رفتن به مطلب

ویژه ویژگی های مشترک پرفروش ترین محصولات!


Yazdan

پست های پیشنهاد شده

در تحقیقاتی که در کشور تایوان توسط بخش مدیریت بازرگانی دانشگاه ملی تایوان بر روی 11 محصول پرفروش در صنعت بازاریابی شبکه ای در این کشور صورت گرفته است، ویژگی های مشترک محصولاتی که بیشترین فروش را داشته اند به صورت زیر طبقه بندی شده است.

 

با اینکه امروزه روش فروش مستقیم برای عرضه دامنه وسیعی از محصولات مصرفی در بازار به کار می رود، تنها برخی از محصولات توانسته اند نام تجاریشان را به صورت موفقیت آمیزی در ذهن مصرف کنندگان ثبت کنند. در تحقیقاتی که در کشور تایوان توسط بخش مدیریت بازرگانی دانشگاه ملی تایوان بر روی 11 محصول پرفروش در صنعت بازاریابی شبکه ای در این کشور صورت گرفته است، ویژگی های مشترک محصولاتی که بیشترین فروش را داشته اند به صورت زیر طبقه بندی شده است:

 

1-معرفی و نمایش آسان: به منظور متقاعد کردن مصرف کنندگان در مورد ویژگی های محصول، فروشندگان می بایست توضیحات کاملی را در مورد محصول ارائه دهند. محصولاتی که نیاز به توضیحات فنی و پیچیده ندارند و معرفی آنان راحت تر صورت می گیرد، بیشتر مورد توجه قرار می گیرند. همان طور که می دانیم حرفه بازاریابی شبکه ای، یک فعالیت تجاری با موانع ورودی کم است. افراد با هر جنسیت، پیشینه آموزشی و تحصیلی و جایگاه اجتماعی می توانند وارد این حرفه شده و به فعالیت بپردازند. محصولاتی که معرفی آن ها آسان تر است، جایگاه محبوب تری در نزد بازاریابان دارند و با آموزش کافی افراد جدید الورود می توانند روش بازاریابی خودشان را برای محصولات ایجاد کرده و مراحل پیشرفت در کارشان را سپری کنند.

 

2-ویژگی خاص محصولات: در محصولات توزیع شده در سیستم بازاریابی شبکه ای، مواد اولیه، دستورالعمل و فرآیند تولید خاص از ویژگی های منحصر به فردی است که می تواند نقش زیادی در جذب مشتریان داشته باشد. برای مثال شرکت forever ادعا می کند نوشیدنی آلوئه ورا تولیدیش مواد اولیه متفاوت با سایر نوشیدنی ها دارد. ویژگی ها و کارکرد های خاص محصولات، بیشتر به چشم مصرف کنندگان می آید و همین ویژگی های خاص است که ایجاد تمایز بین محصولات عرضه شده توسط بازاریابی شبکه ای و فروشگاه های خرده فروشی می نماید. از آنجا که بسیاری از محصولات عرضه شده در سیستم بازاریابی شبکه ای محصولی مشابه در در فروشگاه های خرده فروشی دارند، برای دست یابی به موفقیت در بازار محصولات می بایست ویژگی های خاص را دارا باشند.

 

3-اثربخشی بالا: محصولاتی که اثربخشی بالایی دارند و همان هدفی را که برای ساختشان عنوان شده است تأمین می کنند، در ایجاد رضایت مشتریان موفقیت بیشتری کسب می کنند. محصولاتی که اثربخش نیستند و ادعاهای مطرح شده در تبلیغاتشان را نمی توانند برآورده کنند، جایگاهی در بین مشتریان ندارند و تلاش بازاریابان در فروش آن ها محکوم به شکست است؛ همانند ادعاهای مطرح شده در مورد محصولات ارائه شده توسط شرکت هرمی کوئست که برخلاف واقع بوده و محصولات آنان هیچ گونه اثربخشی را مطابق با آنچه ادعا می شد، دارا نبودند. برای باقی ماندن در رقابت بازار، شرکت های بازاریابی شبکه ای می بایست تمرکزشان را بر روی کیفیت محصولاتشان و افزایش استاندارد خدماتشان قرار دهند. اگر یک تجربه منحصر به فرد و دست اول برای مشتریانتان فراهم کنید، اعتبارتان در نزد آنان افزایش خواهد یافت.

 

4-عملکرد چندگانه: برای وسیع تر کردن دامنه مشتریان، شرکت های بازاریابی شبکه ای می بایست محصولاتی را ارائه دهند که دارای ویژگی های چندگانه هستند. وقتی محصولی ارائه می شود که عملکردی چندگانه دارد، مشتریان در ازاء پول پرداختی شان ارزش بیشتری را دریافت می کنند. امروزه مشتریان به دنبال محصولاتی هستند که برای آنان تسهیلات بیشتری به روش های گوناگون فراهم می کند. برای مثال در محصولات بهداشتی Nuskin ، صابون های پاک کننده که هم برای صورت و هم برای بدن به کار می رود و متعلق به همه گروه های سنی است، مشتریان بیشتری را جذب کرده است. در مقایسه با محصولات با ویژگی های محدود، محصولات چندکاره مزیت قطعی در اغوای مشتریان دارد.

