رفتن به مطلب

آیا بیت کوین بخریم؟


رمزارز

پست های پیشنهاد شده

باید بیت‌کوین بخرم؟
یکی از چیزهایی که رمزارز بیت‌ کوین به آن شناخته می‌شود، نوسان قیمت است. افزایش‌های سریع و زیاد و سپس کاهش‌های چشمگیر کاملا برای بیت کوین آشنا هستند. در اواسط سال 2017 این رمزارز به بالاترین قیمت خود رسید و از 19,850 دلار بالاتر رفت اما فقط در طول چند روز فرو ریخت و به زیر 12,000 دلار رسید و تا فوریه به پایین تر از 7,000 دلار سقوط کرد. در برخی مقاطع، ارزش آن تا 2,000 دلار در یک ساعت نیز کاهش یافت.

نمی‌توان گفت که ارزش بیت‌کوین طی یک سال آینده چقدر خواهد شد. از لحاظ تئوری، ارزش آن می‌تواند تا صفر کاهش یابد، می‌تواند همین مقدار که هست باقی بماند و یا می‌تواند دوبرابر، سه برابر، چهار برابر و یا حتی ده برابر شود. هیچ‌کس، فارغ از این که چقدر این تکنولوژی را بشناسند و یا چقدر بازار را تحلیل کرده باشد، نمی‌تواند دقیقا پیش‌بینی کند که چه خواهد شد.

به‌عنوان مثال، جان مکآفی (John McAfee) به آیندۀ روشن بیت‌کوین کاملا اطمینان دارد.او مطلبی را توییت کرد که در آن گفته بود حتما تا سه سال آینده ارزش یک بیت کوین به حداقل 500,000 دلار خواهد رسید، از طرفی دیگر، وارن بافت (Warren Buffet) پیش‌بینی کرده است که یقینا بیت کوین پایان بدی خواهد داشت.

تراکنش‌های بیت کوین چگونه کار می‌کنند؟

درک درست مکانیسم تراکنش بیت کوین بسیار مهم است، زیرا در وهله‌ی اول به کاربران نوعی تجسم بصری نسبت به این فرایند القا می‌کند. زمانی که مقدار مشخصی بیت کوین از یک منبع ذخیره‌سازی به منبع دیگری همچون کیف پول شخصی ارسال می‌شود، این فرایند جابجایی دارایی باید تایید شود. این بدان معناست که اکثریت افراد شرکت‌کننده در شبکه باید اعتبار این تراکنش و دارایی‌ها را تایید کنند.

پس از این مرحله، تراکنش مذکور اجرایی شده و در یک بلاک ثبت می‌شود. در مرحله‌ی بعد نیز بلاک‌ها مانند یک دانه‌ی زنجیر یکی پس از دیگری به آخرین بلاک متصل شده و بلاک‌چین را ایجاد می‌کنند؛ به همین دلیل فناوری زیرساختی این فرایند، بلاکچین (زنجیره‌ای از بلاک‌ها) نامگذاری شده است.

با در نظر گرفتن فرایند فوق، می‌توان گفت که تمام ساختار بلاک‌چین از بلاک‌هایی تشکیل شده است که اطلاعات مربوط به تک‌تک تراکنش‌های بیت کوین را در خود ذخیره کرده‌اند؛ حال قابل درک است که چرا این سیستم به عنوان یک دفترکل دیجیتال توصیف می‌شود. هر یک از بلاک‌های فوق‌الذکر به ترتیب زمانی به یکدیگر متصل شده و یک ساختار مرتب، واضع و شفاف از مسیر جابجایی بیت کوین را ارائه می‌کنند. به یاد داشته باشید که بیت کوین در واقع یک دارایی فیزیکی نیست، بلکه به شکل نوعی دارایی الکترونیکی کار می‌کند که قابلیت نمایش ملموس ندارد. در حقیقت، تنها راه اثبات مالکیت مقداری رمزارز BTC همان سوابق ثبت شده از تراکنش‌های بیت کوین است که در نهایت به مقصد آدرس کیف ‌پول مالک خاتمه یافته‌اند.

