رفتن به مطلب

توصیف خطای 404 و 9 خطای رایج دیگر در درخواست های HTTP


Matrix

پست های پیشنهاد شده

توصیف خطای 404 و 9 خطای رایج دیگر در درخواست های HTTP

صرف نظر از خطای 404 شما چند نوع خطای دیگر در مورد صفحات را می شناسید؟ آیا شما تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که آیا واقعا چه اتفاقی در پس زمینه رخ می دهد که باعث بروز چنین خطاهایی می شود؟ در واقع این کدها ابزارهایی هستند که از طریق آن می توانید اطلاعات مهمی را به کاربران بدهید. این کار باعث می شود که شما آنها را بهتر بشناسید و مخصوصا زمانی که صاحب سایت باشید. اگر شما بتوانید از این کدها به درستی استفاده کنید می توانید نرخ پرش از سایت خود را به شدت کاهش دهید ، رتبه خود در موتورهای جستجوگر را افزایش دهید و کارایی سایت خود را نیز بالاتر ببرید.

 

بررسی و تحقیق در مورد تمامی این خطاها کاری است بسیار دشوار که نیاز مند یک تحقیق کامل و صرف زمان کافی برای این کار می باشد اما چیزی که اهمیت دارد این است که همه شما کسانی که صاحب سایت هستید و یا شغل شما وب مستری می باشد باید بتوانید به این خطاها آشنایی کافی را پیدا کرده تا نحوه عملکرد سایت خود را تا آنجایی که ممکن است افزایش دهید.

 

به این نکته دقت داشته باشید که یک سایت خود الزاما سایتی نیست که هیچ خطایی در آن رخ نداده باشد بلکه سایتی خوب است که بتوان آن را به درستی کنترل نمود.

 

آشنایی با کدهای وضعیت

در پشت همه صفحات خطا شما یک وضعیت HTTP را با کد شاهد خواهید بود که از طریق سرور به مرورگر کاربران ارسال می گردد. این کدهای وضعیت در یک فرمت با 3 رقم یا عدد دیده می شود. عدد اول بیانگر کلاس کد وضعیت می باشد:

 

 

  • 1XX برای مقاصد اطلاعاتی استفاده می شود
  • 2XX نمایانگر یا مشخص کننده موفقیت است
  • 3XX برای REDIRECT یا همان انتقال به صفحات دیگر استفاده می شود

 

هیچ کدام از این کلاس ها به عنوان خطاهای صفحات HTML شناخته نمی شود زیرا در این موارد کاربران به خوبی می دانند که باید چه کاری انجام دهند و یا به کدام صفحه دیگر مراجعه نمایند. چیزی که ما به دنبال توضیح آن هستیم کدهای وضعیت 4XX و 5XX می باشد:

 

 

  • 4XX برای معین کردن خطاهای سمت کاربر می باشد
  • 5XX معین کننده یک خطای روی داده شده در سمت سرور است

 

خطاهای HTML نیز در این حالت ها نمایش داده می شوند زیرا در این حالت ها کلاینت هیچ نظری در مورد اینکه به کجا باید برود ندارد. حال اجازه بدهید تا این موارد را بررسی کرده و دلیل به وجود آمدن این خطاها را پیدا کنیم.

 

خطاهای سمت کلاینت (4XX)

5e318-404%20on%20wall-320_thumb.jpg

 

 

  1. 400 – درخواست نامناسب

 

وقتی که کلاینت ها درخواست هایی را به سمت سرور ارسال می کند که سرور قادر به درک آنها نیست چنین اتفاقی رخ خواهد داد. این خطا معمولا زمانی اتفاق می افتد که کلاینت درخواستی یا داده ای را به سمت سرور ارسال می کند که با قوانین پروتکل HTTP مغایرت داشته باشد. بنابراین سرور نیز از پردازش چنین درخواست هایی که قالب دستوری درستی ندارند ناتوان خواهد بود.

 

وقتی که شما چنین خطایی را در مرورگر خود مشاهده می کنید به این معناست که یک وضعیت ناپایدار سمت کاربر ایجاد شده است : یک سیستم عامل محافظت نشده ، یک ارتباط اینترنت ناپایدار ، یک مرورگر ناکارآمد و یا یک مشکل در کش مرورگر. بنابراین یک ایده خوب می تواند این باشد که شما ابتدا وضعیت کامپیوتر خود را به درستی معین کنید و پس از آن اقدام به تماس با صاحب سایت کنید.

 

همان صفحه وب قبلی را در یک مرورگر دیگر نیز باز کنید ، کش مرورگر خود را پاک کنید و بررسی کنید که تمامی آپدیت های امنیتی را نصب کرده اید. اگر شما این خطا را در کامپیوتر ویندوزی یا مک خود مشاهده کردید احتمالا مشکل از بررسی های امنیتی خواهد بود.

