رفتن به مطلب

ترفند ویندوز, رجیستری , اینترنت و …


labour

پست های پیشنهاد شده

در این بخش حدود ۳۰ ترفند که شامل کامپیوتر , رجیستری و اینترنت هستند را به شما آموزش میدهیم …

 

غیر فعال کردن گزارش خطا درWindows :

 

کنترل پنل خود را باز کنید. سپس واردSystem شوید. بر روی زبانه Advanced کلیک کنید. سپس بر روی error-reporting در زیر پنجره کلیک کنید.Disable error reporting را انتخاب کنید و با فشار بر روی OK صفحات خارج شوید.

________________________________________

 

غیر فعال کردن پخش اتوماتیک CD در :Windowx

 

My Computer را باز و بر روی CD Rom خود کلیک کنید. سپسProperties را انتخاب کرده و بر روی Auto Play کلیک نمایید. در Drop Down Box می توانید فعال یا غیر فعال بودن این ویژگی را معلوم کنید.

________________________________________

 

غیر فعال کردن Shared Do*****ent در:Windowx

 

وارد ریجستری شوید. حال به قسمت زیر بروید :

HKEY_LOCAL_MACHINE/SOFTWARE/Microsoft/Windows/CurrentVersion/Explorer/MyComputer/NameSpace/DelegateFolders

حالا {۵۹۰۳۱a47-3f7-2 44a7-89c5-5595fe6b30ee} را حذف کنید.

________________________________________

 

استفاده از امکانات NTFS در :Windowx

 

اگر آشنایی شما با قابلیتهای NTFS به قبل از ورود ویندوز XP باز می گردد حتماً بعد از نصب ویندوز XP با این مساله مواجه شده اید که بطور پیش فرض دسترسی لازم برای استفاده از امکانات NTFS از طریق برگه Security که یکی از چند برگه موجود هنگام مشاهده خصوصیات یک فایل و یا پوشه می باشد وجود ندارد. چنانچه از فایل سیستم NTFS استفاده می کنید ، برای فعال کردن برگه Security مراحل زیر را طی کنید :

۱- با Double-Click کردن بر روی My Computer آن را باز کنید.

-۲ به منوی Tools بروید و Folder Options را انتخاب کنید. این گزینه را می توانید در کنترل پنل نیز بیابید.

۳- به برگه view بروید و در پایین لیست گزینه File Sharing Use Simple را از حالت انتخاب خارج کنید.

حالا اگر بر روی یک فایل و یا پوشه Right-Click کنید و Properties را انتخاب کنید شاهد ظاهر شدن برگه ی Security خواهید بود که به شما این امکان را میدهد تا دسترسی به فایلها و پوشه ها توسط کاربرانی که به صورت Local وارد سیستم می شوند را محدود کنید.

________________________________________

 

غیر فعال کردن بالون های توضیحی:

 

این تنظیمات نکات و اطلاعاتی را که ویندوز اغلب برای کاربران در داخل شکل های بالونی نوار ابزار نشان می دهد غیر فعال

می کند. رجیستری را باز کرده و مسیر زیر را در آن پیدا کنید.

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoft

WindowsCurrentVersionExplorerAdvanced]

در پنجره ی راست با راست کلیک و انتخاب new یک کلید DWORD جدید بسازید و نام آن را EnableBalloonTips بگذارید. آن را باز کنید. اگرمقدار آن را برابر ۱ بگذارید بالون ها نمایش داده می شوند و اگر صفرقرار دهید بالون ها نمایش داده نخواهند شد. پس از زدن کلید ok ری استارت کنید.

