رفتن به مطلب

Google XML Sitemaps در مقابل سئوی وردپرس تحت Yoast


پست های پیشنهاد شده

پلاگین  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  وردپرس که توسط شخصی به نام Arne Brachhold نوشته شده، یکی از پلاگین های شناخته شده و فوق العاده معتبر و مشهور است. اما به نظر شما اگر از پلاگین Yoastt در سیستم مدیریتی وردپرس خود استفاده کنید، نیازی به استفاده از این پلاگین نیز هست؟

XMLL

در این مقاله آموزشی ما قصد داریم تا نگاهی به قابلیت های نقشه سایت(sitemap) متعلق به هر دو پلاگین انداخته و به بررسی مزایا و معایب هر یک از این دو پلاگین نسبت به یکدیگر بپردازیم. با ما همراه باشید.

قبل از اینکه مقاله را شروع کنیم، باید بدانید که  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  با استفاده از پلاگین Yoast، گزینه ها و امکانات بسیار زیادی را در  اختیار ما قرار می دهد به عبارت دیگر این پلاگین صرفاً در انحصار ایجاد نقشه های سایت نیست. به طور کلی در حال حاضر پلاگین Yoast بهترین پلاگین برای سئوی سایت شما بوده و ما در این مقاله تنها به ویژگی های Sitemap این پلاگین در مقایسه با همین قابلیت در Google XML خواهیم پرداخت. تا ادامه مقاله با ما همراه باشید.

اطلاعات پایه در مورد sitemap ها پیش از ادامه کار:

پیش از این که وارد بحث مقایسه دو پلاگین گفته شویم، اجازه دهید تا بررسی کنیم ببینیم یک sitemap واقعاً چه چیز هست.

سایت  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  یک محل خوب برای شروع کار است. این سایت در واقع یک صفحه رسمی برای قالب XML sitemap بوده که  اولین پاراگراف آن نیز در چند خط کل توضیحات لازم در مورد نقشه سایت را جمع بندی کرده است. به نقل قول زیر دقت کنید:

” نقشه های سایت یا همان Sitemap ها الگویی آسان و مفید برای وبمسترها به شمار می روند. وبمسترها می توانند به واسطه این نقشه های سایت به موتورهای جست وجوگر اعلام کنند که صفحات سایت مد نظرشان را برای جست و جو و نمایش در خود مورد بررسی قرار دهند. در ساده ترین شکل ممکن در واقع یک sitemap یک فایل XML بوده که لیستی از آدرس های سایت شما را همراه با متا دیتای اضافی در مورد هر آدرس لیست می کند. وظیفه متادیتا این است که اهمیت، کیفیت و تغییرات صفحات و آدرس های سایت شما را مورد رصد و بررسی قرار دهند تا به این ترتیب موتورهای جست وجو بتوانند صفحات مهمتر شما را به واسطه آنها مورد نمایش دهند ”

توصیه شخصی من این است که قوائد و بخش پرسش و پاسخ ها را برای دسترسی به توضیحات کامل در مورد فرمتی که انتظار می رود sitemapها در آن نگاشته شوند و درک برخی از نکات و اشتراکات و اختلافات مشخص، مورد مطالعه قرار دهید. همچنین پیشنهاد می کنم نگاهی به sitemap زیر که از سایت sitemaps.org گرفته شده، داشته باشید. این فرمت همانی است که تمامی sitemapها باید بدین صورت نگاشته شوند.

google site map

Google XML Sitemaps:

 

همانطور که از عنوان پاراگراف مشخص است، الگوی Google XML Sitemaps در واقع محصولی است که تمرکز فوق العاده ای بر کیفیت و کارایی آن شده است. این محصول یک هدف ساده دارد و آن ایجاد یک نقشه سایت(Sitemap) برای وبسایت شما می باشد. به همین علت این محصول گزینه ها و امکانات قابل انتخاب زیادی را در حوضه ایجاد نقشه های سایت در اختیار شما قرار می دهد.

این پلاگین تا کنون بیشتر از 17 میلیون بار توسط افراد در سراسر دنیا دانلود شده است. این تعداد دانلود در مقایسه با پلاگین Yoast دو میلیون کمتر است. اما نکته ای که در این بین وجود دارد این است که این پلاگین از نظیر کیفیت و رتبه بندی با رتبه 4.9 در رتبه بالاتری نسبت به پلاگین Yoast قرار گرفته است. البته به نظر من این رتبه بالا در این مقوله اهمیت خاصی ندارد، به این دلیل که وقتی یک پلاگین تنها مسئولیت انجام یک کار را بر عهده گرفته، به طبع از پیچیدگی کمتری برخوردار بوده و بنابراین افراد می توانند راحتتر از آن استفاده کنند.

