رفتن به مطلب

تفاوت های SEM و SEO


danielhj

پست های پیشنهاد شده

تا کنون مطالب بسیاری در زمینه SEO منتشر شده و لزوم به کار گیری اصول SEO در طراحی سایت مورد بررسی قرار گرفته است. اما SEM چیست؟ آیا کارایی SEM مانند SEO است؟ آنچه در ادامه به آن خواهیم پرداخت تعریف معرفی SEM و تفاوت های SEM و SEO و مزایا و معایب هر کدام نسبت به یکدیگر است. اما پیش از این که شروع کنیم لازم می دانم دوباره یک تعریف مختصری از SEO داشته باشیم. با اینتن همراه باشید…

 

مقدمه ای از سئو

همان طور تمام علاقه مندان به زمینه طراحی سایت می دانند، سئو یا SEO مخفف کلمه Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو است. در واقع تمام کارهایی که در جهت شناسایی بهتر مطالب سایت به موتور های جستجو انجام می شود تا رتبه بهتری پیدا کرده و بیشتر مورد بازدید کاربران قرار گیرند، جزء عملیات سئو کردن محسوب می شود. اقداماتی نظیر تولید محتوای با کیفیت با رعایت اصول عنوان بندی و لینک دهی مناسب و… . البته سئو سایت مسائل بسیار پیچیده ای را شامل می شود که هریک از نکته های آن نیازمند توضیح طولانی در قالب یک مطلب می باشد. پس برای آن که در زمینه سئو به فردی حرفه ای بدل شوید باید مطالب بسیاری از نکات مختلف سئو مطالعه کرده باشید. برای توضیح تفاوت های SEM و SEO بیشتر از این توضیحات اولیه نیازی نیست.

 

تعریف اولیه SEM برای درک تفاوت های SEM و SEO

SEM در واقع مخفف عبارت Search Engine Marketing به معنی بازاریابی به کمک موتور های جستجو است. این یعنی تمام اقداماتی که در سایت انجام می گیرد تا از موتور های جستجو به عنوان یک بازاریاب استفاده نماید. در واقع با شناساندن سایت خود به موتور های جستجو، افرادی که به دنبال خرید محصولات شما هستند به سمت لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. شما هدایت خواهند شد. این یعنی موتور های جستجو به شما کمک می کنند سایت شما سود مالی بیشتری داشته باشد. دقیقاً همان کاری که بازاریابان دیگر انجام می دهند. اگر بخواهین به اولین نکته در تفاوت های SEM و SEO اشاره داشته باشیم باید بگوییم SEO پیش نیاز SEM است. یعنی ابتدا باید سایت خود را SEO کرده باشید و سپس در جهت بازاریابی از آن استفاده نمایید.

 

SEO-vs-SEM.jpg

 

 

 

اقداماتی که در جهت SEM کردن سایت انجام می گیرد

اولین اقدامی که باید برای SEM کردن سایت انجام داد این است که باید ساختار سایت را اصلاح کرد. سپس با توجه به محصولات و کلماتی که ممکن است کاربر جستجو نماید و او را به سایت شما برساند تا محصولات شما فروش رود باید کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب نمایید. وضعیتی که سایت شما و رقبای شما دارند باید مورد بررسی قرار گیرد و مطالب جدید در جهت بهبود وضعیت شما در میان رقبایتان ایجاد نمایید. در این راستا می بایست عناوین مطالب و توضیحات متای آن ها را متناسب با کلمات کلیدی و عبارات مورد جستجو تعیین نمایید. لینک دهی ها را به صورت هدف مند ایجاد کرده و تمام پارامتر های دیگر سایت را بهینه نمایید.

 

تفاوت های SEM و SEO در قالب مثال

فرض کنید عبارتی را در موتور های جستجو مانند گوگل جستجو کرده اید. نتایجی که به شما نشان داده خواهد شد ممکن است سایت هایی باشند که به روش های رایج SEO شده اند و یا سایت هایی باشند که برای تبلیغ در گوگل مبلغی پرداخته و در جایگاه های نخست نتایج نمایش داده می شوند. در واقع در حالت دوم از موتور های جستجو به منظور بازاریابی بهره گرفته شده است. حال این تبلیغات ممکن است به صورت کلیکی باشد یعنی بازای هر کلیک کاربران مبلغی از اعتبار کاسته شود و یا به صورت دوره ای یا اجاره ای باشد. در واقع حالت دوم که جنبه بازاریابی دارد همان SEM است.