________________________________________

 

قفل کردن اندازه و موقعیت نوار ابزار در :Windowx /Me

 

اگر می خواهید کسی نتواند اندازه و موقعیت نوار ابزار شما را تغییر دهد به این صورت عمل کنید : از منوی RAN ریجستری را باز کنید. سپس مسیر زیر را دنبال کنید :

[HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoft

WindowsCurrentVersionExplorerAdvanced]

حال یک کلید ازنوع DWORD Value بسازیدو نام آنرا TaskbarSizeMoveبگذارید.حالا اگر مقدار این کلید را صفر قرار دهید نوار ابزار قفل و اگر ۱ قرار دهید نوار ابزارآزاد خواهد شد. سیستم را دوباره بوت کنید.

________________________________________

 

جستجوی بدون دردسر درWindows :

 

هنگامی که می خواهید در ویندوز جستجو کنید با عناصری روبرو می شویدکه شاید برای شما آزار دهنده باشند از جمله: وجود انیمیشن سگ، وجود سوالهای گوناگون قبل از جستجو و… شما می توانید این عناصر را حذف کنید و این کار مسلما" در افزایش سرعت جستجوی شما نیز بی تاثیر نخواهد بود.به منوی Start رفته و Search را انتخاب کنید تا یک پنجره جداگانه برای جستجو باز شود. در ستون مخصوص جستجو گزینه Change Preferences را کلیک کنید. برای محو شدن سگ گزینه ی اولرا یعنی Without an animated screen character را کلیک کنید. همچنین برای راحت شدن از مراحل خسته کننده دوباره Change Preferences را کلیک کنید و در مرحله بعدیChange files and folders search behavior را کلیک کرده و پس از آن گزینه دوم یعنی Advanced را انتخاب کنید. ملاحظه می کنید که هم سگ محو شد هم آن مراحل طولانی.

________________________________________

 

دسترسی سریع برنامه ها از طرق کلیک راست روی منوی استارت:

 

برای این کار باید در رجیستری کلید Hkey_Classes_Root/Directory/Shell را دنبال کنید. حال بر روی shell کلیک راست کرده و ابتدا new و بعد key را انتخاب کنید. نام برنامه ای را که میخواهید به عنوان نام وارد کنید و بعد Enter را بزنید.در گام بعدی در ستون سمت راست روی default دو بار کلیک کرده و در قسمتvalue نام برنامه را وارد کنید. حال روی کلیدی که در سمتچپ ایجاد کرده اید کلیک سمت راست کنید و مانند قبل کلید دیگری با نام Command درست کنید. دوباره روی ستون سمت راست default را دو بار کلیک کرده و در value مسیر کامل برنامه را بدهید. حال از رجیستری خارج شوید. این بار به ریست کردن نیازی نیست و برای امتحان میتوانید بر روی منوی استارت کلیک راست کنید و ببینید برنامه ای که ایجاد کرده اید وجود دارد.

________________________________________

 

هنگام ورود به برنامه OutLook برنامه MSN Messenger اجرا نشود :

 

ابتدا در ریجسرتی به شاخه زیر مراجه کنید :

HKEY_LOCAL_MACHINESOFTWAREMicrosoftOutlook Express

یک متغیر ایجاد کنید به نام Hide Messenger از نوع REG_DWORD حال مقدار عددی ۲ را به آن بدهید.

________________________________________

 

روشن کردن کامپیوتر در زمان دلخواه :

 

وارد محیط setup شوید.

بعد بدنبال گزینه Power Management Setup بگردید.

حالا گزینه PWron/Resume by alarm را پیدا کنید.

گزینه فوق را از حالت غیر فعال به فعال تغییر دهید.

حالا گزینه date alarm در زیر فعال شده و می توانید تاریخ خود را ثبت کنید.

زمان را می توانید با گزینه Time alarm ثبت نمایید.

با فشردن کلید F10 و ذخیره اطلاعات و تغییرات کامپیوتر خود را خاموش کنید و فقط سیم برق کامپیوتر به پریز باشد حال در تاریخ و تایم مورد نظر شما کامپیوتر بصورت اتوماتیک روشن می شود.

________________________________________

 

جلوگیری از فراموش کردن پسورد ویندوز:

 

با این کار شما در واقع یک نسخه پشتیبان(backup) از پسوردتان تهیه می کنید.

