رفتن به مطلب

noviin

کاربر سایت
  • تعداد ارسال ها

    18
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    1

noviin آخرین باز در روز فروردین 20 ۱۳۹۸ برنده شده

noviin یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است !

اعتبار در سایت

4 Neutral

درباره noviin

  • درجه
    کاربر تازه وارد
    کاربر تازه وارد

اطلاعات شخصی

  • سیستم مدیریت محتوای مورد علاقه
    وردپرس
  • زبان برنامه نویسی و تخصص ها
    HTML
  • آدرس سایت
    https://novinmarketing.com

آخرین بازدید کنندگان نمایه

بلوک آخرین بازدید کننده ها غیر فعال شده است و به دیگر کاربران نشان داده نمی شود.

  1. noviin

    همه چیز درباره گوگل سرچ کنسول

    گوگل سرچ کنسول با نام لاتین Google Search Console که تا چندی بیش به نام گوگل وبمستر تولز(Google Webmaster Tools) شناخته می‌شد؛ ابزار اصلی مدیران وب‌سایت‌ها، برای بررسی وضعیت سایت از دیدگاه‌های مختلف در موتور جستجوی گوگل است. بی‌شک هر مدیر سایت و هر شخصی که مسئولیت سئوی سایت را بر عهده دارد؛ باید به کار با این ابزار گوگل تسلط کامل داشته باشد. در این مقاله وب‌سایت نوین مارکتینگ می‌خواهم به زبان ساده شما را با بخش‌های گوناگون گوگل سرچ کنسول و کاربرد آن آشنا کنم. نکته مهم: گوگل سرچ کنسول به مرور در حال انتقال سرویس خود روی رابط کاربری جدیدی است. در نتیجه همه بخش‌ها در رابط کاربری جدید وجود ندارد. در این مقاله اولویت من، معرفی این سرویس بر مبنای رابط کاربری جدید است؛ و تنها بخش‌هایی که هنوز به نسخه جدید منتقل نشده‌اند را طبق نسخه قبلی معرفی می‌کنم. در این مقاله می‌خوانیم: گوگل کنسول چیست؟ ثبت سایت در گوگل کنسول آشنایی با بخش Performance آشنایی با بخش URL inspection آشنایی با بخش Index Coverage Sitemap آشنایی با بخش Enhancements Mobile Usability AMP آشنایی با بخش Manual Actions آشنایی با بخش Links آشنایی با بخش Settings بررسی ابزارهای منتقل نشده از نسخه قدیمی گوگل سرچ کنسول آشنایی با بخش Massages آشنایی با بخش Search Appearance Structured Data Rich Cards Data Highlighter HTML Improvements آشنایی با بخش Search Traffic International Targeting آشنایی با بخش Google Index Blocked Resources Remove URLs آشنایی با بخش Crawl Crawl Errors Crawl Stats Fetch as Google txt Tester Sitemaps URL Parameters آشنایی با بخش Security Issues یا مشکلات امنیتی آشنایی با بخش Web Tools یا ابزارهای وب 1. گوگل کنسول چیست؟ گوگل کنسول ابزاری رایگان برای بررسی وضعیت سایت از نظر موتور جستجوی گوگل است. به کمک این ابزار می‌توان مشکلات احتمالی سایت را که گوگل تشخیص داده است فهمید؛ دسترسی ربات‌های گوگل را به سایت سنجید؛ از میزان ترافیک دریافتی و تاریخچه رتبه کلمات کلیدی آگاه شد؛ لینک‌های دریافتی از سایت‌های دیگر را سنجید؛ و با توجه به این موارد، زمینه را برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو فراهم کرد. 2. ثبت سایت در گوگل کنسول برای دسترسی به امکانات گوگل کنسول در ابتدا باید سایت خود را در آن ثبت کرده و مالکیت خود را بر سایت مشخص کنید. چراکه گوگل اطلاعات سایت را در اختیار