رفتن به مطلب

لزوم تغییر استراتژی سئو بر اساس موضوع محتوا


Saberian

پست های پیشنهاد شده

  • مدیریت کل سایت

اجازه ندهید کسی سر شما را کلاه بگذارد. سئو چندان هم پیچیده نیست. یک فرمول جامع با ۴ جزء اصلی برای سئو وجود دارد که هر کس بخواهد کمپین‌های سئوی موفقی داشته باشد باید این ۴ جزء را به درستی به کار بگیرد: محتوا، لینک‌ها، بهینه سازی داخل وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی.

 

مهم‌ترین عامل موفقیت کمپین‌های سئو چیزی نیست جز عمق!

 

عمق مناسب تلاش‌های شما، به موضوع محتوا و نحوه عملکرد رقابت شما بستگی دارد. توسعه یک استراتژی خوب به تفکر، آنالیز و زمان احتیاج دارد.

 

شما باید بر اساس اهدافی که برای کسب‌وکار خود معین کردید و همین‌طور بر اساس عمق‌های متفاوت استراتژی مورد نیاز برای موضوع محتوا، تاکتیک‌های سئوی مناسبی را برای خودتان انتخاب کنید.

 

برای اینکه بتوانید در موضوع محتوا پیروز رقابت باشید، ابتدا باید تحقیق کاملی در مورد این موضوع انجام دهید و در این راه از اجزای عمومی سئو استفاده کنید: پژوهش بازار، کاوش رقبا، جست‌وجوی کلمات کلیدی، محتوا، لینک‌ها، بهینه سازی درون وب‌سایت، و شبکه‌های اجتماعی.

 

پژوهش بازار و کاوش رقبا

رقیب شما کیست؟ صنعتی که شما هدف گرفته‌اید چقدر عمق دارد؟

شما هیچ وقت نباید یک کمپین سئو را کورکورانه آغاز کنید، ولی در عین حال هرگز هم نباید کمپین رقبای خود را عینا کپی کنید. انجام یک پژوهش بازار در میان رقبای‌تان به شما کمک می‌کند که بدانید دقیقا چه مقدار از محتوای آنها تعامل و اشتراک گذاری اجتماعی جذب می‌کند، چه مقدار از استراتژی آنها به مالکیت لینک اختصاص یافته، آنها چقدر روی محتوا تمرکز دارند، چه عبارات کلیدی‌ای را تگ می‌کنند، و بسیاری اطلاعات دیگر که به شما کمک می‌کنند تا بتوانید مقام اول را تصاحب کنید.

 

باید یک بار دیگر تاکید کنم: از کپی کردن استراتژی رقبای خود جدا خودداری کنید. شما نمی‌دانید که گوگل با یک لینک خاص یا بخشی از یک محتوا دقیقا چطور برخورد می‌کند، مگر اینکه واقعا در سئو متخصص باشید. کپی کردن استراتژی رقبا می‌تواند به جریمه‌های سئو ختم شود. اگر به جای کپی کردن از دیگران، از استراتژی خودتان و روش‌های مورد تایید گوگل استفاده کنید باز هم می‌توانید رقبای خود را شکست دهید. این کار کمک می‌کند که به شکل موثری موضوع وبلاگ خود را دنبال کنید و رقبای خود را شکست دهید. تازه در این صورت دیگر هر لحظه نگران این هم نیستید که مشمول جریمه‌های الگوریتم‌های پاندا یا پنگوئن قرار بگیرید.

 

البته می‌دانم که برخی از تغییرات بزرگ در الگوریتم‌ها، استراتژی‌های سئوای که برخی‌ها فکر می‌کردند استراتژی‌های خوبی هستند را بی ارزش و به درد نخور می‌کند. مشکل اینجاست که برخی از استراتژی‌های سئوای که بعضی‌ها فکر می‌کنند استراتژی‌های خوب و تایید شده‌ای هستند، چندان هم تایید شده نیستند و حتی گاهی مخالف استراتژی‌های استاندارد طبقه بندی می‌شوند.

