رفتن به مطلب

چگونه نام دامنه ای مناسب انتخاب کنیم ؟


novinmarketing

پست های پیشنهاد شده

تصمیمی که مدت های مدید فکر شما را به خود مشغول می دارد نام دامنه ای است که برای سایت خود انتخاب می کنید. احتمالاً فهرستی از گزینه های موجود را دارید، اما وقتی زمان تصمیم گیری برسد، چه چیزهایی را باید در خاطر داشته باشید؟ در برنامه امروز معیارهایی را برای انتخاب بهترین گزینه توضیح خواهیم داد

 

قوانین مهم

ما می خواهیم هشت قانون را معرفی کنیم که در انتخاب نام دامنه، شما را کمک و راهنمایی می کنند. ممکن است بخواهید برند جدید خود را راه اندازی کنید، ممکن است از قبل برندی داشته باشید و بخواهید آن را آنلاین ارائه کنید، ممکن است با مشتریانی کار کنید که بخواهند برندشان را آنلاین ارائه کنند، ممکن است بخواهید یک شرکت جدید تاسیس کنید (من عاشق کار آفرینی هستم، به شما تبریک می گویم). در هر صورت، شما به یک وب سایت نیاز دارید.

قبل از هر چیز شما باید در مورد نام دامنه ای که می خواهید انتخاب کنید (در واقع نام برندی که انتخاب می کنید) و اینکه نام دامنه تان چطور برندتان را نشان می دهد خوب فکر کنید. نام دامنه تاثیر به سزایی در سرتاسر شبکه دارد مثلا از نظر میزان کلیک، نتایج جستجو و رسانه های اجتماعی، ارجاع پیوند، ترافیک تایپی، قابلیت برند بودن و تبلیعات آفلاین. جاهای بسیاری هستند که نام دامنه شما بر روی برند تان و روی بازاریابی آنلاین اثر می گذارند، و نمی توانیم این موضوع را نادیده بگیریم.

اولین قانون ما برای انتخاب نام دامنه

 

domain-names-570-300x205.jpg

 

۱- قابلیت برند بودن داشته باشد

قابلیت برند بودن یعنی وقتی شما نام دامنه را می شنوید یا وقتی خودتان یا شخص دیگری آن را می گوید، به نظر می رسد که یک برند باشد یا مثل یک کلمه عمومی است؟ پس خط تیره و اعداد مسئله ساز خواهد بود چرا که باعث می شوند نام انتخابی شبیه به یک برند نباشد بلکه شبیه به یک کلمه عمومی باشد یا حتی عجیب و غریب به نظر برسد.

مثلاً فرض کنید به شما بگویم “ببین تصور کن شرکتی که می خواهیم دو تایی با هم تاسیس کنیم، وب سایتی دارد که در آن دستور پخت پاستا وجود دارد و برخی محصولات مربوط به پاستا را به صورت آنلاین می فروشد.” اگر بگویم که اسم سایت من pasta-shop.com است، این اسم نمی تواند شبیه به یک برند باشد. چون هم سخت می توان آن را تکرار کرد و هم به سختی می توان آن را به خاطر سپرد.

و همچنین آیا می توان آن را به یاد آورد؟ اگر از کلمات کلیدی عمومی استفاده شده باشد، در جواب این سوال باید گفت :ابداً. کلمات کلیدی عمومی را به سختی می توان به خاطر سپرد چون خیلی فرار هستند. شما به یک اسم منحصر به فرد نیاز دارید که در این صورت باید تلاش کنید از کلمات کلیدی که دقیقا شبیه به نام دامنه هستند یا شباهت جزئی دارند اجتناب کنید. در واقع استفاده از این کلمات اصلا کاری از پیش نمی برد.و متوجه می شوید که طی ده سال گذشته نه تنها هیچ کاری نکرده اند بلکه در ارتباط با رتبه بندی و توانایی نمایش در نتایج جستجو، به مرور زمان روند نزولی داشته اند. خطر!

احتمالا سراغ اسم PastaRecipesOnline.com نمی روم. فکر می کنم اسم BestPasta.com کمی بهتر باشد. اسم.PastaAficionado.com قابلیت برند شدن را دارد؛ گرچه گفتنش کمی مشکل است ولی قطعا منحصر به فرد است.

