رفتن به مطلب

چرا زبان پی اچ پی در طراحی سایت بهتر از asp.net است ؟


mitrabeigi

پست های پیشنهاد شده

همیشه میان برنامه نویسان و طراحان سایت ها برای لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. این مشکل وجود داشته که کدامیک از زبان های برنامه نویسی برای وب مناسب است ؟ پی اچ پی یا asp.net ؟

امروزه هر کسی که به دنبال برنامه‌نویسی وب و لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. آن می رود ناخودآگاه دو گزینه به گوشش می رسد که معمولا بین این دو گزینه بایستی یکی را برای شروع برنامه‌نویسی تحت وب انتخاب کند و آن را به صورت حرفه ای ادامه دهد.

یکی از این اسامی PHP و دیگری ASP.NET و مشتقات آن است. یکی از مهمترین مشکلاتی که در انتخاب یکی از این زبان های برنامه‌نویسی وب وجود دارد این است که مقایسه درستی بین این دو زبان به صورت جامع و به زبان فارسی وجود ندارد.

شما کافی است تفاوت بین زبان ASP.Net و PHP را در اینترنت به فارسی جستجو کنید. مشاهده می کنید که اکثر وب سایت ها با رویکرد طرفدارانه مقایسه خود را انجام داده اند یا فقط یه ترجمه یک متن خارجی کفایت کرده اند. اگر شخصی برنامه نویس ASP.NET است، به طرفداری از این زبان برنامه‌نویسی و کوبیدن زبان برنامه‌نویسی PHP پرداخته است و برعکس همین مورد هم برای برنامه نویسان PHP وجود دارد.

ابتدا به معرفی ASP و PHP می پردازیم و سپس ملاک هایی که می توان برای مقایسه این دو زبان عنوان کرد را با هم مقایسه می کنیم و در نهایت به یک نتیجه کلی می رسیم که قطعا این نتیجه کلی طرفداری از زبان برنامه‌نویسی خاصی نخواهد بود و انتخاب اصلی با شما خواهد بود.

قبل از این که انتخابی انجام دهید، می خواهیم تفاوت بین این دو زبان برنامه‌نویسی را برای شما تشریح کنیم تا در انتخاب میان این ها دچار مشکل نشوید. هر دو زبان برنامه‌نویسی تحت PHP و ASP.NET در واقع زبان های اسکریپت نویسی سمت سرور یا در اصطلاح فنی Server Side Scripting هستند که برای طراحی وب سایت های داینامیک مورد استفاده قرار می گیرند.

طراحی سایت صفحات وب داینامیک ابتدا درخواست کلاینت (کاربر، بازدید کننده) را در سمت سرور پردازش کرده و در نهایت پس از هر بازدید کاربر، نتیجه را به سمت کاربر ارسال می کنند.

انتخاب بین این دو زبان اسکریپت نویسی بستگی به مواردی از قبیل اندازه و بزرگی وب سایت، قابلیت های توسعه وب سایت، هزینه های هاستیگ وب، هزینه های پشتیبانی و زمان پیاده سازی و بسیاری دیگر از مواردی از این قبیل دارد که در ادامه به بررسی اکثر این موارد خواهیم پرداخت.

در طراحی سایت ، زبان برنامه‌نویسی وب ASP یا ASP.NET چیست؟

 

ASP مخفف کلمه Active Server Pages است و یک محصول منحصر به فرد برای شرکت مایکروسافت به حساب می آید. این زبان برنامه‌نویسی اکنون منسوخ شده است و جای خود را به زبان اسکریپت نویسی ASP.NET داده است.

در همین جا به این نکته اشاره کنم که در واقع ASP.NET یک زبان برنامه‌نویسی نیست، بلکه یک تکنولوژی برنامه‌نویسی وب با استفاده از دات نت است. شما می توانید با #C یا #F یا زبان های برنامه‌نویسی دیگر دات نت ASP.NET بنویسید؛ اما با توجه با اینکه شما به عنوان یک زبان بیشتر با این محصول آشنا هستید، ما در این مقاله از ASP.NET به عنوان یک زبان برنامه‌نویسی یاد می کنیم.

