رفتن به مطلب

آیا شب عید گوشی ها گران می شوند؟


gholamreza-alipoor

پست های پیشنهاد شده

گزارش  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. ،بچه های امروز که بچه های قدیم نیستند. یادم می آید که من با عیدی اسکناس 200 تومانی نو پدرم کلی ذوق می کردم. با خودم می گفتم که با این پول می توانم 8 توپ پلاستیکی «فدک» بخرم. آخه می گفتند که توپ های پلاستیکی فدک با مواد نو ساخته می شود و دیگر سوراخ نمی شود. اما بچه های امروزی این طوری فکر نمی کنند. 

پدر و مادرها هم باید از هزار و یک چیز بزنند تا خرج خواسته های کودکان خود را بدهند. از خوبی و بدی گوش دادن به حرف فرزندان که بگذریم، شاید خرید محصولات دیجیتال به عنوان عیدی گزینه برخی از والدین باشد. اما والدین نگرانی هایی در مورد خرید این محصولات در شب عید دارند. آقای اصغری که قصد داشت برای دختر خود تبلتی تهیه کند، به ما می گوید:«واقعا قصد خرید تبلت داریم. ولی امان از قیمت ها. شب عید است دیگر. دیدند بازارها شلوغه کشیدن رو قیمت ها.»

صحبت های این پدر محترم سبب شد تا سری به بازار بزنیم و ببینیم آیا شب عید، محصولات دیجیتال گران می شود یا نه. برای اینکه تحلیل هایمان صحیح تر باشد قیمت های سال گذشته را نیز رصد کردیم تا بهتر بفهمیم شب عید چه بلایی بر سر قیمت ها می آید. نتیجه تحقیقات مطابق پیش بینی بود: شب عید اثری بر قیمت محصولات دیجیتال ندارد.
 
قیمت موبایل ها در شب عید سال گذشته

ذهنیت خیلی از مردم درباره قیمت های کالا در زمان های پرفروش بازار مانند عید نوروز این است که قیمت ها نسبت به ماه های گذشته افزایش چشمگیری خواهد داشت . حال می خواهیم ببینیم آیا این ذهنیت مردم در مورد کالاهای دیجیتال درست است یا خیر. 

برای پاسخ به این سوال باید به بررسی  قیمت سال های گذشته انواع موبایل و تبلت های بازار به خصوص مدل های پرفروش آن ها در ایام خرید نوروز و مقایسه آن ها با قیمت گذشته آن بپردازیم . معمولا وقتی موبایلی به تازگی معرفی می شود و به بازار می آید قیمت نسبتا بالا و غیر حقیقی دارد که با گذشت زمان معمولا یک تا دو ماه قیمت حقیقی خود را پیدا می کند .

اما با بررسی قیمت گوشی ها در سال گذشته در ایام خرید نوروزی و مقایسه آن با ماه های گذشته آن می توان به این نتیجه رسید که نه تنها اختلاف قیمت چندانی در بازار مشاهده نمی شود بلکه معمولا شرکت های مختلف جشنواره های متعددی برای افزایش رغبت مردم به خرید گوشی ها و تبلت های جدید برگزار می کنند و هدیه های متنوعی را در نظر می گیرند. 

برای مثال با بررسی قیمت گوشی ها و تبلت های پرفروش بازار که در نمودار زیر نشان داده شده است مانند گوشی های  آیفون S6 ، سامسونگ جی ۵ و جی ۷ می توان مشاهده کرد که قیمت های آن ها هیچگونه وابستگی به ایام نوروز نداشته بلکه در مواردی شاهد کاهش قیمت و در مواقعی شاهد افزایش قیمت هستیم که معمولا افزایش قیمت مربوط به کمیاب بودن و یا خاص بودن نوع خاصی از یک مدل گوشی مانند طلایی بودن رنگ آن و یا مشخصات خاص آن می شود.

 از طرفی شاهد برگزار شدن جشنواره های متنوعی از سوی شرکت های مختلف هستیم که پس از خرید تلفن هوشمند و مراجعه به دفتر نمایندگی مجاز می توانید هدیه مربوط به گوشی خریداری شده خود را دریافت کنید.

قیمت شب عید محصولات دیجیتال

درسال جاری هم شاهد چنین شرایطی هستیم  و با بررسی قیمت ها مشاهده می کنیم قیمت ها تفاوت چندانی نکرده اند و همچنین همانند سال های گذشته جشنواره های متنوعی برگزار می شود .برای مثال بررسی قیمت گوشی های پرفروش بازار مانند آیفون 7 و یا سامسونگ جی 7 -2016 ، جی 5- 2016 ، ال جی k10  و هواوی آنر 5x و مقایسه آن ها با قیمت  ماه های گذشته نشان می دهد قیمت ها تفاوت چندانی نکرده و با کاهش قیمت دلار قیمت آن ها پایین تر آمده است.

همچنین شرکت های مختلف با برگزاری جشنواره های مختلف باعث افزایش رغبت مشتریان به خرید گوشی ها و تبلت های مختلف می شوند. شرکت سامسونگ برای گوشی های مختلف هدایای ویژه ای در نظر گرفته است که بستگی به گوشی و یا تبلتی که می خرید این هدایا متفاوت می شوند و هر چه ارزش قیمتی یک گوشی بالاتر باشد ارزش هدیه آن هم متناسب با آن بالاتر می رود.

کارت های هدیه ۵۰ هزار تومانی ، کارت های حافظه و سیم کارت های دیتا و  هدایای دیگری برای خریداران در نظر گرفته اند.شرکت هواوی برای گوشی های مختلف هدایایی در نظر گرفته است که با توجه به ارزش قیمتی موبایل یا تبلت نوع هدیه هم متفاوت می شود .  کارت های هدیه۲۵ هزار تا ۱۰۰ هزار تومانی ، کارت حافظه ، سیم کارت دیتا و هدایای دیگری برای خریداران در نظر گرفته اند.شرکت ال جی هم برای گوشی های مختلف هدایایی در نظر گرفته و با توجه به نوع گوشی خریداری شده از لحاظ قیمت، هدیه مخصوص به گوشی خریداری شده را به خریدار اهدا می کند . این هدایا شامل کارت های هدیه بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومانی و هدایای ارزنده دیگر می باشد.

با بررسی شرایط بازار در ایام خرید عید نوروز و مقایسه آن با ماه های گذشته ،  چه در سال گذشته و چه در سال جاری به این نتیجه می رسیم که در ایام پرفروش سال مانند عید نوروز که مردم تمایل به نو شدن دارند معمولا نه تنها افزایش قیمتی وجود ندارد بلکه کاهش قیمت و همچنین برگزاری جشنواره های متنوع برای افزایش رغبت به خرید مشاهده می شود. اما گاها افزایش قیمت هایی مشاهده می شود که علت آن در اکثر مواقع مربوط به نوسانات قیمت دلار ، کمیاب شدن موبایل، خاص بودن یک گوشی یا تبلت (رنگ خاص و یا مشخصات خاص آن) و تفاوت نوع گارانتی (از نظر مدت زمان ، شرایط گارانتی) می باشد.
 
آیا شب عید گوشی ها گران می شوند؟

آیا شب عید گوشی ها گران می شوند؟
 
منبع : خراسان
 
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...