رفتن به مطلب

جستجوی پیشرفته در اینترنت(قسمت دوم)


labour

پست های پیشنهاد شده

محتویات یک ماشین جستجوگر در واقع همان بانک اطلاعات آن است. اما این بانک اطلاعات چگونه تشکیل می شود؟ ماشین های مختلف از روشها و تکنولوژیهای مختلفی استفاده می کنند و این باعث می شود که اگر یک عبارت جستجو را در دو ماشین مختلف وارد کنیم با دو نتیجه متفاوت رو به رو بشویم. این مساله ناشی از تفاوت در برنامه ریزی نرم افزارهایی است که ماشین های جستجوگر برای گزینش و بازیابی اطلاعات از آنها استفاده می کنند.

 

اما به طور کلی همه ماشین های جستجوگر از سه قسمت مجزا تشکیل شده اند:

 

قسمت اول «عنکبوت» (spider) نام دارد. عنکبوت نرم افزاری است که یک صفحه وب را ملاقات می کند، آن را می خواند و لینک های به صفحات دیگر را دنبال می کند. به این کار اصطلاحا کاوش می گویند. عنکبوت به طور منظم، مثلا هر ماه یا دو ماه یکبار مجددا به سایتها و فضای وب سر می زند. به عنکبوتها، کاوشگر و روبات نیز می گویند. این روبات ها مثل تمام بازدیدکنندگان دیگر در «کارنامه دسترسی» سایت ثبت می شوند (بدین معنی که روبات از آن سایت دیدن کرده است). بر طبق همین کارنامه است که می توان متوجه شد یک ماشین جستجوگر از سایت بازدید کرده است یا خیر.

 

البته باید توجه کرد که عنکبوتها نیز اسامی خاص خودشان را دارند و در اینجا، فهرست کوتاهی از اسامی عنکبوتهای معروف ترین ماشین ها ذکر گردیده است. با مشاهده این اسامی در کارنامه دسترسی وب سایت، می توان فهمید که آیا ماشین جستجوگر، آن وب سایت را تا به حال بازدید کرده است یا خیر.

 

AltaVista Scooter

 

HotBot Slurp

 

Netscape Mozilla

 

InfoSeek Infoseek Sidewinder /0.9

 

WebCrawler Robot libwww /5.0

 

در سایت Market ware (با آدرس لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. )

عنوان (title)
سر تیتر اول
اولین ۲۰۰ کلمه ابتدایی
متن کامل سند
متن کامل به همراه برخی از لینک های اتصالی آن
متن کامل به همراه تمام لینک های اتصالی آن

 

 

 

 

 

جستجو بر اساس موقعیت کلمه در سند

 

برخی ماشین ها به جوینده این امکان را می دهند که محل مورد جستجو در سند درخواستی را تعیین کند. این ویژگی بسیار مفیدی است زیرا از یک طرف به کارگیری صحیح آن باعث می شود که نتایج متمرکزتر و مربوط تری بازیافت شود و از طرف دیگر، تهیه کنندگان صفحه وب می توانند با جاسازی دقیق کلمات کلیدی، احتمال بازیابی صفحه وب خود را افزایش دهند. به عنوان مثال، با محدود کردن جستجو به اسنادی که عبارت مورد جستجو را در عنوان (title) خود دارند یقینا نتایج بهتری عاید شما خواهد شد.

 

هر سند از اجزایی تشکیل شده که هر کدام می توانند به عنوان محل جستجو مورد استفاده قرار بگیرند. البته باید دقت کرد، زیرا هر ماشین جستجوگر روش خاص خود را برای انجام جستجو دارد و ممکن است همه این اجزا اساسا قابل جستجو نباشد. اجزا تشکیل دهنده سند عبارتند از:

 

 

  • URL
  • عنوان
  • قلمرو یا کشور
  • سرور اینترنتی
  • لینک
  • تصویر

 

با توجه به این توضیحات، می توانید جستجویی را آغاز کنید که در آن عبارت «lit» در URL آن قید شده باشد. چنین جستجویی ممکن است وب سایتی با آدرس لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. را برگرداند یا می توانید جستجوهایی را انجام دهید که قلمرو یا کشور وب سایت را قید کرده باشد مثلا سایتهای که مربوط به کشور انگلستان هستند، قلمرو آنها .uk است. با توجه به این امر، به صاحبان وب سایت ها توصیه می شود که حتی المقدور اسامی و عناوین مربوط و با مسمایی برای وب سایت خود برگزینند.

 

از دیگر امکاناتی که ماشین های جستجوگر مختلف ارائه می دهند، امکان محدود کردن جستجو بنابر «تاریخ سند» است. این امکان برای کسانی که به دنبال جدیدترین اخبار، پیرامون موضوعی خاص یا اخبار مربوط به زمانی مشخص هستند بسیار مفید است. اما باید به مفهوم «تاریخ» دقت کرد، زیرا تاریخی که در یک سند وب مشاهده می شود ممکن است یکی از چند معنی زیر را داشته باشد:

 

 

  • تاریخی که آن سند ساخته شده
  • تاریخی که در سرور قرار گرفته
  • آخرین باری که تغییر داده شده
  • تاریخی که به بانک اطلاعات ماشین جستجوگر اضافه شده

 

 

 

 

 

 

 

جستجو بر اساس نوع فایل

 

در بعضی ماشین های جستجوگر این امکان وجود دارد که جستجو بر اساس نوع فایل یا رسانه پایه ریزی شود. این بدین معنی است که جوینده می تواند نوع فایل درخواستی خود را در بدو جستجو مشخص کند. فایل های مختلفی در اینترنت وجود دارند که از جمله رایج ترین آنها عبارتند از:

 

 

  • تصاویر (فایلهایی با پسوند jpg، gif و …)
  • فایلهای صوتی و تصویری
  • فایلهای MP3
  • آکروبات
  • جاوا

 

برای دیدن این نوع اخبار جالب به لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. مراجعه نمایید!

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • مدیریت کل سایت

سلام لطف کنید عکسارو آپلود کنید و قرار دهید به صورت درست قرار نگرفته اند !

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام لطف کنید عکسارو آپلود کنید و قرار دهید به صورت درست قرار نگرفته اند !

باشه...عکس تو سایت خودمم خراب اومده...

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...