رفتن به مطلب

ویژه مسلط به فضای مجازی، بیگانه با بازار کار


gholamreza-alipoor

پست های پیشنهاد شده

به گزارش WWW.ICT.GOV.IR)، در اختیار گذاشتن فضای مجازی (همچون سرور و فضای ابری رایگان)، پرداخت تسهیلات در قالب وجوه اداره شده، همراهی با مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و مشارکت در برگزاری رویدادهای مختلف برای نوپاها و اقدام هایی مشابه همراهی اولیه با این گروه دانش‌آموخته و نوآور را داشته است. عضو هیأت عامل سازمان فناوری اطلاعات درباره میزان اشتغال ایجاد شده در IT و ICT کشور در دولت یازدهم گفت: قطعاً میزان اشتغال ایجاد شده در دولت تدبیر و امید بیش از دولت قبل بوده است چراکه در دولت قبل بنا بر کاهش پهنای باند و رویکرد حاکم، رویکردی تهدید‌ گرا بود ولی در دولت تدبیر و امید رویکرد به فاوا، رویکرد فرصت‌ گرا است.

 

نبود اعتماد بین صنعت و دانشگاه

 

بهروز مینایی دانشیار هوش مصنوعی و رایانه دانشگاه مهندسی رایانه نیز معتقد است اگر بین نظام آموزش عالی و نیاز بازار کار تناسب لازم وجود ندارد به این دلیل است که بین صنعت و دانشگاه ارتباط تنگاتنگی وجود ندارد و نیازهای جامعه به‌عنوان مسأله در دانشگاه‌ها مطرح نمی‌شود.

 

مینایی با بیان اینکه جامعه و صنعت ما به دانشگاه‌ها اعتماد ندارند و به کارهای دانشگاهی اهمیت کافی نمی‌دهند، گفت: درحالی که در دانشگاه‌های خارجی و مطرح دنیا دقیقاً عکس این موضوع عمل می‌شود. در دانشگاه‌های فنی دنیا مانند IT و دیگر رشته‌ها جلسات هفتگی و ماهانه و حتی فصلی بین دانشگاه‌ها و صنعت وجود دارد.

 

وی افزود: در اصل جذب نیروی کار به صورت مستقیم از دانشگاه صورت می‌گیرد ولی متأسفانه در ایران این کار انجام نمی‌شود و اگر استادی یا دانشجویی کاری و طرحی را قبول می‌کند تنها در اثر روابط عمومی قوی است که معمولاً برخی استادان دارند. اگر صنعتی‌ها پایگاهی در دانشگاه‌های معتبر IT داشته باشند براحتی برای طرح‌ها و حتی نیروی کار مورد نیاز خود می‌توانند از برترین‌های دانشگاهی استفاده کنند ولی متأسفانه همان‌طور که گفتم حساب شده عمل نمی‌شود و بیکاری در بین بخش IT زیاد است.

 

دانشیار هوش مصنوعی دانشکده رایانه دانشگاه علم و صنعت افزود: مشکل دیگری که اکنون وجود دارد در خصوص ارائه مقاله ISI است که ملاکی در بخش دکتری شده که متأسفانه دیده می‌شود کپی کاری نیز در این زمینه صورت می‌گیرد. از سوی دیگر در ارائه مقالات هم مسأله محوری رعایت نمی‌شود. به عبارتی اگر در دانشگاه معتبر خارجی مقاله‌ای چاپ می‌شود موضوعی هدفگیری شده است تا آن موضوع در بخش IT و رایانه و... در بخش صنعت پیاده‌سازی شود.

 

به عبارتی باید ارتباطی بین چاپ مقاله و حل مشکلی از جامعه و صنعت وجود داشته باشد ولی در ایران بدون توجه به این مسائل مقالاتی چاپ می‌شود و جالب‌تر اینکه بیشتر خارجی‌ها از مقاله‌های چاپ شده ایرانی‌ها برای حل مسأله جامعه و صنعت خود بهره‌ برداری می‌کنند تا ما در داخل.

 

نبود مهارت عملی در بین فارغ‌التحصیلان IT

 

عباس حیدر نوری استاد دانشکده مهندسی رایانه دانشگاه صنعتی شریف نیز معتقد است بیشترین نرخ بیکاری در میان فارغ‌التحصیلان رشته‌های رایانه و برق وجود دارد.

 

حیدرنوری گفت: راه‌اندازی رشته رایانه بخصوص نرم افزار، در مقایسه با رشته‌های دیگر مانند مهندسی شیمی (که نیاز به امکانات آزمایشگاهی زیادی دارند) آسان تر است. از سوی دیگر به دلیل محبوبیت این رشته در میان جوانان و خانواده‌ها شاهد راه‌اندازی این رشته در دورترین نقاط کشور و با کمترین امکانات هستیم و تعداد زیادی دانشجو هم گرفته شده است. وی افزود: کسانی که فارغ‌التحصیل می‌شوند اغلب از مهارت‌های لازم برخوردار نیستند و همین موضوع موجب شده است که با فارغ‌التحصیلان این رشته، به دلیل نداشتن مهارت کافی بیکار باشند. اکنون مدیران شرکت‌های رایانه‌ای زیادی را می‌شناسم که به دنبال یک نیروی کیفی و خوب هستند ولی متأسفانه خیلی سخت چنین نیرویی پیدا می‌شود. متأسفانه در برخی جاها دانشجو با مدرک مهندسی رایانه فارغ‌ التحصیل می‌شود در حالی که در طول دوره تحصیل خود، حتی یک خط هم برنامه‌نویسی انجام نداده است به همین علل بیکاران رشته IT در بازار زیاد است.

 

منبع : ایران

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...