برای این کار شما به یک دیسکت خام (بهتر است فرمت شده باشد) احتیاج دارید.

مراحل زیر را انجام دهید:

۱- به Control Panel بروید.

۲- بر روی User Accounts کلیک کنید.

۳- حال بر روی کاربری که می خواهید از پسوردش backup بگیرید کلیک کنید.

۴- با این کار شما وارد صفحه تنظیمات مربوط به آن کاربر خواهید شد.

۵- در قسمت بالای سمت چپ و در زیر بخش Related Tasks روی گزینه دوم

یعنی Prevent a forgotten password کلیک کنید.

۶- با این کار یک پنجره جدید باز می شود. در صفحه اول بر روی گزینه Next کلیک کنید.

۷- در صفحه دوم از شما می خواهد که یک دیسکت خالی وارد فلاپی درایو کنید.

این کار را انجام دهید. و برای ادامه کار بر روی Next کلیک کنید.

۸- حال از شما می خواهد که پسورد جاری خود را وارد کنید. پس از انجام این کار

دوباره بر روی Next کلیک کنید.

۹- منتظر بمانید تا ساخته شود. پس از ساخته شدن دکمه Next فعال می شود. بر روی آن کلیک کنید.

۱۰- در مرحله آخر که موفقیت آمیز بودن این مراحل را نشان می دهد بر روی Finish کلیک کنید.

خب تا اینجای کار شما دیسکت پشتیبان را ایجاد کرده اید. حال نحوه استفاده از آن را شرح می دهم:

اگر زمانی قصد وارد شدن به ویندوز را داشتید و پسورد خود را فراموش کردید طوری که با تایپ کردن پسورد اشتباه، ویندوز به شما هشدار می دهد که رمز اشتباه است و دوباره آن را وارد کنید.در این هشدار (و در صورتی که دیسکت را قبلا آماده کرده باشید) همچنین گفته شده که شما می توانید از دیسک reset پسورد استفاده کنید

(You can use your password reset disk) که بصورت یک لینک می باشد.

بر روی آن کلیک کنید.با این کار یک پنجره با نام Password Reset Wizard باز خواهد شد.با کلیک بر روی Next به مرحله بعد بروید.در این مرحله از شما می خواهد که دیسکت شامل پسورد را در درایو قرار دهید. پس از انجام این کار بر روی Next کلیک کنید.سپس از شما می خواهد که پسورد جدید و تایید آن را وارد کنید. قسمت Password hint هم برای این است که اشاره ای به رمزتان کنید تا در صورت فراموش کردن آن و با دیدن آن اشاره رمزتان را به یاد آورید.پس از انجام این کار بر روی Next کلیک کنید و در مرحله آخر هم بر روی Finish کلیک کنید.حال با رمز جدید وارد ویندوز شوید.

________________________________________

 

یک ترفند ساده درWindows XP :

 

اگر شما نیز از Error Reporting ویندوز خسته شده اید میتونید اآن را غیر فعال کنید.

برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- در منوی Start برنامه Run را اجرا کنید.

-۲ msconfig را تایپ کرده و OK را کلیک کنید.

۳- به برگه Services بروید.

۴- Error Reporting Service رو پیدا کرده و تیک کناری آن را بردارید و OK را کلیک کنید.

بار دیگر که کامپیوترتان را Restart کردید دیگر این سرویس غیر فعال است.

________________________________________

 

خنثی کردن قفل کلیک راست:

 

در برخی از سایت ها یا وبلاگ ها برای امنیت بیشتر مطالب و جلوگیری از کپی رایت کلیک راست را قفل می کنند.

برخی از روش های خنثی کردن قفل کلیک راست:

۱- نگه داشتن کلیک وسط موس و بعد کلیک راست کردن.

۲- نگه داشتن کلیک چپ موس و بعد کلیک راست کردن.