هیچ‌کس جز مالک سایت و افرادی که از طریق او دارای دسترسی شده‌اند، قرار نمی‌دهد. برای انجام این کار مراحل زیر را طی کنید: وارد حساب گوگل خود شوید (طبیعتا برای استفاده از سرویس‌های گوگل شما باید یک حساب در گوگل داشته باشید.). سپس به آدرس این سرویس در گوگل بروید: https://www.google.com/webmasters حال روی دکمه Add Property (گوشه بالا سمت چپ) کلیک کنید؛ تا باکس زیر باز شود. با اضافه کردن آدرس سایت مطابق مثال، روی دکمه CONTINUE کلید کنید. در این مرحله مطابق تصویر زیر باید مالکیت و دسترسی خود را به سایت اثبات کنید. برای انجام این کار گوگل چند راه متنوع پیشنهاد می‌دهد؛ اما بهترین و ساده‌ترین روش کپی فایل متنی ارائه شده از گوگل در پوشه اصلی وب‌سایت است. این کار را باید از طریق دسترسی به هاست سایت خود انجام دهید. پس از انجام این کار با کلیک روی دکمه VERIFY کلیک کنید. بجز بارگذاری فایل HTML روش‌های زیر نیز برای تایید مالکیت مورد پذیرش گوگل است: افزودن تگ HTML به head سایت تایید اعتبار با کد گوگل آنالیتیکس استفاده از حساب Google Tag Manager در نهایت بهتر است هر دو نسخه آدرس دهی با www و بدون آن را به صورت جداگانه در گوگل سرچ کنسول ثبت کنید. البته برای تایید مورد دوم نیاز به آپلود مجدد فایل نیست؛ و تنها با کلیک روی دکمه VERIFY آدرس تایید می‌شود. 3. آشنایی با بخش Performance این بخش قدرتمندترین بخش گوگل سرچ کنسول جدید است. این بخش دقیقا همان اهداف بخش Search Analytics در گوگل سرچ کنسول قدیمی را دنبال می‌کند. با این تفاوت که در نسخه جدید امکانات بیشتری برای دریافت خروجی‌های متنوع‌تر وجود دارد. در بخش Performance می‌توانید تعداد کلیک‌های دریافتی، تعداد ایمپرسشن‌ها، میانگین نرخ کلیک (CTR) و میانگین رتبه سایت در موتور جستجوی گوگل را به صورت روزانه ببینید. همچنین تمام این اطلاعات برای هر کلمه کلیدی و هر صفحه وب‌سایت نیز موجود است. وجود فیلترهای مختلف از جمله فیلتر کردن اطلاعات بر اساس کشورهای گوناگون و دیوایس‌های موبایل، دسکتاپ و تبلت؛ و قابلیت بررسی بازه‌های زمانی بیشتر (تا 16 ماه گذشته) نسبت به نسخه قدیمی گوگل سرچ کنسول و مقایسه بازه‌های زمانی مختلف با یکدیگر، از سایر امکاناتی است که در این بخش مشاهده می‌کنید. این بخش به شما کمک می‌کند آماری دقیق از ورودی‌های سایت خود داشته باشید؛ و بتوانید به طور مرتب بر افت و خیز صفحات و کلمات کلیدی خود نظارت کنید. کاربردهای مختلف بخش Performance بنا بر موقعیت‌های گوناگون مشخص می‌شود؛ و شما با کسب تجربه و استفاده از این ابزار، می‌توانید استفاده بهتری از آن داشته باشید. 4. آشنایی با بخش URL inspection با کلیک روی دکمه URL inspection می‌توانید آدرس یکی از صفحات سایت خود را وارد کنید. این بخش اطلاعاتی دقیق در مورد وضعیت صفحه مد نظر ارائه می‌دهد. اطلاعاتی شامل اینکه صفحه در گوگل ایندکس شده است یا خیر؛ صفحه در نقشه سایت وجود دارد یا خیر؛ صفحه در موبایل به خوبی نمایش داده می شود یا خیر، دسترسی ربات‌های خزنده گوگل به صفحه کامل است یا خیر، و سایر مشکلات احتمالی صفحه را در این بخش می‌توانید پیدا کرده و اصلاح کنید. 5. آشنایی با بخش Index این بخش یکی از مهم‌ترین بخش‌های