رفتن به مطلب

کاهش فروش در نتیجه کاهش تقاضا


پست های پیشنهاد شده

در نامه‌ای که روز چهارشنبه از سوی تیم کوک برای سهام‌داران اپل ارسال شد، مدیرعامل شرکت از کاهش‌پیش‌بینی‌های مرتبط با درآمد این شرکت در فصل اول ۲۰۱۹ خبر داده است. در نامه‌ی ارسال‌شده توسط تیم‌کوک دلائل متعددی برای کاهش پیش‌بینی‌ها ذکر شده است.

یکی از اصلی‌ترین دلائل ارائه‌شده توسط کوک، کاهش تقاضا در بازارهای مختلف و به‌ویژه در چین است. در ماه نوامبر، کوک اظهار داشته‌بود که در برخی بازارهای درحال توسعه نظیر برزیل، هند و روسیه با کاهشی بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی روبه‌رو خواهندبود؛ هر چند این مسئله در رابطه با چین صدق نخواهدکرد.

کوک از زمان‌بندی عرضه‌ی آیفون ۱۰ اس و ۱۰ اس مکس، افزایش ارزش دلار دربرابر دیگر واحدهای پولی و محدودیت‌های مرتبط با زنجیره‌ی تأمین قطعات نیز به‌عنوان دلائلی برای افت پیش‌بینی درآمدهای آتی این شرکت یادکرده است. البته کوک به این مسئله نیز اشاره کرده است که با وجود افت فروش آیفون، دیگر بخش‌های این شرکت موفق به رشد ۱۹ درصدی فروش نسبت به سال گذشته شده‌اند؛ اما از آنجا که از آیفون به‌عنوان اصلی‌ترین ساخته‌ی اهالی کوپرتینو یاد می‌شود، افت فروش آیفون به‌منزله‌ی خبری بد برای این شرکت خواهدبود.

به‌ادعای رویترز این مسئله تنها به دولت‌ها مربوط نمی‌شود. پس از اینکه ماه گذشته یکی از مدیران رده‌بالای شرکت چینی هواوی به درخواست ایالات‌متحده در کانادا دستگیر شد، برخی از مشتریان چینی از خرید محصولات اپل که شرکتی آمریکایی است امتناع می‌ورزند. تیم کوک در مصاحبه با CNBC گفته است که محصولات اپلتوسط دولت چین هدف قرار نگرفته است؛ اما برخی از مشتریان ممکن است به‌دلیل آمریکایی بودن این شرکت از خرید محصولات آن خودداری کنند.

در عین حال، عده‌ای از کارشناسان با انتقاد از سیاست‌های قیمت‌گذاری اپل، از برچسب قیمت ۱۰۰۰ دلاری آیفون به‌عنوان یکی از دلائل افت فروش یاد کرده‌اند. کیرانجیت کائور، یکی از تحلیل‌گران IDC در این رابطه می‌گوید:

اپل در چند فصل گذشته عمل‌کرد خوبی در چین نداشته است و یکی از دلائل این مسئله افزایش بیش از حد قیمت آیفون است که از ۱۰۰۰ دلار هم فراتر رفته است. این مبلغ تقریبا سه‌برابر قیمت محصولات رایج در بازار این کشور است.

در پایان باید گفت که کوک از کاهش هزینه‌ی تعویض باتری برای آیفون‌های قدیمی‌تر نیز به‌عنوان دلیلی برای استقبال کمتر از آیفون‌های جدید یاد کرده است. این مسئله تاحدی منطقی به‌نظر می‌رسد؛ دارندگان مدل‌های قدیمی‌تر آیفون می‌توانند با پرداخت مبلغ ۵۰ دلار جهت تعویض باتری، کارایی گوشی‌هوشمند خود را تا اندازه‌ای افزایش دهند. همین مسئله باعث می‌شود تا آن‌ها برای مدت طولانی‌تر به استفاده از گوشی قدیمی خود ادامه‌دهند و به سراغ آیفون‌های جدید نروند.

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...