رفتن به مطلب

چگونه سرعت و حجم اینترنت وایرلس مهمان را مخفیانه محدود کنیم


decoweb

پست های پیشنهاد شده

داشتن اینترنت امروزه در ایران و در اکثر خانه ها به یک موضوع پیشفرض و ضروری زندگی تبدیل شده است.اما مدیریت کردن آن مخصوصا زمانی که حجم دانلود و پهنای باند (سرعت) شما محدود باشد و مهمان ها،دوستان و.. نیز بخواهند از این حجم و سرعت محدود استفاده کنند کار چندان راحتی نیست،در ادامه روش های را معرفی میکنیم که بتوانید بدون سر صدا و دردسر اینترنت بیسیم ( لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. ) خانه یا محل کار خود را به صورت محدود و تقسیم شده در اختیار دیگران قرار دهید یا آنها را کاملا از دسترسی به اینترنت بدون اینکه متوجه شوند محروم کنید.

 

در ادامه سه روش متفاوت را برای کنترل کاربران متصل به شبکه وای فای معرفی میکنیم که روش اول مناسب ترین روش برای اشخاصی که آشنایی چندانی به کار با شبکه و مودم های wi-fi ندارند است.

 

انزل وب هیچگونه مسئولیتی در قبال سو استفاده از روش های زیر و یا مشکلاتی که ممکن است به هر دلیلی برای شبکه شما رخ دهد ندارد و تمامی عواقب این آموزش به عهده کاربر میباشد

 

روش اول : مخفیانه و بدون بیرون انداختن اشخاص از شبکه وای فای ،اتصال به اینترنت کاربران را قطع کنید

در این روش کاربر از شبکه وای فای ( لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. ) خارج نمیشود و همچنان به آن متصل است اما به صورت کاملا مخفیانه و نامعلوم سرعت و دسترسی به اینترنت آن (آپلود و دانلود) بسیار پایین خواهد آمد و یا کاملا سرعت نت وی قطع خواهد شد و شما میتوانید براحتی از تمام پهنای باند و اینترنت شبکه وای فای به نفع خود استفاده کنید.

 

برای اینکار نیاز چندانی به دانستن و درگیری با ابزار و مهارت های شبکه ندارید.فقط کافیست برنامه کم حجم و کاربردی Netcut را دانلود و نصب کنید و از قابلیت فوق العاده این نرم افزار برای قطع کردن اینترنت ( لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. ) شخص مورد نظر استفاده کنید.

 

این برنامه دارای چند قابلیت فوق العاده است :

 

 

  • نمایش تمام سیستم ها و دستگاه های متصل به مودم (و روتر) وای فای شما به همراه آدرس مک آنها (آدرس فیزیکی منحصر به فرد هر دستگاه)
  • تغییر دادن آدرس مک دستگاه های متصل به شبکه وای فای شما (با استفاده از روش های مجازی و..)
  • قطع اینترنت و اتصال به شبکه فرد مورد نظر بدون نیاز به تغییر و دستکاری تنظیمات مودم
  • قطع کردن اینترنت و دسترسی کاربران از شبکه وای فای مودم شما بدون اخطار و خارج شدن آنها از شبکه (علامت اتصال به وای فای در این حالت همچنان برای افراد نمایش داده میشود)

 

پس از دانلود و نصب برنامه (این برنامه دارای دو لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. کم حجم برای نصب است که هر دو آنها را باید بر روی سیستم نصب کنید) netcut را اجرا کنید.

 

 

1.jpg

 

 

 

برنامه شروع به جستجو شبکه ها میکند (Wi-fi Networks) و تمامی دستگاه ها به همراه مک آدرس، آدرس آی پی گرفته شده توسط دستگاه در شبکه و وضعیت اتصال به شبکه آنها (با نمایش آیکن آبی و عبارت On) را نمایش میدهد، فقط کافیست دستگاه مورد نظر را مانند تصویر زیر انتخاب و بر روی دکمه Cut Off کنید (در مقابل این عبارت دکمه باید ready نوشته شده باشد)

 

 

2.jpg

 

 

 

خواهید دید پس از چند ثانیه رنگ آیکون شبکه قرمز و عبارت لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. در کنار آن نوشته میشود که این به بدان معناست که دستگاه مورد نظر اتصالش از شبکه به صورت مخفیانه قطع شده است!

