رفتن به مطلب

محتوای یونیک و تفاوت آن با محتوای اختصاصی


Saberian

پست های پیشنهاد شده

  • مدیریت کل سایت

با سلام و درود و شادباش خدمت تمامی دوستان عزیز . شاید عنوان این نوشته کمی جنجالی به نظر برسد , اما ما نه با هدف ایجاد جنجال , بلکه صرفا در تلاش برای فهم واقعیت های درست سئو هستیم و در این مسیر , نه در جهت خوشایند افرادی خاص و نه در جهت ایجاد هیاهو قلم میزنیم . آنچه مشهود است و آنچه باید گفته شود , گفته خواهد شد . تمامی نویسندگان این مجموعه , مسوولیت تمام نوشته های خود را پذیرفته و در هر زمان که نیاز باشد , از محتوای منتشر شده دفاع خواهند نمود .

 

 

 

محتوای اختصاصی یا محتوای یونیک , همیشه یکی از مفاهیمی بوده است که تعریفات متعدد , متناقض , درست و نادرستی از آن تا کنون به عمل آمده است . اغلب افراد , محتوای اختصاصی را محتوای جدید میدانند , عده ای نیز آن را اینگونه تعریف میکنند : محتوایی که فقط کپی شده نباشد . این تعاریف در مدت زمان کمی , نهادینه شده و تبدیل به ملکه ذهن وبمستران شد . تعاریفی که باعث شد بسیاری از افراد , از هر وبسایتی چندین خط نوشته کپی کرده , آن را گردآوری نموده و نام آن محتوای جدید بگذارند . عده ای نیز کمی شجاعانه تر عمل کرده و در ابتدای محتواهای سرقتی , پاراگرافی نوشته و آن را اختصاصی خوانده اند و عده دیگر , همان مطلب را لینک منبع داده و آن را محتوای خوب توصیف کردند ( سابقا همکاران من در این مجموعه مفصل تشریح کردند که چرا نوشتن مطلب حتی با لینک به منبع نیز بد است؟ ) .

 

هیچ کدام از تعابیر و تعاریف و توصیفات بالا از محتوای حرفه ای و یونیک و اختصاصی , صحیح نیست و بنده اطلاع ندارم که اولین بار , از چه ذهن بیماری تراوش کرد و مانند ویروس به جان وبمستران راحت طلب افتاد . در هر حال , ما این نوع محتوا را در این مطلب تشریح کرده و در ادامه توضیح خواهم داد که نوشتن محتوای یونیک و اختصاصی طبق تعریف درست آن , وظیفه هر نویسنده بوده و سئو محسوب نمیشود و نویسنده نیز کاری جز انجام وظیفه نمیکند . وظیفه ای که اگر انجام دهد پاداشی ندارد , اگر انجام ندهد تنبیه خواهد شد .

 

 

[h=2]محتوای یونیک چیست ؟[/h] یونیک ( Unique ) در لغت به معنی بی همتا و بی نظیر است . محتوای یونیک نیز , محتوایی است بینظیر و بی همتا . زمانی که از این واژه استفاده شد , دیگر نمیتوان هیچ کدام از تعاریف بالا را با آن هماهنگ دانست . مثالی از محتوای یونیک برای فهم بهتر موضوع خواهم زد : هزاران نفر از وردپرس مینویسند . برخی ترجمه برخی نوشته برخی تحقیق و برخی مطلب . در این میان , فرد دیگری نیز میخواهد به تازگی از وردپرس بنویسد . او موضوع سئو وردپرس را انتخاب میکند , ادیتور را باز کرده و هر چه بلد بوده و یاد گرفته را مینویسد . در نهایت میگوید : خودم نوشتم . البته دزدی نیست اما محتوای یونیک هم نیست . چرا که بی همتا نیست , چرا که نظیر آن بسیار یافت میشود .