 

5-ارائه اختصاصی: دارا بودن محصولاتی که در انحصار شرکت قرار دارد و توسط شرکت ها و یا فروشگاه های خرده فروشی دیگر عرضه نمی شود، یک امتیاز محسوب می شود. وقتی محصول فقط به نام یک شرکت عرضه شود، می تواند نام آن شرکت را در ذهن مشتریان ماندگار کند.خود شرکت ها هم با ارائه محصولاتی که در انحصار آن هاست و در زمینه تولید آن تخصص دارند، می توانند مزایای زیادی از قبیل ماندگاری در بازار و اعتماد مشتریان را کسب کنند. مشتریان نیز وقتی از یک شرکت شناخته شده خرید می کنند، خطرات خرید شان را کاهش می دهند.

 

6- کیفیت بالا: کیفیت محصولات بر روی عملکرد بازار تأثیر گذار است. محصولات با کیفیت می توانند بازار را از آن خود کنند. کیفیت محصولات، شهرت شرکت توزیع کننده آن را افزایش می دهد. در حرفه بازاریابی شبکه ای، تکرار خرید مبتنی بر رضایت مصرف کنندگان است، محصولات با کیفیت پایین منجر به شکست تلاش بازاریابان در کسب رضایت مشتریان وافزایش دفعات خرید توسط آنان خواهد شد.

 

7- طول عمر محصول: بر مبنای تئوری چرخه طول عمر محصول(plc) محصول وقتی وارد بازار می شود چند دوره متوالی را طی می کند: معرفی، رشد، بلوغ و سرانجام زوال. با آزمایشی که بر روی محصولات پر فروش بازاریابی شبکه ای صورت گرفت همه آنها محصولاتی بودند که در در دوره بلوغ قرار گرفته و طول عمر آن ها بلند مدت بوده است، همه این ارتباط تنگاتنگ با پذیرش عمومی گسترده و درآمد پایدار ایجاد شده توسط آن ها دارد؛ یعنی این محصولات مورد پذیرش گسترده قرار گرفته اند و بازاریابان آن ها شانس بیشتری در توزیع محصولات و نگه داشتن درآمد ثابتشان دارند. محصولاتی که زندگی بازاری طولانی مدتی دارند، به صورت نرمال در برابر اثرات شرایط اقتصادی متغیر آسیب پذیری کمتری دارند.

 

8- خدمات پس از فروش غیر فنی: از آنجایی که اکثر محصولاتی که در سیستم بازاریابی عرضه می شوند، اقلام با دوامی نیستند. خدمات پس از فروش آن ها به طور معمول حاوی پیچیدگی های فنی زیادی نیست. بسیاری از شرکت های بازاریابی برای پاسخگویی به سؤالات و درخواست های مشتریانشان مراکزی را دائر کردند که به گونه ای شبیه به مراکز مشاوره است و در آنجا با به کارگیری متخصصان آموزش دیده، سؤالات و علاقه مندی های مشتریان را به دقت مورد برسی قرار می دهند.

برای مثال در ارائه محصولات بهداشتی مرتبط با پوست، دادن مشاوره توسط متخصصان آموزش دیده در مراجعان احساس امنیت برای مصرف محصول ایجاد می نماید. علاوه بر آن هر چه سطح مشتریان بالاتر می رود، خدمات پس از فروشی که شرکت فراهم میکند به اندازه خود محصول برای مشتریان اهمیت دارد.

 

9- قیمت نسبی معقول: قیمت یک محصول نسبت به سایر محصولات مشابه در همان رسته می باشد. این قیمت باید به میزان منطقی و بر اساس ارزشی که ارائه می دهد باشد. سیستم بازاریابی شبکه ای به دلیل سیستم توزیع پورسانت و پاداش های فروش میان سطوح متفاوت سلسله مراتب فروش متفاوت با سایر روش های فروش است و همچنین سیستم پاداش دهی آن باعث جذابیت آن شده است. این سیستم پاداش دهی منجر شده قیمت محصولات کمی بالاتر از قیمت محصولات مشابه در بازار باشد اما شرکت های بازاریابی موفق برای جبران این مورد سطوح کیفی محصولات و خدماتشان را در حد بالا نگه داشته و محصولات با ویژگی های خاص که متفاوت با محصولات مشابه در فروشگاه های خرده فروشی است ارائه می دهند تا این قیمت بالا به تقاضای محصولاتشان صدمه ای نزند.

 

10- شناخت بالای بازار: عرضه محصول ناشناخته در بازار ریسک بالایی دارد. در بازار رقابتی امروزه محصولاتی که شناخته شده تر هستند، موفقیت بیشتری در جذب مشتری و فروش داشته اند. شرکت های بازاریابی نیز تمرکزشان رابر روی سرمایه گذاری بر روی این محصولات قرار داده اند تا بتوانند علاوه بر کاهش ریسک خرید بای مشتریان، حداکثر مشتری را برای خود جذب کنند.

 

11- ماهیت تکرار خرید: محصولاتی که ماهیتشان به گونه ای است که تکرار خرید ماهیانه برای آن ها صورت می گیرد، کامیابی بیشتری داشته اند. تکرار خرید محصولات، پایه ای برای موفقیت بلند مدت شرکت را شکل می دهد. برای دست یابی به رشد پایدار، جذابیت ها و نیاز ماهیانه که منجر به تکرار خرید محصول شود، ویژگی غیر قابل جایگزینی می باشد، زیرا منجر به ثبات بازار و دست یابی به اعتماد مشتریان است؛ به همین خاطر است که محصولات مصرفی بهترین محصول در این حرفه است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...