رفتن به مطلب

رمزارز بیت کوین چیست؟


پست های پیشنهاد شده

تعریف بیت کوین

رمزارز بیت کوین (BTC) یک ارز دیجیتال است که به صورت الکترونیکی مورد استفاده و توزیع قرار گرفته‌ است. بیت کوین یک شبکه غیرمتمرکز همتا به همتا است. هیچ موسسه یا شخصی آن را کنترل نمی‌کند. بیت کوین را نمی‌توان چاپ کرد و تعداد آن بسیار محدود است. تنها ۲۱ میلیون بیت کوین می‌تواند خلق شود.

چه کسی بیت کوین را خلق کرد؟

رمزارز بیت کوین در ابتدا در سال ۲۰۰۹ توسط یک برنامه‌نویس ناشناس یا یک گروه برنامه‌نویسی ناشناس، با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto)، به صورت یک نرم‌افزار متن باز معرفی شد. شایعات فراوانی دربارۀ هویت واقعی خالق بیت‌کوین وجود دارد، اما تمام افرادی که در شایعات به آن‌ها اشاره شده است به صورت عمومی این موضوع را انکار کرده و اعلام کرده‌اند که ناکاموتو نیستند.

علی‌رغم اینکه خود ناکاموتو ابتدا ادعا کرد که یک مرد ۳۷ ساله و ساکن ژاپن است، به خاطر انگلیسی بسیار خوب وی و عدم نشاندار شدن نرم‌افزار وی در ژاپن، تردیدهای معقولی در‌این‌باره وجود دارد.

اواسط سال ۲۰۱۰ ناکاموتو اقدامی دیگر انجام داد. وی بیت کوین را به اعضای برجستۀ جامعۀ بیت کوین سپرد. همچنین وی گوین اندرسون (Gavin Andresen) را به عنوان توسعه‌دهندۀ اصلی معرفی کرد.

تخمین زده شده است که ناکاموتو صاحب حدودا یک میلیون بیت کوین باشد، که این مقدار در سپتامبر ۲۰۱۷ چیزی معادل ۳٫۶ بیلیون دلار می‌شد.

چه کسی بیت کوین را کنترل می‌کند؟

با توجه به صحبت‌های گوین اندرسون، اولین چیزی که وی بعد از خروج ناکاموتو از این پروژه بر روی آن متمرکز شد، «عدم تمرکزِ» بیشتر بود. اندرسون خواست بیت کوین ماهیت خودگردان خود را ادامه دهد، حتی اگر باعث شود خودش به کلی از صحنه خارج شود.

برای بسیاری از مردم، مزیت اصلی رمزارز بیت کوین استقلال آن از حکومتها، بانکها و شرکتها است. هیچ مقامی نمی‌تواند در تراکنش‌های بیت‌کوین مداخله کند، بر تراکنشها مالیات اعمال کند و یا پول مردم را از بین ببرد. علاوه بر آن، حرکت بیت کوین بسیار شفاف است. تک تک تراکنشها در دفترکل‌های عمومی توزیع شده‌ای به نام بلاک‌چین نگهداری و ذخیره می‌شود.

اساسا، از آنجایی که بیت کوین به عنوان یک شبکه کنترل نمی‌شود، به کاربران خود امکان کنترل کامل دارایی‌هایشان را می‌دهد.

بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

در پشت پرده، بیت کوین یک دفترکل عمومی به نام بلاک‌چین (block chain) را به اشتراک می‌گذارد. این دفترکل تمام تراکنش‌هایی که تابه‌حال انجام شده‌اند را شامل می‌شود. سوابق دیجیتالیِ تراکنش‌ها در «بلاک» ها ترکیب می‌شوند.

اگر کسی بخواهد فقط یک حرف یا شمارۀ تراکنش را تغییر دهد، بر روی تمام بلاک‌ها تاثیر می‌گذارد. از آنجایی که یک دفترکل عمومی وجود دارد، هر گونه اشتباه یا تلاش برای کلاه‌برداری می‌تواند توسط هر شخصی اصلاح شود.