گوگل سرچ کنسول است. بخصوص برای سایت‌هایی که دچار مشکلات ساختاری هستند؛ این بخش راهنمای خوبی برای حل مشکلات است. در ادامه با دو قسمت اساسی این بخش آشنا می‌شویم. بخش Coverage این بخش نشان می‌دهد که گوگل چگونه سایت شما را ایندکس می‌کند. چه صفحاتی را ایندکس و چه صفحاتی را ایندکس نکرده است. علت ایندکس نکردن صفحات چیست؛ و سایت شما با چه خطاهایی در این زمینه روبرو است. به عبارت دیگر در این بخش می‌توانید تا حداکثر 1000 آدرس آخر صفحات سایت خود را در 4 بخش مختلف مشاهده کنید. صفحات دارای خطا (Error) صفحات تایید شده اما دارای هشدار (Valid with warning) صفحات تایید شده (Valid) صفحات ایندکس نشده (Excluded) این بخش کمک می‌کند تا از ایندکس شدن صفحات اضافی و تکراری و… جلوگیری کنید. همچنین کمک می‌کند تا صفحات مهم خود را بررسی کرده که به درستی ایندکس شده باشند. بخش Sitemap یا نقشه سایت نقشه سایت یک فایل متنی با فرمت xml بوده؛ که شامل آدرس تمامی صفحات مهم سایت است. این نقشه به ربات‌های خزنده گوگل کمک می‌کند؛ تا بهتر و با سرعت بیشتری صفحات مدنظر شما برای ایندکس شدن را پیدا کرده و ثبت کنند. این بخش نکته پیچیده‌ای ندارد. هرچند در نسخه قدیمی گوگل سرچ کنسول امکان بررسی خطاهای نقشه سایت نیز وجود دارد؛ که هنوز به نسخه جدید اضافه نشده است. 6. آشنایی با بخش Enhancements این بخش به ارائه گزارش‌هایی جهت بهبود و ارتقای وضعیت سایت برای نمایش در موبایل می‌پردازد؛ و دارای دو قسمت بررسی وضعیت نمایش ریسپانسیو سایت و نمایش نسخه ویژه موبایل در گوشی‌های هوشمند است. بخش Mobile Usability در این بخش می‌توانید مشکلات و خطاهای احتمالی نمایش سایت به صورت ریسپانسیو در گوشی‌های هوشمند را بررسی کنید. تعداد صفحات دارای خطا و صفحات بدون مشکل به صورت نمودار ثبت شده است. همچنین در زیر نمودار اصلی، علت خطاها بر اساس موارد مختلف لیست شده است. بخش AMP AMP یکی از تکنولوژی‌های جدید است؛ که گوگل پیشنهاد می‌کند وب‌سایت‌ها، بخصوص وب‌سایت‌های محتوا محور، از جمله مجلات آنلاین، از آن برای بهبود سرعت صفحات سایت خود استفاده کنند. با استفاده از این تکنولوژی شما می‌توانید برای هر صفحه سایت خود، نسخه فشرده و سبک شده‌ای برای نمایش در نتایج جستجوی موبایلی بسازید. در این بخش از گوگل سرچ کنسول شما می‌توانید خطاهای احتمالی در این صفحات را یافته و اصلاح کنید. 7. آشنایی با بخش Manual Actions اگر وب‌سایت شما به دلیل عدم رعایت اصول و قواعد سئو و استفاده از روش‌های کلاه سیاه در سئو، از طرف گوگل و به صورت دستی اسپم شود؛ در این بخش اطلاعیه‌ای مبنی بر پنالتی شدن سایت دریافت می‌کنید. این بخش بجز این مورد کاربرد دیگری ندارد؛ و البته امیدوارم هیچ وقت در این بخش پیامی دریافت نکنید. برای آشنایی بیشتر با سئوی کلاه سیاه black hat SEO در سال ۲۰۱۸ به مقاله ای که نوین مارکتینگ برای شما آماده کرده است، مراجعه نمایید. 8. آشنایی با بخش Links یکی از اصول اساسی سئوی داخلی لینک‌سازی‌های خوب بین صفحات داخلی است. همچنین اصلی‌ترین اصل سئوی خارجی دریافت بکلینک‌های با کیفیت از سایت‌های دیگر است. پس بسیار مهم است که اطلاعات دقیقی از لینک‌های خارجی و داخلی سایت خود و جزئیات هرکدام بدانید. در این بخش از گوگل سرچ کنسول می‌توانید با جزئیات مناسب لینک‌های داخلی و خارجی سایت خود را ببینید. 