رفتن به مطلب

با استعلام خلافی خودرو بیشتر آشنا شویم


saraminai

پست های پیشنهاد شده

به طور کلی جرایم راهنمایی و رانندگی بر چهار دسته هستند:

  1. تسلیمی‌: یکی از روش‌هایی که خلافی برای خودرو شما ثبت می شود، ارائه برگه جریمه توسط افسر راهنمایی و رانندگی است. در این نوع جریمه به دلیل رویت گواهینامه توسط افسر، مشخصات راننده متخلف در برگ خلافی خودرو ثبت می‌شود که به این روش جریمه خودرو جریمه تسلیمی می‌گویند.
  2.  الصاقی: یک نوع دیگر جریمه خودرو قراردادن برگه جریمه روی خودرو توسط افسر راهنمایی و رانندگی بدون حضور راننده است. در این حالت به دلیل عدم‌حضور راننده، مشخصات راننده در برگه جریمه ثبت نمی‌شود.
  3.  دوربینی: ثبت خلافی خودرو توسط دوربین‌های راهنمایی و رانندگی نصب‌شده در معابر
  4.  دوبرگی: زمانی‌که افسر راهنمایی و رانندگی به راننده متخلف دستور توقف می‌دهد اما راننده متوقف نمی‌شود خلافی خودرو به صورت دو برگی صادر می‌شود. 

مالکان خودرو تنها 60 روز برای پرداخت خلافی ماشین به‌صورت تسلیمی‌ فرصت دارند و در صورت عدم‌پرداخت ظرف مدت 60 روز، مبلغ خلافی خودرو دو برابر می‌شود. ضمن این‌که اگر مبلغ کل خلافی ماشین به بیش از 1 میلیون تومان برسد دستور توقف برای خودرو صادر می‌شود. بنابراین استعلام خلافی خودرو و پرداخت آن از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در نظر داشته باشید که جریمه خودرو به صورت تسلیمی‌ را جدی گرفته تا بعدا دچار پشیمانی نشوید.

در گذشته برای دریافت استعلام خلافی خودرو شما مجبور بودید به مراکزی مانند پلیس 10+ مراجعه کنید، اما امروزه روش‌های زیادی برای استعلام خلافی خودرو و پرداخت خلافی وجود دارد که شما با استفاده از این روش‌ها می‌توانید به‌صورت آنلاین اقدام به استعلام خلافی خودرو کنید:

1- استعلام خلافی با مراجعه به پلیس 10+

دفاتر پلیس 10+ مرجع حضوری استعلام خلافی خودرو محسوب می‌شوند. هزینه دریافت برگه خلافی خودرو (سال 98) 6500 تومان به اضافه 3300 تومان تعرفه رسیدگی غیر حضوری اجرائیات (بررسی  شکایت  خلافی خودرو) است. بابت هر رديف خلافی قابل اعتراض هم مبلغ 300 تومان از شما دريافت مي‌شود. علاوه‌بر این در صورتی که پرینت لیست جریمه‌های شما بیشتر از 3 برگ باشد برای هر برگ هم مبلغ 1500 تومان پرداخت خواهید کرد. 

نکته مهم : برای افرادی که مبلغ خلافی خودرو آن‌ها بیش از 1 میلیون تومان است، مراجعه به دفاتر پلیس 10+ فایده ای ندارد و این افراد به منظور رفع کردن مشکل خلافی باید به مراکز راهنمایی و رانندگی  مراجعه کنند.

2- استعلام خلافی خودرو با پلاک

یکی از سوالات پرجستجوی کاربران در خصوص دریافت استعلام خلافی خودرو در مورد امکان گرفتن خلافی خودرو با پلاک است. پلیس راهور ناجا این امکان را فراهم کرده تا مالکین خودرو با استفاده از تلفن به اطلاعات جریمه خودرو دسترسی داشته باشند. برای این منظور کافی است با شماره 88288888 از تلفن‌های ثابت تهران یا 02188288888 از تلفن همراه یا شهرستان‌های خارج از استان تهران تماس بگیرید. این شماره تلفن گویا است که امکانات زیر را در اختیار شما قرار می‌دهد (البته اگر از پس مشغولی این شماره تلفن برآمدید و توانستید تماس بگیرید). ناگفته نماند که شما با این روش فقط می‌توانید از جریمه خودرو خود باخبر شوید و به هیچ عنوان امکان پرداخت جریمه خودرو را ندارید.

  • شماره‌گیری عدد 1:  استعلام تخلفات رانندگی
  • شماره‌گیری عدد 2: استعلام صدور گواهینامه و استعلام صدور کارت ماشین

پس برای گرفتن خلافی خودرو با پلاک باید عدد 1 را شماره‌گیری کنید تا به اپراتور مربوطه وصل شوید. با دادن شماره پلاک به اپراتور مبلغ خلافی خودرو به شما داده خواهد شد.

3- خلافی خودرو آنلاین

سامانه خلافی خودرو یا همان سایت پلیس راهور ناجا اصلی‌ترین و معتبرترین مرجع دریافت خلافی خودرو محسوب می‌شود. برای دریافت جریمه خودرو پرداخت نشده کافی است به آدرس rahvar120.ir  مراجعه کنید.

• اطلاعات سایت آفلاین است و به طور هفتگی آپدیت می‌شود.
• در صورت پرداخت جریمه خودرو از طریق سایت، اطلاعات بعد از 72 ساعت در سامانه پلیس راهور درج می‌شود.
• سایت راهور ۱۲۰ برای آی‌پی‌های خارج از کشور بسته است لذا اگر قصد استعلام خلافی خودرو از این سایت را دارید با آی‌پی‌های داخل کشور و بدون VPN به سامانه پرداخت قبض خلافی مراجعه کنید.

علاوه‌بر سایت راهور ناجا وب سایت‌های دیگری هم هستند که همین خدمات را ارائه می‌کنند و اغلب هم در مقایسه با سایت راهور تجربه کاربری بهتری دارند.

عمچنین علاوه بر 3 روش بالا، روش های دیگری مانند استفاده از اپلیکیشن های موبایل، استعلام پیامکی با کد VIN و استفاده از کد USSD نیز وجود دارد که جزئیات این روش ها را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...