گزینه ها و امکاناتی که این پلاگین در اختیار ما قرار می دهد، شامل تغییر تنظیمات اعلان(notification settings)، استایل شیت های XSLT، صفحات اضافی سفارشی، اولیت ها، انواع محتوای نقشه سایت(sitemap content types)، آیتم های حذف شده و آخرین مورد هم مربوط به تغییر فرکانسها و اولیت ها می باشد. کارهایی زیادی در این زمینه قابل انجام است. در ادامه چندین تصویر را می بینید که نمایانگر تمامی گزینه ها و امکانات موجود می باشد.

xml

google

site map

xml map

xml_site

sml_map

تمامی امکاناتی که این پلاگین در اختیار ما قرار می دهد در متن و تصاویر بالا مشخص شده اند. شما می توانید با استفاده از این امکانات نسبت به کنترل جزء به جزء محتوای خود اقدام کرده تا به نقشه سایتی که مد نظرتان هست دست پیدا کنید.

شما همچنین می توانید نقشه سایت خود را با کلیک کردن بر روی اولین لینک که در کادر بالا مشخص شده ملاحظه نمایید. این آدرس معمولاً به صورت الگوی آدرسی  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  تنظیم شده است.

با کلیک بر روی آن شما باید به تصویری همچون زیر روبرور شوید:

XML_map

دقت داشته باشید که این فایل برای استفاده توسط ما ایجاد نشده است، بنابراین واقعاً اهمیت ندارد که نتیجه اجرای آن به چه شکل باشد. همچنین در صورتی که بتوانید آن را در یک نمای کاربرپسند مرور کنید، می توانید نحوه کارکرد دقیق آن را زیر نظر بگیرید.

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  با استفاده yoast:

همانطور که احتمالاً می دانید Yoast از آن دست پلاگین های بزرگ همراه با گزینه ها و امکانالت قابل انتخاب متعدد بوده که هر چیزی که مرتبط با سئو باشد را تحت پوشش خود قرار می دهد.

عملیاتی ساختن فرایند تولید نقشه سایت تنها یکی از امکانات کوچک این پلاگین بزرگ است. مقایسه نقشه های سایت تولیدی توسط Google Seo و Yoast به طور کلی، تاحدی یک اشتباه احمقانه است. به همین منظور در ادامه این بخش ما قصد داریم تا تمرکز خود را بر روی قابلیت هایی که پلاگین Yoast در زمینه نقشه سایت در اختیار ما قرار می دهد قرار دهیم. با ما همراه باشید.

عملیات سئوی وردپرس با استفاده از پلاگین Yoast تا کنون با تعداد عظیم دانلود 19.6 میلیون دانلود روبرو بوده که هر هفته نیز با اضافه شدن امکانات و بهبودات مفید، 100 کیلوبایت به حجم آن اضافه می شود.

از نظر کیفیت، رتبه این پلاگین با مقدار 4.6 توسط کاربران رتبه بندی شده که نشان می دهد رتبه این پلاگین کمی کمتر از Google XML Sitemap است. به هر حال با توجه به امکانات و ویژگی های متعدد و سختی فرایند راه اندازی و نصبی که این پلاگین دارد، ناچاراً سبب می شود که امتیاز نهایی کمی پایینتر از حریف سرسختش باشد.

من به شخصه با دو مشکل عمده هنگام استفاده از پلاگین Yoast روبرو می شوم. مشکل بزرگتر این است که این پلاگین تنها در صورتی کار می کند که شما از لینک های دائمی شکیل و بهینه(Pretty) استفاده کنید. یعنی در صورتی که شما ساختار لینک دائمی خود را در حالت پیشفرض دست نخورده باقی نگه دارید، واقعاً به هیچ نتیجه ای نخواهید رسید. در نتیجه به نظر من در این حالت تنها دو راه وجود دارد یکی اینکه کار را بدون استفاده از لینک های دائمی بهینه(Pretty Permalinks) پیش برده و یا باید ساختار لینک دائمی را پیدا کرده تا از بروز خطای 404 جلوگیری به عمل آورید.

مشکل دومی که من با آن روبرو هستم این است که ساختار طراحی پلاگین Yoast به گونه ای تنظیم شده است که زمانی که شما از نقشه های سایت Google XML به هنگام فعال بودن استفاده می کنید، اخطارهای زیادی را از این پلاگین دریافت خواهید کرد. این پیغام های مزاحم، حتی اگر شما پلاگین Yoast را طوری تنظیم کرده اید که نقشه های سایت را برای شما ایجاد نکند نیز نمایان خواهد شد.