 

فرد دیگری درباره وردپرس تحقیق میکند و محتوای خود را از مجامع لاتین ترجمه میکند ( کاری که ما در این مجموعه اغلب انجام دادیم ) اما این نیز محتوای یونیک محسوب نمیشود , چرا ؟ زیرا ما در ترجمه آثار نیز صرفا محتوای اختصاصی را تعریف کرده ایم و محتوای یونیک نساخته ایم ( تفاوت این دو نوع محتوا را در ادامه توضیح خواهم داد ) . ما زمانی یک محتوای یونیک را تولید کرده ایم که در زمینه فعالیت خود , نظریه , تئوری , کشف , ابداع , طراحی و یا متدلوژی خاصی را ارائه دهیم که بی همتا باشد . برای نمونه در مطلب گذشته از کشف یک باگ در افزونه یاست صحبت کردیم . این کشف و مقاله ای که در مورد آن از طرف پشتیبان افزونه WpScan نوشته شد را میتوان محتوای یونیک خواند , اما وقتی بنده ترجمه کردم و در بیست اسکریپت نوشتم , محتوای یونیک نساختم بلکه صرفا محتوای اختصاصی تولید نمودم . این نوع از محتوا در کل فضای اینترنت , کمیاب است اما با کیفیت ترین نوع محتواست .

 

 

[h=2]محتوای اختصاصی چیست ؟[/h] در تعریف بالا از محتوای یونیک , گریزی نیز به تعریف محتوای اختصاصی زدیم . این نوع محتوا نیز با برداشتن چند خط از چند وبسایت در موضوعی خاص تولید نمیشود . این نوع محتوا , به واقع یا ترجمه محتوای یونیک است , یا برگرفته از کتابها و مقالاتی که به صورت کاغذی و شومیز به چاپ رسیده اند اما هنوز در فضای اینترنت منتشر نشده اند . این نوع محتوا نیز از نظر گوگل , دارای کیفیت مطلوب بوده و اعتبار آن بر پایه منابع آن است .

 

 

[h=2]محتوای نیمه اختصاصی چیست ؟[/h] محتوایی به واقع مضحکو دارایکمترین درجه اعتبار برای موتورهای جستجوگر . این نام را نیز بنده اطلاع ندارم از کجا ایجاد شد اما سابقه ای طولانی دارد . این نوع محتوای مضحک , به ۳ شکل تولید شده و به اشتباه , محتوای یونیک و یا اختصاصی خوانده میشود .

۱ . انتخاب یک موضوع خاص و گشتن در ده ها وبسایت و از هر وبسایت در آن موضوع چند خطی را وام گرفتن و گردآوری کردن و تبدیل آن به مطلب .

 

۲ . نوشتن بخشی به عنوان مقدمه یا هر عنوان دیگر با هدف فریب موتورهای جستجو گر در ابتدای مطالب سرقتی و کپی برداری شده .

۳ . درج مطالب کپی برداری شده با کمی تغییر در ساختار فونت و تصاویر و اضافه کردن منبع نوشته به انتهای مطلب .

 

 

[h=2]چرا هیچ محتوایی سئو نیست ؟[/h] اکنون که با مفاهیم درست محتوا آشنا شدیم, میخواهم به این موضوع بپردازم که چرا هیچ محتوایی چه یونیک باشد چه اختصاصی , سئو محسوب نمیشود . ما میدانیم که سئو با محتوا ارتباط دارد و یک وبسایت اگر محتوای بد داشته باشد , نه با سرور اختصاصی , نه با پرسرعت ترین هاست ها , نه با مجرب ترین تیم سئو , نه با تبلیغات میلیون دلاری , به جایی نخواهد رسید . اما این صرفا یک رابطه معنا دار است که نمیتوان در مورد آن گفت : سئو یعنی محتوای خوب . چند سال پیش در ایران , مراسم انتخاب کارمند نمونه برگزار شد و طی آن نیز جایزه ای به کارمند نمونه اهدا شد . کارمند نمونه چه کاری انجام داده بود ؟ به موقع سر کار آمده بود . با ارباب رجوع خوش برخورد بود . از کار خود نمیدزدید و ۸ ساعت را با دقت کار میکرد . بعد از این مراسم , صدای اعتراض بسیاری بلند شد و این مراسم دیگر تکرار نشد و معیارهای آن نیز عوض شد . چرا ؟ چون معترضین عنوان کردند که آیا موارد و معیارهای انتخاب کارمند نمونه , چیزی غیر از وظایف تعریف شده آن است ؟ گوگل نیز از ابتدا تولید محتوا را بخشی از وظایف وبمستران میداند . اگر نمیتوانید محتوای خوب تولید کنید , فضا را نیز اشغال نکنید . تولید محتوای مطلوب , وظیفه شماست , برای انجام آن پاداشی نمیگیرید اما برای انجام ندادن آن جریمه میشوید .

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...