والت کاربران می‌تواند اعتبار هر تراکنش را تایید کند. صحت هر تراکنش توسط امضاهای دیجیتالی که مطابق با آدرس‌های ارسال هستند محافظت می‌شود.

کاملشدن هر تراکنش بیت کوین، به خاطر فرایند تایید و بسته به پلتفرمی که معامله با آن انجام می‌شود، ممکن است چند دقیقه طول بکشد. پروتکل بیت کوین طوری طراحی شده است که استخراج هر بلاک حدودا ۱۰ دقیقه طول میکشد.

ویژگی‌های رمزارز بیت کوین

  • غیرمتمرکز

یکی از اهداف اصلی ساتوشی ناکاموتو هنگام خلق بیت کوین، استقلال این شبکه از هر مقام دولتی بود. بیت کوین طوری طراحی شدهاست که هر شخص، کسب‌و‌کار و هر دستگاهی که در استخراج و تایید تراکنش‌هایش دخیل باشد تبدیل به بخشی از یک شبکۀ گستره می‌شود. علاوه بر این، اگر بخشی از شبکه خراب شود، این پول همچنان به کارش ادامه می‌دهد.

  • ناشناس

امروزه بانک‌ها تقریبا همه چیز را دربارۀ مشتریان خود می‌دانند: تاریخ اعتبار، آدرس‌ها، شماره‌تلفنها، عادات مصرف و غیره. اما بیت کوین این چنین نیست، چرا که والت بیت کوین نیاز به اتصال به هیچ یک از اطلاعات شخصیِ تعیین هویت ندارد. با این وجود که خیلی‌ها دوست ندارند امور مالی‌شان توسط هیچ مقامی ردیابی و کنترل شود، در مقابل برخی دیگر چنین استدلال می‌کنند که این ناشناسیِ نسبی، باعث رونق تجارت مواد مخدر، تروریسم و دیگر فعالیت های خطرناک و غیرقانونی می‌شود.

  • شفاف

از آن‌جایی که تمامیِ تراکنش‌های انجام شده توسط بیت‌کوین در بلاک‌چین ذخیره می‌شوند، معلوم می‌شود که ناشناسی بیت‌کوین نسبی است. تئوری آن چنین است که اگر از والت شما به صورت عمومی استفاده شود، هر شخصی با مطالعۀ دقیق دفترکل بلاک‌چین می‌تواند بگوید که چه مقدار پول داخل آن است. با این حال، ردیابی آدرس والت بیت کوین و رسیدن به یک شخص خاص هنوز غیرممکن است.

کسانی که میخواهند تراکنش‌هایشان ناشناس باقی بماند می‌توانند اقداماتی انجام دهد تا از مرکز توجه خارج شوند. والت‌های مخصوصی هستند که امنیت و عدم‌شافیت را در اولیت قرار می‌دهند، اما ساده‌ترین کار این است که از آدرس‌های مختلف استفاده کنید و مبالغ هنگفتی را به یک والت ارسال نکنید.

  • سریع

شبکۀ بیت کوین پرداخت‌ها را تقریبا فوری پردازش می‌کند. معمولا فقط چند دقیقه طول می‌کشد تا شخصی در آن طرف دنیا پولی را دریافت کند. این در حالی است که انتقالات عادی بانک‌ها می‌تواند تا روزها طول بکشد.

  • غیرقابل انکار

وقتی بیت کوین خود را برای کسی ارسال می‌کنید دیگر هیچ راهی برای پس گرفتن آن‌ها نیست، مگر این‌که دریافت کننده بخواهد آن را مجددا برای شما ارسال کند. این امر، دریافت تراکنش را تضمین می‌کند. به این معنی که اشخاصی که با آن‌ها معامله می‌کنید، هیچ گاه نمی‌توانند با ادعای این‌که پول را دریافت نکرده‌اند از شما کلاهبرداری کنند.