 

sem-vs-seo-marketing.jpg

 

بررسی مزایای SEM نسبت به SEO

برترین مزیتی که SEM نسبت به SEO دارد و از مهم ترین لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. به شمار می آید این است که در این روش در مدت زمان بسیار اندک آمار بازدید سایت را بسیار بالا خواهد برد. در واقع این برای زمانی است که شما می خواهید خیلی سریع سایت خود را به افراد زیادی نمایش دهید. مثلا در جشنواره ای نیازمند تبلیغات مناسبی هستید که فرصت ماه ها منتظر ماندن برای SEO کردن سایت خود را ندارید.

 

بررسی معایب SEM نسبت به SEO

SEM در ایران یک مشکل بزرگ دارد که هنوز حل نشده است. در واقع فیلترینگ ایران برای جلوگیری از خروج دلار از کشور مخالف صرف هزینه سایت ها برای تبلیغ در گوگل هستند و افرادی که چنین کاری را انجام دهند با فیلتر سایت خود مواجه می شوند. در واقع یکی از تفاوت های SEM و SEO در ایران می توانید همین بحث فیلترینگ باشد. افراد با SEM کردن سایت خود، خود را در رتبه های نخستین نتایج جستجو مطرح می نمایند ولی این کار برایشان سودی نخواهد داشت. البته عده زیادی برای آن که این مشکل را تا حدودی حل نمایند در قسمت توضیحات متای سایت خود از عبارت هایی در توضیح اینکه این سایت فیلتر نیست و به آدرس فلان مراجعه نمایید یا با شماره فلان تماس بگیرید، استفاده می کنند اما باز هم بازدهی قابل انتظار را نخواهد داشت. دیگر عیبی که SEM دارد این است که اغلب سایت ها از این روش سوء استفاده کرده و مخاطبان گوگل را با وعده های تو خالی به سایت خود می کشانند بلکه فروشی داشته باشند. در واقع صاحبان سایت ها وقتی می بینند با این کار در رتبه خوب گوگل قرار می گیرند دیگر محتوای با کیفیت در سایت خود نمی گذارند. این عامل غیر رسمی ترین تفاوت از تفاوت های SEM و SEO است. چرا که قانونی نوشته نشده که حتما این اتفاق می افتد ولی زیاد شاهد چنین قضیه ای بوده ایم.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 1 month پیش ...

SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو یعنی چه ؟

 

وقتی یک کاربر اینترنت بدنبال کالایی برای خرید به صورت آنلاین می گردد. نخستین جایی که رجوع می کند ، موتورهای جستجو خواهد بود. حال اگر 50 شرکت آن نوع کالا را در وب سایتهای خود در معرض فروش بگذارند ، بخت با فروشندگانی است که جایگاه سایت آنها در موتور جستجو بهتر باشد.

گرچه امروزه فروشگاههای اینترنتی زیادی هستند که طیف گسترده ای از کالا ها را به فروش می رسانند اما همچنان رقابت سختی برای بالایردن سایتهای فروش کالا در موتور جستجو وجود دارد. SEM کوتاه شده عبارت Search Engine Marketing می باشد.

این جمله معروفی است که : « اگر گوگل به شما لبخند بزند ، بازار به شما لبخند خواهد زد ! »

 

بازاریابی با موتورهای جستجوگر

 

SEM به تمام پروسه افزایش بینندگان سایت و بالا بردن فروش آن به کمک موتورهای جستجوگر گفته می شود. در حقیقت SEO بخش از SEM است. نمونه کارهایی که در SEM انجام می شود عبارتست از:

 

 

  • انتخاب کلمات کلیدی
  • بررسی وضعیت فعلی سایت و رقبای آن
  • اصلاح ساختار سایت
  • تنظیم متاها و عناوین سایت
  • بهینه سازی سایر پارامترهای سایت
  • معرفی سایت به موتورهای جستجوگر
  • افزایش محبوبیت و پیوندهای سایت و مدیریت این پروسه
  • تحلیل آمار سایت
  • بالا بردن رتبه ها (کنترل رتبه ها و اعمال تغییرات مورد نیاز
  • انتخاب موتورهای جستجوگر برای سرمایه گذاری بر آنها

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

مطلب خوبی بود ممنون . اگر بتونید بخش sem رو کامل تر کنید ممنون میشم

در مقایسه با SEO خیلی کمتر به بررسی SEM پرداخته میشه حال اینکه موضوعی بسیار پر اهمیت تو دنیای تجارت الکرونیک بشمار میره.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...