رفتن به مطلب

بزودی می توانید با سوئیفت (Swift) برای سیستم عامل اندروید اپلیکیشن بنویسید


labour

پست های پیشنهاد شده

زبان برنامه نویسی اپل یعنی سوئیفت به صورت متن باز درآمده است و اکنون بر اساس اخبار منتشر شده این زبان برنامه نویسی قرار است ابعاد جدیدی از نفوذ اپل به دنیای اسمارت‌فون های دیگر اکوسیستم ها را معلوم کند. دیگر اکوسیستم؟! منظور ما اندروید، دنیای متن باز است! در ادامه با ittl همراه باشید.

در خبرها آمده است که اپل در حال مذاکره با گوگل جهت انتخاب سوئیفت به عنوان زبان درجه اول دنیای اندروید است. تا همین لحظه که شما این مطلب را می‌خوانید، زبان درجه اول دنیای اندروید، جاوا بوده و تاکنون گزارشی مبنی بر تعویض این زبان توسط گوگل نداشته‌ایم. تئوری تعویض زبان اصلی برنامه نویسی زمانی بیشتر قدرت می‌گیرد که ما شاهد افزایش اختلاف میان گوگل و اوراکل هستیم. گوگل اشتیاق زیادی دارد که بتواند آپشنی دیگر را برای اکوسیستم اندروید پیدا کند. سوئیفت بسیار سریع است و اپن‌سورس پس گوگل به راحتی می‌تواند از آن به هر نحوی استفاده کند.

در یک گزارش آماده است که اواخر سال گذشته میلادی شرکت های بزرگ فناوری از جمله گوگل، فیسبوک، Uber در کنار اپل در لندن برای این موضوع صحبت‌های اولیه را داشته اند. فیسبوک و Uber تمایل زیادی به خود نشان داده اما به دلیل سنگینی پروژه برای گوگل، کمی تعلل را شاهد هستیم. بد نیست در مورد خود این زبان کمی بیشتر بدانیم. همانطوری که قبلا در ترنجی خوانده بودید.

می‌دانید اگر این اتفاق عملی شود، سریع‌ترین واکنش ممکن چه خواهد بود؟ عملا هیچ تاخیر زمانی بابت عرضه یک اپلیکیشن اول برای iOS و سپس برای اندروید نیست و به راحتی می‌توان هر اپلیکیشنی را برای این دو سیستم عامل عرضه کرد. فقط کافیست کمی ظاهر آن عوض شود. شما نباید به فکر تغییر اتفاقی و سریع این مورد باشید چرا که اگر قرار باشد گوگل به این سمت برود، مستلزم نوشتن اندروید از پایه با تمام API های ممکن از اول است و این یعنی صرف مدت زمانی در حد چندین سال!

زبان جدید سوئیفت نام‌گذاری شد و شرکت اپل نسخه آزمایشی آن را با برچسب سریع‌تر و مؤثرتر برای استفاده در اپلیکیشن های iPhone، iPad و سیستم‌عامل Mac در دوم ژوئن به بیرون عرضه کرد چهار سال بعد، عینی شدن رویای لاتنر به‌جز کارکنان داخلی شرکت همه را شگفت‌زده کرد. ویکرام ادو استاد راهنمای لاتنر در دانشگاه ایلینویس در بروز کردن نرم‌افزار پایه‌ی سوئیفت با وی همکاری کرد بااین‌حال او نیز مانند سایرین از تلاش بی‌وقفه و طولانی لاتنر برای خلق زبان برنامه‌نویسی جدیدش شگفت‌زده بود.

کریس لاتنر بیش از یکسال از عمر خود را پنهانی صرف طراحی یک زبان برنامه‌نویسی جدید درزمینه طراحی، ساخت و اجرای نرم‌افزارهای کامپیوتری کرد. او کار شبانه‌روزی‌اش را از تابستان سال ۲۰۱۰ به‌صورت تمام‌وقت آغاز کرد و پایه‌ریزی طرح اولیه زبان جدیدش مصادف با آشکار شدن راز لاتنر نزد هیئت‌رئیسه شرکت بود، تأثیر طرح بروی رؤسای شرکت به حدی بود که تعدادی از مهندسین را برای پیشبرد اولیه این پروژه به خدمت گماردند و پس از هجده ماه که این طرح به اولویت اصلی شرکت تبدیل شد اپل کادری وسیع و مجرب را درخدمت لاتنر گذاشت.