با رمزارز بیت‌کوین چه می‌توانم بخرم؟

در سال ۲۰۰۹، وقتی که بیت کوین برای اولین بار معرفی شد زیاد واضح نبود که کجا و چطور می‌توان آن را خرج کرد. اما حالا تقریبا با آن می‌توانید هر چیزی بخرید. به عنوان مثال، شرکت‌های بزرگی چون مایکروسافت و دل، پرداخت از طریق بیت کوین را برای بسیاری از کالاها و محتوای دیجیتال خود قبول می‌کنند. شما می‌توانید با هواپیمایی‌هایی چون AirBaltic و Air Lithuania پرواز کنید. از نهادِ تئاتر انگلستان بلیط تئاتر تهیه کنید، از شرکت Honest Brew نوشیدنی تهیه کنید و…

گزینه‌های دیگر شامل پرداخت هتل‌ها، خرید مستقلات، پرداخت قبوض در رستوران‌ها و کافه‌ها، عضویت در سایت‌های دوستیابی، خرید کارت‌هدیه، شرط‌بندی در سایت‌های شرطبندی آنلاین و کمک به خیریه‌‌ها است. همچنین بازارهای آنلاین گوناگونی وجود دارند که از کالاهای غیر‌قانونی گرفته تا کالاهای لوکس و با کیفیت بالا را با بیت کوین معامله می‌کنند.

بیت کوین یک شیوۀ نسبتا جدید و کاملا پیچیدۀ پرداخت است. پس کاملا طبیعی است که گزینه‌های پرداخت آن هنوز محدود هستند. اما روزبه‌روز کسب‌و‌کارهای بیشتری – از کافی شاپ‌های کوچک محلی گرفته تا صنایع غول‌پیگر – پرداخت‌های بیت کوینی را قبول می‌کنند.

علاوه بر این، به دلیل نوسانات قیمتی مدوام آن، بیت کوین تبدیل به فرصت اول سرمایه‌گذاری شده است؛ و علیرغم این‌که هنوز یک ارز ناپایدار و تا حدی ناشناخته است، در طول یک سال گذشته هفت برابر با ارزش‌تر شده‌ و نرخ هر بیت کوین تقریبا به بالاتر از ۵۰۰۰ دلار رسیده است.

چگونه بیت کوین به دست آوریم؟

ساده‌ترین راه به دست آوردن بیت‌کوین، خرید آن‌ها است. بیت کوین در صرافی‌های گوناگونی موجود است. البته در برخی فروشگاه‌ها شما می‌توانید آن‌ها را مستقیما از دیگران بخرید. هزینۀ آن را می‌توان به صورت نقد، کارت‌اعتباری، کارت بانکی و یا حتی با دیگر رمزارزها پرداخت کرد. اما قبل از هر چیز شما نیاز به یک والت بیت کوین دارید.

گزینه‌های زیادی وجود دارند. اما گزینه‌های اصلی را می‌توان والت آنلاین و والت نرم‌افزاری که بر روی هارد درایو کامپیوتر شما نصب می‌شود در نظر گرفت. هیچ کدام از این گزینه‌ها کاملا بی‌خطر نیستند. چرا که هارد درایو ممکن است خراب شود و والت آنلاین نیز مستعد حملات هکر‌ها است. همچنین والت‌های قابل حملی وجود دارند که برای ظرفیت عظیمی که جهت ذخیره‌سازی بلاک‌چین لازم است، ساده شده‌اند. این دستگاه‌های اختصاصی موسوم به والت‌های سخت‌افزاری و والت‌های کاغذی هستند و از دو بارکد تشکیل شده‌اند که این دو بارکد به صورت دیجیتالی هیچ جا ذخیره نمی‌شوند. همین امر آن‌ها را از حملات سایبری و خرابی‌های سخت‌افزاری مصون نگه داشته است.

