رفتن به مطلب

نکات امنیتی voIP یا تماس در بستر اینترنت


Yazdan

پست های پیشنهاد شده

voIP (voice over IP یا همان صدای روی پروتکل اینترنت، تکنولوژی انتقال صدا و برقراری تماس تلفنی بر روی اینترنت است به طوری که افراد را قادر به برقراری تماس تلفنی در بستر اینترنت، می سازد که طی آن از خطوط مخابراتی استفاده نمی کنند. به دلیل اینکه این نوع مکالمات بدون هزینه می باشد، مورد استقبال افراد زیادی از جمله شرکت هایی که نیاز به برقراری تماس با شهر ها و کشور های مختلف دارند، قرار گرفته است.

برای استفاده از voIP ، نیاز به یک سوئیچ تلفن داریم. همچنین یک آداپتور در اختیار افراد قرار می گیرد تا بتوانند از یک تلفن معمولی برای برقراری تماس، استفاده کنند. هنگامی که شخصی از طریق voIP با شخصی دیگر تماس برقرار می کند، آن شخص متوجه نخواهد شد که تماس از طریق voIP برقرار شده یا تماس تلفنی سنتی و عادی.

 

برای برقراری یک تماس مبتنی بر voIP ، مراحل زیر می بایست انجام گیرد:

 

1 . تبدیل سیگنال آنالوگ به دیجیتال توسط یک مبدل آنالوگ به دیجیتال

 

2 . متراکم و فشرده سازی سیگنال دیجیتال

 

3 . استفاده از یک پروتکل سریع و بدون وقفه

 

4 .تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ در سمت گیرنده

 

مشکلات امنیتی voIP

 

کلاهبرداری در زمینه voIP از سال 2012 رو به رشد فزاینده ای است. به طوری که یکی از سازمان های امنیتی استرالیا آن را بیش از 83000 مورد کلاهبرداری در سال 2012 برآورد کرده است. این سازمان امنیتی برآورد کرده است که حدود 20 درصد از از پرونده های کلاهبرداری در سال 2012 شامل هک در شرکت های برقراری ارتباطات تلفنی (TELECOMMUNICATION) بوده است. متاسفانه اکثر افرادی که مورد این نوع کلاهبرداری قرار گرفته اند، متوجه آن نشده اند که خطوط آنها هک شده است.

 

چرا کلاهبرداران از بستر voIP برای کلاهبرداری استفاده می کنند؟

 

هکر ها به این نکته پی برده اند که افرادی که از این تکنولوژی استفاده می کنند، اطلاعات چندانی در رابطه با آن ندارند و بیشتر به سراغ مشتریان شخصی (BPX) می روند و به محض اینکه به BPX دسترسی پیدا کردند، شروع به تماس خارجی می کنند که این کار هزینه زیادی برای افراد خواهد داشت.

در بسیاری از کشورهای جهان سوم، به دلیل اینکه اغلب از تجهیزات خاصی برای voIP استفاده نمی کنند، و موارد امنیتی را در نظر نمی گیرند، کلاهبرداران به راحتی نفوذ و بهره برداری خود را انجام می دهند .

 

همچنین این نکته که افراد به سرعت متوجه نفوذ و استفاده کلاهبرداران از voIP نمی شوند، باعث شده تا کلاهبرداران رغبت زیادی به این نوع کلاهبرداری داشته باشند چرا که گاها اتفاق افتاده که کلاهبرداری در روز جمعه اتفاق افتاده و قربانی روز دوشنبه هفته بعد متوجه این سوء استفاده شده است.

کلاهبرداران حتی قادر به قطع تلفن، استراق سمع، برقراری و برنامه ریزی حملات مبتنی بر مهندسی اجتماعی و یا استفاده از آن می باشند. بنابراین، این نوع تکنولوژی در صورتی که از آن حفاظت نشود، می تواند نقطه ابتدائی خطرات بیشماری باشد.

 

راه های پیشگیری از کلاهبرداری در voIP

 

افرادی که دارای خط E1 هستند و از این تکنولوژی استفاده می کنند، در صورتی که با خارج از کشور تماس ندارند، می توانند به مخابرات مراجعه و 00 (دو صفر) خط خود را ببندند. اما در صورتی که نیاز به ارتباط با کشور های خارجی داشته باشند، حتما فایروال(دیوار آتش) خود را پشت دستگاه voIP قرار دهند تا بتوانند از کلاهبرداری جلوگیری کنند. بنابراین بهترین راه این است که voIP را از 00 خارج کنند و دیوار آتش را در پشت voIP قرار دهند تا تماس ابتدا از دیوار آتش گذر کند و سپس وصل شود.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...