بیشتر شرکت ها و سازمان های بزرگ برای نرم افزارهای تحت وب خود از این زبان برنامه‌نویسی استفاده می کنند. نرم افزاری که بیشترین هماهنگی با این زبان برنامه‌نویسی را دارد، به عنوان Microsoft Visual Studio شناخته می شود که در واقع محیط برنامه‌نویسی مایکروسافت محسوب می شود.

در این نرم افزار قابلیت های بسیار زیادی برای برنامه‌نویسی به صورت پیش‌فرض قرار گرفته اند که کار برنامه‌نویسی را برای برنامه نویسان بسیار راحت می کند. معمولا تعداد خط های کدی که باید برای یک برنامه به زبان ASP.NET نوشته بشود نسبت به محصولات مشابه کمی بیشتر است. همین دلیل به تنهایی می تواند تا حدودی باعث زمان‌گیر بودن کدنویسی در این زبان برنامه‌نویسی برای فعالیت های پیچیده شود.

در صورتی که تغییری در هر خط کد از این زبان برنامه‌نویسی انجام شود، به ناچار کل برنامه بایستی مجددا کامپایل شود. بنابراین زمان برنامه‌نویسی تا حدودی افزایش می یابد. وب سروری که با این زبان برنامه‌نویسی هماهنگ است صرفا وب سرور شرکت مایکروسافت که همان IIS است می باشد و معمولا به عنوان پایگاه داده نیز در این نوع زبان برنامه‌نویسی از Microsoft SQL Server استفاده می شود.

درست است که ASP.NET و IIS هر دو نرم افزارهایی رایگان هستند اما شما برای لایسنس ویندوز بایستی پول پرداخت کنید و از طرفی نرم افزار Visual Studio نیز نرم افزار ارزان قیمتی نیست. پشتیبانی زبان برنامه‌نویسی ASP.NET توسط وب سایت و مرجعی به نام MSDN انجام می شود که مخفف کلمه Microsoft Software Developer Network می باشد. پیشرفت ها و توسعه هایی که در این زبان برنامه‌نویسی انجام می شود، توسط بازخوردها و تجاربی است که کاربران این محصول به وب سایت این شرکت اطلاع می دهند و همین موضوع باعث ارایه نسخه های جدیدتر این زبان برنامه‌نویسی با امکانات جدید می شود.

ASP.NET تحت برند مایکروسافت است و این یعنی بسیاری از زبان ها یا Platform های دیگر را پشتیبانی نمی کند؛ اما در این حین به شما امکانات بسیار ساده ای برای شروع برنامه‌نویسی می دهد. ماژول های آماده، محیط ساده و رابط کاربری آسان، برنامه‌نویسی را برای کاربران لذت بخش می کند. توجه کنید که یکی از مشکلاتی که در دنیای برنامه‌نویسی به این زبان برنامه‌نویسی وارد می شود، هزینه ای است که برای خرید نرم‌افزارهای آن صرف می شود. اما با توجه به اینکه ما در ایران هستیم و هیچ هزینه ای برای خرید این نرم افزارها نمی کنیم،ASP.NET می تواند گزینه مناسبی برای برنامه‌نویسی وب باشد.

در طراحی سایت ، زبان برنامه‌نویسی وب PHP چیست؟

PHP مخفف کلمه PHP Hypertext Preprocessor است و یک نرم‌افزار یا بستر برنامه‌نویسی متن باز و رایگان است که توسط شخصی به نام رزموس لردورف در سال 1995 طراحی و ایجاد شد. یکی از نکات مهمی که در خصوص برنامه‌نویسی به زبان PHP وجود دارد این است که این زبان وابسته به هیچ Platform خاصی نیست و می توان آن را بر روی هر سیستمی عاملی اجرا و استفاده کرد. شرکت های متوسط و کوچک، بیشتر از این زبان برنامه‌نویسی در دنیا استفاده می کنند؛ زیرا هزینه توسعه و همچنین هزینه هاستینگی که در اینترنت دارد، بسیار ارزان است. بسیاری از ابزارهای رایگان برای توسعه دهندگان این زبان برنامه‌نویسی به صورت رایگان در اینترنت وجود دارد که به برنامه نویسان PHP این امکان را می دهد که بتوانند براحتی با آن ها برنامه بنویسند.