 

متاسفانه این باور در مورد برخی از استراتژی‌های سئو همه‌گیر شده است که اکثریت فکر می‌کنند این استراتژی‌ها کاملا مفید و بی دردسر هستند ولی وقتی در راهنمای گوگل به دقت بررسی کنید متوجه می‌شوید که این استراتژی‌ها به هیچ وجه تایید شده نیستند. یک نمونه از همین استراتژی‌ها، چرخ‌های لینک (Link Wheels) نام دارد که اگر خوب بررسی کنید می‌بینید که این استراتژی از نظر گوگل ممنوع است. اگر بیش از حد دست به دامن این استراتژی بشوید ممکن است توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شوید. یک قانون در این زمینه وجود دارد که باید همیشه به یادتان باشد: اگر شک دارید که یک لینک ارزشی به محتوای شما اضافه می‌کند یا نه و فقط به خاطر سئو می‌خواهید آن را اضافه کنید، بهتر است اصلا آن لینک را نگیرید.

 

جست‌وجوی کلمات کلیدی

رقبای من برای جذب ترافیک از چه کلمات کلیدی‌ای استفاده می‌کنند؟

پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در یک کمپین سئو به حساب می‌آید. کلمات کلیدی ستون فقرات سئو هستند و استراتژی شما را هدایت می‌کنند – شما باید رقبای خود را مورد پژوهش قرار دهید و ببینید که آنها چطور از عبارات کلیدی استفاده می‌کنند. شما نه تنها باید بهینه سازی درون وب‌سایت رقبای خود و نحوه استفاده آنها از عبارات کلیدی را مورد تحقیق و بررسی قرار دهید، بلکه باید بتوانید بررسی کنید و ببینید که این عبارات کلیدی چقدر جست‌وجو می‌شوند و چقدر می‌توانند برای شما ترافیک ایجاد کنند. وقتی بالاخره یک لیست از کلمات کلیدی مناسب تهیه کردید، می‌توانید یک تقویم محتوا درست کنید و بعد موضوعات مناسب برای محتوای خود را انتخاب کنید.

 

محتوا

رقبای من چقدر محتوا تولید می‌کنند؟

موضوع این نیست که محتوایی تولید کنید که طولانی باشد، یا از نظر خودتان ایده‌های جالبی داشته باشد. مهم این است که محتوایی تولید کنید که جذاب باشد به طوری که بازدیدکننده‌ها به دنبال کردن آن محتوا اهمیت بدهند و دوست داشته باشند آن محتوا را با دوستان خودشان به اشتراک بگذارند و دوستان آنها هم آن محتوا را با دوستان خودشان به اشتراک بگذارند.

 

هیچ کس محتوای خسته کننده را به اشتراک نمی‌گذارد. به اشتراک گذاری محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی را در اصطلاح تقویت اجتماعی می‌گویند و این تقویت اجتماعی می‌تواند میزان تعامل با محتوای شما را در حد چشم‌گیری افزایش بدهد (در مورد اشتراک گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی در ادامه همین مقاله بیشتر توضیح خواهم داد). به همین خاطر لازم است که تحقیق کنید تا بدانید رقبای شما چقدر محتوا تولید می‌کنند و کدام بخش از محتوای تولید شده توسط آنها بیش از همه موفق است. پیشنهاد میکنم بازاریابی محتوا یا لینک بیلدینگ؟ رو هم مطالعه کنید.

 

 

  • در هر مقاله چند کلمه می‌نویسند؟
  • اکثر مقالات آنها به طور میانگین چند کلمه دارد؟
  • هر هفته چند مقاله در وبلاگ‌شان منتشر می‌کنند؟
  • هر ماه چند مقاله در وبلاگ‌شان منتشر می‌کنند؟
  • در مقاله‌های خودشان چطور از کلمات و عبارات کلیدی استفاده می‌کنند؟

 

با آنالیز کردن ۵ تا ۱۰ رقیب برترتان و تهیه یک گزارش با این اطلاعات، دیگر مجهز به اطلاعات مناسبی هستید که با آن می‌توانید به رقابت با رقبای خود بپردازید.