از اسم PastaLabs.com خیلی خوشم آمد. قابیلت برند شدن را دارد، منحصر به فرد است و در یاد می ماند. من که می توانم آن را به خاطر بسپرم. کمی علمی هم به نظر می رسد. شگفت انگیز است. من فکر می کنم برای نام دامنه مناسب است.

 

۲- تلفظ آن راحت باشد

ممکن است با خودتان فکر کنید، ” چرا تلفظ اینقدرمهم است؟ نام دامنه قرار است تایپ شود و یا فقط روی آن کلیک شود، چه اهمیتی دارد که تلفظ آن راحت باشد؟”

در واقع دلیل اهمیت آن، ایده ای به نام “روان بودن پردازش” است. انسان ها بر مبنای تعصب شناختی ای که دارند، الزاماً چیز هایی را به یاد می آورند یا ارتباط مثبتی با آن برقرار می کنند که بتوانند به راحتی بیان کنند و در موردش فکر کنند، و تلفظ هم یکی از این موارد در ذهن ماست. که بسته به زبان و کشور هدف گذاری شما متفاوت است. اما قطعاً اگر نتوانید به راحتی آن را بیان کنید و دیگران هم نتوانند به راحتی حدس بزنند که این اسم را چطور می توان بیان کرد، روان بودن پردازشِ نام دامنه شما کاهش می یابد، به راحتی در یاد نمی ماند و تمام مزایای قابلیت برند بودن که از طریق قانون اول بدست آورده بودید را نیز از دست می دهد.

بنابراین از اسم هایی مثل FlourEggsH20.com دوری می کنم. بله هوشمندانه است. منظور من را اشتباه نگیرید. منحصر به فرد است، هوشمندانه است و حتی قابلیت برند شدن را هم دارد. اما تلفظ و به یاد آوردن آن مشکل است. وقتی به این اسم برخورید نمی دانید که ۰ (صفر) که در اسم استفاده شده آیا حرف o انگلیسی است؟ یا ممکن است این سوال پیش بیاید که معنی این اسم چیست؟

و یا اسم Raviolibertine.com . باز هم با بیان کردن آن مشکل دارم. توصیه می کنم خیلی سعی نکنید اسمی که انتخاب می کنید خیلی هوشمندانه به نظر برسد. درست برعکس خیلی از نام هایی که سعی بر این بوده که هوشمندانه به نظر برسند.

به نظر من اسمی مثل LandOfNoodles.com، با وجود اینکه به تمامی مواردی که تا اینجا گفته ایم وفادار نمانده، اما به راحتی قابل تلفظ است و در یاد می ماند. کلماتی ساده که همه آنها را می شناسند،حداقل در زبان انگلیسی. LandOfNoodles.com، عالیست. از LandOfNoodles.com خوشم می آید. جلوی آن علامت می زنم. خب حسابی تخته وایت برد را شلوغ کرده ام. امیدوارم قبل از اینکه آن را به این روز برسانم ازش عکس گرفته باشد.

 

۳- تا جایی که می توانید آن را کوتاه کنید، ولی نه خیلی کوتاه

قبل از اینکه بخواهید طول اولیه نام را مد نظر قرار دهید، از این قوانین پیروی کنید. طول نام دامنه مهم است. به دلیل همان روان بودن پردازش که قبلا در موردش صحبت کردیم. هرچه نام دامنه تعداد حروف کمتری داشته باشد، راحت تر می توان آن را تایپ کرد، بیان کرد و به اشتراک گذاشت و در سیستم عامل های به اشتراک گذاری در شبکه های مجازی و در نتایج جستجو مخفف، کوتاه و مختصر نمی شوند. بنابراین نام های طولانی فشرده می شوند و یا به طور کامل نشان داده نمی شوند یاURL ممکن است بریده شود و یا ممکن است فقط t.co را ببینید. و مواردی از این قبیل.

 

در نتیجه تا حد امکان کوتاه. هرچه کوتاه تر، قطعا بهتر. من یک اسم کوتاه مثل MyPasta.com را ترجیح می دهم، اما باید حواسمان باشد که بیش از حد ممکن کوتاه نشود. مثلاً PastaScience ، نام دامنه کاملا خوبی است. در مورد PastaSci ، تلفظ و به یاد آوردن آن مشکل است. یک کمی سخت تر است. قطعا برند است اما عجیب است. به احتمال زیاد از چنین اسمی اجتناب می کنم و به همان PastaScience می چسبم.