فاکتور اول: تکنولوژی مورد استفاده در ASP.NET بهتر است یا PHP؟

زبان برنامه‌نویسی PHP در طراحی سایت در اصل و ماهیت برای نوشتن اسکریپت های وب ایجاد شد و هدف اصلی آن کاهش پیچیدگی های برنامه‌نویسی های وب ای مانند Perl و CGI بود. Php برای این ایجاد شد تا این امکان را ایجاد کند که افراد تازه وارد به دنیای برنامه‌نویسی وب نیز بتوانند در این حوزه شروع به فعالیت کنند و به همین دلیل بیشتر کارهای ساده و طراحی وب سایت های کوچک با این زبان برنامه‌نویسی وب شروع شد و اکثرا در اوایل برنامه نویسان حرفه ای از این زبان استفاده نمی کردند.

اما به مرور زمان با توجه به گسترش روزافزون نرم افزارهای Open Source و استفاده بیشتر از زبان Open Source ای به نامPHP حرکت رو به جلوی این زبان بسیار سریع صورت گرفت. یکی از مشکلاتی که به این زبان گرفته می شد عدم وجود توابع زیاد و همچنین دستورات کم بود که با گستردگی استفاده از PHP به مرور این موانع و مشکلات برطرف شد و امروزه می توان با PHP توابع و کارهای تقریبا پیچیده ای را برنامه‌نویسی کرد. PHP یک زبان مفسری است؛ یعنی در هر بار اجرا بایستی کد توسط وب سرور خط به خط اجرا و نتیجه نمایش داده شود.یکی از مشکلاتی که به PHP برنامه نویسان می گیرند این است که اگر شخصی بتواند به سرور لینوکسی یا آپاچی شما دسترسی پیدا کند، با توجه به اینکه کدهای شما به صورت کامپایل نشده و Open Source روی سرور قرار دارند، می تواند به آن ها دسترسی پیدا کنند. این مشکل در ASP.NET وجود ندارد زیرا برنامه قبل از اجرا به فایل های DLL کامپایل می شود و باعث عدم نمایش کد به مهاجم می شود.

این مشکل را PHP با معرفی تکنولوژی رمزنگاری به نام Zend حل کرد تا بتواند کدهای PHP را Encode کند و دیگر نگران این مسأله نباشد.

در ابتدا PHP از شی گرایی پشتیبانی نمی کرد؛ اما به مرور این قابلیت به یکی از قدرت های این زبان تبدیل شد. تکنولوژی کاربردی این زبان بیشتر برای نوشتن و اجرا کردن اسکریپت های وب برای اجرا در سیستم عامل های Open Source ای مانند یونیکس و لینوکس استفاده می شود.

البته یکی از خرده هایی که به PHP گرفته می شود این است که هنوز تا حدودی نقص های اولیه خود را در خصوص شی گرایی دارد و به گفته برخی برنامه نویسان خاصیت های حرفه ای شی گرایی در این زبان برنامه‌نویسی دیده نشده است. یکی از قدرت های بی بدیل PHP عدم وابستگی به Platform خاص است؛ یعنی برنامه هایی که با زبان PHP نوشته می شوند، به راحتی قابل اجرا بر روی هر سیستم عاملی از جمله ویندوز هستند. اما ذاتا تکنولوژی برنامه‌نویسی وب PHP مبتنی بر یک ساختار است که به آن در اصطلاح فنی LAMP می گویند. LAMP مخفف کلمات Linux به عنوان سیستم عامل،Apache به عنوان وب سرور، MySQL به عنوان پایگاه داده و در نهایت PHP به عنوان زبان برنامه‌نویسی می باشد.