 

 

3.jpg

 

 

 

برای بازگشت دسترسی به اینترنت و شبکه دستگاه، آنرا انتخاب و بر روی دکمه Resume (ادامه مجدد فعالیت) کلیک کنید تا کاربر مجددا در شبکه فعال شود.

 

Netcut را با حجم تقریبی ۱٫۶ مگابایت را دانلود کنید.

 

لینک کمکی دانلود

 

این برنامه دارای تنظیمات پیشرفته دیگری نیز میباشد که برای جلوگیری از پیچیده شدن آموزش به معرفی آنها نمی پردازیم اما اگر در زمینه شبکه فعالیت دارید به طور مثال میتوانید با استفاده از این برنامه آدرس فیزیکی (مک) دستگاه های متصل را تغییر(Change MAC Address)،کارت شبکه های مختلف را برای اینکار امتحان کنید و یا آدرس آی پی های (IP Address) ناشناخته در شبکه را به صورت دستی برای قطع کردن دسترسی وارد کنید.

 

 

4.jpg

 

 

 

این نرم افزار دارای یک نسخه آزمایشی اندروید Netcut (لینک کمکی) با قابلیت های مشابه همین نرم افزار است (برای استفاده باید دستگاه اندرویدی شما روت – Root شده باشد) با استفاده از این نرم افزار میتوانید براحتی hotspot ،شبکه وای فای کامپیوتر و سیستم های متصل به شبکه را مدیریت و دسترسی آنها به اینترنت را از طریق موبایل محدود کنید.

 

5.jpg

 

همچنین برای مقابله با لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. شرکت سازنده برنامه نرم افزاری مشابه با اسم Netcut Defender (لینک کمکی)منتشر کرده است که دستگاه شما را در مقابل ابزارها و نفود و هک (Hack) کاربران و بیرون انداختن شما از شبکه وای فای توسط Netcut محافظت میکند.

 

 

6.jpg

 

 

 

در ضمن سیستمی که از برنامه Netcut استفاده میکند به صورت اتوماتیک توسط Netcut Defender محافظت خواهد شد ودر بخش Protect عبارت Yes در روبروی سطر اسم آن نوشته میشود.

 

روش دوم : محروم کردن کاربران از استفاده از اینترنت حتی زمانی که پسورد مودم وای فای شما را دارند

در این روش شما با استفاده از مک آدرس (MAC address) هر دستگاه و معرفی آنها به مودم وایفای خود میتوانید تنها به دستگاه های موجود در خانه امکان دسترسی به شبکه را بدهید و در اینصورت حتی اگر پسورد شبکه شما توسط هکر و.. نیز هک شد و یاد خودتان آن را در اختیار دیگران قرار دهید کاربران قادر به استفاده از اینترنت و اتصال به شبکه وایرلس مودم (wireless modem) نمی باشند.

 

برای شروع نیاز دارید آدرس مک دستگاه های موجود (لپ تاپ،تبلت،موبایل و..) در خانه یا محل کار خود را بدست آورید ما در ادامه طریقه پیدا کردن کردن آدرس مک دستگاه های اندرویدوی و ویندوز را آموزش میدهیم اما برای بقیه دستگاه ها نیز با یک جستجو کوچک در گوگل میتوانید آموزش مخصوص آنها را بیابید.

 

در دستگاه های با سیستم عامل اندروید مسیر زیر را طی کنید (ما در اینجا مسیر اندروید ۴٫۴ را معرفی میکنیم اما برای بقیه نسخه ها نیز چندان این مسیر تفاوتی نخواهد داشت):

 

Setting > About Phone > Status >Wi-fi MAC Adress

 

آدرس نوشته شدهدر قسمت Wi-fi MAC Adress را یاداشت کنید.

 

 

7.jpg

 

 

 

همچنین اگر دقت کنید در چند بخش پایین تر همین صفحه آی پی آدرس (IP Address) دستگاه شما نوشته شده است.این آدرس آیپی در روش سوم بکار شما خواهد آمد.

 

در ویندوز ۱۰ و سایر سیستم عامل های ویندوز ها نیز مسیر زیر را طی کنید:

 

ابتدا win+r را نگه دارید و پنجر باز شده لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. را تایپ و اینتر کنید.