 

۴- تعصب به .com

می دانم در سال ۲۰۱۶ هستیم. چرا هنوز باید در مورد .com صحبت کنیم؟ نزدیک به ۲۰ سال است که اینترنت جای خود را بین ما باز کرده است. چرا .com تا این حد اهمیت دارد وقتی این همه گزینه برای پسوند دامنه سطح بالا داریم. جواب این است که .com هنوز هم شناخته شده ترین و در دسترس ترین برند در دنیای الکترونیک است.

ممکن است بگویید، “ببین، کاری که من می خواهم بکنم این است که به توسعه دهنده ها آدرس بدهم و مخاطبین وب سایت پاستای من، خبره های تکنولوژی هستند که قبلاً هم با وب سایت ها کار کرده اند”، خیلی خوب درست، ممکن است اگر نام دامنه تان به .pasta ختم شود هم مشکلی نباشد. شاید حالا که ICANN تمامی نام های دامنه جدید را پذیرفته است، اصلا بتوانید این پسوند دامنه را بخرید.

اما بر مبنای تسلط شناختی و روان بودن پردازش، باید چیزی را انتخاب کنیم که راحت است و افراد از قبل با آن رابطه داشته اند و .com هنوز و در وهله اول همان چیزی است که افرادی که خیلی با دنیای الکترونیک سروکاری ندارند هم آن را می شناسند. اگر بخواهید دامنه ای درست کنید که برند شود و بتواند خیلی خوب عمل کند، بهتر است از .com استفاده کنید. به احتمال قوی اگر در کارتان خیلی موفق هستید، باید از .com استفاده کنید و من شما را ملزم می کنم که اگر امکان استفاده از .com را دارید، حتما استفاده کنید.

 

اگر امکانش را ندارید، پیشنهاد می کنم از .net یا .co و یا یک پسوند دامنه سطح بالای کد کشوری شناخته شده استفاده کنید. اینها برگ برنده شما هستند. پسوند دامنه سطح بالای کد کشوری شناخته شده، مثل .ca برای کانادا و یا .it برای ایتالیا و امثال اینها هستند. این هم برگ برنده دیگری است.

هنوز هم شما را ملزم می کنم از.com استفاده کنید. PenneIsMightier.com ، به این یکی افتخار می کنم. تشبیه وحشتناکی است اما مردانه است.

احتمالا اگر نتوانم از .com استفاده کنم، اولین اسمی که درموردش فکر می کنم MacaroniMan.net است. بله اگر هدفم مخاطبین خبره تکنولوژی و کاملا مطمئن بودم که MacaroniMan.com صاحبی دارد که به هیچ وجه خیال ندارد از آن دست بکشد، یا مال صاحب رستورانی در یک جایی است که واقعا لازم نیست نگران رقابت با وی باشم و اسم را به من نمی فروشند، بله شاید این کار را بکنم.

Impastable.co چطور؟ صرف نظر از اینکه این هم یک تشبیه وحشتناک است، اگر نتوانم به هیچ وجه Impastable.com را داشته باشم و اسم دامنه من هم همین باشد و اگر احساس کنم بتوانم .co را هم تبدیل به چیزی کنم که مردم با آن رابطه برقرار کنند، این اسم را هم در نظر می گیرم.

 

۵- از انتخاب نام هایی که علامت تجاری شرکت ها و سازمان های دیگر را نقض می کند یا با آن نام تجاری اشتباه گرفته می شود خودداری کنید.

در این مورد باید خیلی دقت کنید، چون مسئله این نیست که شما فکر می کنید نامی که انتخاب کرده اید ابهام بر انگیز است یا نه، بلکه قاضی در دادگاهی که در آن ممکن است علیه شما اقدام قانونی کنند، مطرح می کند که آیا این دو مورد، تحریف شده و ابهام آمیز هستند یا خیر. بنابراین عقیده شما در این زمینه مطرح نیست. عقیده مخاطبین تان هم مطرح نیست. چیزی که فکر می کنید ممکن است قاضی در دادگاه اعلام کند، مطرح است.