بنابراین اکثر افرادی که به برنامه‌نویسی وب PHP می پردازند، با این ابزارهای کاملا رایگان آشنا هستند. جالب اینجاست که به راحتی می توان این ابزارها را در سیستم عامل ویندوز نیز نصب و استفاده کرد.

از دات نت یا ASP.NET می توان به عنوان یک Platform نام برد تا یک زبان برنامه‌نویسی. دات نت یک محصول کاملا مایکروسافتی است که به عنوان نسل جدید ابزارهای برنامه‌نویسی و توسعه نرم افزار شرکت مایکروسافت به بازار ارایه شده است. دات نت را می توان بیشتر با Platform هایی مثل جاوا مقایسه کرد و در این میان بیشتر رقابت بین ASP.NET و Java می باشد.

توجه کنید که زبان برنامه‌نویسی کلاسیکی به نام ASP وجود داشت که سابقا استفاده می شد؛ اما امروزه این زبان برنامه‌نویسی وب منسوخ شده است و دیگر استفاده ای ندارد. یکی از قدرت های اصلی ASP.NET وجود کتابخانه ها یا همان Library های بسیار غنی و توایع زیاد و همچنین کلاس های زیادی است که در ASP.NET وجود دارد و همین امر امکان انجام تقریبا هر کاری را در محیط وب به یک برنامه نویس می دهد. در بیشتر موارد برای برنامه‌نویسی ASP.NET از Microsoft Visual Studio و برای پایگاه داده نیز از Microsoft SQL Server و برای وب سرور نیز از IIS یا همان Internet Information Service مایکروسافت استفاده می شود.

در ASP.NET کدها در سمت سرور Encode می شوند و اگر کسی بتواند به سرور دسترسی پیدا کند نمی تواند از این کدها که در قالب فایل های DLL هستند استفاده کند. در اصطلاح فنی به این عملیات Code-Behind گفته می شود.

زبان برنامه‌نویسی ASP.NET ذاتا برای سیستم عامل ویندوز و استفاده در آن طراحی و ایجاد شده است و بیشتر برنامه هایی که در این زبان نوشته می شوند وابسته به سیستم عامل ویندوز هستند. البته این نکته را به عنوان نکته منفی در خصوص زبان برنامه‌نویسی ASP.NET مطرح می کنند؛ اما توجه کنید که مایکروسافت پروژه هایی را شروع کرده است که برنامه هایی که توسط ASP.NET نوشته می شوند بر روی سیستم عامل های دیگر نیز قابل اجرا باشند. معروفترین این پروژه ها به نام MONO شناخته می شود.

بنابراین در آینده ای نه چندان دور شاهد این خواهیم بود که برنامه هایی که توسط ASP.NET نوشته می شوند، به راحتی بر روی لینوکس و یونیکس نیز اجرا شوند. از نظر تکنولوژی و معماری ASP.NET و Java از Platform هایی هستند که در سطح Enterprise و کلان استفاده می شوند و PHP معمولا برای نوشتن اسکریپت های وب استفاده می شود. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم برای نوشتن یک برنامه پیچیده در زبان ASP.NET تعداد خطوط کد بیشتری نسبت به PHP نیاز است و به همین دلیل زمان تولید و توسعه یا همان Develop Time مربوط به زبان ASP.NET نسبت به زمان مشابه PHP بیشتر است. بر خلاف PHP که یک زبان مفسری است ،ASP.NET یک زبان کامپایلری است. بدین معنا که کدها بعد از هر بار نوشتن؛ مجددا بایستی کامپایل شده و با فایل های DLL تبدیل شوند.

