رفتن به مطلب

واقعا سئو به چه معناست؟


Saberian

پست های پیشنهاد شده

  • مدیریت کل سایت

شاید از دیدن تیتر این نوشته تعجب کرده باشید! حتما پیش خودتان گفتید که چگونه می‌شود ندانیم سئو چیست و وبلاگ تو را این همه مدت بخوانیم؟ مهم نیست که شما تازه‌کار هستید یا چند سال است که دارید سئو را انجام می‌دهید. از شما دعوت (خواهش) می‌کنم تا این نوشته را بخوانید!

 

خیلی از ما روزانه با سئو و مفاهیم مربوطه‌اش سر و کله می‌زنیم. شاید اولین چیزی که با شنیدن کلمه سئو به ذهن ما می‌رسد، این است که سئو مخفف عبارت Search engine optimization است. اما واقعا یعنی چه؟ آیا باید تحت‌الفظی آن را ترجمه کنیم و انجام دهیم؟ نه.

 

سئو یک تکنیک و یک روش نیست! بلکه سئو یک علم است. یک تخصص است و به کسی که آن را انجام می‌دهد، سئوکار، متخصص سئو یا مشاور سئو می‌گویند.

 

تعریف درست‌تری از سئو

راستش اول بگذارید بگوییم که تعریف ما و خیلی‌های دیگر از سئو چیست! سئو یک تخصص است که به افزایش بازدیدکننده‌ هدفمند شما از موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند. در این فرایند، تجربه کاربری، محتوا، بک‌لینک‌ها، شبکه‌های اجتماعی و مباحث فنی مثل سرعت و ساختار سایت دخیل هستند. بیشتر قوانین سئو توسط گوگل مشخص می‌شوند و دیگر موتورهای جست‌وجو قوانینی شبیه به گوگل دارند.

 

گوگل برای رتبه بندی صفحات از بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف استفاده می‌کند و این فاکتورها هرروز در حال تغییر هستند. به طوریکه الگوریتم‌های گوگل در هر سال حداقل ۵۰۰ بار توسط مختصصین بخش‌های مختلف گوگل بروز می‌شوند.

 

چگونه باید سئو را انجام دهیم؟

راستش سئو قبلا خیلی ساده‌تر از الان بود. قبلا هر چند سال یک آپدیت بزرگ برای الگوریتم‌های گوگل می‌آمد و چیز خاصی را تغییر نمی‌داد. اما از زمانی که آپدیت‌هایی همچون پاندا، پنگوئن و به تازگی مرغ مگس‌خوار به این الگوریتم‌ها اضافه شده‌اند داستان کمی فرق کرده. راستش چیزی عوض نشده است! قبلا هم گوگل می‌گفت که سایت شما باید محتوای خوبی داشته باشد، قبلا هم می‌گفت که نباید بک‌لینک‌های غیرطبیعی داشته باشید، اما نمی‌توانست این موارد را به درستی تشخیص دهد و خیلی کم پیش می‌آمد که یک سایت پنالتی شود. اما حالا گوگل دارد به بلوغ می‌رسد و می‌تواند بفهمد که چه محتوایی ضعیف است و چه محتوایی قوی‌تر. می‌تواند بفهمد که چه کسی بک لینک خریده است و چه کسی لینک‌هایش طبیعی است. سئو همان است، فقط دیگر گوگل گول نمی‌خورد.

 

سئو را باید از قبل از این که سایت شروع به فعالیت کند آغاز کرد؛ طراحی و ساختار سایت باید بر اساس قوانین تجربه کاربری باشد تا دسترسی کاربر به صفحات مختلف زجرآور نباشد! کاربر باید بتواند در کمتر از ۴ کلیک به محتوای مورد نظرش برسد و الکی در صفحات و آرشیو‌های سایت نچرخد. صفحات سایت نباید تبلیغات آزاردهنده داشته باشند. در اینجا سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا کاربران می‌توانند صفحات قدیمی سایت من را به سرعت پیدا کنند؟ آیا کاربر می‌تواند با یک نگاه بفهمد که سایت شما و آن نوشته در چه موردی است؟

 

در مرحله بعد باید با تولید محتوای خوب، لینک‌های خوب دریافت کنیم و به لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. طبیعی بپردازیم. لینک‌ها هنوز بخش مهمی از سئو هستند و خواهند بود! لینک‌ها پل ارتباطی سایت‌ها هستند و اعتبار از طریق لینک‌ها بین صفحات مختلف در جریان است.

 

پس از تولید محتوا و لینک‌بیلدینگ باید در بازه‌های مشخص سایتتان را بررسی کنید و مطمئن شوید که سایتتان همیشه بهینه خواهد ماند و مشکلات احتمالی‌اش رفع می‌شوند.

 

باید آمار سایتتان را همیشه مانیتور کنید٬ بررسی داده‌های به دست آمده عملا مشخص کننده‌ جریان حرکتی شماست. اگر کارها را درست انجام داده باشید باید رشد را در آمار خود مشاهده کنید. اگر آمار شما با تمام تغییرات ثابت است و یا حتی افت در آن مشاهده می‌کنید پس کار شما دارای نقصی است و باید جلوی ضرر را بگیرید.