۳- زدن کلیک راست وبعد زدن کلید esc یا enter و….

۴- کلیک راست کردن با کیبورد.

________________________________________

 

ساختن Folder بدون نام :

 

بر روی فولدر مورد نظر راست کلیک کنید rename رو انتخاب کنید.کلید alt رو نگه دارید و عدد ۰۱۶۰ یا ۲۵۵ رو تایپ کنید و کلید alt رو رها کنید و Enter کنید.

________________________________________

 

آنلاین ماندن یک ID برای همیشه :

 

بااینکار شما حتی اگر در اینترنت هم نباشید در لیست دوستانتان به شکل آنلاین هستید. برای این کار از منوی Login گزینه preferencec را انتخاب کنید و از صفحه باز شده گزینه Firewall with no peroxie را تیک بزنید.

________________________________________

 

تغییر سیستم عامل پیش فرض درWindows XP/2000/NT :

 

این تنظیمات در فایل Boot.ini کنترل می کند که کدام سیستم عامل بطور پیش فرض و در صورت عدم انتخاب از سوی کاربر اجرا شود.

ویژگی فقط خواندنی فایل BOOT.INI را غیر فعال کنید. این فایل بطور معمول در مسیر: C قرار دارد. سپس آن را در یک ویرایشگر متنی باز کنید.

در قسمت [boot loader] مقدار گزینه '=default ' را برابر یکی از سیستم عامل های موجود در قسمت[operating systems] که مورد نظر شماست قرار دهید.

برای مثال برای بارگذاری ویندوز NT که در اولین پارتیشن سیستم شما و در مسیر /WINNT قرار دارد عبارت زیر را وارد کنید :

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)WINNT

تغییرات در مرحله بعدی راه اندازی به سیستم شما اعمال می شوند.

 

 

________________________________________

 

چگونه با Windows Media Player عکس بگیریم:

 

اگر خواستید در زمانی که فیلمی را در ویندوز مدیا پلیر می بینید از صحنه ای عکس بگیرید با ترکیب دو کلید ctrl + I این کار را انجام دهید.

________________________________________

 

Backup گرفتن از آدرس ها و اطلاعات موجود در بخش Favorites:

 

اگر شما هم از کاربران پر و پا قرص اینترنت هستید، به طور یقین لیست ارزشمندی از اسامی و آدرس سایت های مورد علاقه خود را در ستون Favorites نگه داری می کنید. بسیاری از کاربران از این مساله گلایه مند هستند که با عوض کردن ویندوز و نصب یک ویندوز جدید، لیست سایت های مورد علاقه آنها در ستون Favorites از بین می رود. در این قسمت چگونگی BackUp گرفتن از آدرس ها و اطلاعات موجود در این ستون را آموزش دهیم. در ابتدا برنامه Internet Explorer خود را باز کنید و از منوی File ، گزینه Import and Export … را انتخاب کنید سپس بر روی Next کلیک کنید و از لیست موجود Export Favorites را انتخاب کرده و بر روی Next کلیک کنید. پس از مشاهده لیست آدرس سایت ها و تعیین محلی برای ذخیره شدن فایل BackUp ، بر روی Finish کلیک کنید. خب کار تمام است! هم اکنون شما از منوی Favorites خود یک نسخه پشتیبان در اختیار دارید. برای استفاده از این نسخه پشتیبان در یک ویندوز جدید، در برنامه Internet Explorer از منوی File ، گزینه Import and Export … را انتخاب و سپس از لیست موجود Import Favorites را انتخاب کرده و بر روی Next کلیک کنید. سپس محل ذخیره فایل BackUp در سیستم خود را نیز وارد کنید و کار را به پایان برسانید. شما همچین می توانید این نسخه بک آپ را که یک فایل HTML است به کامپیوتر دیگری برده و در آنجا Import کنید.

________________________________________

 

افزودن متن دلخواه در کنار ساعت ویندوز:

 

با این کار متن کنار ساعت ویندوز خود را تغییر خواهید داد:

۱- فرمان Regedit را در قسمت RUN ویندوز وارد کنید.

