رفتن به مطلب

آشنایی با متا تگ های موثر در سئو


Saberian

پست های پیشنهاد شده

  • مدیریت کل سایت

متا تگها نوعی متا دیتا هستند.

 

Meta Data متا دیتا چیست؟

متا دیتا به اطلاعاتی که در توصیف اطلاعات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد گفته می شود.

 

تگهای متا کدها یا اصطلاحا تگهای زبان HTML هستند.

متا تگها Meta Tags یکی از کلیدی ترین و مهمترین ابزارهای سئو و بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو هستند.

 

انواع مختلفی از متا تگها وجود دارد و هر کدام بنا به مورد استفاده ممکن است برای وب مستر اهمیت داشته باشد. در هر صفحه وب با هر فرمتی مثل php ,htm ,html ,ASP ,aspx ... از این تگهای HTML استفاده می شود.

 

محل قرار گرفتن تگهای HTML درون <head> است زیرا اطلاعات صفحه جاری طبق استاندارد W3C در این بخش قرار می گیرند و فرمت آن به این شکل:

 

 

 

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html id="html" xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" lang="en-US"> <head><meta name="keywords" content="سئو چیست ؟, Search Engine Optimization" /><meta name="description" content="آشنایی با سئو و بهینه سازی صفحات وب سایت" /><title>سئو چیست؟</title></head><body></body></html>

 

 

 

 

 

برای مشاهده کدهای هر صفحه در مرورگر خود با کلیک راست گزینه View Source یا در مرورگرهای مختلف گزینه ای مشابه را بزنید تا کدها قابل مشاهده باشند.

 

از مهمترین متا تگها در سئو موارد زیر را می توان نام برد:

 

عنوان Title

 

<title> عنوان صفحه</title>

 

 

 

تگ عنوان از نظر فنی متا تگ محسوب نمی شود ولی در جستجو یکی از اصلی ترین فاکتورها برای موتور جستجو است. در این تگ شما به موتور جستجو یک شمای کلی و گوشه بسیار کوچکی از محتوا را نشان می دهید.

 

عنوان صفحه علاوه بر استفاده در موتورهای جستجو در مرورگر کاربر نیز نمایش داده می شود، در انتخاب عنوان باید دقت کنید تا حد امکان از عبارات کوتاه و توصیفی استفاده شود و از هر گونه توضیح یا متن طولانی بپرهیزید.

نکات مهم برای انتخاب عنوان title صفحه در سئو سایت :

 

 

  • از کلمات مبهم مثل "Home" در صفحه اصلی اجتناب کنید، یا در صفحات داخلی عنوان عمومی و مبهم انتخاب نکنید به طور مثال برای صفحه در باره ما از عنوان about us استفاده نکنید بلکه با یک توصیف اختصاری نام شرکت را به کار ببرید مثلا درباره شرکت تگراهاست یا تاریخچه شرکت تگراهاست.

 

  • در متا تگها خصوصا عنوان، خلاصه مختصر و مفید بودن مهمترین اصل است و هر چه وب مستر کلمات غیر مرتبط یا حتی مرتبط بیشتری استفاده کند نتیجه کمتری خواهد گرفت.

 

  • عدم استفاده از کلمات مشابه یا تکرار کلمات کلیدی در عنوان به طور مثال: fast food یا fastfood و fastfoods اگر هر 3 استفاده شود نه تنها کمکی نمی کند بلکه می تواند به عنوان اسپم امتیاز منفی برای صفحه منظور می شود.

 

  • از وجود کلمه ای که در عنوان استفاده شده در بدنه صفحه وب مطمئن شوید، برای مثال اگر برای عنوان صفحه "لپ تاپ" انتخاب شده پس این مطلب درباره لپ تاپ است و حتما در متن صفحه این کلمه وجود خواهد داشت.

 

  • از یک عنوان برای چند صفحه استفاده نکنید.

 

  • مطمئن شوید همه صفحات دارای عنوان هستند.اگر شما از آن دسته مدیران وبی هستید که تعداد صفحات وب زیادی در سایت دارید و نمی دانید برای کدام عنوان ندارید می توانید به سادگی با مراجعه به وب مستر تولز گوگل بخش HTML suggestions موارد بدون عنوان را مشاهده کنید.

