رفتن به مطلب

جویدن آدامس و دندان


parhamdent

پست های پیشنهاد شده

خوردن آدامس یکی از سرگرمی های مورد علاقه بسیاری از افراد است . امروزه آدامس ها در طعم ها و رنگ های مختلف  ، در بازار موجود است و می توانند جواب گوی سلایق افراد مختلف باشند .

طبق آمارهای به دست آمده ، ایران در صدر جدول مصرف آدامس در دنیا قرار دارد . جایگاه های بعدی را عربستان و آمریکا به خود اختصاص داده اند . به اعتقاد بسیاری از پزشکان ، خوردن زیاد آدامس ، می تواند به انسان سلامتی ضرر وارد کند. آدامس ها را برای سرگرمی ، تازه شدن دهان  و یا از بین بردن بوی دهان استفاده می کنند . در زمان های گذشته به جای خوردن آدامس ، خوردن سقز رواج داشت .
کلمه آدامس از مارک اولین سقزهایی گرفته شده است که برای اولین بار به داخل کشورمان وارد شده بودند و تا کنون نیز ، همین نام بین مردم رواج دارد . جویدن همیشگی آدامس ها باعث ضعیف شدن و سست شدن فک ها در انسان می شود و امکان ایجاد درد در این نواحی را نیز محتمل خواهد کرد ، قندهای موجود در آدامس ، نیز می تواند باعث پوسیدگی دندان ها شود. 
امروزه ، تنوع در نوع و طعم آدامس ها بسیار زیاد شده است و آدامس هایی تحت عنوان بدون قند نیز در بازار وجود دارند که در بسیاری از آنها ، معنی بدون قند بودن به داشتن قندهای مصنوعی اشاره دارد . البته باید توجه داشت که شیرین کننده های مصنوعی نیز بدون عوارض نیستند .
تحقیقات دانشمندان ، نشان داده است که قند های مصنوعی کمتر به دندان ها آسیب می رسانند . پس بهتر است قبل استفاده از آدامس ها به بدون قند بودن آنها توجه کنید . شیرین کننده های مصنوعی انواع مختلفی دارند از جمله : مانیتول ، سوربیتول ، زایلیتول ، آسپارتام و ... .
 البته هرگز نباید خوردن آدامس را ، جایگزینی برای روش های متداول بهداشت و تمیزی دندان ها دانست ، زیرا هنوز هم ، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان بهترین و موثرترین راه برای حفظ و مراقبت از دندان هاست . 
کسانی که با بیماری دیابت مواجه هستند ، از مصرف آدامس های حاوی قند می بایست خودداری کنند و تنها مجاز به استفاده از آدامس های بدون قند ( حاوی قند مصنوعی ) هستند .
پزشکان ، بهترین زمان برای جویدن آدامس را بعد از خوردن غذا می دانند ، زیرا در این زمان معده فرد مملو از مواد غذایی است و با جویدن آدامس ، بدن ما فریب می خورد و تصور می کند ، غذای جدیدی وارد معده شده است ، دراین هنگام دستگاه گوارش شیره بیستری تولید می کند و در نهایت این شیره منجر به هضم غذا خواهد شد .
•مواد اصلی سازنده همه آدامس ها تقریبا با هم یکسان و شامل مواد زیر است  :
1.صمغ
صمغ یکی از مواد اصلی برای ساخت آدامس ها است ، که از درختان تهیه می شود و غیر قابل هضم است ،  بیشتر آدامس های موجود در کشورمان ، از دیگر مناطق دنیا به داخل کشور وارد می شوند و با آنکه ساخت آدامس از سال های بسیار دور در ایران ،  به کمک صمغ درخت پسته وحشی ، ساخته می شده ولی تولید کنندگان ، هنوز هم به خوبی نتوانسته اند حتی بازار داخلی را به دست بگیرند و حرفی برای گفتن داشته باشند .
2.رزین
رزین ها موادی هستند که برای به هم پیوستگی بهتراجزای آدامس ها به کار می روند.
3.پرکننده ها
این مواد همان طورکه از نامشان مشخص است ، از موادی همچون تالک یا کلسیم کربنات ها تشکیل شده اند و برای پر کردن درون آدامس ها از آنها استفاده می کنند .
4.نرم کننده ها 
نرم کننده ها برای عدم خشکی و عدم سفت شدن آدامس ، به آن اضافه می شوند.
5.شیرین کننده
برای شیرین کردن آدامس ها از قند ، نیشکر و یا از شیرین کننده های استفاده می کنند وهمچنین برای طعم دار کردن آدامس ها به آنها ، طعم های طبیعی ومصنوعی اضافه می کنند.

 

 

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...