رفتن به مطلب

۵ اشتباه رایج در عنوان نویسی


Saberian

پست های پیشنهاد شده

  • مدیریت کل سایت

عنوان مطالب از مهم ترین عناصر نگارشی است، به این خاطر که اولین چیزی که مخاطب به آن توجه می کند عنوان مطالب است. به همین دلیل است که روزنامه ها و مجلات همیشه تلاش می کنند تا عناوین مطالب خود را جذاب و گیرا بنویسند تا توجه مخاطب را جلب کنند. این موضوع در وبلاگ نویسی هم صادق است. عناوین مطالب شما مثل ویترینی برای محتوای شما است که نوشتارهای شما را به نمایش می گذارند.

 

بدون یک عنوان خوب و موثر، احتمال اینکه مطالب شما خوانده شوند یا به آنها توجه شوند بسیار کم خواهد بود. عنوان مطالب شما در همه جا از جمله فیدهای RSS، ایمیل ها، شبکه های اجتماعی و دیگر وبلاگ هایی که به مطلب شما لینک می دهند معرف مطالب شما هستند، بنابراین در عنوان نویسی باید خیلی دقت کرد. در این مقاله از سری مقالات اشتباهات وبلاگ نویسی، به ۵ اشتباه رایج در عنوان نویسی می پردازم، اگر در مورد عناوین مطالب خود زیاد مطمئن نیستید این ۵ اشتباه رایج را بخوانید و سعی کنید از این پس به این موارد توجه کنید.

 

 

  • اشتباه اول: استفاده از موضوع مطلب در عنوان

 

موضوع مطلب شما، نباید عنوان مطلب تان باشد. فرض کنید می خواهید در مورد موضوعی مثل طراحی لباس یا آموزش عکاسی با گوشی بنویسید در این صورت ممکن است از عناوینی چون « طراحی لباس » یا « آموزش عکاسی با گوشی » استفاده کنید، یعنی همان موضوع مطلب خود را در عنوان بنویسید. این کار یک اشتباه است و عنوان مطلب شما را چندان جالب نشان نمی دهد.

 

برای حل این مشکل توصیه می شود از لغات، اصطلاحات یا حتی شماره ها برای شاخ و برگ دادن به عنوان مطلب تان استفاده کنید. به عنوان مثال می توانید از لغاتی مثل نکات، روش ها، فوت و فن ها، رمز و رازها برای افزودن به جذابیت عنوان استفاده کنید. کلماتی چون ساده، آسان، جالب یا فوق العاده هم در صورت امکان توصیه می شود در عنوان استفاده شود.

 

اگر برای همان موضوعات بخواهیم عناوین خوبی بنویسیم می توانیم از این مثال ها استفاده کنیم: « رمز و راز های طراحی لباس به زبان ساده » یا « نکاتی جالب در طراحی لباس که شاید ندانید » و برای موضوع دوم: « چطور با تلفن همراه خود عکس های حرفه ای بگیریم » یا « با دوربین گوشی خود به عکاسی حرفه ای تبدیل شوید ». ضمنا از لحاظ سئو سعی کنید تا حد ممکن کلمات کلیدی مطلب خود را عنوان هم به کار ببرید.

 

 

  • اشتباه دوم: عنوان نویسی گنگ

 

یک عنوان خوب عنوانی نیست که گنگ و پیچیده باشد. متاسفانه برخی از بلاگرها درگیر این اشتباه می شوند که آن قدر عناوین خود را پیچیده می کنند که خواننده یا مخاطب با خواندن آن عنوان متعجب می شود و دچار سردرگمی می شود که در نهایت این سردرگمی باعث می شود مطلب شما خوانده نشود.

 

بنابراین همواره باید به این نکته توجه داشت که یک عنوان خوب عنوانی نیست که پیچیده و گنگ باشد، عنوان باید در عین جذابیت به حد کافی هم واضح و روشن باشد و مرتبط با موضوع نوشتار.