به‌طور طبیعی با ظهور یک زبان جدید به سال‌ها زمان نیاز است تا به گستره‌ی مخاطبان آن افزوده شود و در مورد زبان سوئیفت که غول بزرگی مانند اپل پشتیبانش بود این روند سریع‌تر شکل گرفت. شرکت گوگل در سال ۲۰۰۹ از زبان جدیدش بنام Go رونمایی کرد باوجود اینکه طراحی این نرم‌افزار توسط نام‌های بزرگی در تاریخ طراحی نرم‌افزار مانند کن تامسون و راب پایک صورت گرفت اما گوگل همچنان در جستجوی کد نویسان بزرگ جهان بود درحالی‌که سوئیفت این جانور متفاوت پس‌ازاینکه به‌طور رسمی به بازار عرضه شد در طی مدت کوتاهی توانست مهر تائید گروه کثیری را برای سرعت بی‌سابقه‌اش حتی نسبت به زبان‌های جاوا، C# در سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ به همراه داشته باشد.

 

از طرفی سوئیفت برای میانگین دانش برنامه نویسان طراحی‌شده بود و هدفش طراحی ساده‌ترین اپلیکیشن های موبایل و ابزارهای نه چندان هوشمند اپل به نام Playgrounds بود که روش غیرمعمول و مؤثری برای خودآموزی کد نویسی به‌حساب می‌آمد اما مهم‌ترین نکته درباره سوئیفت استفاده‌ی حجم کثیری از برنامه نویسان از این زبان برنامه‌نویسی به دلیل سرعت‌بالای آن است امروزه صدها هزار تولیدکننده‌ی اپلیکشن های آیفون و آی پد از زبان آبجکتیو C استفاده می‌کنند و با توجه به محبوبیت بسیار زیاد ابزارهای اپل برخی برنامه نویسان ساخت چنین اپلیکیشن هایی را ادامه خواهند داد اما سوئیفت از جهات بسیاری بهبود قابل‌توجهی نسبت به زبان آبجکتیو C حاصل کرد و این بدان معنی بود که جامعه بزرگ تولیدکنندگان آیفون و آی پد در طی ماه‌های آینده می‌توانستند کاربر این زبان برنامه‌نویسی جدید باشند.

پاول جانسون کسی که به مدت ۱۵ سال با زبان تیوب ایندکس که زبانی مستقل برای کدگزاری بود به پیشبرد زبان برنامه‌نویسی دنیا کمک کرد درباره زبان Google Go می‌گوید: این زبان برخلاف زبان سوئیفت هیچ اشتیاق و انگیزه‌ای را برای استفاده در من برنمی‌انگیزد.

مردم مشتاق شدند از این زبان جدید که برنامه‌نویسی با آن بسیار ساده بود استفاده کنند آنها در مواجهه با استفاده از زبان آبجکتیو C و زبان سوئیفت، سوئیفت را انتخاب می‌کردند. در حال حاضر هم باوجود زبان برنامه‌نویسی جدید که مورد مصرف عده محدودی از برنامه نویسان است، بیش از ۲۴۰۰ پروژه روی گیت هاب (پربیننده‌ترین مرجع نرم‌افزارهای open source) از سوئیفت استفاده می‌کنند سوئیفت در ماه اخیر رتبه ۱۶ را در لیست Tiobe برای بحث‌برانگیزترین زبان به خود اختصاص داد. همین اتفاق برای زبان Go هم در سال ۲۰۰۹ تکرار شد و این زبان google در رتبه پایینتری در لیست قرار گرفت با توجه به اینکه نظریه جانسون نیز درمورد انگیزه‌های خودکار باعث شده بود سوئیفت در رتبه بالایی قرار بگیرد.

آندره الکساندرسکو دبیر زبان‌های برنامه‌نویسی فیس بوک به دلیل جایگاه بی‌همتای سویفت در قلب دنیای اپل با زبان طنز حقیقتی را اذعان کرد: “همه‌ی کاری که مجبوریم انجام دهیم این است که هیچ کاری نکنیم!” در همین اثنا سوئیفت درحال پشت سر گذاشتن موانع کوچکش بود.

نظر شما چیست؟ آیا شاهد یک اتحاد خواهیم بود؟

 

منبع:

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...