رفتن به مطلب

ثبت کانال های تلگرام آغاز شد «ساماندهی»


AynaZ

پست های پیشنهاد شده

. . .

 

به گزارش صبحانه، با توجه به مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر الزامی بودن احراز هویت صاحبان کانال های تلگرامی با بیش از ۵ هزار عضو، وزارت ارشاد عملیات اجرایی این کار را از روز گذشته هفتم دی ماه آغاز کرد. بدین ترتیب صاحبان کانال های تلگرامی به مدت یک ماه (۷ بهمن ماه) فرصت دارند نسبت به احراز هویت کانال خود بپردازند.

 

امکان ثبت برای تمامی کانال ها فراهم است و البته ثبت برای کانال های بالای ۵ هزار عضو ضروری است.

 

نحوه ثبت کانال تلگرام

 

افرادی که علاقه مند به ثبت کانال هستند، کافی است به نشانی samandehi.ir مراجعه کرده و یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنند.

 

سپس گزینه افزودن رسانه را انتخاب کرده و اطلاعات کانال تلگرامی خود را وارد می کنند. پس از این کار نیاز به تایید فنی است. ایجادکننده کانال جهت انجام این تاییدیه، باید روبات با شناسه iransamandehibot را به صورت موقت به یکی از اعضای ادمین کانال خود اضافه کنند.

 

سپس لازم است شناسه iransamandehibot را جست وجو کرده و گفت وگو با این روبات را جهت احراز کانال آغاز کند و بدین منظور لازم است عبارت ویژه ای را که سایت ساماندهی در اختیار کاربر قرار می دهد، ارسال کند. در این حالت کانال احراز شده و سپس روبات به صورت خودکار از لیست ادمین های کانال حذف می شود.

 

توضیحات مرکز توسعه IT و رسانه های دیجیتال

 

مرتضی موسویان، رییس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این باره توضیح داد: وزارت ارشاد مسوول ثبت این کانال هاست و به همین دلیل با استفاده از سامانه ساماندهی که به منظور ثبت سایت های اینترنتی نیز استفاده می شود، این کار آغاز شده است.

 

موسویان ادامه داد: ۱۱ هزار و ۱۰ کانال تلگرامی با بیش از ۵ هزار کاربر شناسایی شده اند که ملزم به ثبت اطلاعات خود در این سامانه هستند.

 

وی افزود: سامانه samandehi.ir که پیش از این در آن سایت های اینترنتی ثبت می شد، برای ثبت کانال تلگرام و احراز هویت آنان نیز در نظر گرفته شده است. در این سامانه که هفته آینده راه اندازی می شود، بخشی به صورت باکس تعریف شده است که دارنده کانال با بیش از ۵ هزار عضو به عنوان «ادمین» در آن تعریف می شود. این باکس بعد از ثبت در کانال فرد، پیغامی را ایجاد می کند که این کانال در حال ساماندهی است به این ترتیب هویت دارنده کانال احراز و مشخص می شود که این کانال را چه کسی راه اندازی کرده است.

 

موسویان افزود: در این سامانه مرحله دیگری نیز تعریف شده است. در سامانه کد ملی فرد ادمین ثبت و سپس مشخصات وی با مشخصات ثبت شده در سامانه ثبت احوال کشور مقایسه می شود و در صورت مغایرت نداشتن اطلاعات ثبت شده در هر دو سامانه به این نتیجه می رسیم که شماره تلفن همراهی که ادمین اعلام کرده است، متعلق به همان فرد با مشخصات کدملی است. به عبارتی در ابتدا فرد با ثبت نام احراز هویت و سپس مشخصات فرد ادمین با اطلاعات در ثبت احوال مقایسه می شود که آیا اطلاعات فرد ثبت شده صحت دارد یا خیر.

 

موسویان در ادامه گفت: بعد از اینکه ادمین شناسایی شد، کد یونیکی در اختیار وی قرار داده می شود که شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال کانال وی محسوب می شود و باید این کد در کانال قرار داده شود؛ بنابراین کاربرانی که از کانال استفاده می کنند، می توانند روی لینکی که روی کد یونیک قرار دارد، کلیک کرده و کانال مربوطه را اعتبارسنجی کنند. دقیقاً این همان کاری است که در ثبت سایت های اینترنتی انجام می شود و تنها تفاوت آن این است که به جای ارایه لوگوی هوشمند «رسانه»، لینکی در اختیار کانال های ثبت شده با بیش از ۵ هزار کاربر قرار می گیرد و این لینک نشانه معتبر بودن کانال است.