 

 

  • دقت داشته باشید اجازه دسترسی به روباتهای جستجوگر داده شده باشد.

 

 

 

وظیفه عنوان شرح صفحه نیست و این کار در تگهای دیگر انجام می شود Title همانطور که از نام آن پیداست مثل یک صفحه از کتاب که با یک عنوان مشخص می شود تنها با ذکر یک کلمه یا چند کلمه در یک جمله خیلی کوتاه مشخص کننده نوع محتوا است و در مورد آن توضیحی نمی دهد.

 

همانطور که گفته شد عنوان باید خلاصه و کوتاه باشد ولی حداکثر طول مجاز آن 150 کاراکتر می باشد، استاندارد W3C حداکثر آن را 65 کاراکتر اعلام نموده و گوگل بیشتر از 66 کاراکتر را نمایش نمی دهد.

 

d0ff-metaDescriptions1.jpg

 

 

 

 

2- تگ کلمات کلیدی meta keywords

 

<META name="keywords" lang="en-us" content="vacation, Greece, sunshine"> <-- For speakers of British English --> <META name="keywords" lang="en" content="holiday, Greece, sunshine"> <-- For speakers of French --><META name="keywords" lang="fr" content="vacances, Grèce, soleil">

 

 

 

خبر خوب اینکه این تگ، کلمات کلیدی مهم مورد نظر مدیر سایت را برای موتور جستجو مشخص می کند.

 

خبر بد اینکه گوگل چند سالی است (از 2009) این تگ را در رتبه بندی سایت مورد استفاده قرار نمی دهد و ظاهرا قصد ندارد تغییری در این رویه بدهد و ظاهرا سایر موتورهای جستجو نیز همین روند را در پیش گرفته اند . پس تنها به توضیح آن می پردازیم و نکات سئوی آن خیلی مورد بحث قرار نمی گیرد.

البته طبق اعلام مدیر بخش محصولات خبری گوگل تگ جدیدی به نام news_keywords که تنها برای محتوای خبری قابل استفاده است جدیداً در گوگل استفاده می شود که با همان ساختار متا تگهای دیگر قابل استفاده است.

 

تگ متا کیورد meta keyword که مشخص کننده کلمات کلیدی است نمایانگر کلمات شاخصی است که در یک صفحه استفاده شده و مرتبط با مطالب صفحه است، این تگ هنوز در برخی موتورهای قدیمی مورد استفاده قرار می گیرد و موتور جستجو با برسی آن محتوا را در اولویت قرار می دهد.

 

در تگ کلمات کلیدی برای جدا کردن حروف از , ویرگول در صفحه کلید لاتین و نه ویرگول فارسی استفاده می شود.

 

کوتاه بودن و کمتر بودن تعداد کلمات مهم است و زیاد بودن آن از دید گوگل خطای بزرگی است.

 

در حال حاضر در بیشتر صفحات وب از این تگ استفاده می شود ولی برخی وب مسترها پیشنهاد میکنند با این تگ خداحافظی کنیم.

 

 

3- تگ توصیف محتوا Meta Description

 

<meta name="description" content="توصیف کوتاه درباره محتوای صفحه وب سایت" />

 

 

 

تگ "دسکریپشن" یا توصیف محتوای صفحه، در سئو تگ مهمی است.

 

تعریف گوگل از این تگ: راه خوبی جهت تهیه خلاصه ای قابل مطالعه برای افراد از محتوای یک صفحه وب.

 

گوگل در بیشتر موارد این توصیف را در نمایش نتیجه خود به کاربر نمایش می دهد.

 

نکات مهم در استفاده از تگ Meta Description:

 

  • مطمئن شوید صفحات وب سایت شما دارای توصیف و meta description هستند برای اطمینان از ابزار های گوگل مثل HTML suggestions در Web Master tools استفاده کنید.

 

  • از توصیفات مشابه در صفحات مختلف خودداری کنید و تا حد امکان برای هر صفحه یک توصیف جدا ایجاد نمایید.

 

 

 

  • استفاده از برچسبهای دقیق و مناسب.
     