موقعیت مهم و پیچیده ای است. از شما می خواهم که اگر نگران هستید از وکیل تان یا یک کارشناس حقوقی در این مورد سوال کنید. در هر صورت خطرش وجود دارد و بار ها اتفاق افتاده است که صاحب یک علامت تجاری از صاحب یک دامنه (کسی که به طور قانونی صاحب آن دامنه است و از آن در اهداف تجاری استفاده می کند و یا صرفا دامنه را خریداری کرده است) شکایت کند.

 

این موضوع همچنین می تواند در برند هم ایجاد ابهام کند، که برای برند شدن تان خوب نیست. بنابراین بهتر است برخی از برند های مربوط به پاستا در ایالات متحده که به خوبی عمل می کنند مثل Barilla و Ronzoni و Rustichella d’Abruzzo را بشناسید. پیشنهاد نمی کنم که دامنه تان را بگذارید Barzilla.com، حتی اگر زمینه گودزیلایی خنده داری دارید و می خواهید آن را در مورد پاستا درست کنید. حتی اگر اسمتان Ron است و کارتان هم پاستا، باز هم دلیل نمی شود که نام دامنه تان را بگذارید RonsZoni . فکر کنم این دو اسم را حسابی تخریب کردم. همچنین Rustichella را در نظر بگیرید – به خاطر اینکه اینقدر بد ایتالیایی صحبت می کنم معذرت می خواهم – Rustichella، صاحب Rustichella.it است. به نظر نمی رسد صاحب Rustichella.com باشند. فکر می کنم یک صاحب دامنه، صاحب آن باشد. ولی پیشنهاد نمی دهم با وب سایتی در این دامنه شروع به کار کنید. چون از آنجایی که Rustichella در آمریکا هم هست، قطعا می تواند ادعای مالیکت دامنۀ علامت تجاری را کند و آن را از شما بگیرد. ریسک بالایی دارد.

 

۶- نام دامنه باید فورا قابل فهم باشد.

اگر باور دارید که تعدادی از مخاطبین هدف شما، که سعی دارید هم اکنون و در آینده به آنها دست یابید، می توانند فوراً با نام دامنه شما ارتباط برقرار کنند و حدس بزنند که چه کار می کنید، باید بدانید که این یک نقطه قوت است. اینکه کسی با دیدن نام دامنه بتواند بگوید ” آها حدس می زنم که فلان کار را می کنند، احتمالا شرکتشان مربوط به فلان چیز است.”

 

یک اسم هوشمندانه و ظریف مثل SavoryThreads.com ، که وقتی وارد سایت شوم، متوجه شوم “با کلمه “خوش طعم” (‘savory) به طور زیرکانه ای بازی شده است، حدس می زنم در مورد غذا باشد.” از نظر من بی نهایت زیرکانه است و به اکثریت مخاطبانتان فوراً القا نمی کند که کاری که می کنید چیست.

همینطور از اسم AnnelloniToZiti.com می شود حدس زند که این ها اسامی پاستا هستند و احتمالا یعنی وب سایت ربطی به پاستا دارد. ولی پاستاهای خیلی شناخته شده ای نیستند. حداقل در ایالات متحده این اشکال پاستا خیلی شناخته شده نیستند و در مورد این یکی هم ممکن است اشتباه کنم. در مقابل چیزی که کاملا و مشخصا در مورد دستور پخت پاستا است و محصولات مرتبط به پاستا را نیز می فروشد را در نظر بگیرید مثل PastaPerfected.com. به طور واضح مشخص است که وب سایت در مورد چیست، و همه مخاطبین شما متوجه آن خواهند شد.

 

۷- تا حد معقول از کلمات کلیدی استفاده کنید اما خیلی به استفاده از کلمات کلیدی تاکید نداشته باشید

احتمالا فکر می کنید استفاده از کلمات کلیدی خیلی مهم است و من باید آن را از منظر سئو در اینجا ذکر کنم. بله کمک می کند. منظورم را اشتباه نگیرید، می تواند کمک کند. می تواند در فهمیدن سریع موضوع سایت، تسلط شناختی و روان بودن در پردازش که در موردشان صحبت کردیم، کمک کند و همچنین از منظر سئو هم کمک می کند به دلیل اینکه وقتی که افراد به دامنه شما پیوند می زنند، متنی که شما به طور کلی به شما تعلق میگیرد. اما همانطور که قبلا اشاره کردم، چیزی که متوجه شده ایم این است که گوگل دیگر تحت تاثیر مطابقت دقیق یا جزئی کلمات کلیدی نیست.