فاکتور دوم: در طراحی سایت برنامه‌نویسی با ASP.NET ساده تر است یا PHP ؟

بحث سادگی کار با یک محیط برنامه‌نویسی بستگی به موارد مختلفی دارد که از جمله آن ها می توان به اندازه پروژه ای که می خواهیم انجام دهیم اشاره کرد. در وهله اول باید بگوییم که یادگیری زبان PHP قطعا برای شروع ساده تر از برنامه نویسی به زبان ASP.NET است اما برای برنامه نویسی اسکریپت های چند خطی یا وب سایت های کوچک نه برای نوشتن Web Application های بزرگ و سازمانی و یا اتوماسیون های اداری پیچیده. اگر می خواهید صرفا یک وب سایت یا یک CMS یا یک Web Application ساده و دارای پیچیدگی های کم بنویسید، برای شروع یادگیری PHP بهترین گزینه است.

شما با استفاده از هر ویرایشگر متنی قادر به نوشتن کدهای PHP هستید که این خود یکی از مزایای اصلی این زبان برنامه نویسی وب می باشد. متاسفانه PHP ویرایشگر و ابزار مشخصی برای کدنویسی ندارد. شرکت های مختلفی در اینترنت ابزارهای مختلفی برای استفاده برای کدنویسی این محصول ارایه داده اند که این خود یک عدم تمرکز برای برنامه نویسی PHP را ایجاد می کند.

اما اگر قصد برنامه نویسی Web Application هایی در سطح Enterprise دارید، ترجیجا ASP.NET را انتخاب کنید. هدف اصلی و ماهیت واقعی زبان ASP.NET (که همانطور که گفتیم یک Platform به حساب می آید) نوشتن Web Application های بزرگ و دارای فرم ها و اطلاعات ورودی و پیچیدگی های زیاد است.

برای کسانی که به برنامه نویسی کردن در محیط های گرافیکی عادت دارند، این زبان بسیار بهتر است. در ASP.NET شما در قالب استفاده از ابزارهای گرافیکی براحتی می توانید تولید کد داشته باشید و همچنین با استفاده از فرم های آماده یا همان Web Form ها می توانید به راحتی به بانک های اطلاعاتی و ماهیت های مختلف اطلاعات و جدول ها به صورت گرافیکی دسترسی پیدا کنید، بدون اینکه نیاز به کد نوشتن داشته باشید.

ASP.NET به صورت خودکار با ماژول هایی که در اختیار دارد این کدها را برای شما ایجاد می کند. در کنار این ها فریم ورک .NET برخی از موارد مانندCaching ، احراز هویت و بسیاری دیگر از این مسایل را به خودی خود انجام می دهد. توابع ASP.NET اینقدر زیاد است که تقریبا شما را از استفاده کردن از توابع خارجی در برنامه نویسی خود بی نیاز می کند. تمامی کارهایی که قرار است شما در ASP.NET انجام دهید در یک محیط یکپارچه یا بهتر بگوییم یک ابزار قدرتمند به نام Microsoft Visual Studio انجام می شود که طبیعتا سادگی های کار گرافیکی در محصولات مایکروسافت به خوبی در این نرم افزار نیز دیده می شود.

فاکتور سوم : امنیت ASP.NET بیشتر است یا PHP؟

پرسیدن این موضوع که امنیت در ASP.NET بیشتر است یا در PHP دقیقا مثل همین سؤال است که امنیت در لینوکس بیشتر است یا در ویندوز؟

در نهایت شما به جواب قاطعی در این زمینه دست پیدا نخواهید کرد. بحث امنیت بیشتر در حوزه میزان تخصص و دانش برنامه نویس بستگی دارد. چه بسا شما یک اتومبیل FJCruser داشته باشید و بلد نباشید با آن رانندگی کنید، این اتومبیل با پیکان برای شما تفاوتی نخواهد داشت؛ چون دانش استفاده از آن را ندارید. اما مواردی هم هست که کمی قبل تر هم در مورد آنها صحبت کردیم.