۲- به کلید زیر بروید.

HKEY_CURRENT_USERControl PanelInternation

۳- داده ای رشته ای ( نوع String ) با نام S1159 ایجاد کرده ( در صورتی که از قبل ایجاد نشده باشد) و متن دلخواه خود را در آن وارد کنید.

-۴ داده رشته ای دیگر با نام S2359 ایجاد کرده و متن دلخواه دیگری را در آن وارد کنید. توجه کنید که در ویندوز XP اگر فارسی را فعال کرده باشید می توانید عبارات را فارسی تایپ کنید.

________________________________________

 

مشکلی که کاربران هنگام خروج از ویندوز دارند:

 

شاید تا کنون به این مشکل برخرد کرده باشید که وقتی میخواهید از ویندوز خارج شوید، پیغامی مبنی بر اینکه آیا می خواهید برنامه ای که در حال اجراست از حافظه خارج کنید یا نه. برای اینکه ویندوز

به طور اتوماتیک این برنامه ها را از حافظه بیرون بیاورد، بدین شکل عمل کنید: ابتدا در Run فرمان Regeditرا تایپ کرده و سپس آدرس زیر را دنبال کنید: HKEY_USERDEFAULTControl panelDesktop

حالا یک مقدار رشته ای Auto EndTasks بسازید و به آن مقدار۱ بدهید. و اگر هم که بود فقط به مقدار عدد ۱ تغییر دهید.

________________________________________

افزودن پسورد دوم برای ورود به ویندوز XP:

 

در ویندوز XP می توانید قبل از فعال شدن هر حساب کاربری ( USER ) ها پسورد دیگری قبل از همه این ها قرار دهید . انتخاب این پسورد سبب خواهد شد تا دیگران قبل از ورود به ویندوز از دو سپر امنیتی عبور کنند. برای اضافه نمودن این پسورد به ویندوز مراحل زیر را دنبال کنید :

۱)در کادر محاوره ای RUN عبارت Syskey را تایپ کنید و سپس OK کنید .

۲)در پنجره ظاهر شده با سر برگ Securing the Windows XP Account Database روی گزینه Update کلیک کنید.

۳)حال در قسمت Password Startup پسورد دلخواه خود را وارد کنید و پنجره را با OK ببندید.

۴) در صورت لزوم می توانید در قسمتSystem Generated Password پسورد را بر روی Floppy Disk ذخیره نمائید تا فقط با استفاده از آن قادر به عبور باشید. از این پس زمانی که سیستم روشن و یا ریبوت شود . پسورد امنیتی قبل از ورود به حساب های کاربری ظاهر می شود و برای ورود از شما پسورد در خواست می کند.

( توجه: اگر پسورد را سه مرتبه اشتباه وارد کنید سیستم ریبوت می شود.)

________________________________________

 

نحوه تغییر اطلاعات نام و کمپانی بعد از نصب ویندوز:

 

توسط این ترفند شما میتوانید نام شرکت و خریدار ویندوز XP خود را به دلخواه تغییر دهید. مراحل زیر را دنبال کنید :

ابتدا از طریق قسمت RUN تایپ کنید regedit و Enter بزنید، بعد از این که وارد رجیستری شدید این کلید را بیابید :

HKEY_LOCAL_MACHINSOFTWAREMicrosoftWindows NTCurrentVersion

در صفحه سمت راست بر روی RegisteredOrganization دوبار کلیک کنید و در قسمت Value data اسمی را که می خواهید تایپ کنید. سپس OK بزنید. برای تغییر نام شرکت یا همان کمپانی سازنده در صفحه سمت راست بروی RegisteredOwner کلیک کنید و بعد نامی که می خواهید بگذارید و Ok را بزنید.