این حالت تنها یک بار برای من رخ می دهد، اما مسئله ای که وجود دارد این است که آن پیغام بازشو، اگر شما به صورت واقعی از کارکرد نقشه سایت متعلق به Yoast استفاده می کنید باید اعلام کند که تنها یک مشکل در این بین وجود دارد. به تصویر زیر دقت کنید:

site-map

صرف نظر از این مشکل، پلاگین Yoast در ایجاد نقشه های سایت عالی و بی نقص عمل می کند. این پلاگین گزینه های بسیار  کمتری را در اختیار ما قرار می دهد اما من تقریباً مطمئن هستم که نخواهید توانست فرایند سئوی سایت خود را تنها با استفاده از تنظیمات sitemap خود در اغلب موارد بهینه کرده و سرعت روند کار را افزایش دهید.

site_map_xml

xml_map_site

google-map_xml

xml_site-map

نقشه سایتی که توسط پلاگین Yoast ایجاد می شود کمی متفاوت به نظر می رسد. واقعیت این است که اگر مجبور به انتخاب باشیم، من به شخصه Google XML را برای این منظور به علت کمی ساده تر بودن انتخاب می کنم. از دیگر دلایل این امر می توانم به فونت بزرگتر که سبب می شود بتوانید نقشه سایت خود را آسانتر رصد کنید اشاره کنم. اما به هر حال از دید کلی این حالت برتری را در حوضه مرتبط به سئو ایجاد نمی کند.

 

google_site-map

مقایسه Sitemapها:

همانطور که می بینید، sitemapها هر کدام از یک ساختار منطقی متفاوت استفاده می کنند. به عنوان مثال الگوی Yoast از شیوه type archiveهایی همچون post-sitemap.xml, page-sitemap.xml, category-sitemap.xml و .. بهره می برد.

Google XML Sitemapها از چند sub sitemap برخوردار هستند. این الگوها، محتویات شما را تحت آرشیوهای ماهانه طبقه بندی می کنند.

 

با الگوی جداسازی ماهانه ای که Google XML sitemaps در پیش می گیرد، فایل معادل به احتمال قوی بیشتر از 100 کلیوبایت نداشته و یا اینکه اکثر آدرس ها از نظر حجم و اندازه آنقدر کم حجم هستند که بتوان آنها را با مقیاس کیلوبایت به جای مگابایت محاسبه کرد. این حالت سبب کاهش بار تحت سرور به هنگام ایجاد فایلها شده و همچنین احتمالاً توسط خود گوگل راحتتر شناسایی خواهد شد. همانطور که پیشتر گفته شد برای ایجاد وبسایت های معمولی که تنها نیاز به چند صفحه و پست جدید در طی یک روز دارند، این استدلال در هر صورت ،اساساً منتفی خواهد بود.

نتیجه گیری :

به عنوان یک نتیجه کلی که می توان از این مقاله گرفت، باید عرض کنیم که تنها چیزی که اهمیت دارد این است که هر دو محصول XML sitemapای را تولید خواهند کرد که تمامی موتورهای جست وجو را به خود جذب می کنند.

همچنین جالب است بدانید که Google XML Sitemap گزینه ها و قابلیت های مفید دیگری را نیز در اختیار ما قرار می دهند، اما به هر حال اغلب ما واقعاً نیازی به چنین کنترلهای محدودی با استفاده از این قابلیت ها بر روی محتویات خود نداریم.

در هر صورت اگر شما واقعاً به گزینه های اضافی دیگری هم نیاز دارید، پیشنهاد می کنم که از Google XML Sitemap در ارتباط با Yoast استفاده کنید. در این صورت شما باید مطمئن شوید که ویژگی های Yoast’s sitemap را غیرفعال کرده اید.

برای سایر افراد جواب کاملا مشخص و واضح است. به این صورت که یعنی اگر شما قبلاً از Yoast استفاده می کردید، حقیقتاً هیچ نیازی به استفاده از Google XML Sitemap به صورت همزمان وجود ندارد. در پایان امیدوارم از این مقاله آموزشی نهایت استفاده را برده باشید.

ترجمه شده توسط تیم آرتاباز، هادی نجار.

بازنشر:توسط تالار گفتگو بیست اسکریپت

منبع : لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • درود
  • انتقال به بخش اموزش افزونه ها !
  • لطفا تصاویر رو در آپلودسنتر حتمآ آپلود نمائید اینطوری بک لینک الکی میده تصاویر به سایت های مرجوع
  • تشکر
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...