9. آشنایی با بخش Settings در این بخش می‌توانید برای افراد دیگری که حساب گوگل دارند؛ یک دسترسی با سطح کامل یا محدود تعریف کنید. بررسی ابزارهای منتقل نشده از نسخه قدیمی گوگل سرچ کنسول برای رفتن به نسخه قدیمی گوگل سرچ کنسول کافی است از انتهای منوی عمودی سمت چپ صفحه (در نسخه جدید) روی دکمه Go to the old version کلیک کنید. 1. آشنایی با بخش Massages گوگل سرچ کنسول مشکلات جدی‌تر، تغییرات و آپدیت‌های مختلف و به طور کلی موارد مهم را از طریق پیام به کاربران خود اعلام می‌کند. این پیام هم در قسمت Massages گوگل سرچ کنسول قابل مشاهده است؛ و هم از طریق ایمیل برای کاربران ارسال می‌شود. 2. آشنایی با بخش Search Appearance این بخش از گوگل سرچ کنسول دارای ابزارهایی است که شکل نمایش اطلاعات صفحات سایت شما را در گوگل نشان می‌دهد؛ و اگر در این زمینه مشکل یا خطایی وجود داشته باشد؛ جزئیات آن را به شما اعلام می کند. بخش Structured Data حتما در نتایج گوگل با مواردی که به نوعی ویژه هستند روبرو شده اید. مثلا نتایجی که در کنارشان ستاره دارند؛ و یا یک رویداد را معرفی می‌کنند؛ و یا ساختارشان برای نمایش ویدئو بهینه شده است. این صفحات از داده‌های ساختار یافته یا همان Structured Data استفاده می‌کنند. این بخش از گوگل سرچ کنسول اجازه می‌دهد انواع داده‌های ساختار یافته سایت خود را بررسی کنید؛ و در صورتی که خطایی در شکل کدنویسی آنها وجود داشته باشد؛ آن را به شما اطلاع می‌دهد. بخش Rich Cards به طور خلاصه ریچ کارد نیز نوعی داده ساختار یافته است. با این تفاوت که نسبت به Structured Data ساختارهای دقیق‌تری را تعریف می‌کند. این شکل از نمایش اطلاعات در نتایج جستجو را احتمالا در ابتدای نتایج جستجو و با جزئیات بیشتر از Structured Data دیده‌اید. به هر روی اگر از این شکل داده در کدنویسی و ساخت صفحات خود استفاده کرده باشید؛ در این بخش می‌توانید خطاهای احتمالی مرتبط با آن را در این بخش از گوگل سرچ کنسول ببینید. بخش Data Highlighter این بخش در واقع یکی از بهترین ابزارهای گوگل سرچ کنسول است. این ابزار پس از ساخته شدن ریچ اسنیپت‌ها ارائه شد. با کمک ابزار Data Highlighter می‌توانید الگوی داده‌ها و اطلاعات ارائه شده در صفحات سایت خود را به گوگل توضیح دهید. این کار کمک می‌کند که اطلاعات سایت را با شیوه‌ای جذاب‌تر و ویژه‌تر و در قالب ریچ اسنیپت‌های مختلف یا Google Knowledge Graph در نتایج جستجو مشاهده کنید. همان‌طور که مشاهده می‌کنید؛ در این بخش می‌توانید ساختارهای متنوعی را برای صفحات خود تعریف کنید. در تصویر زیر دیتاهایلایت‌های مشخص شده برای یک سایت را مشاهده می‌کنید. بخش HTML Improvements تولید محتوا با اهمیت‌ترین موضوع در یک سایت است. اما محتوای تکراری یکی از مشکلاتی است که می‌تواند به اعتبار سایت نزد موتورهای جستجو لطمه بزند. بنابراین متخصصین سئو حساسیت ویژه‌ای روی آن دارند. در این قسمت می‌توانید اطلاعات خوبی از موارد تکراری در صفحات مختلف سایت خود بدست آورید. تعداد صفحات با توضیحات متای تکراری، بیش از حد بلند و بیش از حد کوتاه، اولین اطلاعاتی است که این بخش در اختیار شما می‌گذارد. همچنین درباره عنوان صفحات سایت، در این بخش می‌تواند تعداد صفحات بدون عنوان، صفحات با عنوان تکراری و صفحات با عنوان بیش از حد کوتاه یا بلند را در این صفحه بررسی کرده و در صورت لزوم به اصلاح آنها در سایت خود بپردازید. 