تراکنش‌های بیت‌ کوین شفاف هستند و هر تراکنشی که در شبکه انجام شده باشد، توسط همه قابل مشاهده‌ است. یعنی هرکس که بخواهد می‌تواند پیگیری تراکنش را انجام دهد، اما نه به این معنی که اطلاعات هویتی افراد مشخص شود و تنها می‌توان آدرس‌ها را به همراه دریافتی و ارسالی‌هایشان مشاهده کرد. از طریق جستجوگرهای بلاک و همچنین خدمات اختصاصی ارائه شده توسط برخی صرافی‌های رمزنگاری، می‌توان تراکنش‌های بیت‌ کوین را بررسی و رهگیری کرد. برخلاف سیستم بانک‌ها که در آنها بررسی اطلاعات در مورد جزئیات تراکنش‌ها برای عموم مشکل و غیرقابل دسترس است، بلاک چین سطح شفافیت بسیار بیشتری را ارائه می‌دهد. هر کسی می‌تواند اطلاعات تراکنش را بر اساس آدرس‌های خاص بیت کوین، شماره بلاک و هش تراکنش جستجو کند. بدین معنی که می‌توان بین آدرس‌ها و کیف پول‌هایی که برای نگهداری بیت کوین استفاده می‌شوند، ارتباط برقرار کرد.  برای جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه و مسائلی مانند پولشویی، صرافی‌های رمزارزها اقدام به احراز هویت از کاربران خود می‌کنند تا در صورت بروز هرگونه جرم با رمزارزهای خریداری یا فروخته شده، بتوان آن‌ را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرد.

آینده بیت کوین به چه صورت خواهد بود؟
بعضی‌ها جزو طرفداران متعصب بیت‌ کو‌ین و انقلابی که این فناوری به جهان هدیه داده است به حساب می‌آیند. بیت کوین برای آن‌ها فرصتی است تا یک سیستم پولی کاملاً غیرمتمرکز و مبتنی بر اعتماد را در جهان مستقر کنند. خیلی از این طرفداران هم جزو همان گروه هودلرها هستند. کسانی که بدون توجه به قیمت به‌صورت ماهانه اقدام به ذخیره بیت‌‌ کوین می‌کنند چراکه معتقدند قیمت آن در آینده رکوردهای جدیدی را به نام خود ثبت خواهد کرد. در طرف مقابل هم بانک‌های مرکزی، دولت‌ها و سیاست‌مداران قرار دارند که به بیت‌ کوین به چشم یک خطر جدی نگاه می‌کنند. البته این نوع نگاه از طرف آن‌ها کاملا طبیعی است زیرا پذیرش گسترده بیت‌ کوین به‌ طور قطع قدرت آن‌ها در خلق منابع نامحدودِ پولی را محدود خواهد کرد.

رسانه‌ها هم از طرفی بدون توجه به واقعیت‌ها و مزایای این فناوری با توجه به اطلاعات کمِ عامه مردم، سعی می‌کنند با تیترهای جنجالی از بیت کوین و ارزهای دیجیتال سواستفاده کنند و به این روش سعی در جذب مخاطب دارند. در نهایت می‌توان گفت که شاید بیت‌ کوین را بتوان بزرگ‌ترین انقلاب در حوزه فناوری بعد از ظهور اینترنت دانست اما تضمینی وجود ندارد که بیت‌ کوین با تبدیل‌شدن به یک ارز ذخیره جهانی، در کنار دلار یا با جایگزینی آن، بتواند حداکثر کارایی خود را در عمل اثبات کرده و محقق نماید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله آموزش سرمایه گذاری در بیت کوین و اتریوم را مشاهده فرمایید و هر آنچه جهت آموزش بیت کوین نیاز است را در رمزارز نیوز بخوانید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...