رفتن به مطلب

مقدمه ای بر ریجستری


labour

پست های پیشنهاد شده

هماهنگونه که در فصل گذشته اشاره شد، نسخه های قدیمی ویندوز پارامترهای مربوط به پیکربندی خود را در فایلهای مقدار دهی System.ini و Win.ini تنظیم و نگهداری می کردند. از ویندوز ۹۵ به بعد برنامه ریجستری که حاوی تمام اطلاعات مربوط به پیکربندی سیستم میباشد ارایه شده است. اطلاعات رجیستری در دو فایل پنهان User.dat و System در پوشه C:\Windows ذخیره می شوند. اطلاعات مربوط به نرم افزارهای موجود در سیستم در فایل System.dat و همچنین اطلاعات مربوط به کاربرد نرم افزارها در فایل User.dat ذخیره می شوند.

 

قسمتهای مختلف سیستم رجیستری استفاده می کنند که برای پیکربندی هرکدام کلید واژه ای در رجیستری پیش بینی شده است. به عنوان نمونه می توان به موارد زیر اشاره نمود :

 

ـ راه انداز دستگاهها : راه انداز دستگاهها باید اطلاعات مربوط به IRQ و DMA که مورد نیاز دستگاه می باشد را فراهم نماید. راه اندازها این پارامترها را با رجیستری ویندوز مبادله می کنند.

 

ـ برنامه های Setup : نصب هر برنامه در محیط ویندوز توسط برنامه Setup انجام می شود. هر کدام از برنامه های Setup این تغییرات در رجیستری نگهداری می شوند. لذا باید توجه داشت که حذف فایلها و پوشه های یک برنامه برای حذف آن برنامه کافی نیست. بلکه باید پارامترهای تنظیم شده در رجیستری را نیز حذف کنید. برای این منظور باید برنامه Unistall ویندوز را اجرا نمایید.

 

ـ Windows Kernel : یکی دیگر از قسمتهای ویندوز که در لحظه راه اندازی ویندوز به رجیستری مراجعه و از آن استفاده می کند، هسته ویندوز است. این قسمت از ویندوز تمام اطلاعات مربوط به راه انداز دستگاهها و همچنین اطلاعات مربوط به اولویت باز شدن هر کدام از آنها را از رجیستری می خواند.

 

ـ Hardware Recognizer : بعد از راه اندازی ویندوز، تشخیص دهنده سخت افزار(HR) لیستی از دستگاههایی که شناسایی (Detect) شده اند را در رجیستری ویندوز ذخیره می کند.

 

ـ Plug & Play Manager :‌ مدیر P&P یک خاصیت جدید ویندوز می باشد که هر جزء سخت افزاری با دو مشخصه Vender ID و Device ID شناسایی کرده و می شناساند. ترکیب این دو مشخصه باعث می شودکه دستگاه مورد نظر در سیستم کامپیوتر شما منحصر به فرد شود. هنگام راه اندازی سیستم بر مدیر P&P اطلاعات مربوط به گذرگاه دستگاه مورد نظر را از رجیستری ویندوز درخواست می کند و نسبت به وجود راه انداز مناسب آن دستگاه بررسی های لازم را انجام می دهد. در صورتیکه برنامه راه انداز نصب نشده است امکانات لازم را برای نصب راه انداز به طور خودکار فراهم می کند.

 

ـ User Profile : پروفایلهای کرابر در ویندوز همه اطلاعات مربوط به کاربر از قبیل نام کاربر، مجوزهای کاربر و غیره را در رجیستری ویندوز نگهداری می کنند. این پروفایلها از طریق گزینه Control Panel/ System / User File تنظیم می شوند.

