را مورد انتقاد قرار دهید.

بدون توجه به اینکه چقدر ایده‌تان را دوست دارید یا اینکه چقدر به نظر بی نقص می‌آید، آن را بشکافید. این آزمون بجای اثبات دلیل قوت و دوام ایده‌ی شما، بدنبال روش‌های سنجش نقاط ضعف آن است.

آزمایش خود را با یک تصور قبلی شروع کنید: ایده‌تان خیلی ضعیف و پر از نقص است. خود را بعنوان یک مشتری ناراضی درنظر بگیرید و تصور کنید برای پیدا کردن نقص‌ها جایزه‌ی نقدی به شما تعلق می‌گیرد. آنها را فهرست کنید. اینکار به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعفی را پیدا کنید که در غیراینصورت ممکن نبود به آنها پی ببرید.

 

۲- ظهور یک رقیب

درحال حاضر ممکن است رقبای بالقوه زیادی برای ایده‌تان در بازار وجود نداشته باشد. در این آزمون فکری، هدف شما طراحی یک برند رقیب است.

این برند برای متمایز بودن باید چه بکند؟ چطور نسخه بهبود یافته مدل اصلی باشد؟ این سوالات به شما کمک می‌کند برند خود را در مقابل رقبای اجتناب‌ناپذیر تقویت کرده و یا حتی مسیر تازه‌ای برای برندتان پیدا کنید.

 

خواه ناخواه رقبایی در حوزه کاری شما ظهور می‌کنند، پس هرچه بیشتر احتمالات را درنظر بگیرید، به نفعتان است.

 

۳- تست دهه

“تست دهه” یک آزمون بسیار مهم برای سنجش طول عمر ایده‌ی شماست. مفهوم آن این است که زندگی را یک دهه بعد از این در نظر می‌گیرد و کسب‌وکار شما را در آن جای می‌دهد.

برای مثال تصور کنید سال ۲۰۲۵ است و موضوعات داغ امروز دیگر مطرح نیست. دسترسی به اینترنت جهانی شده، ماشین‌های بدون سرنشین در خیابان‌ها رفت و آمد می‌کنند، هواپیماها بدون سرنشین شده‌اند و واقعیت مجازی جدیدترین روش برقراری ارتباط است.

 

این مثال‌ها تصوراتی ذهنی هستند که به شما کمک می‌کند دنیایی بسیار متفاوت از جهان امروزی را تصور کنید. حالا چطور می‌توان ایده‌تان را برجسته کرد؟ آیا زمان بر ایده‌ای که در ذهن دارید تاثیر می‌گذارد؟ آیا این ایده وابسته به مد روز است و ممکن است در ۱۰ سال آینده دوره‌اش تمام شود؟

 

۴- تست رابطه

نهایتا روابط احتمالی را که برند شما با مشتریان برقرار می‌کند بسنجید. مشتری را تصور کنید که از محصولات یا خدمات شما بسیار هیجان زده است. بهترین حالت چیست؟ باز هم برای خرید به شما مراجعه خواهد کرد؟ حاضر می‌شود پول بیشتری برای حق اشتراک بپردازد؟ به دوستانش در مورد خدمات شما خواهد گفت؟

این آزمایش به شما در ارزیابی مقدار درآمدی که در محدوده‌ی زمانی معین با راضی نگه داشتن مشتری بدست می‌آید، کمک می‌کند. اساسا موضوع، سنجش رشد درآمد است.

 

اگر حس می‌کنید ایده‌ای که دارید قدرتمند و بادوام است، از این آزمون‌های فکری استفاده کنید و موضوع را زیاد آسان نگیرید. هرچه در ابتدای کار سخت تر بگیرید و دید منتقدانه داشته باشید، در تحمل مشکلات آینده راحت تر عمل خواهید کرد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...