رفتن به مطلب

شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network) چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟


NovinStar

پست های پیشنهاد شده

شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network) چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟

شبکه تحویل محتوا یا به صورت اختصار (CDN) مسئول مهیا کردن گره های سرور کمکی برای کاربران جهت دانلود منابع می باشد. این گره ها در سراسر دنیا توزیع شده اند و به همین دلیل از لحاظ جغرافیایی به کاربران شما نزدیک تر هستند و تضمین کننده یک پاسخ سریع به کاربران و زمان دانلود را کاهش می دهند.

 

از آنجایی که CDN یک راه حل خوب برای سایت هایی می باشد که می خواهند سرعت لود سایت خود را افزایش دهند اما هر سایتی به آن نیاز ندارد. این مهم است که شما بدانید که CDNN چگونه کار می کند و اگر فواید آن ارزش هزینه کردن داشته باشد آن را راه اندازی کنید.

 

CDN چیست؟

یک شبکه ای از سرورهاست که به صورت جغرافیایی پراکنده اند. و هر نود این شبکه که به آن Edge Servers نیز می گویند محتواهای استاتیک یک سایت مانند کدهای css و جاوا اسکریپت و دیگر اجزای قابل ساختار بندی را درون خود ذخیره می نمایند. و بیشترین زمان لازم برای بارگذاری سایت در مرورگرهای کاربران نیز صرف به دست آوردن این نوع منابع می شود پس برای اینکه سرعت دست یابی به این منابع را افزایش دهیم لازم است که در نقاطی از دنیا از این نوع مجموعه های سروری بهره ببریم.

 

وقتی که یک کاربر تقاضای نمایش صفحه سایت شما را میدهد نزدیک ترین گره به کاربر مسئول تحویل محتوای سایت شما خواهد بود و این اطمینان را ایجاد می کند که کوتاه ترین فاصله ممکن به کاربر برای تحویل محتوا انتخاب شده است.

 

5d857-fc254-cdn-example_b5998fb53fee9e3a443bb68cb647bb61.png

 

چرا من به CDN نیاز دارم؟

 

دلیل اول این است که شما باید تجربه کاربری را در مورد فاکتور سرعت سایت بهبود ببخشید. ممکن وب سایت شما در یک مکان میزبانی شود و اکثر کاربران شما از یک منطقه جغرافیایی متفاوت باشند به عنوان مثال اگر سایت شما در آمریکای شمالی باشد و بیشتر کاربران شما از اروپا باشد آنگاه شما نمی توانیدد برای آن دسته از کاربرانی که از اروپا سایت شما را مشاهده می کنند سرعت خوبی را مهیا کنید.

 

865e8-8d2b9-cdn-region-specific_8fcdd8f5dfbd3f0019724c5612049d01.png

 

یک شبکه محتوای جهانی به کاربران اروپایی این امکان را می دهد که برای مشاهده وب سایت به نزدیک ترین شبکه تحویل متصل گردند و همانطور که در تصویر مشاهده می کنید به جای اینکه از فراز اقیانوس آتلانتیک داده ها را دریافت کنند به طور مثال آنها را از گره لندن دریافت می کنند. و این کار باعث می گردد میزان تاخیر در مشاهده سایت کاهش پیدا کند.

 

استفاده از شبکه های تحویل محتوا نه تنها باعث افزایش تجربه کاربری خواهد شد بلکه از توقف های ناگهانی به علت ازدحام ترافیک خط ارتباطی با سرور اصلی نیز کاسته می شود. این شبکه ها به شما کمک می کند تا پهنای باند خود را به صورت توزیع یافته بین چندین سرور داشته باشید تا در صورت ازکار افتادن خط ارتباطی یکی از این سرورها ، بقیه سرورها وظیفه تحویل محتوا را به صورت موقت انجام دهند.

