رفتن به مطلب

گوگل یا بینگ ؟


AynaZ

پست های پیشنهاد شده

با گسترش خیره کننده فضای اینترنت پیدا کردن یک آدرس یا سایت مرتبط با خواسته خود همانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است، اما به لطف موتورهای جست و جو این سوزن می تواند در چند میلی ثانیه پیدا شود. گوگل مشهورترین و پرکاربردترین موتور جست و جوی دنیا محسوب می شود و بینگ (Bing) از مایکروسافت نیز در رده دوم پرکاربردترین موتورهای جست و جوی دنیا قرار گرفته است.

 

گوگل در مقایسه با رقیب اصلی خود از امکانات بیشتری بهره می برد، با این وجود نمی توان با اطمینان کامل گفت این موتور جست و جو همواره عملکردی بهتر از بینگ از خود نشان می دهد و در مواردی گزینه مایکروسافت دقیق تر و کاراتر به نظر می رسد. در ادامه به مقایسه امکانات مختلف و عملکرد این دو موتور جست و جوی محبوب خواهیم پرداخت تا در آینده با توجه به نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

گوگل یا بینگ، کدام موتور جست و جو بهتر است؟

 

تاریخچه و محبوبیت

 

گوگل از سال 1997 کار خود را آغاز کرد و روز به روز بر دامنه فعالیت ها و امکانات این موتور جست و جوی قدرتمند افزوده شد. به طوری که آخرین بررسی ها نشان می دهد 64.5 درصد از کاربران ایالات متحده از گوگل برای یافتن سایت های مورد نظر خود استفاده می کنند. موتور جست و جوی مایکروسافت تا به امروز چند مرتبه نام خود را تغییر داده و از Windows Live Search به MSN Search و در آخر به بینگ تغییر نام داده است. آمارها حکایت از آن دارند که 32.4 درصد از آمریکایی ها از بینگ استفاده می کنند.

 

جست و جوی پایه

 

هر دو موتور جست و جو در حالت جست و جوی پایه تقریبا نتایج یکسانی را به کاربران خود ارایه می دهند؛ با این وجود اندک تفاوت هایی نیز وجود دارد. موتور جست و جوی بینگ در جست و جو میان ویدیوهای موجود رد اینترنت عملکرد بهتری از خود نشان می دهد و تفاوت عمده آن با گوگل در نمایش جدولی و قابلیت پخش پیش نمایش ویدیو بدون خارج شدن از محیط بینگ است.

 

در زمان جست و جو میان عکس ها و تصاویر رابط کاربری گوگل راحت تر و واضح تر به نظر می رسد؛ هر چند بینگ از چند گزینه جست و جوی پیشرفته اضافی تر نظیر Layout برای جست و جوی میان پرتره ها و یا چشم اندازه بهره می برد. یک تفاوت این دو موتور جست و جو در زمان جست و جوی تصاویر، نمایش گزینه های مشابه در سمت راست در بینگ است، در حالی که این گزینه ها در گوگل در پایین صفحه و زیر فهرست نتایج نمایش داده می شوند.

 

در قسمت پیشنهادها و نمایش بدون واسطه اطلاعات عمومی نظیر وضعیت آب و هوا و یا اطلاعات مربوط به افراد مشهور هر دو موتور جست و جو تقریبا از عملکرد یکسانی برخوردار هستند؛ هر چند گوگل از گزینه های بیشتری مانند نمایش تاریخ انتشار بازی های ویدیویی یا فیلم های سینمایی بهره می برد.

 

گوگل یا بینگ، کدام موتور جست و جو بهتر است؟

 

جست و جوی پیشرفته

 

در هنگام جست و جوی پیشرفته تفاوت میان گوگل و بینگ بیش از پیش آشکار می شود و باید گفت گوگل از گزینه های بیشتری برای جست و جوی دقیق تر در فضای اینترنت برخوردار است؛ اگرچه گزینه هایی نیز وجود دارند که تنها بینگ قادر به انجام آنها است. یکی از این گزینه ها Contains است که با استفاده از آن می توان به دنبال صفحات سایتی جست و جو کرد که حاوی نوع خاصی از فایل ها مانند PDF باشند.

 

در گوگل استفاده از این گزینه مستقیما شما را به سمت فایل PDF هدایت می کند، اما در بینگ آدرس صفحه حاوی PDF در اختیارتان قرار می گیرد. گزینه مفید بعدی Feed محسوب می شود که با استفاده از آن می توان به دنبال RSS Feed مد نظر خود جست و جو کرد.

 

کیفیت جست و جو

 

صرف نظر از امکانات، مهم ترین ملاک برای تعیین کیفیت یک موتور جست و جو کیفیت و دقت نتایج یافته شده توسط آن است. بررسی ها نشان می دهد در حالت جست و جوی پایه و استفاده از عبارات ساده هر دو موتور جست و جو تقریبا نتایجی یکسان و دقیقی نمایش می دهند، اما زمانی که به دنبال پاسخ یک پرسش فنی می گردید و پاسخ پرسش تان در میان صدها نوشته موجود در انجمن های گفت و گو قرار گرفته است گوگل عملکرد بسیار بهتری در یافتن پاسخ سوال تان خواهد داشت. هرچه بیشتر سوال خاص و منحصر به فرد باشد فاصله کیفیت نتایج یافته شده توسط بینگ و گوگل افزایش پیدا می کند.

 

گوگل یا بینگ، کدام موتور جست و جو بهتر است؟

 

بهترین موتور جست و جو

 

از همان ابتدا احتمالا شما هم حدس می زدید که در کل گوگل بهتر از بینگ و در حقیقت بهترین موتور جست و جوی موجود باشد. خلاقیت دایمی طراحان موتور جست و جوی گوگل در افزایش پیوسته امکانات آن روز به روز بر تعداد کاربران این موتور جست و جو می افزاید و فاصله چشمگیر تعداد کاربران گوگل در مقایسه با دیگر موتورهای جست و جو مهر تاییدی است بر کیفیت بهتر آن. البته بینگ در برخی موارد نظیر جست و جو در میان ویدیوها نسبت به گوگل برتری دارد و از این محصول مایکروسافت نیز می توان به عنوان یک گزینه مکمل اما نه جایگزین برای گوگل نام برد.

 

 

باتشکر : هفته نامه عصر ارتباط

بازنویسی : 20 اسکریپت

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...