و البته راه دیگر برای به دست آوردن بیت‌کوین، استخراج است. تا چند سال گذشته، هر کسی با یک کامپیوتر قدرتمند قادر به استخراج بیت کوین بود. اما دیگر چنین نیست. افزایش محبوبیت بیت کوین به همراه افزایش نرخ آن، باعث شده است که شرکت‌های بزرگ و تا دندان مسلح به دستگاه‌های ماینینگ وارد این بازی شوند. به همین دلیل است که دشواری و انرژی که باید برای استخراج مقدار ارزشمندی از بیت کوین صرف کرد به شدت بالا رفته است. از این گذشته، مقدار بیت کوین‌هایی که هنوز باید استخراج شوند به طور مداوم و چشمگیری در حال کاهش است.

مزایای رمزارز بیت‌کوین

  • آزادی

بیت کوین با اندیشۀ آزادی خلق شده است. از همه مهمتر، آزادی از مقامات حکومتی، که تراکنش‌ها را کنترل می‌کنند، کارمزدها را تحمیل می‌کنند و بر پول مردم تسلط دارند. وقتی صحبت از خرید کالا می‌شود، باید گفت رمزارزها در سال‌های اخیر نسبت به ارزهای رایج از مقبولیتی یکسان برخوردارند. همچنین با در نظر گرفتن آن دسته از بازارهای بزرگ اینترنتی که فقط بیت کوین قبول می‌کنند، باید گفت که حتی ممکن است با بیت کوین بتوانید راحت‌تر از هر ارز دیگری برخی کالاها را تهیه کنید.

  • قابلیت حمل بالا

یکی ویژگی‌های مهم پول، قابلیت حمل آن است. به این معنی که باید حمل و استفاده از آن راحت باشد. از آن‌جایی که بیت کوین کاملا دیجیتالی است، عملا هر مبلغی از پول را می‌توان در یک فلش حمل و یا به صورت آنلاین نگهداری کرد.

رمزارزها این آزادی را به اشخاص می‌دهند که تنها با اسکن یک بارکد یا کلیک بر روی یک والت آنلاین، عملیات ارسال و دریافت پول را انجام دهند. این کار خیلی زود انجام می‌شود، هیچ کارمزد ظالمانه‌ای در کار نیست و پول بدون هیچ واسطۀ غیرضروری از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود. تنها چیزی که نیاز دارید دسترسی به اینترنت است.

  • کمیسیون خود را انتخاب کنید.

یکی دیگر از مزایای غیرقابل انکار شبکۀ بیت کوین این است که می‌توان مقدار کارمزد تراکنش را انتخاب کرد؛ و یا حتی می‌توان انتخاب کرد که اصلا هیچ کارمزدی پرداخت نشود. وقتی با یک هش موفقیت‌آمیز یک بلاک جدید ساخته شود، کارمزد تراکنش توسط استخراج‌کننده دریافت می‌شود. معمولا ارسال‌کننده تمام کارمزد را پرداخت می‌کند، این در حالی است که کسر این کارمزد از گیرنده می‌تواند یک پرداخت ناقص تلقی شود.

کارمزد تراکنش‌ها کاملا داوطلبانه هستند و به‌عنوان مشوقی برای استخراج کننده‌ها عمل می‌کنند، تا اطمینان حاصل کنند که فلان تراکنش خاص، در بلاکی که در حال ساخت است قرار خواهد گرفت. این مشوق گاهی به عنوان منبع درآمد استخراج‌کننده‌ها نیز عمل می‌کند. غالبا این کار درآمدزایی بیشتری نسبت به استخراج سنتی دارد. بالاخص اگر این موضوع در نظر گرفته شود که عملیات استخراج در آینده، وقتی که تعداد بیت کوین‌ها به آخرین حد خود برسند، به کلی متوقف می‌شود.