یکی از موارد امنیتی که در پروژه های PHP وجود داشت این بود که فایل های PHP متن باز هستند و در صورتی که کسی به سرور شما دسترسی داشته باشد، می تواند سورس کدهای شما را به راحتی بخواند؛ اما در ویندوز به دلیل اینکه فایل ها قبل از اجرا توسط کامپایلر به فایل های DLL تبدیل می شوند و دارای قابلیت Code-Behind هستند نمی توان از این نقطه ضعف استفاده کرد.

PHP برای پوشش این مسأله و Encode کردن سورس کد های خود قابلیت Zend را معرفی کرد که یک روش رمزنگاری برای کدهای PHP می باشد که دیگر این نقطه ضعف را نداشته باشند.

گفته می شود: «یکی دیگر از مزایایی که به عنوان مزیتی امنیتی برای PHP محسوب می شود، این است که نرم افزارهایی که به صورت عام و در قالب پروژه هایی مثل GNU ارایه می شوند، متن باز هستند و شما می توانید سورس کد آن ها را مشاهده و از نظر امنیتی آن را تحلیل کنید و به دلیل استفاده زیاد افراد در دنیا از این گونه نرم افزارها و به دست آوردن باگ های امنیتی آن کدهای PHP از امنیت بالاتری برخوردارند.»

اما این حرف درست نیست؛ زیرا همان طور که کدهای باز می تواند باعث بالاتر رفتن امنیت شوند، باعث انتشار باگ های امنیتی یک محصول هم می توانند باشند. یک هکر می تواند سورس کد یک محصول را به صورت کامل در اختیار داشته باشد و آن را از نظر امنیتی تحلیل و با نقاط ضعف به دست آمده به آن حمله کند؛ اما در کدهای ASP.NET همچنین مشکلی وجود ندارد.

البته باز هم تاکید می کنم که هیچ ملاکی برای امنیت بیشتر برنامه نویسی PHP بر ASP.NET و برعکس آن وجود ندارد و صرفا این دانش یک برنامه نویس است که تعیین کننده امنیت یک نرم افزار است. برای مثال CMS رایگان Joomla که به صورت رایگان در اینترنت وجود دارد یکی از اهداف همیشگی و ساده هکرها محسوب می شود.

برخی اوقات مشاهده می کنیم که برنامه نویس های PHP این ادعا را دارند که چون سایت های بزرگی مثل گوگل ، یاهو و … از برنامه نویسی PHP استفاده می کنند، بنابراین امنیت این برنامه نویسی از ASP.NET بیشتر است. قبل از هر چیز باید یک نکته را خاطر نشان کنیم که این یک تصور نادرست است که بگوییم یک وب سایت بزرگ در دنیا صرفا از یک زبان برنامه نویسی استفاده می کند.

معمولا این وب سایت ها از انواع زبان های برنامه نویسی برای کار خود استفاده می کنند که قطعا PHP هم می تواند جزیی از آن ها باشد.PHP در گوگل به عنوان زبان برنامه نویسی اصلی به کار نمی رود. زبان غالب اکثرا در این وب سایت ها C و C++ و جاوا می باشد و در برخی از ماژول های زیر مجموعه ممکن است از PHP استفاده کنند. عزیزان توجه کنید که ASP.NET با برند مایکروسافت معرفی می شود و طبیعی است که حتی اگر بهترین زبان برنامه نویسی دنیا هم باشد، شرکت های رقیب از آن برای نمایش کار خود استفاده نکنند.

اما به واقع می توان گفت زبان برنامه نویسی PHP بسیار بسیار محبوب تر و مرسوم تر از ASP.NET در اینترنت می باشد.

فاکتور چهارم : در طراحی سایت سرعت و کارایی ASP.NET بیشتر است یا PHP ؟

قبل از این که این بحث را باز کنیم، یک مسأله را روشن کنیم ، توجه کنید که شما هر کاری را که می توانید با برنامه نویسی وب PHP انجام دهید با برنامه نویسی ASP.NET نیز می توانید انجام دهید و بر عکس همین موضوع نیز صادق است .