3. آشنایی با بخش Search Traffic این بخش از گوگل سرچ کنسول دقیقا همان اطلاعاتی را ارائه می‌دهد که در بخش Performance سرچ کنسول جدید توضیح داده شد. پس فقط یک مورد که از این بخش به نسخه جدید گوگل سرچ کنسول منتقل نشده است را معرفی می‌کنیم. بخش International Targeting در این بخش می‌توانید کشور هدف را از یک لیست بازشو مشخص کنید. همچنین این بخش نشان می‌دهد که زبان بکار رفته در محتوای سایت مشخص شده است یا خیر. تعیین این موارد به دریافت بازدید هدفمندتر از زبان و منطقه مدنظر کمک می‌کند. 4. آشنایی با بخش Google Index در این بخش می‌توانید از وضعیت صفحات ایندکس شده سایت خود مطلع شوید؛ و تنظیماتی را برای بهبود آن انجام دهید. این بخش شامل سه زیرمجموعه است که 2 مورد آن هنوز به گوگل سرچ کنسول جدید منتقل نشده و در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم. بخش Blocked Resources در این بخش قسمت‌هایی از صفحات سایت شما که ربات گوگل به دلایل مختلف به آن دسترسی ندارد، لیست شده است. وجود این خطا باعث می‌شود که گوگل صفحات سایت شما را به صورت کامل کراول و ایندکس نکند. البته گاهی دسترسی گوگل به بعضی از منابع صفحه با دلایل درستی بسته شده است. به هر حال در این بخش می‌توانید این موارد را مشاهده کرده و در صورت نیاز از طریق سایت آنها را اصلاح کنید. بخش Remove URLs به هر دلیلی ممکن است لازم باشد صفحه‌ای از سایت خود را از نتایج گوگل پاک کنید. در این شرایط این بخش به کمک شما خواهد آمد. 5. آشنایی با بخش Crawl هیچ کدام از ابزارهای این بخش هنوز به گوگل سرچ کنسول جدید منتقل نشده است. ابزارهای این بخش عموما به مسائل مرتبط با کراول کردن صفحات سایت شما و مسائل آن می‌پردازند. بخش Crawl Errors این بخش یکی از پر اهمیت‌ترین اطلاعات را درباره دسترسی ربات‌های گوگل به سایت شما، در اختیارتان می‌گذارد. برای ثبت تغییرات صفحات سایت و ایندکس شدن آنها در نتایج جستجوی گوگل، طبیعتا باید ربات گوگل دسترسی درستی به سایت شما داشته باشد. در این بخش می‌توانید مشکلات و خطاهای احتمالی را پیدا کرده و در صورت نیاز رفع کنید. در این بخش Site Errors نشان‌دهنده دسترسی ربات گوگل به سایت شماست. این دسترسی بر مبنای DNS، اتصال سرور و دسترسی به فایل robot.txt، سنجیده می‌شود. URL Errors نیز خطاهای عدم دسترسی به صفحات سایت را بر مبنای کد خطا و آدرس صفحه مشکل‌دار نشان می‌دهد. بخش Crawl Stats این بخش آمارهایی درباره میزان کراول شدن صفحات وب‌سایت شما ارائه می‌دهد. در اولین بخش تعداد صفحات کراول شده در هر روز را مشاهده می‌کنید. در این بخش همچنین بیشترین، کمترین و میانگین تعداد صفحات کراول شده را نیز مشاهده خواهید کرد. در بخش دوم میزان حجم صفحات کراول شده در هر روز را مشاهده می‌کنید. در این بخش نیز بیشترین، کمترین و میانگین حجم صفحات کراول شده مشخص شده است. این بخش می‌تواند درباره