می خواهم بگویم اگر در دامنه تان یک کلمه کلیدی استفاده کنید که باعث شود دیگران بدانند وب سایت شما در مورد چیست، این کار را انجام دهید. اما اگر هدفتان دامنه ای پر از کلمات کلیدی است، به طور کلی توصیه می کنم چنین کاری نکنید، آن هم در سال ۲۰۱۶٫ استفاده از کلمات کلیدی دیگر مثل قبل کاری نمی کنند و کاربر ها و موتور های جستجو در رابطه با آنها ارتباطی منفی بر قرار می کنند به همین دلیل ترجیح می دهد ار این قبیل اسامی استفاده نکنم.

بنابراین اسامی مثل RecipesForPasta.com و BuyPastaOnline.com را پیشنهاد نمی کنم. راستش خیلی وسوسه شدم که یک اسم کلی مثل Gusto.com را استفاده کنم. برند هایی مثل Amazon.com یا وب سایت گوگل Google.com ، یا دامنه ای در سیاتل که برای وکلاست به نام Avvo.com را که هیچ ارتباط و وابستگی مشخصی ندارند در نظر بگیرید. وب سایت هایی هستند که به خاطر جایگاه شان بسیار شناخته شده هستند، اما الزاما نیازی به کلمات کلیدی ندارند تا قوی تر شوند.

یک مثال خوب دیگر می توان از Rover.com نام برد که یک وب سایت برای پرستاری و مراقیت از حیوانات خانگی است. کلمه “ولگرد” (rover) به سگ ربط دارد ولی نمی توان گفت که یک کلمه کلیدی است. بیشتر مربوط به ایجاد ارتباطی خلاقانه است. مثل کلمه ایتالیایی ” gusto” که به معنی “مزه” است. بنابراین امکان دارد که در عوض به این سمت بروم. درست مثل Handcut.com که به احتمال زیاد مردم متوجه رابطه بین برش دستی (handcut) و پاستا خواهند شد.

 

۸- اگر نامی که انتخاب کرده اید موجود نیست، می توانید چیزی به آن بیافزایید یا آن را تغییر دهید.

قانون آخر اینکه اگر نامی که انتخاب کرده اید موجود نیست ، می توانید پیشوند یا پسوندی به آن اضافه کنید، یا یک پسوند دامنه سطح بالای دیگر استفاده کنید، که قبلا در موردش توضیح دادیم و حتی می توانید در مورد برند آنلاین خود کمی خلاقیت به خرج دهید.

مثلا فرض کنیم اسم برند من Pastaterra است. شاید یک جایی، مثلا در سیاتل مغازه ای داشته باشم و در مغازه ام پاستا بفروشم و حالا بخواهم آن را آنلاین هم ارائه کنم. می توانم اسم هایی مثل ThePastaterra.com یا PastaterraShop.com و یا حتی Pastaterra.net را برای وب سایتم انتخاب کنم. اگر هدفم بیشتر، خبره های تکنولوژی باشند و از مشکلات برندینگ هم خبر داشته باشم، حتی المکان اسم Terra.pasta را انتخاب می کنم، چون پسوند دامنه pasta هم اکنون موجود است. می توانم کلی ترش هم بکنم، که ترجیه می دهم چنین کاری کنم و اسامی مثل RandOfTheTerra یا RandsTerra.com و یا EatAtTerra را انتخاب کنم. اگر رستوران داشتم اسم EatAtTerra را انتخاب می کردم.

حالا با به خاطر داشتن این قوانین، خوشحال خواهم شد که به ما بگویید چه نام دامنه هایی انتخاب کرده اید یا چه تعصباتی که در مورد نام دامنه دارید و یا اینکه فکر می کنید چه مواردی برای سال ۲۰۱۶ بهتر کار می کند یا اصلا کار نمی کند.

 

امیدوارم این نوشته مفید باشه و شما را در رسوندن به اهداف و آرزوهاتون نزدیک تر کنه

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. مراجعه نمایید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...