 

 

نحوه ردیابی کانال

 

وی افزود: سایت «شامد» طرحی است که از قبل در معاونت فناوری اطلاعات و مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شده بود. ایده کار در ساماندهی پیامک های انبوه در مرکز رسانه های دیجیتال مطرح شد. مرکز، پیش نویسی را برای کانال های تبلیغاتی آماده کرده و به مرکز ملی فضای مجازی ارایه کرد. در بحث پیامک های تبلیغاتی انبوه مرکز ۱۰هزار کاربر را مدنظر قرار داده بود که در مرکز ملی فضای مجازی برای کانال ها به ۵هزار کاربر کاهش یافت؛ بنابراین در یک سال و نیم اخیر مرکز روی یک زیرساخت داخلی کار کرده است که چگونه آن را به NTT هایی که در فضای مجازی هستند، انتصاب دهد.

 

وی افزود: در تمام دنیا نیز فعالیت در فضای مجازی از سوی افرادی انجام می شود که هویت آنها برای دولت مربوطه مشخص است و افراد دارای هویت مجازی و غیرواقعی نیستند؛ بنابراین نمونه های خارجی آن در دنیا وجود دارد و ثبت راه اندازی سایت و کانال در بیشتر کشورهای دنیا ازجمله آمریکا مرسوم است. حتی دو سایت خارجی وجود دارد که مشخصه واحد محتوای دیجیتال را ثبت می کنند. IP دستگاه هایی که در فضای مجازی مشارکت می کنند با توجه به استفاده از IP نسخه ۶ قابل پیگیری است.

 

رییس مرکز رسانه های دیجیتال گفت: به عنوان مثال اگر فردی در آمریکا می خواهد سایت یا کانالی راه اندازی و ثبت کند، با مراجعه به سایت مربوطه می تواند در عرض ۳ دقیقه ثبت نام کند. البته در مراحل ثبت نام شرایطی قرار داده شده است که ادمین باید آنها را رعایت کند و اگر یکی از بندها را رعایت نکند، سایت و کانال غیرقابل دسترس می شود و هیچ فرد دیگری و حتی خود فرد ثبت نام کننده نیز نمی تواند از آن استفاده کند. مشخص بودن هویت اشخاص در اکثر کشورها مرسوم و امری ضروری است و رعایت می شود. مرکز فناوری اطلاعات رسانه های دیجیتال هم به عنوان واسط همین کار را انجام می دهد.

 

وی درباره انگیزه و هدف از ثبت کانال تلگرام و احراز هویت با بیش از ۵ هزار کاربر گفت: صنوف مختلف اعم از اتاق اصناف و اتحادیه های مختلف نسبت به اینکه چرا افرادی بدون داشتن مجوز و پروانه در این فضا اقدام به کارهای تجاری می کنند، اعتراض دارند و معتقدند حداقل باید هویت کسانی که در کانال ها فعالیت می کنند، مشخص باشد.

 

وی افزود: درباره افرادی هم که در کانال ها فعالیت های تجاری انجام می دهند، هنوز تصمیمی گرفته نشده است ولی آیین نامه ساماندهی کانال ها، اصناف را موظف کرده است که مجوز لازم را به این افراد ارایه دهد.

 

موسویان افزود: با راه اندازی سامانه و ثبت احراز هویت، منافع مردم در نظر گرفته شده است؛ چراکه اگر کالا یا سرویسی را از طریق کانال ها دریافت می کنند باید بدانند چه کسی این کالا و خدمات را عرضه می کند و اگر مشکلی پیش آمد، بتوانند شکایت کرده و حق و حقوق از دست رفته و پایمال شده خود را احیا کنند. البته اینکه چگونه کاربران می توانند در صورت بروز مشکل شکایت کنند نیز در حال عملیاتی شدن است.

 

رییس مرکز رسانه های دیجیتال ادامه داد: بحث نظارت را بر عهده خود مردم گذاشته ایم. از آنجایی که در فضای مجازی محتوا و تجارت کالا بدون واسطه انجام می شود؛ بنابراین مردم بهترین ناظران هستند و می توانند در این زمینه به دولت کمک کنند تا کانال های کلاهبرداری و ناهنجار شناسایی شوند. مردم می توانند با مراجعه به لینک و کد کانال، تقلبی بودن کانال و کانال های دارای محتوای ناهنجار اجتماعی و کلاهبرداری را تشخیص داده و گزارش کنند تا پیگیری شود.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...