 

 

  • اشتباه سوم: عناوین بیش از حد طولانی

 

اشتباه دیگری که در عنوان نویسی رایج است، نوشتن عناوین بسیار طولانی است. عناوین طولانی به چند دلیل توصیه نمی شوند، جدا از اینکه کمی خواندن عنوان سخت تر می شود و کمتر کسی از عنوان های طولانی خوشش می آید، این عنوان ها در موتورهای جست و جو به طور کامل نشان داده نمی شوند. اکثر موتورهای جست و جو نهایتا تا ۷۱ کاراکتر را به عناوین اختصاص می دهند که به طور میانگین برابر است با ۱۱ یا ۱۲ لغت.

 

از سوی دیگر اشتراک گذاری عناوین طولانی در شبکه های اجتماعی به خصوص در توییتر که محدودیت تعداد کاراکتر دارد با استقبال کمتری رو به رو هستند. به همین دلیل توصیه می شود عناوین مطالب خود را بیش از حد طولانی ننویسید، به عنوان مثال عنوان همین مطلبی که در حال خواندنش هستید ۵۰ کاراکتری است و برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی هم مناسب است.

 

 

  • اشتباه چهارم: عناوین بی فایده

 

وقتی شخصی در حال خواندن عنوان یک مطلب است به دنبال پاسخ این سوال می گردد که چرا باید این مطلب را تا انتها بخواند. به همین دلیل در مرحله عنوان نویسی برای مطلب جدید وبلاگ خود، شما هم به این سوال خوانندگان مطلب تان فکر کنید و سعی کنید عنوانی بنویسید که بی فایده نباشد. منظور از عنوان بی فایده عنوانی است که مخاطب با خواندنش هیچ دلیلی برای ادامه دادن به مطالعه مطلب پیدا نکند.

 

به عنوان مثال اگر شما نویسنده یک وبلاگ در زمینه آموزش بازاریابی آنلاین باشید و بخواهید از نکاتی که از آخرین سفر خود به شهر یا کشوری دیگر در رابطه با بازاریابی آنلاین آموخته اید مطلبی بنویسید، اگر برای عنوان مطلب خود از عناوینی چون « سفر اخیرم به آلمان » استفاده کنید احتمال اینکه نظر خواننده را جلب کنید خیلی کمتر از زمانی است که در عنوان مطلب خود بنویسید « ۵ درس بازاریابی آنلاین از آلمان ».

 

 

  • اشتباه پنجم: اغراق در عنوان

 

فرض کنید می خواهید در مورد نکات وبلاگ نویسی یک مطلب تهیه کنید و می خواهید عنوانی بنویسید که توجه همه را به خود جلب کند. شما این عنوان را انتخاب می کنید: « همه نکات وبلاگ نویسی که لازم است بدانید ». آیا این عنوان ترافیک را به سمت خود جذب می کند؟ بله.

 

ولی اگر آنچه در مطلب شما نوشته شده چند نکته مهم در وبلاگ نویسی باشد و همه نکات در آن ذکر نشده باشد ( که البته واقعا هم نمی توان تمامی نکات وبلاگ نویسی را در یک مقاله خلاصه کرد ) آنگاه شما تعداد زیادی از خوانندگان وبلاگ خود را از دست می دهید، چون در عنوان خود اغراق کرده اید و مخاطبان شما اعتماد خود را به مطالب شما از دست می دهند. پس بهتر است عناوین در عین گیرا بودن، به دور از هر گونه اغراق باشند.

 

نتیجه

همانطور که در ابتدای این مقاله ذکر شد، عنوان مطالب نیازمند توجه ویژه ای است. با راه حل هایی که در این نوشتار به آنها اشاره شد، امید است که شما درگیر این اشتباهات رایج نشوید. در بخش کامنت ها منتظر دیدگاه های شما در مورد عنوان نویسی هستم. شما هم تا به حال دچار این اشتباهات شده اید؟ چه اشتباهات دیگری در عنوان نویسی به ذهنتان می رسد که در این لیست وجود نداشت؟

 

مقاله ای که خواندید اولین نوشتار از سری مقالات « اشتباهات وبلاگ نویسی » بود که قرار است در هفته های آتی آن را ادامه دهم و اشتباهات و راه حل های دیگری را با شما به اشتراک بگذارم. شما هم اگر در بخشی از وبلاگ نویسی دچار مشکل هستید یا سوالات زیادی در موردش در ذهنتان نقش بسته کافی است موضوع مورد نظرتان را در کامنت ها ذکر کنید تا یک مطلب در این سری را به آن موضوع اختصاص دهم.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...