بنابراین بازار رمزارزها از کاربران می‌خواهد که بین هزینه یا زمان انتظار یکی را انتخاب کنند. کارمزد بالاتر به معنای سرعت پردازش بیشتر است. در حالی که کاربرانی که محدودیت زمانی ندارند می‌توانند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

  • بدون PCI

PCI مخفف صنعت کارت‌های پرداخت است؛ و منظور از آن، کارت‌های بانکی، کارت‌های اعتباری، کارت‌های مخصوص پوز، دستگاه‌های خودپرداز و مشاغل مرتبط است. شامل تمام سازمان‌هایی می‌شود که اطلاعات دارندگان کارت‌ها را ذخیره و پردازش کرده و انتقال می‌دهند. در این صنعت مقررات امنیتی سختگیرانه‌ای برقرار است و اکثر برندهای مهم کارت‌ها، جزو این صنعت هستند.

در حالی که قوانین و مقررات یکپارچه می‌تواند برای شرکت‌های بزرگ مفید باشد، اما ممکن است نیاز تمام افراد را مد نظر قرار ندهند. به هنگام استفاده از بیت کوین نیاز به رعایت استانداردهای PCI نیست، که همین موضوع به کاربران این امکان را می‌دهد که در تمام بازارهایی که در آنها کارت‌های اعتباری ارزشی ندارند، و یا امکان کلاهبرداری در آن‌ها به شدت بالا است، مشارکت کنند.

در نتیجه کاربران کمیسیون کمتری دریافت می‌کنند و همین امر فرصتی است برای گسترش بازار و کاهش هزینه‌های مدیریتی آن‌.

  • ایمنی و کنترل

کاربران بیت کوین قادر هستند که تراکنش‌های خود را کنترل کنند. هیچ‌کس بدون علم و اجازۀ شما نمی‌تواند از حساب شما پولی برداشت کند؛ اتفاقی که گاهی در دیگر روش‌های پرداخت دیده می‌شود. همچنین هیچ‌کس نمی‌تواند اطلاعات پرداخت شما را از تاجران سرقت کند.

کاربران رمزارز بیت کوین همچنین قادر هستند با پشتیبان‌گیری و رمزنگاری از اموال خود محافظت کنند، به‌علاوه این‌که از هویت و اطلاعات شخصی آن‌ها همواره محافظت می‌شود؛ چرا که برای پرداخت، نیاز به افشا آن‌ها ندارند.

  • شفاف و بی طرف

تک تک تراکنش‌ها و تمامی اطلاعات مربوط به آن، همیشه و برای همه در شبکۀ بلاک‌چین در دسترس است، و در لحظه می‌توان آن‌ها را مورد بررسی و استفاده قرار داد. پروتکل رمزنگاری شده بیت کوین؛ به این خاطر است که هیچ شخص یا سازمانی نتواند آن را کنترل یا دستکاری کند. این شبکه غیرمتمرکز است، بنابراین هیچ‌گاه هیچ‌کس به طور کامل آن را کنترل نخواهد کرد. درنتیجه بیت کوین همیشه بی‌طرف، شفاف و قابل پیشبینی است.

  • نمی‌توان آن را جعل کرد

یکی از راه‌های رایج جعل کردن در دنیای دیجیتال، استفاده دوباره از همان پول با جعل هر دو تراکنش است که به آن «دو بار خرجکردن» می‌گویند. برای مقابله با این موضوع، بیت کوین همچون اکثر رمزارزهای دیگر، از تکنولوژی بلاک‌چین استفاده می‌کند و همچنین در تمام الگوریتم‌های آن مکانیزم‌های اجماع گوناگونی وجود دارند.

