رفتن به مطلب

ویژه Dark Web و Deep Web چیست؟


gholamreza-alipoor

پست های پیشنهاد شده

به گزارش لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. ،در این مطلب قصد داریم تا در خصوص معرفی Dark Web و Deep Web و تفاوت های این دو نوع وب صحبت کنیم. همچنین در ادامه این مطلب و پس از معرفی چگونگی دسترسی به این دو نوع وب و هر آنچه که برای آشنایی با اینترنت مخفی یا Hidden internet باید بدانید را به صورت مختصر توضیح خواهیم داد.

 

124202_946.jpg

 

 

در ابتدا برای روشن شدن مطلب بایستی به معرفی دو نوع وب به نام های Dark Web و Deep Web بپردازیم. Dark Web یا وب تیره اصطلاحی است که برای دسته ای از وب سایت های موجود در شبکه رمزگذاری شده بکار می رود که با جستجو از طریق موتورهای جستجو معمولی و یا مرورگرهای سنتی و در دسترس عموم قابل دسترسی نیستند.

 

بیشتر این وب سایت ها هویت خود را با استفاده از ابزارهای رمزگذاری Tor در محیط اینترنت مخفی می کنند. شاید با ابزار Tor که برای مخفی سازی هویت و فعالیت های کاربر در محیط اینترنت استفاده می شود آشنایی داشته باشید. در واقع از این ابزار می توان برای تغییر موقعیت کاربر استفاده کرد به نحوی که کشوری که کاربر در آن ساکن است و از آن جا به اینترنت دسترسی دارد را تغییر داده و به کشور دیگری تبدیل کرد. از طرفی همین تغییرات را می توان بر روی وب سایت از طریق ابزار Tor ایجاد کرد.

 

مسلماً کاربر برای دسترسی به وب سایتی که از ابزار رمز گذاری Tor استفاده می کند، باید به ابزار Tor نیز دسترسی داشته باشد. درست همان طور که آدرس IP نهایی کاربر برای اینکه با IP دیگری نمایش داده شود باید از لایه های رمز گذاری شده زیادی عبور کند بنابراین برای دسترسی به وب سایت هایی که در آن ها از ابزار Tor استفاده شده است نیز باید از همین لایه ها عبور کرد.

 

بنابراین با داشتن ابزار رمزگذاری Tor دسترسی به وب سایت های تیره یا همان Dark Web ها بسیار ساده است اما اینکه بدانیم چه کسی یا چه سازمانی در پشت این وب سایت ها است بسیار سخت است و البته لو رفتن هویت کاربری که به این وب سایت ها دسترسی پیدا کرده، می تواند بسیار خطرناک باشد. زیرا ممکن است در پشت این وب سایت ها شبکه های مافیای خطرناکی وجود داشته باشد.

 

اما همه Dark Web ها از ابزار رمز گذاری tor استفاده نمی کنند. برخی از این وب سایت ها از سرویس های مشابهی به اسم I2P استفاده می کنند. اما قاعده رمز گذاری این وب سایت ها با این سرویس ها نیز درست مشابه قاعده رمز گذاری با استفاده از ابزار Tor است و به همین دلیل کاربر برای دسترسی به این وب سایت ها می بایست از ابزار رمز گذاری مشابه به ابزاری که برای رمز گذاری وب سایت به کار رفته است استفاده کند.

 

یکی از نمونه های معروف Dark Web وب سایت Silk Road و وابسته های آن است. این وب سایت برای خرید و فروش مواد مخدر تفریحی استفاده می شد.

 

اما اصطلاح دیگری که برای وب سایت های موجود در شبکه رمز گذاری شده استفاده می شود اصطلاح Deep Web یا وب عمیق است. هر چند معمولا دو اصطلاح Dark Web و Deep Web در بسیاری از موارد به جای هم و برای اشاره به یک چیز مشابه استفاده می شوند اما در اصل میان آنچه Dark Web و آنچه که Deep Web به آن اشاره می کند تفاوت هایی وجود دارد.

 

در واقع اصطلاح Deep Web به آن دسته از وب سایت هایی اطلاق می شود از طریق موتورهای جستجو یافت نمی شوند و بنابراین Dark Web نیز جزیی از Deep Web است ولی آنچه که این دو را از هم متفاوت می کند این است که در Deep Web اطلاعات کاربران، ایمیل، فروم های مربوط به ثبت وب سایت و غیره نگهداری می شود. این نوع وب سایت ها بنا بر اهداف خاصی طراحی و ثبت می شوند.

 

در واقع بسیاری از وب سایت های این چنینی در محیط اینترنت و وب وجود دارند که دسترسی به آن ها از طریق موتورهای جستجو مسدود شده است ولی می توان این دسترسی را آزاد کرد. بنابراین می توان گفت برای تمام وب سایت های آزادی که دسترسی به آن ها از طریق موتورهای جستجو آزاد است، یک صفحه در Deep Web وجود دارد که برای دسترسی به آن ها باید از رمز عبور و سایر اطلاعات لازم استفاده کرد. هر صفحه وب در فضای Deep Web در حدود ۲۰ سال باقی می ماند و قابل دسترس است. البته با استفاده از رمز عبور و سایر اطلاعات لازم برای دسترسی.

 

اصطلاح دیگری که هنگام مطالعه در خصوص Dark Web و Deep web با آن مواجه می شویم اصطلاح Dark Internet است. این اصطلاح معمولا برای اشاره به شبکه های بانک های اطلاعاتی و یا حتی وب سایت هایی که از طریق اینترنت به آن ها می توان دسترسی داشت استفاده می شود.

 

در واقع این دسترسی بنا بر اهداف امنیتی و اینکه بسیاری تمایل به لو رفتن اطلاعاتشان از طریق اینترنت ندارند، مسدود می شود. در واقع Dark Internet معمولا برای نگهداری داده هایی به کار می رود که ممکن است شخصی باشند و یا اینکه داده هایی است که محققان و دانشمندان برای مطالعات خود به آن ها نیاز دارند و نمی خواهند در اختیار سایرین قرار گیرد.

 

برای دسترسی به Dark Web همان طور که گفته شد باید ابزار رمزگذاری که وب سایت با آن رمز گذاری شده است مانند Tor را بر روی سیستم خود نصب کنید. می توانید با جستجو در وب سایت های مختلف به این ابزار دسترسی پیدا کنید.

 

منبع : کلیک

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...