رفتن به مطلب

5 راه برای بهبود ظاهر وب سایت


پست های پیشنهاد شده

آیا طراحی سایت شما جذابیت کافی را ندارد؟ احتمالاً دلیل آن عدم وجود کنتراست کافی در سایتتان میباشد. کنتراست باعث ایجاد تمایز بین عناصر و خاصتر کردن و مشخص کردن آن ها میشود.

کنتراست در طراحی از راه های مختلف و با استفاده از عناصر گوناگون ایجاد میشود. از تایپوگرافی گرفته تا رنگ و فاصله ها. ایجاد کنتراست میتواند یک طراحی معمولی را به یک طراحی بسیار جذاب و گیرا تبدیل نماید. در ادامه به 5 راه برای ایجاد کنتراست اشاره میکنیم.

1. بزرگتر یا کوچکتر کردن عناصر

littler-flyers.jpg

 

زمانی که میخواهیم یک نقطه تمرکز در طراحی ایجاد نماییم، نظم و تقارن میتوانند راه مناسبی باشند. تعداد عناصر زیاد یا وزن و ظاهر یکسان سرانجام باعث ایجاد ظاهری یکنواخت و خسته کننده میشوند.

راه حل ساده، بزرگتر یا کوچکتر کردن یکی از عناصر به طور مشخص میباشد.

آیتمی که متفاوت با بقیه است به سرعت مورد توجه قرار میگیرد. توجه کاربر به آن نقطه از صفحه کشیده میشود زیرا از بقیه نقاط متمایز و متفاوت است.

word-size.jpg

بزرگتر یا کوچکتر کردن یک تصویر یا متن چیزی بیشتر از سایز فیزیکی آن میباشد و شامل وزن ظاهری آن نیز میشود. ساده ترین راه برای درک این مسئله، تایپوگرافی میباشد. به تصاویر بالا نگاه کنید، هر دو کلمه سایز یکسانی دارند ولی توجه کنید که یکی از آن ها نسبت به دیگری وزن بیشتری دارد. این کنتراست و تضاد به دلیل استفاده از حروف نازک در مقابل حروف ضخیم میباشد.

به وب سایت های مختلف نگاه کنید و ببینید که کدام نقطه از صفحه توجه شما را بیشتر جلب میکند و چرا.

2. مقداری الگو یا طرح اضافه نمایید.

texture.jpg

با توجه به سبک مینیمال و مسطح امروزی در طراحی سایت، ایجاد طرح و بافت خاص، دیگر مانند گذشته رایج نیست. ولی هنوز هم در بسیاری از وب سایت ها نمونه های آن دیده میشود.

ایجاد تغییر از عنصری با حالت مسطح به عنصری با طرح و بافت خاص یا حالت 3 بعدی باعث ایجاد تمرکز و توجه بر روی آن عنصر میشود.

یک عنصر متنی را با الگو یا طرحی خاص در نظر بگیرید. انواع اصلی طرح ها و الگوها دو نوع زبر و صاف میباشند. این الگوها میتوانند به صورت ترکیبی یا به تنهایی باعث ایجاد جذابیت و تمایز ظاهری شوند.

3. تغییر دادن شکل

shape.jpg

به تصویر بالا نگاه کنید اولین چیزی که میبینید چیست؟ اولین چیزی که من میبینم آبجکت دایره ای شکل با علامت سؤال داخلش میباشد.

میدانید چرا؟ در تصویری پر از شکل های مستطیلی، تنها عنصر دایره ای میباشد. این تفاوت آبجکت است که باعث دیده شدن آن میشود. همچنین برعکس بودن کاراکتر علامت سؤال هم دلیل دیگری برای جلب توجه آن میباشد. تغییر دادن شکل یک عنصر یا راستای آن میتواند تأثیر زیادی در دیده شدن آن داشته باشد.

سعی کنید در طراحی مسطح این کار را امتحان نمایید. گوشه های دکمه را گرد کنید. تصویر را به جای مستطیل در یک فریم دایره ای قرار دهید.

هر کدام از این تکنیک ها ممکن است در ابتدا کمی نامناسب به نظر بیایند. ولی امتحان کردن و آزمایش را ادامه بدهید تا سرانجام مستطیل قدیمی و یکنواخت را به چیزی جذاب تر تبدیل کنید.

4. اضافه کردن رنگ (یا حذف کردن آن)

color.jpg

تئوری رنگ ها یکی از مهم ترین مسائل در طراحی سایت میباشد. با تغییر رنگ و اضافه کردن یا حذف رنگ ها میتوانید حالت کلی یک طراحی را تغییر دهید. رنگ میتواند عناصر را بزرگ و کوچک و یا مشخص و نامشخص جلوه دهد.

warm-wheel.jpg

• رنگ های گرم و سرد و خنثی را با یکدیگر ترکیب کنید.

• رنگ ها را با اضافه کردن رنگ ها و تن های دیگر تغییر دهید.

• رنگ های تیره و روشن را با هم ترکیب کنید.

• عناصر بدون رنگ اضافه کنید. در فضاهایی با رنگ های زیاد، عناصر با رنگ سفید یا سیاه میتوانند تأکید زیادی ایجاد کنند و در فضای سفید و سیاه هم اضافه کردن رنگ باعث ایجاد کنتراست میشود.

5. کاری غیر منتظره و جدید انجام دهید.

vibrant-2.jpg

anima-1.jpg

 

یک شکل یا ویژگی غیرمنتظره و منحصر به فرد میتواند کنتراست کافی را به طراحی شما اضافه کند. کار غیر منتظره در یک طراحی به معنی استفاده از چیزی است که از همه عناصر موجود در طراحی متفاوت است ولی همچنان با آن ها هارمونی هم دارد.

این نوع عناصر عبارتند از :

• ایجاد عدم تقارن با یک عنصر در یک طراحی متقارن

• یک نشانه یا علامت بصری در طراحی مانند یک شکل مشخص یا الگوی چشمگیر همانطور که در سایت Vibrant در تصویر بالا استفاده شده است.

• تغییر در یک الگو یا عنصر تکرار شونده

• تغییر راستای یک عنصر یا متن مانند مثال Anima در بالا (با حرف "I")

• تغییر پوزیشن یا سایز یک عنصر در یک ردیف

• سبک های متفاوت تصویری مانند استفاده از تصاویر گرافیکی و انیمیشن

• ترکیب عناصر ظاهری ساده و پیچیده با سبک های تایپوگرافی

نتیجه گیری

نکته خوب در مورد تغییر کنتراست بین عناصر، تأثیر فوری آن بر روی طراحی سایت شما میباشد. با تغییر دادن شکل عناصر و ایجاد کنتراست کافی میتوانید کاربر را به سمت چیزی که میخواهید در سایتتان بیشتر دیده شود، هدایت نمایید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

  • سلام
  • چرا در بخش گفتگوی ازاد پست میزارید ؟؟ لطفا تصاویرم در اپلودسنتر 20 اسکریپت اپلود نمائید
  • لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...