 

سپس دستور getmac وارد و اینتر کنید کنید،لیست آدرس مک آداپتور کارت شبکه (wireless network adaptor) شما نمایش داده میشود (در اینجا چون من از کارت شبکه های مجازی نیز استفاده میکنم چند آدرس نمایش داده شده است اما احتمالا برای شما تنها یک آدرس نشان داده میشود)

 

 

8.jpg

 

 

 

همچنین میتوانید به جای دستور فوق از دستور ipconfig /all در cmd استفاده کنید و آدرس مک را از بخش Physical Address کارت شبکه نصب شده بر روی سیستم بیابید.

 

 

9.jpg

 

 

 

پس از یافتن آدرس مک باید وارد تنظیمات مودم بیسیم خود شوید،توجه داشته باشید ما در این آموزش تنظیمات مودم TP-Link W895 را آموزش میدهیم اما با اندکی تغییر و جستجو میتوانید بخش های گفته شده آموزش را در تنظیمات مودم ( لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. ) خود بیابید.

 

ابتدا مرورگر (Web Browser) خود را باز نمود و آدرس زیر را در آدرس بار تایپ و اینتر کنید :۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱

 

 

10.jpg

 

 

 

کادر username و password نمایش داده میشود که به صورت پیشفرض (و اگر از قبل تغییر داده نشده باشد) نام کاربری و پسورد هر دو عبارت admin هستند.

 

پس از وارد کاردن عبارت بر روی OK یا Log In کلیک کنید.

 

حالا باید به بخش تنظیمات شبکه وایرلس مودم برویم که برای اینکار از منو بالا تب Interface Setup را انتخاب و سپس گزینه لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. کلیک میکنیم.

 

 

11.jpg

 

 

 

در پایین این قسمت بخشی به اسم Wireless MAC Address Filter (فیلترینگ آدرس مک دستگاه های وایرلس) وجود دارد که مختص تنظیم و شناساندن آدرس مک دستگاه ها به مودم است.

 

ابتدا از بخش Active گزینه Activated را برای فعال کردن این قابلیت انتخاب میکنیم.

 

در بخش Action ما باید انتخاب کنیم که مک آدرس هایی (یا همان دستگاه هایی) که میخواهیم به این بخش معرفی کنیم چه امکانی داشته باشند؟ اگر گزینه allow association را انتخاب کنید تنها همین دستگاه ها میتوانند به مودم شما متصل شوند. (با انتخاب deny association تنها دستگاه های که معرفی خواهید کرد نمیتوانند به مودم و اینترنت شما متصل شودند)

 

allow association را از لیست انتخاب و سپس در هر کدام از فیلدهای لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. مک آدرس های دستگاه (Device MAC Address) را وارد کنید (بسته به نوع مودم شما تعداد فیلد ها میتواند بیشتر یا کمتر باشد)

 

 

12.jpg

 

 

 

در آخر برای ذخیره کردن تنظیمات بر روی دکمه Save کلیک کنید.

 

شما میتوانید در آینده اگر کاربر مهمانی داشتید آدرس مک دستگاه آنرا نیز به این لیست اضافه کنید و یا آدرس مک را از لیست حذف و کاربر را از شبکه بیرون کنید همچنین با انتخاب گزینه Deactivate بخش Action به طور کل این قابلیت غیر فعال خواهد شد.

 

روش سوم : استفاده از اینترنت شبکه وای فای را برای کاربران اولویت بندی و یا سرعت اینترنت آنها را به طور مساوی تقسیم و محدود کنید

با استفاده از این روش میتوانید به طول مثال اگر اینترنت شما ۱ مگابایت بر ثانیه است و دو دستگاه موبایل و لپ تاپ در خانه برای اتصال به اینترنت دارید با قرار دادن هر کدام از آنها در بخش لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. سرعت اینترنت را به طور منصافانه بین دو دستگاه تقسیم کنید و یا اینکه سرعت اینترنت یک دستگاه را نسبت به دستگاه دیگی بیشتر یا کمتر کنید.

 

QoS یا Quality of Service چیست و چه کاربردی دارد؟

در روش سوم باید مودم شما از قابلیتی به QoS یا Quality of Service پشتیبانی کند.به طور خلاصه این قابلیت (کیفیت سرویس) به شما این امکان را میدهد که در مودم خود قوانین اولویت بندی تعریف کنید و به طور مثال تعریف کنید این دستگاه با این آدرس مک/ آی پی و این پورت های (Port) فعال نسبت به دستگاه های دیگری که به مودم متصل هستند اولیت بیشتر برای استفاده از پهنای باند (bandwidth) و اینترنت دریافتی و… داشته باشد.