معایب رمزارز بیت کوین

  • مسائل حقوقی

وضعیت حقوقی بیت‌کوین در هر کشور به کلی متفاوت است. در بعضی از کشور‌ها استفاده و معامله با بیت کوین تشویق می‌شود، در حالی که در برخی کشورها ممنوع و غیرقانونی اعلام شده است. نگرانی‌های زیادی دربارۀ علاقۀ مجرمان به بیت‌کوین وجود دارد. تا جایی که برخی رسانه‌های خبری اعلام کرده‌اند که محبوبیت بیت کوین کاملا به امکان استفادۀ غیرقانونی آن متکی است. این موضوع به این خاطر است که وقتی بازار سیاه اینترنتی، موسوم به جادۀ ابریشم (Silk Road) تعطیل شد، ارزش بیت کوین فورا کاهش پیدا کرد.

  • سطح شناخت

رمزارز بیت کوین در بسیاری از کشورها شناخته شده و کاملا قانونی است. با این حال هنوز بسیاری از دولت‌ها هیچ آئین‌نامه‌ای پیرامون بیت‌کوین وضع نکرده‌اند. این در حالی است که برخی کشورها آن را کاملا غیرقانونی اعلام کرده‌اند.

بسیاری از مشاغل، از کوچک گرفته تا بزرگ، هنوز نسبت به بیت کوین بی‌توجه‌اند. تقریبا محال است که همۀ ارزها را رها کرد و منحصرا از بیت کوین استفاده کرد.

  • کلیدهای گمشده

هر کلید یک رمز عبور حرفی‌ عددی است که برای دسترسی به والت بیت کوین لازم است. از دست دادن آن کلید اساسا به معنای از دست دادن والت شما است. با این حال بسیاری از والت‌های موجود دارای مکانیزم پشتیبان‌گیری و بازیابی هستند، اما بدیهی است که هر کاربری باید قبل از استفاده، آن‌ها را تنظیم کند.

  • نوسان

قیمت رمزارز بیت کوین، فراز و نشیب‌های خودش را داشته است. گردش در چرخه‌ای از سر به فلک کشیدن‌ها و سقوط‌ها، گاهی به وجود برخی حباب‌های قیمتی و رکودها برمی‌گردد. بیت‌کوین در تاریخ خودش قله‌های قیمتی جدیدی را فتح کرده و بلافاصله بعد از آن دچار افت شدید شده است. قیمت آن قابل‌ پیش‌بینی نیست، به سرعت و زیاد تغییر می‌کند که همین امر می‌تواند خسارات مالی قابل توجهی را به سرمایه گذاران بی‌پروا وارد کند.

  • توسعۀ مستمر

آیندۀ رمزارز بیت کوین کاملا نامشخص است. در حال حاضر دولت‌ها و بانک‌ها قادر به کنترل بیت‌کوین نیستند، و تقریبا کنترل نشده است. با این وجود، هر چه بیت کوین بزرگ‌تر و محبوب‌تر می‌شود، دولت‌ها برای کنترل آن بیشتر تلاش می‌کنند. یک بیت کوین کنترل‌شده و تنظیم‌شده به کلی یک نوع دیگری از ارز خواهد بود.

 

ویرایش شده توسط mehdi-24
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 4 ماه پیش ...

تفاوت‌های بین بیت کوین و اتریوم

اول اینکه بیت کوین تنها 21 میلیون کوین برای استخراج دارد و در مقابل اتریوم نامحدود است.

دوم اینکه بلاکچین در حوزه بیت کوین تنها برای پیگیری تراکنش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و این در حالیست که اتریوم برای گسترش شبکه خود و همچنین موارد دیگر از بلاکچین استفاده می‌کند.

سومین تفاوت این 2 ارز را می‌توان در سرعت تایید تراکنش آنها جستجو کرد. اتریوم تنها چند ثانیه برای تایید نیاز دارد و این زمان برای بیت کوین به چند دقیقه یا بیشتر می‌رسد.

چهارمین تفاوت بیت کوین و اتریوم در قیمت آنهاست. قیمت هر واحد بیت کوین در زمان تولید این مقاله بیش از 50 برابر قیمت اتریوم است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...