 

 

  1. 401 – درخواست تایید اعتبار

 

زمانی که شما به یک سایتی وارد شوید که برای دیدن آن نیاز باشد شما پسوردی را وارد کنید با چنین خطایی مواجه خواهید شد. این خطا در مرحله اول یک پیام کلاسیک مبنی بر رخ دادن خطا را برای شما به نمایش نخواهد گذاشت اما یک پنجره پاپ-آپ برای شما به نمایش گذاشته خواهد شد که از شما می خواهد پسورد خود را وارد کنید.

 

اگر شما مجوز لازم را داشته باشید آنگاه همه چیز به درستی کار خواهد کرد و شما می توانید بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه داده و به آن سایت محافظت شده با پسورد لاگین شوید. در غیر این صورت شما به یک صفحه تایید اعتبار هدایت خواهید شد.

 

اگر شما صاحب سایت باشید می توانید این چنین پسوردهایی را برای محافظت از سایت خود معین کنید. برای این کار می توانید از cPanel استفاده کنید. برای این منظور می توانید بر روی Password Protect Directories کلیک کرده و و در بخش security آن فولدرهایی را که میخواهید از دسترسی آنها جلوگیری کنید را معین کنید. این نوع از امنیت می تواند یک روش خوب برای شما باشد که بتوانید از بخش مدیریتی سایت خود محافظت کنید.

 

 

  1. 403 – دسترسی ممنوع!

 

شما در شرایطی ممکن است که با این خطا مواجه شوید که مثلا کاربر یک درخواست معقول را به سمت سرور فرستاده است اما بنا به دلایلی سرور در آن لحظه امکان پردازش یا پاسخ به آن درخواست را ندارد به همین دلیل چنین خطایی رخ خواهد داد. وقتی که این نوع از محافظت صورت گیرد شما دیگر قادر نیستید که به صورت مستقیم به فولدرهای سایت خود دسترسی داشته باشید. و مورد مشابه دیگر این است که ممکن است کلاینت درخواست فایلی را کرده باشد که اجازه دسترسی آن را نداشته باشد.

 

شما می توانید این نوع محافظت از سایت را بنا به دلایل امنیتی در سایت خود تنظیم کنید. شما با این کار می توانید میزان امنیت سایت خود را در برابر هکر هایی که می خواهند به فولدرهای شما که اطلاعات حساس شما در آن قرار دارد حمله کنند ، محافظتی را ایجاد نمایید.

 

خوشبختانه امروزه بسیاری از میزبان ها این نوع از محافظت را برای مشتریان خود قرار داده اند. اما اگر که شما مایل باشید تا سطح بالاتری از امنیت را در سایت خود داشته باشید لازم است تا به cpanel خود مراجعه کرده و در بخش advanced آن اقدام به انجام تنظیمات بیشتر کنید.

 

 

  1. 404 – یافت نشد!

 

این خطا را می توان به عنوان رایج ترین خطای ایجاد شده توسط وب سرورها معرفی نمود. و مطمئنا شما مقالات زیادی را در مورد شخصی سازی این صفحات خوانده اید. مرورگر شما وقتی این خطا را نمایش می دهد که سرور از پیدا کردن منبعی یا پردازش درخواستی که شما داشته باشید ناتوان باشد.

 

در این حالت دو سناریوی اصلی وجود دارد که باعث بوجود آمدن چنین خطایی می شود. اول اینکه ممکن است بازدید کننده آدرس url را به درستی وارد نکرده باشد و دوم اینکه ساختار لینک سایت درخواستی تغییر کرده باشد و لینک های فعلی به صفحاتی اشاره داشته باشند که هم اکنون به جاهای دیگری منتقل شده اند. همچنین این خطا می تواند در سطوح بالای آدرس ها نیز اتفاق بیافتد. این کار معمولا زمانی رخ می دهد که سایت شما از یک سرور به سرور دیگری منتقل شده باشد اما DNS ها هنوز به مکان قبلی آن سایت اشاره داشته باشند. این نوع از مشکلات معولا در زمان های کوتاهی رخ می دهد.

 

ممکن است که شما از متخصصین سئو شنیده باشید که این نوع از خطاها ممکن است که رتبه سایت شما را کاهش دهد اما خود گوگل اعلام کرده است که این کار تاثیری در رتبه سایت شما نخواهد داشت. و شما می توانید به راحتی از این نوع خطاها صرف نظر کنید.

 

[مرتبط : 7نکته حرفه ای طراحی سایت متناسب با سئو ]

اما ممکن است که شما بخواهید تعداد این نوع از خطاها را کاهش دهید زیرا باعث افزایش میزان نرخ پرش در سایت شما خواهد شد. رایج ترین کار برای جلوگیری از این خطاها این است که شما بتوانید از راهکار 301 یا همان انتقال به صفحات جدید استفاده کنید.

 

 

  1. 408 – درخواست متوقف شد!