 

لینک‌ها

کدام یک از رقبای من جریمه شده‌اند؟ آیا آنها لینک‌های بدی در کارنامه خود دارند؟

لینک‌ها دیگر مثل قبل معیار حتمی موفقیت در سئو نیستند، ولی همچنان به عنوان یکی از بخش‌های مهم کمپین‌های سئو به قوت خود باقی مانده‌اند. به همین خاطر باید کارنامه لینک‌های رقبای خود را مورد بررسی موشکافانه قرار دهید. با چنین تحقیقی روی ۱۰ رقیب برتر خودتان، می‌توانید بدانید کدام لینک‌ها در گوگل بیشترین و بهترین نتایج را برای این وب‌سایت‌ها به ارمغان آورده‌اند.

 

البته باز ضروری است که حواس‌تان به جریمه‌ها باشد: از کارنامه لینک‌های رقبای خود به عنوان یک استراتژی سئو برای خودتان کپی نکنید. شما می‌توانید از کارنامه لینک‌های وب‌سایت‌های رقیب خودتان کمک بگیرید و به دنبال وب‌سایت‌هایی بروید که بیشترین ارزش و کیفیت را دارا هستند و این کار از نظر گوگل کاملا استاندارد و تایید شده هست. با تمرکز کردن روی وب‌سایت‌های باکیفیت در زمینه فعالیت وب‌سایت خودتان و وب‌سایت‌هایی که از نظر گوگل باارزش قلمداد می‌شوند، می‌توانید گوی سبقت را از رقبای خود بربایید.

 

یادتان باشد که استراتژی‌های کسب لینک در هر موضوعی متفاوت است. دقیقا به همین دلیل است که تحقیق کردن در مورد موضوعات مختلف و ایجاد تغییر در استراتژی سئو بر اساس موضوع بسیار مهم است. این کار نه تنها روی استراتژی کسب لینک شما تاثیر می‌گذارد، بلکه روی جست‌وجوی کلمات کلیدی هم موثر است. هر موضوعی اصطلاحات تخصصی مخصوص به خودش را دارد و این روی نحوه جست‌وجوی کاربران در مورد آن موضوع تاثیر شگرفی دارد. اگر تمام تلاش خود را روی این تحقیق بگذارید، می‌توانید کمپین سئوی کارآمدی ایجاد کنید که همه نتایج دلخواه شما را در اختیار شما قرار دهد.

 

سئو درون وب‌سایت

رقبای من چطور از سئو درون وب‌سایت خود استفاده می‌کنند؟

این هم یکی دیگر از موارد مهمی است که بر حسب موضوع و همین‌طور عبارات و کلمات کلیدی می‌تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال در یک موضوع بحث شاید لازم باشد از کلمات کلیدی تخصصی به همراه مترادف‌ها و متضادهای این کلمات کلیدی استفاده شود، در حالی که یک موضوع دیگر ممکن است به استفاده از کلمات کلیدی کاملا ساده و غیر پیچیده نیازمند باشد.

 

کلیدی‌ترین قدم در این مرحله از تحقیق این است که موارد زیر را در مورد ۱۰ رقیب برتر خود شناسایی کنید:

 

 

  • رقبای شما با عبارات کلیدی درون وب‌سایت خود چه کار می‌کنند؟
  • چطور از این عبارات در تگ تایتل استفاده می‌کنند؟
  • چطور از این عبارات در توضیحات متا استفاده می‌کنند؟
  • چطور از این عبارات در کلمات کلیدی متا استفاده می‌کنند؟ (نه! گوگل کلمات کلیدی متا را در رنکینگ به حساب نمی‌آورد. ولی در مرحله پیش-فهرست کردن نتایج جست‌وجو، کلمات کلیدی متا را هم مورد بررسی قرار می‌دهد.)
  • این عبارات کلیدی را چطور در محتوا به کار می‌برند؟
  • تناوب استفاده از عبارات کلیدی در وب‌سایت‌های رقیب چقدر است؟ (یادتان باشد که منظور من در اینجا تناوب عبارات کلیدی از نظر ارتباط است، نه تراکم. اگر بیش از حد از کلمات کلیدی تکراری استفاده کنید می‌توانید مشمول جریمه الگوریتم پاندا شوید.)

 

حتی استراتژی درون وب‌سایت و کلمات کلیدی هم بسته به موضوع می‌تواند متغیر باشد. بنابراین مهم است که به دقت بررسی کنید و ببینید رقبای شما چطور از کلمات و عبارات کلیدی درون وب‌سایت خود استفاده می‌کنند.