    با اینکه توصیه می شود توصیف صفحه به شکل جمله باشد، گوگل پیشنهاد میکند از برچسبهای دقیق و درست به جای جمله استفاده شود. مثلا برای توصیف یک صفحه در خصوص کتاب آموزش ویژال بیسیک به این صورت عمل شود:
     
    <meta name="Description" content="عنوان: کتاب آموزش برنامه نویسی ویژوال بیسیک,مترجم: مهندس پاشایی,تعداد صفحه: 1250, قیمت: 25 هزار تومان">



 

 

 

متا تگهای مربوط به رباط های جستجوگر وب:

 

با استفاده از این تگ و مشخص نمودن موتور جستجوی مورد نظر به ربات جستجوگر اعلام میکنیم در خصوص صفحه مورد نظر چه رفتاری داشته باشد، راه کامل تر آن استفاده از فایل robots.txt است که در مقاله دیگری توضیح داده شده.

در این تگ meta name="robots" کلمه robots برای مشخص نمودن تمام موتورهای جستجو استفاده می شود و اگر قصد تعیین موتور خاصی مثل گوگل را داشته باشیم به این شکل :meta name="googlebot استفاده می کنیم

 

<meta name="robots" content="nofollow" /><meta name="googlebot" content="noarchive" />

 

 

noarchive: متا تگی که به موتور جستجو اعلام میکند این صفحه را از حافظه قدیمی لود نکند و نسخه بروز آنرا نمایش دهد، ممکن است برای صفحات اعلام قیمت مناسب باشد.

 

noindex: این تگ جهت جلوگیری از ایندکس گذاری یا قرار گرفتن صفحه در فهرست موتورهای جستجو و جهت عدم نمایش صفحه در نتیجه جستجو استفاده می شود.

 

nofollow: به موتور جستجو اعلام میکند، لینکهایی که در این صفحه قرار دارند را مورد توجه قرار نده. در واقع این لینکها کار میکنند ولی از نظر موتور جستجو خنثی بوده و رنکی برای آنها در نظر گرفته نمی شود

 

تفاوت noindex و nofollow چیست؟

اگر به کارکرد هرکدام بیشتر دقت کنیم تفاوت این دو تگ کاملا مشخص می شود در nofollow جلوی لینکها گرفته می شود ولی در noindex به موتور جستجو گفته شده این صفحه را نمایش نده.

nosnippet: زمانی که نتیجه ای را جستجو میکنید گوگل یک قاب تصویر در سمت راست نتیجه نمایش می دهد این تگ برای جلوگیری از نمایش اسنیپت یا آن فریم است

 

b3ac-snippet1.jpg

 

 

 

noodp: با استفاده از این تگ به موتور جستجوی گوگل گفته میشود اگر وب سایت دارای توضیح و عنوان در وب دایرکتوری گوگل است آن را نادیده بگیرد و از عنوان همان صفحه استفاده کند.

 

noydir: با استفاده از این تگ به موتور جستجو گفته میشود اگر وب سایت دارای توضیح و عنوان در وب دایرکتوری یاهو است آن را نادیده بگیرد و از عنوان همان صفحه استفاده کند.

 

 

<meta name="google" content="notranslate" /> عدم نمایش گزینه ترجمه این صفحه در نتیجه جستجو

 

 

 

 

a4df-notranslateTAG1.jpg

 

 

 

 

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" /> مشخص نمودن نوع محتوا و کدینگ صفحه

 

 

 

تگهای اچ h1 h2 h3 h4 h5 تا h6 در سئو اهمیت دارند ولی باید دقت شود از تگ h1 بیش از یکبار در هر صفحه استفاده نشود.

برای حفظ زیبایی صفحات در تگ h1 می توانید از css استفاده نمایید، نمونه تگ h1 tag بهینه شده با css style

 

 

<h1><span style="font-size: 16px; color: #4f81bd;"> HTML Meta Tags</span></h1> 

 

 

تگهای دیگری نیز در سئو وجود دارند که به دلیل عدم کارایی در داخل کشور به توضیح آنها نمی پردازم، از جمله:

twitter , twitter:site, fb:admins, og:url, og:site_name و ....

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...