 

وقتی که درخواست کاربر زمان زیادی را برای پاسخگویی در بر داشته باشد آنگاه این نوع از خطا رخ خواهد داد. این خطا زمانی اتفاق می افتد که سرور درخواست کاملی را از سمت کاربر در بازه زمانی معین شده برای هر فریم دریافت نکرده است. همچنین این خطا زمانی پایدار خواهد بود که بار کاری زیادی بر روی کلاینت یا سرور وجود داشته باشد.

 

گاهی اوقات هم هر دو سمت کلاینت و سرور به درستی کار می کنند اما یک ایراد در ارتباط اینترنتی هم ممکن است باعث بروز چنین خطایی شود.

 

 

  1. 410 – منتقل شده

 

این خطا بسیار شبیه به خطای 404 می باشد. هر دوی این خطاها به این معناست که سرور نتوانسته است خطای فایل مورد نظر را پیدا کند. در حالی که خطای 404 به این نکته اشاره دارد که فایل مورد نظر ممکن است به جای دیگری منتقل شده باشد اما خطای 410 خبر از پیدا نشدن دائمی فایل مورد نظر خواهد داد.

 

خطای 410 به کلاینت می گوید که منبع مورد نظر به صورت عمدی از دسترس خارج شده است و اینکه صاحب سایت تصمیم گرفته است که چنین شرایطی را برای سایت خود ایجاد کند. بنابراین خطای 404 میگوید که شاید بتوان باز هم فایل مورد نظر را در جای دیگری پیدا کرد اما 410 به این نکته اشاره دارد که شما قطعا نمی توانید به این فایل دسترسی داشته باشید.

 

خطاهای سمت سرور (5XX)

8a971-getty-106633881-56cca5f35f9b5879cc5afaa5.jpg

 

 

  1. 500 – خطای داخلی سرور

 

این خطا رایج ترین نوع خطای ایجاد شده سمت سرور می باشد و به این مسئله اشاره دارد که یک شرایط ناخواسته باعث شده است که سرور نتواند به درستی به درخواست کاربر پاسخ بدهد و یا اینکه درخواست او را پردازش نماید.

 

اگرچه در این حالت مشکل از سمت شما مشتری نمی باشد اما شما می توانید در این مواقع کارهایی مانند بارگذاری مجدد صفحه ، پاک کردن کش مرورگر ، پاک کردن کوکی های مرورگر و باز و بسته کردن مجدد مرورگر را نیز انجام دهید. شما در این حالت ها می توانید با وب مستر سایت نیز تماس بگیرید و ممکن است که آنها در آن لحظه مشغول به رفع کردن اشکالات آن باشند.

 

البته این اتفاق ممکن است زمانی هم رخ دهد که میزبانی کننده وب شما دچار مشکل شده باشد. علت آن ممکن است به خاطر یک خطا در مجوز باشد و یا اینکه مشکلی برای فایل .htaccesss رخ داده باشد و یا اینکه حتی ممکن است شما با کمبود حافظه در سرور مواجه شده باشید.

 

 

  1. 502 – دروازه ورود نادرست

 

این خطا زمانی رخ می دهد که یک اشتباه ارتباطی میان دو سرور رخ بدهد. این خطا زمانی رخ می دهد که یک کلاینت به عنوان کامپیوتری که می تواند بخشی از سرویس های یک سرور را تهیه کند با او ارتباط داشته باشد.

 

 

  1. 503 – سرویس به صورت موقت در دسترس نیست!

 

این خطا معمولا زمانی رخ می دهد که یک بار اضافی بر روی سرور ایجاد شده باشد. و یا زمان انجام یک عملیات از پیش تعیین شده رسیده باشد. این خطا به کاربران می گوید که سرور مورد نظر درحال حاضر در دسترس نمی باشد و این خطا و شرایط میتواند با یک تاخیر کوتاه برطرف گردد. اگر شما خود صاحب وب سایت هستید لازم است تا اطلاعات دقیقی در این مورد داشته باشید و زمان بندی های مناسبی را برای اعمال مرتبط با نگهداری سرور خود داشته باشید. اگر شما نتوانید این زمان ها را به درستی مدیریت کنید آنگاه رتبه سایت شما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. های پیامک صوتی برای فروش بیشتر محصولات

 

  1. 504 – دروازه متوقف شد!

 

در مورد این خطا یک مشکل در ارتباط بین دو سرور به وجود آمده است. و معمولا زمانی اتفاق می افتد که ارتباط بین دو سرور به شدت کند شده باشد. و یا حتی ممکن است در زمانی اتفاق افتاده باشد که سرور بالاسری یا همان سروری که مسئول نگهداری اطلاعات اصلی میباشد به کلی از کار افتاده باشد.

 

زمانی که این خطا رخ می دهد تنها آن دسته از افرادی که به شبکه دسترسی دارند قادرند تا این مشکل را حل نمایند. همانند دیگر خطاهایی که سمت سرور رخ می دهد ممکن است که شما بتوانید با تازه سازی مرورگر خود بعد از چند دقیقه به منبع مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

 

این مقاله برگرفته شده از این سایت می باشد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...