 

 

qos.jpg

 

 

 

همچنین با کنترل و استفاده از QoS میتوانید تعیین کنید چه نواع داده ای (به طور مثال ویدیو،داده های بازی های آنلاین مثل وارکرفت کلش آف کلنز،Voip و..) نسبت به سایر داده برای دانلود،بیت ریت ( لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. )،تخصیص پهنای باند و.. اولویت بیشتری باشند.

 

در برخی از مودم ها شما حتی قادر به تعیین حداقل و حداکثر سرعت دانلود و آپلود برای هر دستگاه هستید.

 

نحوه تنظیمات QoS در مودم

این روش نسبت به دو روش قبلی کمی پیچیده تر است و اگر آشنایی چندانی با شبکه و مودم روترها ندارید پیشنهاد میکنیم از دو روش قبلی استفاده کنید.

 

بهتر است قبل از شروع به وسیله سایت های speedtest یا testmy.net سرعت اینترنت خود را تست کنید تا بعد از انجام تغییرات سرعت را دوباره اندازه گیری و از اعمال گزینه ها بر روی سیستم و سرعت اینترنت مطمئن شوید.

 

برای تنظیم QoS مودم (همانند بخش قبل در این آموزش تنظیمات مودم TP-Link W895 را آموزش میدهیم اما با اندکی تغییر و جستجو میتوانید بخش های گفته شده آموزش را در تنظیمات مودم خود بیابید،) باید آدرس مک یا آدرس آی پی لوکال دستگاه متصل شده به شبکه وای فای و همچنین پورت های مورد نظر را حتما بدانید.

 

جهت اطلاع از آی پی آدرس لوکال (مانند : ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱۰۰) میتوانید از برنامه netcut بخش اول (در بخش اول طریقه بدست آوردن آی پی دستگاه های اندرویدی را نیز توضیح دادیم) و جهت پیدا کردن آدرس مک میتوانید از روش های بخش دوم استفاده کنید.

 

برای پورت ها نیز میتوانید با کمی جستجو پورت های فعال سیستم را پیدا کنید.

 

ما در اینجا قصد داریم پورت ۸۰ (پورت پرکاربرد برای دانلود و..) لپ تاپ را در اولیت زیاد (High) برای گرفتن پهنای باند بیشتر از سوی مودم تعریف کنیم.

 

برای دسترسی به بخش QoS مودم باید وارد تنظیمات پیشفرته آن شد.از تب بالا Advanced Setup را انتخاب و بر روی QoS کلیک میکنیم.(وارد شدن به تنظیمات مودم را در بخش دوم توضیح دادیم)

 

در این بخش بسته به نوع مودم شما میتوان Rule یا همان قوانینی را برای هر دستگاه تنظیم کرد.این بخش دارای تنظیمات بسیار پیشرفته ای است که از توضیح همه آنها خودداری میکنیم و فقط گزینه های لازم برای تغییر را آموزش میدهیم.

 

ابتدا QoS را روی Activated تنظیم کنید سپس Rule Index که شماره قانون شما را نمایش میدهد را روی ۱ بگذارید (۱ به معنی قانون شماره ۱ است و برای هر دستگاه باید شما یک شماره قانون انتخاب کنید به طور مثال برای دستگاه بعدی که موبایل است شماره قانون را روی ۲ تنظیم میکنیم)

 

در بخش Physical Ports تیک تمامی پورت ها را بزنید.

 

در بخش های Destination MAC و Source MAC آدرس مک دستگاه،IP آی پی آدرس دستگاه متصل شده به شبکه ، Port Range رنج پورت هایی که در اولیت هستند را وارد کنید.(ما در اینجا فقط میخواستیم تغییرات را بر روی پورت ۸۰ اعمال کنیم بنابراین در هر دو قسمت عدد ۸۰ را وارد کردیم)

 

IPP/DS Field را بر روی DSCP تنظیم کنید.

 

 

13.jpg

 

 

 

سپس در بخش نهایی Queue # شما باید تعیین کنید که این تنظیمات در چه اولیتی برای مودم قرار بگیرید.به طور مثال با انتخاب Highest بیشترین پهنای باند به این دستگاه و پورت های معرفی شده آن تعلق خواهد گرفت و یا با انتخاب Low این دستگاه کمترین الویت گرفتن سرعت اینترنت را خواهد داشت.اگر دو دستگاه به این بخش معرفی کنید و یک اولویت روی Highest و دیگری روی Low باشد واضح است که سرعت اینترنت دستگاه Highest نسبت به دستگاه دوم چند برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

 

حالا میتوانید با وارد کردن تک تک دستگاه ها (با انتخاب شماره مختلف Rule Index) نحوه استفاده از پهنای باند مودم و اینترنت را اولویت بندی کنید.همچنین در برخی از مودم حتی شما میتوانید با تعیین Up Floor یا Down Floor بالاترین و پایین ترین سقف دانلود و آپلود هر دستگاه را نیز مشخص کنید.