سرعت و کارایی هر زبان برنامه نویسی به عوامل مختلفی بستگی دارد که از آن جمله می توان به تکنولوژی مورد استفاده در زبان برنامه نویسی، نوع سیستم عامل مورد استفاده، نوع فایل سیستم مورد استفاده، بزرگی و گستردگی برنامه و پروژه و دانش برنامه نویسی اشاره کرد. در وهله اول برنامه نویسان ASP.NET اینطور القا می کنند که چون زبان برنامه نویسی ASP.NET یک زبان کامپایلری است و زبان PHP یک زبان مفسری است بنابراین سرعت اجرا کدها در ASP.NET بیشتر از سرعت اجرا کدها در PHP است.

این حرف هم درست است و هم اشتباه. درست از این بابت که سرعت اجرای برنامه های کامپایل شده که در قالب فایل های DLL وجود دارند از برنامه های مفسری که به صورت خط به خط اجرا می شوند بیشتر است. یک اسکریپت PHP سرعت بیشتری نسبت به اسکریپت مشابه در ASP.NET دارد اما دلیلی برای اینکار وجود دارد. زمانی که شما یک اسکریپت PHP را اجرا می کنید، این کد به سرعت تفسیر شده و اجرا می شود و خروجی به مرورگر کاربر ارسال می شود که در این میان وقفه ای نداریم؛ اما زمانی که صحبت از اسکریپت ASP.NET می شود این کد علاوه بر این که به خودی خود باید اجرا شود، بایستی چندین ماژول مانند ماژول های خواندن تنظیمات، کنترل کردنWeb Form ها، انجامauthentication ها و بسیاری دیگر از موارد را به صورت همزمان انجام دهد که همین مورد باعث کمتر شدن سرعت آن نسبت به مفسر PHP می شود.

این جاست که برنامه نویس های PHP به خود مغرور می شوند که زبان سریع‌تری دارند؛ اما حقیقت طور دیگری است. بدون شک در برنامه هایی با تعداد خطوط پایین و اسکریپت های کوچک برتری با PHP است؛ اما در سطوح کلان و برنامه های بسیار بزرگ سطح Enterprise که دارای ده ها یا صدها هزاران خط هستند برتری بدون شک با زبان های کامپایلری است. هر چند برنامه هایی برای سرعت بخشیدن به عملیات اجرای کدهای PHP ایجاد شده است اما همچنان برتری در سطح کلان با ASP.NET است.

نوع سیستم عامل نیز عامل بسیار مهمی در سرعت اجرای نرم افزارها می باشد. قطعا و بدون شک سیستم عامل ویندوز از نظر کارایی و سرعت نمی تواند با سرویس های لینوکسی برابری کند. ویندوز به یکباره کلیه منابع سیستم را در اختیار می گیرد و وجود رابط گرافیکی ناخواسته سرعت اجرای نرم افزارها و سرویس ها را کند می کند؛ اما لینوکس بر حسب نیاز اینکار را انجام می دهد و تمامی کارها از طریق Command و دستورات خط فرمان انجام می شود و رابط گرافیکی عملا وجود ندارد. سرویس های لینوکس بسیار قابل اعتمادتر از سرویس ها در ویندوز هستند و قطعا به این مورد برخورده اید که با انجام هر تغییری در سیستم عامل ویندوز یک Restart نیاز است.

اما توجه کنید که اگر کدهای ASP.NET را بر روی سرور لینوکس و از طرفی کدهای PHP را بر روی سرور ویندوزی اجرا کنید که قطعا هم این امکان وجود دارد دیگر سیستم عامل جزو ملاک های سرعت و کارایی نمی تواند باشد. از طرفی طبق تحقیقات، فایل سیستم مورد استفاده در هارد دیسک شما نیز می تواند عامل سرعت اجرای کد شما باشد که در این حالت گفته می شود بهترین فایل سیستم برای سرعت فایل سیستم لینوکسی ext4 است.