 

صبر کن! همش که گفتی کاربر؟ پس موتورهای جست‌و‌جو چی؟

این روزها قوانین گوگل به سمت معیارهای که با تجربه کاربری گره خورده حرکت می‌کنند، گوگل بر اساس قوانینش مشخص می‌کند که آیا این صفحه رضایت کاربران را در پی خواهد داشت یا خیر. پس در مرحله اول بدانید که آیا کاربر از حضور در سایت شما راضیست و طراحی سایت شما به او کمک می‌کند تا به چیزی که می‌خواهد سریع‌تر برسد؟

 

حالا باید ببینیم که آیا سایت شما به درستی کدنویسی شده است؟ آیا در سایتتان لینک شکسته دارید یا نه؟ آیا محتوای مرتبط و خوب دارید؟ آیا محتوایی که ایجاد کردید بهینه است و لینک‌های داخلی‌اش به کاربر کمک می‌کند تا بین صفحات به خوبی جابه‌جا شود؟ آیا متاتگ‌های صفحات به درستی تعریف شده‌اند؟

 

با انتشار آپدیت مرغ مگس‌خوار، گوگل درک بهتری از کلمات کلیدی پیدا کرده است. گوگل سعی می کند جملات و مفهوم آن‌ها را بفهمد. کاربران از گوگل راهنمایی می خواهند. گوگل نیز تمام سعیش بر این است که بهترین نتیجه و بهترین پاسخ را به کاربرانش بدهد. گوگل زمانی سایت شما را دوست خواهد داشت که شما هم بهترین پاسخ را به سوالات کاربرانش بدهید.

 

آیا فقط سئو کافیست؟

چند سال پیش بهترین کانال بازاریابی اینترنتی سئو بود؛ البته الان هم هست اما کانال‌های دیگری مثل ویدئو، شبکه‌های اجتماعی و.. هم رشد خوبی داشته‌اند و نمی‌شود از آنها چشم‌پوشی کرد. جالبی داستان این است که همه کانال‌های مختلف بازاریابی آنلاین با هم در ارتباط هستند و می‌توانند به بهبود یک‌دیگر به صورت مستقیم و غیرمستقیم کمک کنند.

 

اگر کمی به این موضوع فکر کنیم متوجه خواهیم شد که در نهایت این فقط رنکینگ سایت نیست که حائز اهمیت است. فرض کنید سایت شما با کلمات کلیدی مورد نظر در صفحه اول نتایج جست‌وجو نمایش داده می شود و ترافیک ورودی قابل توجهی دارد اما هنگامی که به نرم افزار تحلیل و آنالیز سایت خود مراجعه می‌کنید متوجه می‌شوید که لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. سایت شما بالای هفتاد درصد است. یعنی بیش از ۷۰ درصد بازدیدکنندگان سایت شما به محض بازدید از سایت شما یا از سایت شما خارج شده‌اند یا به نتایج جستجو بازگشته‌اند. وقتی کاربر بعد از بازدید از سایت شما و بدون بازدید از صفحات سایت شما به نتایج جستجو بازگردد به آن لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. گفته می‌شود که می‌تواند برای موتورهای جستجو یک سیگنال منفی از جانب سایت شما باشد. چون شما نتوانستید مشکل کاربر را حل کنید و کاربر برای جستجوی بیشتر و پیدا کردن پاسخ مناسب دوباره به صفحه‌ی جستجو بازگشته است.

 

همیشه این را در نظر داشته باشید که گوگل در حال حاضر از الگوریتم یادگیری ماشین یا Machine Learning Algorithm استفاده می‌کند و با استفاده از آن توانسته به پیشرفت های قابل توجهی در بسیاری از فعالیت های خود دست پیدا کند. تمام قسمت‌های وب سایت شما از کدهای HTML و CSS گرفته تا فایل های جاوا اسکریپتی که استفاده می‌کنید به همراه محتوای سایت شما مانند قطعات یک پازل زیر ذره‌بین کنار یک‌دیگر قرار می‌گیرند و از فیلتر الگوریتم‌های پیچیده گوگل عبور می‌کنند.

 

 

هدف ما از نوشتن این پست، یادآوری مواردی بود که شاید فراموششان کرده‌ایم. شاید یادمان رفته است که نباید تعاریف را به نفع خودمان تغییر دهیم. نباید به مشتریانمان بگوییم که شما بدون خدمات ما از بین خواهید رفت! نباید به مشتریانمان بگوییم که سئو فقط بک لینک است و بدون آن شما به هیچ‌جا نخواهید رسید. بیایید برای پول گرفتن از مشتریانمان به آنها وعده‌های الکی ندهیم. بیایید واقعیت‌ها را بگوییم. چگونه می‌توانیم به طور مثال به صاحب یک سایت مربوط به لوازم آزمایشگاهی بگوییم که شما سایتتان روزانه بالای ۱۰ هزار ورودی گوگل خواهد داشت و رتبه الکسای شما به زیر ۳۰۰-۴۰۰ ایران خواهد رسید؟ آیا واقعا سرجمع جست و جوی این عبارات به ۱۰۰۰بار در روز می‌رسد که چنین وعده‌هایی می‌دهیم؟ آیا واقعا بازارهدف (آنلاین و آفلاین) این موضوع به ۱۰۰ هزار نفر در کل کشور می‌رسد؟

 

بیایید برای رسیدن به هدفی که داریم تلاش کنیم و در آرزوهایمان زندگی نکنیم. سئو یک علم و دانش هست و پیش نیاز استفاده از هر علمی کسب اطلاعات صحیح از ویژگی ها و اصول آن است. هرچیزی محدودیتی دارد و بیشتر از آن تلاش کردن، فقط هدر دادن وقت است. بله اینترنت هم محدود است. سایت شرکتی شما هیچ‌گاه بازدیدش به یک سایت دانلود موسیقی نخواهد رسید. چون بازار هدف شما بسیار بسیار کوچک‌تر از یک سایت موسیقی است. بیایید با دانستن این تفاوت‌ها، رضایت خودمان را از نتیجه سئو کم نکنیم.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...