میزان حجم صفحات سایت و مناسب بودن آن به شما کمک کند. در آخرین بخش این ابزار نیز میانگین مدت زمان دانلود کامل یک صفحه از سایت در هر روز ارائه شده است. در این بخش نیز بیشترین، کمترین و میانگین کلی را می‌توانید مشاهده کنید. این بخش نیز معیاری کلی برای سنجش سرعت سایت است. بخش Fetch as Google در این بخش می‌توانید از گوگل درخواست کنید یک صفحه خاص از سایت شما را (صفحه جدید یا آپدیت شده) دوباره بررسی و ایندکس کند. البته گوگل به صورت خودکار این کار را به مرور انجام می‌دهد؛ اما این ابزار کمک می‌کند تا این کار برای موارد خاص سریع‌تر انجام شود. همچنین به کمک این ابزار می‌توانید ببینید که گوگل چه بخش‌هایی از صفحه شما را تشخیص داده و به چه بخش‌هایی دسترسی ندارد. به عبارت دیگر متوجه می‌شوید که گوگل صفحات سایت شما را چگونه می‌بیند. بخش Robots.txt Tester فایل روبوت مهم‌ترین تنظیم برای تعریف دسترسی‌های مختلف ربات‌های گوگل و سایر موتورهای جستجو، به صفحات سایت شماست. در این بخش می‌توانید جزئیات فایل روبوت خود را ببینید. همچنین در این بخش خطاها و اشکالات فایل روبوت شناسایی شده است. در نهایت با این ابزار می‌توانید تست کنید که یک صفحه خاص از سایت شما توسط فایل روبوت مسدود شده است یا خیر. بخش Sitemaps البته این بخش به گوگل سرچ کنسول جدید منتقل شده است؛ اما هنوز امکانات آن کامل نیست. در نسخه قدیمی گوگل سرچ کنسول شما می‌توانید خطاهای نقشه سایت خود را نیز، به همراه علت خطا مشاهده کرده و آن را برطرف کنید. بخش URL Parameters بهتر است به این بخش دست نزنید؛ اما اگر این کار لازم است، حتما با مطالعه کامل روش استفاده و با دقت بسیار سراغ آن بروید. به طور خلاصه در این بخش تنظیم می‌کنید که URLهای دارای پارامتر در سایت شما، چه ویژگی متفاوتی با نسخه بدون پارامتر همان URL دارند؛ و آیا باید در نتایج موتور جستجوی گوگل ایندکس شوند یا خیر. 6. آشنایی با بخش Security Issues یا مشکلات امنیتی این بخش تنها نقش اطلاع رسانی در زمینه مشکلات امنیتی در سایت را بر عهده دارد. در واقع اگر سایت شما به کدهای مشکل‌دار و بدافزار آلوده شود؛ در این بخش پیغامی مبنی بر وجود مشکل امنیتی خواهید دید. مشکلات امنیتی می‌تواند سایت شما را در نتایج جستجو دچار افت رتبه کند. در نتیجه امیدوارم همیشه در این صفحه با پیغامی که در تصویر زیر می‌بینید، روبرو شوید. در نظر داشته باشید که این ابزار جایگزین نرم‌افزارهای امنیتی نیست؛ و معمولا اطلاع‌رسانی آن با تاخیر محسوسی همراه است. 7. آشنایی با بخش Web Tools یا ابزارهای وب در این بخش ابزارها و منابع مختلف خارج از مجموعه گوگل سرچ کنسول (اما متعلق به گوگل) که برای مدیریت سایت به کمک شما می‌آیند را مشاهده می‌کنید. با توجه به گستردگی موضوع و اینکه هر کدام از این ابزارها (مثل آمارگیر گوگل) می‌توانند یک موضوع مقاله باشند؛ و همچنین به این دلیل که خارج از مجموعه ابزارهای گوگل سرچ کنسول قرار دارند؛ از بررسی آنها در این مقاله صرف نظر می‌کنیم. در نهایت ذکر این نکته ضروری است که با توجه به پیچیدگی‌ها و جزئیات بالای هر بخش از گوگل کنسول، در این مقاله تنها به طور خلاصه کاربرد و ویژگی‌های هر بخش بررسی شد.
×
×
  • اضافه کردن...