________________________________________

 

تغییر مدت زمان مشاهده لیست Startup:

 

این تنظیمات به شما امکان می دهد تا تنظیمات پیش فرض Startup List را که ۳۰ ثانیه می باشد و امکان تغییر منو را در این مدت به کاربران می دهدرا تغییر دهید. ویژگی فقط خواندنی فایل BOOT.INI را غیر فعال کنید . این فایل بطور معمول در مسیر: C قرار دارد. سپس آن را در یک ویرایشگر متنی باز کنید . در قسمت [boot loader] مقدار گزینه '=timeout' را برابر مقادیر زیر قرار دهید : مدت زمان را بین ۱ تا ۹۹۹ ثانیه در نظر بگیرید . برای آنکه ویندوز فورا بوت شود مقدار آن را برابر '۰' قرار دهید برای آنکه سیستم تا زمانی که شما تعیین نکرده اید در همان وضعیت منو باقی بماند مقدار را برابر '۱-' قرار دهید. تغییرات در مرحله بعدی راه اندازی به سیستم شما اعمال می شوند.

 

________________________________________

 

نمایش زمان در دسترس بودن ویندوز

 

شما یک مدیر سیستم هستید و نگهداری از سرور یکی از مهمترین وظایف شماست. آیا برای شما جالب نخواهد بود که بدانید از زمان راه اندازی سرور تا این لحظه زمانی که سرور در دسترسی بوده (Uptime) به روز/ساعت/دقیقه/ثانیه مجموعاً چقدر است و همینطور زمانی که در دسترس نبوده (Downtime) و نسبت این دو، که تشکیل دهنده درصد در دسترس بودن را نمایش میدهد. جالب است، نه؟! شاید جالب تر هم باشد اگر بدانید سرور در چه تاریخ ها و زمانهایی دوباره راه اندازی شده (Boot) و فاصله زمانی بین هر Boot چقدر بوده و باز شاید جالب باشد که بدانید چه تاریخ و زمانهایی دستور Shutdown صادر شده! و قبل از هر Shutdown سرور چه زمانی Up بوده؟ و اینکه تعداد BlueScreenها تا این لحظه چه مقدار است!؟

همه آنچه گفته شد با Uptime Tool و دستور uptime.exe در ویندوز NT،۲۰۰۰ و XP امکان پذیر است و فقط باید ابتدا آن را از سایت مایکروسافت که در بالا به آن لینک دادم دریافت کنید. (اگر آدرس تغییر کرده بود در سایت مایکروسافت uptime.exe را جستجو کنید.)

روش کار با این فرمان بسیار ساده است و اگر بعد از استخراج فایل uptime.exe آن را در systemroot که در ویندوز ۲۰۰۰ بنام WINNT و در ویندوز XP بنام Windows ایجاد میگردد قرار دهید از هر نقطه از Command Prompt می توانید به راحتی با اجرای دستور بدون پارامتر خاصی یک گزارش کلی از آخرین بار که سیستم بوت شده ببینید.

با دستور uptime /s می توانید اطلاعات ریزتری را نیز نمایش دهید.

 

اما یک نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشید استفاده از پارامتر Hearbeat است. برای اینکه سرور قادر باشد اطلاعات مربوط به مدت Shutdown بودن را زمانیکه به درستی نتوانسته پروسه Shutdown را طی کند ذخیره سازد باید با استفاده از uptime /heartbeat آن را فعال کنیم (اگر از این دستور بر روی سرور استفاده میکنید حتماً Heartbeat را فعال کنید). باید توجه داشت که با فعال کردن این گزینه uptime هر پنج دقیقه اطلاعاتی را بر روی Registry ثبت میکند لذا برنامه پیشنهاد میکند از فعال کردن این گزینه بر روی سیستم عاملهایی که بر روی Notebook نصب شده خودداری کنید تا اختلالی در Power Management ایجاد نگردد.

برای آگاهی از پارامترهای مختلف این دستور از ?/ Uptime استفاده کنید.

 

منبع:" لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. "

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...