رفتن به مطلب

مهم آموزش سطح دسترسی فایل ها change permissions


voltag

پست های پیشنهاد شده

سطح دسترسی ها (Permissions):

هر فایل یا پوشه در اینترنت یک سطح دسترسی دارد. قاعدتاً شما نمی خواهید همه ی افراد به تمام فایل ها و پوشه های سایت شما دسترسی داشته باشند. سطح دسترسی یا پرمیشن (Permission) از دو بخش اصلی تشکیل شده است: 1- گروه کاربری 2- مجوز استفاده

 

 

1447497649441.jpg

 

 

 

1- گروه کاربری: از دید سرور سایت شما، سه گروه کاربری وجود دارد. اولی User یا در بعضی موارد Owner است. این گروه کاربری یعنی خود شما. یا به عبارتی کسی که با نام کاربری و رمز عبور وارد Cpanel شده است و یا اینکه با یک نام کاربری FTP یا Web Disk به پوشه های سایت دسترسی دارد. گروه دوم Group است، که شامل گروه کاربرانی است که به سایت شما دسترسی دارند، که در اینجا Cpanel شما فقط یک نام کاربری و رمز عبور دارد که خود شما هستید. به عبارتی در اینجا Group تقریباً شامل هیچ کس نمی شود! و اما گروه سوم که World یا Public است. این گروه یعنی تمام کسانی که به اینترنت دسترسی دارند. حال شما باید برای هر کدام از این سه گروه مجوز استفاده صادر کنید.

2- مجوز استفاده: سه مجوز استفاده وجود دارند. که اولی Read یا قابلیت خوانده شدن است. اگر Read را برای یکی از سه گروه بالا فعال کنید آن گروه اجازه ی خواندن فایل یا پوشه ی مورد نظر را دارد. ارزش رقمی خواندن 4 است (در این باره توضیح داده خواهد شد). مجوز دوم Write یا اجازه ثبت تغییرات است. که اگر این مجوز به یکی از سه گروه بالا داده شود آن گروه اجازه ی ثبت تغییر در فایل یا پوشه ی مورد نظر را دارند. ارزش رقمی ثبت تغییرات 2 است. مجوز سوم Execute یا اجازه ی اجرای فایل است. ارزش رقمی اجرای فایل 1 است. ارزش های رقمی در زیر نمایش داده شده اند.

 

همانطور که در عکس می بینید هرکدام از این مجوزها یک ارزش رقمی دارند. که ارزش رقمی کل برای یک گروه از جمع این سه عدد به دست می آید. برای مثال اگر به گروه User هر سه مجوز را بدهید، سطح دسترسی برای این گروه معادل عدد 7 (4+2+1) خواهد بود. یا اگر به همین گروه فقط اجازه ی خواندن و ثبت تغییرات بدهیم، سطح دسترسی این گروه معادل 6 (4+2) خواهد بود.

سطح دسترسی کل، یک عدد سه رقمی است که از کنار هم قرار گرفتن سطح دسترسی سه گروه User، Group و World به دست می آید. برای مثال سطح دسترسی 644 برای یک فایل یعنی خود شما اجازه ی خواندن و ثبت تغییرات در آن فایل را دارید، Group و سایر افراد در اینترنت فقط اجازه ی خواندن این فایل را دارند. تنظیم سطح دسترسی پوشه ها و فایل های سایت خیلی مهم است. زیرا با اشتباه در این امر ممکن است به هکرها اجازه ی نفوذ به بخش های اصلی سایت خود را بدهید و یا اینکه به کل یک پوشه یا فایل را از دسترس همه، حتی خودتان خارج کنید!. اگر سطح دسترسی یک فایل را معادل 000 تعیین کنید دیگر فقط می توانید آنرا حذف کنید! حتی اجازه ی اینکه سطح دسترسی آن را دوباره عوض کنید نخواهید داشت!

در کل و به طور خلاصه معنی سطح های دسترسی عمومی این است:

برای فایلها:

000 هیچ کس هیچ نوع دسترسی به این فایل ندارد و فقط خود شما می توانید حذفش کنید.

600 به جز شما هیچ کس به این فایل دسترسی ندارد.

644 شما اجازه ی کار با این فایل را دارید و دیگران فقط می توانند آن را اجرا کنند.

666 یک حالت خاص که بعضی فایلها را از دسترس نرم افزارهای نصب شده روی سایت خارج می کند.

766 همه ی افراد همه نوع دسترسی به این فایل دارند. این سطح دسترسی فقط برای حالتهای خاص است!

 

برای پوشه ها:

000 هیچ کس هیچ نوع دسترسی به این پوشه ندارد.

644 هیچ کس به جز شما اجازه ی دسترسی به این پوشه را ندارد و حتی فایل ها و پوشه های داخل این پوشه نیز قابل دسترسی نخواهند بود.

711 شما کامل به این پوشه دسترسی دارید و بقیه فقط می توانند به فایل ها و پوشه های داخل این پوشه دسترسی داشته باشند. یعنی اگر فقط به آدرس این پوشه مراجعه شود خطای 403 صادر می شود. یعنی دسترسی مستقیم به این پوشه امکان پذیر نیست.

755 شما کامل به این پوشه دسترسی دارید و بقیه هم به طور کامل به این پوشه دسترسی دارند. حتی اگر فقط آدرس این پوشه را وارد نمایند و فایل index در این پوشه موجود نباشد، لیست فایل ها و پوشه هایی را که در این پوشه قرار دارند برایشان نمایش داده خواهد شد!

777 همه ی افراد همه نوع دسترسی به این پوشه دارند. این سطح دسترسی فقط برای حالتهای خاص است!

 

بهترین سطح دسترسی برای فایل های شما 644 و برای پوشه های شما 711 است ( برای پوشه ها نیز همانند فایل ها 644 مناسب است اما در حالت معمول همان 711 برای پوشه ها انتخاب بهتریست ) . البته برای بعضی از CMS ها لازم است سطح دسترسی پوشه ها 755 باشد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...