 

پیشنهاد میکنم در صورتی که از آی پی برای معرفی دستگاه خود استفاده میکنید در جدول DHCP مودم آی پی ها دستگاه ها را به صورت ثابت (Static) معرفی کنید زیرا ممکن است مودم بعد از مدتی آی پی دستگاه معرفی شده را تغییر دهید و دیگر اولویت بندی معرفی شده برای آن دستگاه عمل نکند.(نحوه تعریف آی پی ثابت به مودم در ویدیو زیر آموزش داده شده است)

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام

مطالبتون زیبا ومفید بود مرسی

من هکری رو دیدم که حدود 4ملیون داده بود به لایسنس هر مودمی رو بدون مشکل هک میکرد توی موارد بالا محدود کردن مودم به مک ادرس خیلی کاربردی هست واقعا نمیشه نفوذ کرد بهش

یه نرم افزار هایی هست که هرکسی که به مودم شما وصل میشه نشون میده البته این نرم افزار لایسنس داره با لایسنسش رو تهیه کنید عالی هست هرکسی که استفاده میکنه از اینترنت شمارو نشون میده قابلیت های زیادی هم داره

همچنین عوض کردن پسورد مودم به صورت ماهانه هم میتونه مفید باشه

ولی یه راهی هست خیلی ساده وکاربردی

مودم رو توی قسمتی از خونتون بزارید که فقط محیط خونه رو پوشش بده

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

happy ولی تنها روشی که بنده میتونم پیشنهاد کنم و نیاز به هیچ کدوم تر این کارا نیست براید بر روی سیستم مودم خود بخشی هست به نامه Mac Ip Adress که بدونه هیچ دانشی فعال کرده و تنها Ip Mac هر سیستمی دوست دارید در این بخش وارد کنید و هیچ خدایی قادر به هک اینترنت شما نخواهد بود .

 

like موفق باشید .

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

happy ولی تنها روشی که بنده میتونم پیشنهاد کنم و نیاز به هیچ کدوم تر این کارا نیست براید بر روی سیستم مودم خود بخشی هست به نامه Mac Ip Adress که بدونه هیچ دانشی فعال کرده و تنها Ip Mac هر سیستمی دوست دارید در این بخش وارد کنید و هیچ خدایی قادر به هک اینترنت شما نخواهد بود .

 

like موفق باشید .

مهندس مرسی بابت آموزش خیلی عالی هست ولی میشه پی دی افش کنید ؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهندس مرسی بابت آموزش خیلی عالی هست ولی میشه پی دی افش کنید ؟

 

flirt چرا نمیشه عزیزم

 

like لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

با تشکر

 

اینم نسخه های پرو . و بروز شده

 

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 3 ماه پیش ...

 

  • بسیار عالی و مفید و تشکر
  • دوستان لطفا تصاویر و فایل ها رو در خود اپلودسنتر بیست اسکریپت اپ نمائید

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

happy ولی تنها روشی که بنده میتونم پیشنهاد کنم و نیاز به هیچ کدوم تر این کارا نیست براید بر روی سیستم مودم خود بخشی هست به نامه Mac Ip Adress که بدونه هیچ دانشی فعال کرده و تنها Ip Mac هر سیستمی دوست دارید در این بخش وارد کنید و هیچ خدایی قادر به هک اینترنت شما نخواهد بود .

 

like موفق باشید .

مواضب باشید اینورد نیز قابلیت هک شدن را داراست

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مواضب باشید اینورد نیز قابلیت هک شدن را داراست

مک آی پی فیلتر ب هیچ وجه هک نمیشه

چون اصن امکان دسترسی نمیده

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مک آی پی فیلتر ب هیچ وجه هک نمیشه

چون اصن امکان دسترسی نمیده

صحیح میفرماید اما یه سرچ بکنید نرم افزار های هستند که نفوذ میکنن و ایپی هکر رو تو لیست پریمیت ها قرار میدن

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 1 year پیش...

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...