رفتن به مطلب

چگونه از ورود stuxnet جلوگیری کنیم؟


Yazdan

پست های پیشنهاد شده

در مطلب قبل در رابطه با ورود استاکس نت و مشکلاتی که به وجود می آورد و فعالیت های آن توضیح دادیم و بیان شد که استاکس نت کامپیوتر خاصی را مورد هدف و سپس هجوم قرار می دهد. در این مطلب راه های پیشگیری از ورود استاکس نت را بررسی می کنیم:

 

1 . گزینه Auto run را برای خواندن cd و usb غیر فعال کنید و گزینه take no action را انتخاب نمایید.

 

2 . حتما در آنتی ویروس خود بررسی کنید که گزینه چک کردن و scan کردن USB وجود داشته باشد چرا که در برخی آنتی ویروس ها، option خاصی برای چک کردن USB وجود دارد که به صورت دستی باید فعال شود.

 

3. نرم افزار امنیتی به نام Microsoft security essential برای ویندوز 7 و ویستا وجود دارد که در این نرم افزار گزینه ای برای چک کردن حافظه های خارجی از قبیل هارد اکسترنال و usb وجود دارد. با نصب و اجرای این نرم افزار، می توانید تا حدودی جلوی ورود stuxnet را بگیرید.

 

4 . با توجه به اینکه هم اکنون اکثر آنتی ویروس ها قادر به شناسایی این کرم هستند، حتما آنتی ویروس خود را به صورت دوره ای به روز کنید و یا اینکه گزینه automatic update را فعال کنید.

 

5 . حتما درجه حساسیت آنتی ویروس خود را بالا ببرید. چرا که گاهی اگر درجه حساسیت پایین باشد، آنتی ویروس قادر به شناسایی برخی از بدافزارها نیست.

 

6 . حتما از رمز عبور های پیچیده که ترکیبی از اعداد و حروف است ، استفاده کنید به طوری که قابل شناسایی توسط dictionary attack نباشد.

 

بر طبق آمار جهانی منتشر شده ، آسیب پذیری استاکس نت در سیستم عامل های مختلف به شرح زیر است:

Windows 7 : 11%

Windows server 2003: 2%

Windows vista: 5%

Windows xp service pack 2: 48%

Windows xp service pack 3: 34%

گزارشی از سایت سایمانتک ارائه شده است که بیانگر ضریب نفوذ استاکس نت در کشور های مختلف است که مشاهده می شود، ایران بیشترین آسیب پذیری را داشته است و باید کاربران دقت بیشتری داشته باشند تا اجازه ورود این بدافزار را به سیستم های خود ندهند.

 

bd4f-2010-071400-3123-99-1.jpg

 

همچنین لازم به ذکر است، تمامی موارد ذکر شده مفید و ضروری است اما برای پیشگیری، مواردی نظیر سیاست ها و روال های درست شرکت ها، آگاهی و آموزش به کارمندان، محدود کردن و کنترل سطح دسترسی به شبکه، و در انتها، لایه های نظارتی مثل فایر وال و آنتی ویروس و ... نیز می بایست انجام گیرد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...