 

شبکه‌های اجتماعی

چطور می‌توانم دسترسی اجتماعی محتوای خود را تقویت کنم؟

در سال‌های اخیر در مورد شبکه‌های اجتماعی اطلاعات اشتباه فراوانی منتشر شده است. حجم این اطلاعات اشتباه آنقدر زیاد بود که

که سیگنال‌های اجتماعی فیسبوک و توییتر بخشی از الگوریتم‌های رنکینگ موتور جست‌وجوی گوگل نیستند.

 

پس اگر چنین است، ارزش شبکه‌های اجتماعی در کجاست؟ ارزش شبکه‌های اجتماعی در ایجاد اعتماد و اعتبار با گوگل از طریق ارائه محتوا به مخاطبان واقعی است. با تحت بررسی قرار دادن فعالیت‌های رقبای خود در شبکه‌های اجتماعی ، می‌توانید بفهمید که چه مورادی در موضوع مورد بحث شما داغ است و در نتیجه موفقیت و اعتبار بیشتری به همراه می‌آورد.

 

 

  • چه کسی بیش از همه محتوا را بازنشر می‌کند؟ این معیار به شما کمک می‌کند که بدانید در آن موضوع خاص چه کسانی در شبکه‌های اجتماعی نقش کلیدی را بازی می‌کنند و به عنوان افراد تاثیرگذار شناخته می‌شوند. سپس می‌توانید با به اشتراک گذاری محتوای خود با این افراد تاثیرگذار، توجه انها را به محتوای خودتان جلب کنید.
  • چه نوع محتوایی بیش از همه به اشتراک گذاشته می‌شود؟
  • چه نوع محتوایی در بین ۴ شبکه اجتماعی بزرگ دنیا یعنی فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و لینکداین بیشترین میزان تعامل را به سمت خود جذب می‌کند؟ (تعامل‌هایی مثل لایک و بازنشر محتوا.)
  • چه زمانی محتوا بیش از هر زمان دیگری لایک یا بازنشر می‌شود؟
  • محتوا چگونه به اشتراک گذاشته می‌شود؟
  • چرا یک نوع خاص از محتوا بیش از هر نوع محتوای دیگری لایک و بازنشر می‌شود؟

 

بدون تغییر استراتژی سئو بر اساس موضوع، شما یک بازنده هستید

هر جست‌وجویی در گوگل به اندازه خود کلمات کلیدی می‌تواند متفاوت باشد، از به کار بردن کلمات مفرد و جمع گرفته تا استفاده از کلمات مترادف یا متضاد. با انجام تحقیقات موشکافانه در مورد موضوع هدف محتوای خود، شما می‌توانید استراتژی سئوی خود را بر اساس موضوع تغییر دهید. شخصی سازی و ایجاد تغییر در استراتژی سئو گام مهمی است چون دیگر استراتژی‌های کلیشه‌ای سئو کارساز نیستند. جست‌وجو در ۵ سال گذشته با وجود الگوریتم‌های چند لایه‌ای گوگل، پیچیده شده است. دیگر به سادگی گذشته نیست که خیلی راحت فقط لازم باشد بدون تحقیق چند کلمه کلیدی انتخاب کنید، محتوای خود را تولید کنید، وب‌سایت خود را در چند دایرکتوری ثبت کنید و بعد پیشرفت کنید.

 

جست‌وجو حالا یکی از منابع بزرگ فروش برای بسیاری از شرکت‌ها است. حالا دیگر فقط از طریق انجام تحقیقات جامع و کامل در مورد رقبا و تغییر استراتژی سئو به شکل مطلوب و بر اساس موضوع محتوا است که می‌توانید موفق شوید. اگر از همان ابتدای راه مخاطبان هدف خود و پیچیدگی‌های موضوع محتوای خود را شناسایی نکنید، مشکلات پر هزینه‌ای برای شما و برندتان به وجود خواهد آمد.

 

اگر هنوز حرف من را باور ندارید به این جمله دقت کنید: هیچ کس تا به حال با دنبال کردن لینک‌های یک وب‌سایت در زمینه لوله‌کشی، موفق به خرید آنلاین پیتزا نشده است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...