هر چند این ملاک ها نسبی است؛ زیرا بیشتر ما می خواهیم درباره ی خود برنامه نویسی صحبت کنیم نه سخت افزار و فایل سیستم. در اینصورت وجود RAID در هارد دیسک ها نیز می تواند جزو ملاک ها محسوب شود. با توجه به تحقیقات انجام شده در صورت اجرای کدهای ASP.NET با استفاده از MONO در لینوکس سرعت اجرا آن از PHP به نسبت بالاتر خواهد بود.

اما از همه این ها که بگذریم، مهم دانش برنامه نویسی است که در این حوزه استفاده می شود. شیوه Query گرفتن و شیوه کد نویسی بر حسب دانش افراد در این حوزه متفاوت است. هر چقدر هم که شما پروژه بزرگتری داشته باشید، طبیعی است که دانش بیشتری را نیاز خواهید داشت. در این خصوص به یک خاطره اکتفا می کنم ، در حوزه پایگاه داده قطعا Oracle از برتری مشهوی نسبت به MSSQL Sever برخوردار است.

در یکی از پروژه هایی که یکی از دوستان در یک سازمان دولتی داشت قرار شد که یک Query از دیتابیس های Oracle گرفته شود که بعد از نوشته شدن این Query و اجرای آن در حدود 30 ثانیه پاسخ به Query و دریافت پاسخ از Oracle طول کشید اما جالب اینجا بود که همین Query در MSSQL Server تنها 5 ثانیه طول می کشید. در اینجا مسأله دانش Oracle بود که دوست ما این دانش را نداشت. فردای همان روز یک Oracle کار حرفه ای همان Query را با کمی تغییر در Oracle وارد کرد و مشاهده کردیم که پاسخ در کمتر از یک دهم ثانیه ارایه شد. این نشان از اهمیت دانش برنامه نویسی و کد نویسی در سرعت و کارایی یک برنامه دارد که واقعا از همه چیز در بحث سرعت و کارایی مهمتر است. در مقاله بعدی فاکتورهای نهایی مقایسه این دو زبان برنامه نویسی را با هم مقایسه خواهیم کرد.

نتیجه گیری کلی در خصوص تفاوت و مقایسه زبان PHP و ASP.NET

فاکتورهای مختلفی را در رابطه با مقایسه این دو زبان برنامه‌نویسی وب عنوان کردیم اما همانطور که در ابتدای مقاله هم اشاره کردیم سعی کردیم حقایق را عنوان کنیم و طرفداری از محصول خاصی را نکنیم. به هر حال با تمامی این اوصاف در نهایت، این خلاقیت، دانش و مهارت برنامه نویس است که یک زبان برنامه‌نویسی را خوب جلوه می دهد و یا بر عکس. یک برنامه نویس حرفه ای باید بتواند باPlatform ها و ابزارهای مختلف کار کند و با آن ها تا حدودی آشنایی داشته باشد. نوع ابزار مهم نیست.

مهم دانش و شیوه ی پیاده سازی است. برای یک برنامه نویس حرفه ای، سویچ کردن از برنامه‌نویسی ASP.NET به PHP و برعکس، کار چندان سختی نیست زیرا مفاهیم را همیشه در ذهن دارد. فقط syntax اجرای آن را عوض می کند. تعصب بیجا به یک زبان برنامه‌نویسی صرفا برای برنامه نویسان مبتدی است، نه برای برنامه نویسان حرفه ای. چیزی که در شبکه نیز وجود دارد و به صورت نادرستی سیسکو را با مایکروسافت مقایسه می کنند. در سطوح بالا هر دو به خوبی با هم کار می کنند؛ اما در سطوح پایین همه با هم مشکل دارند. انتخاب یک زبان برنامه‌نویسی به صورت ویژه ای به سطح و اندازه کار و نیازمندی های پروژه شما دارد که در پاراگراف های قبل به این مسأله اشاره کردیم. در نهایت مهم ترین رکن در برتری یک زبان برنامه‌نویسی دانش شخصی است که زبان را در دست می گیرد.

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...