 

ـ Hardware Profile : پروفایلهای سخت افزاری نیز راه انداز دستگاههایی را که در زمان راه اندازی سیستم باید فعال شوند را مشخص می کنند. این پروفایلها برای بارکردن راه اندازها از رجیستری ویندوز استفاده می کنند. این پروفایلها از طریق گزینه زیر تنظیم می شوند:

 

Control Panel/ System/ Haedware Profile

 

آشنایی با فایلهای رجیستری

وقتی یک نسخه از ویندوز را در یک بخشی از دیسک سخت نصب می کنید، برنامه Setup رجیستری را نصب کرده و از آن برای ذخیره تمام موارد مربوط به پیکربندی و راه اندازی نرم افزارها و سخت افزارهای نصب شده در سیستم استفاده می کنند.

 

با نصب کردن رجیستری، Setup دو فایل User.DAT و System.DAT را ایجاد میک ند. این فایلها دارای خاصیت پنهانی (Hidden)، سیستمی (System) و فقط خواندنی (Ready _ Only) می باشند که در پوشه Windows نگهداری می شوند.

 

فایل USER.DAT

 

فایل USER.DAT برای ذخیره اطلاعات مخصوص کاربر طراحی شده است. این فایل اطلاعات زیر را شامل می شود:

 

ـ کاغذ دیواری، رنگها. پارامترهای ماوس، پارامترهای مربوط به Accessibility و تنظیم مربوط به Control Panel

 

ـ آیکونهای Descktop

 

ـ میانبرها در پوشه های موجود در منوی Start

 

ـ مشخصات مربوط به Explorer ویندوز

 

ـ تنظیم های مخصوص ملحقات و لوازم (Accessories ) ویندوز

 

ـ کلمات عبور و اتصالات شبکه

 

هر وقت که می خواهید از ویندوز خارج شوید، سیستم یک کپی از USER.DAT به عنوان پشتیبان تهیه می کند این فایل هم تمام خاصیت های پنهانی، سیستمی و فقط خواندی را داشته و با نام User.DA0 ذخیره می شودو ردر صورتیکه فایل USER.DAT خراب شده باشد عمل تهیه پشتیبان باید به صورت دستی انجام شود.

 

اگر شما تنها کاربر منحصر به رد کامپیوترتان هستید، سیستم شما فقط یک فایل USER.DAT دارد. اگر شما گزینه Profile را از Control Panel / System فعال کرده اید، ویندوز در هریک از زیر پوشهها یک فایل USER.DAT ایجاد می کند .این زیرپوشه ها در مسیر Windows/ rofile /Folder / نگهداری می شوند.

 

فایل SYSTEM.DAT

 

این فایل جهت نگهداری اطلاعات مربوط به مشخصات سیستم طراحی شده است. این فایل اطلاعات زیر را شامل می شود:

 

ـ انواع منابع سخت افزاریک ه ویندوز شناسایی کرده است.

 

ـ دستگاههایی که کامپیوتر شما در ارتباط ب هر سخت افزار به آنها دسترسی دارد.

 

ـ منابع مختلفی از قبیل IRQها و در حالت های I/O و کانالهای DMA که در هردستگاه استفاده می شود.

 

ـ اطلاعات Plug and Play که از PnP BIOS یا PnP dvices جمع آوری شده اند.

 

ـ تنظیم های داخلی ویندوز.

 

ـ تنظیم های مربوط به تمام برنامه های کاربردی ۳۲ بیتی

 

بعد از هر بار که از ویندوز خارج می شوید، یک نسخه از پشتیبان از فایل SYSTEM.DAT به نام SYSTEM.DA0 دارای خاصیت سیستمی، پنهانی و فقط خواندنی است، تهیه می شود. معمولا در پوشه ریشه راه انداز سیستم شما یک نسخه از فایل SYSTEM.DAT به نام SYSTEM.1ST وجود دارد. این فایل همان فایل رجیستری اصلی است که توسط Setup ویندوز ایجاد شده است. از این فایل درم واقعی که فایلهای SYSTEM.DAT و SYSTEM.DA0 فایل استفاده نیستند، استفاده می شود.

 

 

منبع: لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...