رفتن به مطلب

راهکارهایی برای کاهش مخاطرات تجارت الکترونیک


Yazdan

پست های پیشنهاد شده

قض امنیت، تقلب،کلاهبرداری و نارضایتی مشتری تنها بیان‌گر برخی از مخاطرات مرتبط با کسب و کار الکترونیک است. روی دادن هر یک از این اتفاقات می تواند باعث از بین رفتن اعتماد مشتریان نسبت به این کسب و کار و همچنین کمرنگ شدن اعتبار صاحب آن تجارت در جامعه شود و تبعاتی مانند جریمه و محدودیت هایی از سوی نهادهای ناظر بر کسب وکار الکترونیک برای آن ها در پی داشته باشد.

در حالی که وجود ریسک و خطر در تجارت الکترونیک اجتناب ناپذیر است، وجود یک رویکرد مدیریت ریسک در این کسب و کار امری حیاتی است.

برخی از راهکارها که می توانند به کاهش خطرات اجرای تجارت الکترونیک کمک کنند، عبارتند از:

 

1- مخاطرات تجارت الکترونیک را به مجموعه و همکاران خود آموزش دهید.

همه عواملی که در سازمانتان با شما همکاری می کنند باید درک درستی از امنیت فضای سایبری و خطرات مربوط به کلاهبرداری و تقلب های مربوط به معاملات تجارت الکترونیک داشته باشند. آن ها همچنین باید کاملا در جریان سیاست ها و فرآیندهای مدیریت ریسک سازمان قرار گیرند. هر چه سازمان آگاه تر باشد، با تهدیدات آن لاین راحت تر می تواند مبارزه کند و اقدامات کاهش ریسک را بهتر انجام دهد.

 

2- میان سیاست های سازمانی و مشتریان ارتباط برقرار کنید.

به منظور جلوگیری از ایجاد نارضایتی برای مشتریان، لازم است اطلاعات زیر را به صورت واضح در تمامی صفحات وب سایت خود قرار دهید:

• سیاست های حریم خصوصی : باید از طریق یک لینک سیاست های حریم خصوصی سایت شما در دسترس باشد.

• اطلاعات امنیتی : یک صفحه ایجاد کنید که در آن به مشتریان در مورد اطلاعات امنیتی و کنترل آن، آموزش دهد.

• شیوه های ارسال و تحویل کالا و صدور صورتحساب : باید شفاف، جامع و در حین خرید آنلاین از طریق یک لینک در دسترس باشد.

• سیاست های بازگرداندن (پس گرفتن کالا) : به صورت شفاف و مختصر شرایط بازگرداندن کالا را در سایت توضیح دهید.

 

3- از قوانین وسیاست های پرداخت آنلاین پیروی کنید.

برای پرداخت، باید از درگاه پرداخت بانک های معتبر و قوانین بانک مرکزی استفاده نمایید و همچنین کلیه قوانین و سیاست های مربوط به پرداخت های آنلاین بانک مرکزی را رعایت نمایید که در صورت تخطی از هر یک از آن ها عواقب مشکلات پیش آمده به عهده مسئولین سایت خواهد بود.

 

4- کسب و کار خود را از نفوذ محافظت کنید.

• ویروس : وبسایت خود را روزانه جهت عدم وجود ویروس بررسی کنید، عاملی که می تواند باعث از دست رفتن اطلاعات با ارزش شود.

• هکرها : از بسته های نرم افزارهای استفاده کنید که ارزیابی را به طور منظم بر روی سیستم انجام می دهد و نقاط آسیب پذیر برای هکرها را مشخص می‌کند.

• رمزهای عبور : اطمینان حاصل کنید که پرسنل و کارمندان رمزها را به طور منظم تغییر می دهند و رمزهایی که قبلا توسط کارکنان سابق سازمان تعیین شده، از بین رفته است.

• به روز رسانی منظم نرم افزارها : سایت شما باید همیشه مجهز به نرم افزارهایی باشد که به روز رسانی شده اند، اگر این کار انجام نشود، سایت شما در برابر حملات آسیب پذیر خواهد بود.

• اطلاعات حساس : اطلاعات مالی و یا اطلاعات محرمانه و مهم را با استفاده از نرم افرارها، رمزگذاری نمایید. هکرها یا اشخاص ثالث بدون در اختیار داشتن رمز، نمی توانند به اطلاعات رمزگذاری شده دسترسی پیدا کنند. این سیستم به ویژه برای فروشگاه های اینترنتی که اطلاعات مشتریان را دریافت می کنند کاربرد دارد.

 

5- از جزئیات کامل قردادها و مسئولیت هایی که متوجه شما می شود، آگاه باشید.

می دانید که اگر اتفاقی برای اطلاعات افراد بیافتد و ضرر و زیانی متوجه آن ها شود، شما مسئول هستید؟ آیا در قرارداد شما با شرکت های پرداخت آنلاین میزان مسئولیت آن ها در حفظ امنیت اطلاعات مشتریان مشخص شده است؟ پس لازم است با آگاهی کامل از شرایط و مقررات و مسئولیت ها اقدام به تاسیس و راه اندازی یک کسب و کار الکترونیک

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...