 

پیاده سازی و هزینه CDN

با مطالبی که تا به اینجا گفته شد حتما شما فکر می کنید که راه اندازی این شبکه ها کار بسیار مشکلی می باشد. اما برای بیشتر وب سایت ها کار بسیار راحتی می باشد. شما فقط کافیست به این شبکه ها بگویید که کدام یک از فایل های شما را باید درخود داشته باشند و سپس شما نیاز دارید تا سرور خود را به گونه ای تنظیم کنید که به درخواست های این فایل ها از طریق این شبکه ها پاسخ داده شود.

 

اگر که شما از سیستم های مدیریت محتوایی مانند wordpress , drupal یا غیره استفاده می کنید افزونه هایی وجود دارد که شما می توانید بدون مشکل خاصی سایت خود را به این شبکه ها معرفی کنید. دیگر کارهای لازم ممکنه شامل دست کاری رکوردهای DNS و Name serverr باشد.

 

هزینه این شبکه ها نیز بر اساس پارامترهایی مانند منطقه جغرافیایی و میزان امکاناتی که از شبکه تحویل محتوا مانند امنیت نیاز دارد متغیرمی باشد.

 

اما برای درک بهتر این شبکه بهتر است چند سوال و جواب در مورد آن مطرح کنیم .

 

 

  1. یک CDN چه نوع مشکلات مربوط به کارایی سایت را حل می کند؟

 

شبکه های تحویل محتوا علاوه بر اینکه مشکلات مربوط به میزان دسترسی جهانی و کاهش پهنای باند را حل می کنند اما کار بزرگ دیگر این شبکه ها همانطور که اشاره شد کم کردن تاخیر یا زمان دسترسی به سایت می باشد. این تاخیر به صورت مستقیم با فاصله کاربر از سرور مربوط می گردد و همچنین با تعداد منابع موجود در سایت نیز رابطه دارد.

 

برای مثال اگر سرور شما در سانفراسیسکو قرار دارد و کاربری از لندن در حال مشاهده سایت شما می باشد آنگاه آن کاربر باید زمان زیادی را برای دانلود این منابع از سرور اصلی صرف نماید

 

 

  1. آیا استفاده از CDN در همه وضعیت ها به ما کمک می کند؟

 

این شبکه برای بسیاری از سایت های ضروری می باشد اما برای همه آنها لازم نیست. به عنوان مثال اگر شما به صورت محلی میزبانی می شوید و تمامی کاربران شما نیز به صورت محلی از سایت شما بازدید می کنند شما دیگر نیازی به راه اندازی این شبکه یا استفاده از آن ندارید.

 

 

  1. آیا همه CDN ها به یک شکل ساخته شده اند؟

 

واقعیت این است که CDN ای که شما انتخاب می کنید بسیار مهم می باشد. شما در انتخاب یک شبکه تحویل محتوا باید تمامی نیازهای خود را در نظر داشته باشید که آن شبکه قادر به ارائه آن باشد و اینکه شما باید تمامی کاربران خود را بررسی نمایید تا اطمینان حاصل کنید که این شبکه گره های نزدیک به مخاطبان هدف شما را دارا می باشد.

 

 

  1. آیا شبکه CDN تاثیری بر روی کاربران موبایل دارد؟

 

چرا باید از پیامک صوتی استفاده کنیم؟

واقعیت این است که به خاطر طراحی ریسپانسیو سایت ها برای تلفن های هوشمند بر اساس تحقیقات انجام شده این شبکه ها تاثیر آنچنانی بر روی کیفیت سرعت تحویل محتوای این گونه سایت ها ندارد. زیرا CDN اصولا برای دستگاه های دسک تاث سنجیده و عملکرد آن بهینه سازی شده است اما شاید نکاتت دیگری باشد که ما از آن بی اطلاع هستیم بنابراین توصیه می شود اگر شما به دانستن این بخش علاقه دارید و یا برای وب سایت شما مهم می باشد اقدام به تحقیق بیشتر در این زمینه داشته باشید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...