رفتن به مطلب

تکنولوژی 5G ، مفید یا مضر


mobin master

پست های پیشنهاد شده

زمانیکه تکنولوژی 1G  به بازار عرضه شد امکان تماس صوتی را برای پلتفرم‌های موبایل امکان‌پذیر کرد؛پس ازآن  2G تماس متنی را ارتقا داد وسپس به 3G رسید که دارای سرعت بالاتر و استریم موزیک و ویدیو فراهم بود. 4G یا LTE سرعتی ۱۰ برابر بیشتر از 3G داشت و انتقال داده را در کسری از زمان برای ما امکان پذیر کرد. حالا نوبت به 5G رسیده است که به تکامل در قدرت محاسبات شبکه‌های موبایلی معروف شده است. این تکنولوژی به ما در انجام سناریوهای محاسباتی مختلف مانند اتومبیل‌های متصل، هوش مصنوعی پیشرفته، مراقبت‌های پزشکی از راه دور، واقعیت و افزوده‌ی مجازی پیشرفته کمک میکند ولی این همه ماجرا نیست .طبیعتا به دنبال هرگسترش تکنولوژی یک سری مضرات هم با آن به ارمغان می آید.

شبکه‌های 5G  به دلیل سرعت بسیار بالای آن قادرند از تاخیر در انقال داده کاسته وحجم کثیری از اطلاعات را جابجا کنند. از دیگر مزایای این تکنولوژی امکان اتصال به دستگاههای با فاصله زیاد است.همچنین به علت دارا بودن سرعت بالا و تاخیر کم در برقراری ارتباط قادر است تا در زمان اندک به تحلیل و تصممیم گیری بپردازد همانند اتومبیل های هوشمند.این قابلیت ها برای بسیاری از شرکت ها مانند میکروسافت به منزله درآمد بیشتر و بدت آوردن قدرت است.

اما با تمام فواید ذکرشده برای شبکه‌ی 5G، استفاده از این شبکه، هزینه‌هایی را به همرا دارد. بسیاری از افراد معتقدند که امواج با فرکانس بالای مورد استفاده در این تکنولوژی و همچنین دکل‌های مخابراتی که به‌عنوان زیرساخت این تکنولوژی مورد استفاده قرار می‌گیرند، خطراتی جدی برای سلامت انسان، حیوانات و محیط زیست ایجاد می‌کنند. این هشدار ها را افراد عادی که از پیشرفت تکنولوژی بی بهره اند و از آن واهمه دارند نمیگویند بلکه افراد زبده که به نوعی دانشمند این رشته بحساب می آیند،میگویند.

این تکنولوژی جدید ازنوعی طیف رادیویی به نام امواج میلیمتری بهره میبرد. این امواج به منظور انتقال اطلاعات با حجمی عظیم و سرعتی بسیار بالا، فرکانس زیادی را ساطع می کنند.این امواج یکپارچگی خود را در فاصله های زیاد از دست می‌دهند و از اجسام جامد به خوبی عبور نمی‌کنند. ساختمان‌ها، درختان و حتی یک برگ در حال سقوط می‌تواند برای امواج میلیمتری تداخل ایجاد کند. برای جبران برد کوتاه این مواج و حساسیت آن‌ها به تداخل باید هزاران برج کوچک مخابراتی برای تقویت این امواج، در سراسر شهرها و محله‌ها ساخته شود. این برج‌های کوچک که بر پست‌های لامپ، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی و غیره نصب می‌شوند، اجازه می‌دهند که کوتاهترین اتصال برای هدایت امواج میلیمتری 5G بین کاربر و دستگاه‌ها ایجاد شود. تعداد زیاد این برج‌های کوچک مخابراتی و انتقال امواج میلی‌متری 5G در آن‌ها دانشمندان را برای خطرات سلامتی که در پی دارند، نگران کرده‌ است.

علاوه‌بر دانشمندانی که دادخواست توقف این تکنولوژی را امضا کرده و خواهان انجام آن هستند،تعداد دیگری از دانشمندان هم  درخواست تجدیدنظر را بر اساس تحقیقات منتشرشده در مورد بررسی اثرات مضر میدان‌های الکترومغناطیسی غیریونیزه یا فرکانس‌های رادیویی   5G مطرح کرده‌اند.

آمریکا برای دست پیدا کردن به این فناوری وبدست آوردن قدرت در زمینه در مقایسه با کشورهایی همچون چین در حال سرمایه گذاری انبوه است.با پیشرفت فناوری 5G، پلتفرم ابری Microsoft، پیشرفت عظیمی خواهد کرد. زیرا، این تکنولوژی قابلیت‌های زیادی را به پلتفرم‌های این شرکت از جمله Intelligent Edge، اینترنت اشیا و ماشین‌های متصل اضافه می کند. سرویس استریم بازی xCloud این شرکت نیز از ویژگی‌های بی‌نظیر تکنولوژی5G   از جمله تاخیر بسیار اندک، بهره‌مند خواهد شد. همچنین فناوری 5G این امکان را فراهم می‌‌آورد تا مایکروسافت از قابلیت‌های هوش مصنوعی به‌طور وسیع‌تری در برنامه‌ی اینترنت اشیا خود استفاده کند. در این برنامه، کامپیوترهای هوشمند جزئی از طبیعت خواهند شد.

کسانی که منتظرند تا سرویس 5G  ارائه شود تا از این فناوری برای بهره مندی بیشتر ازسرعت ارتباطی ،هوش مصنوعی ،واقعیت مجازی و... بهره ببرند باید به این نکته هم توجه داشته باشند که این فناوری با  داشتن مزایای زیاد مضرات غیر قابل انکاری هم داردکه نباید از آنها غافل شد زیرا غفلت از مضرات متوجه اطرافیان ما وخانواده های ما میشود.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...