رفتن به مطلب

گوگل سندباکس (Sandbox) چیست ؟


Saberian

پست های پیشنهاد شده

  • مدیریت کل سایت

گوگل سندباکس، چیزی نیست که بخواهیم به سادگی از کنارش عبور کنیم. گوگل هیچوقت وجود چنین الگوریتمی را تایید نکرده است و البته رد هم نکرده است! در ادامه درباره این که اصلا این الگوریتم چیست و چه کاری انجام میدهد توضیح می‌دهم.

 

Google Sandbox چیست ؟

وقتی شروع به ایجاد سایت جدیدی می‌کنیم و در همان روزها یا هفته‌های اول لینک های زیاد و با کیفیتی دریافت می‌کنیم و با قدرت به جلو حرکت میکنیم، سایت ما در کلمات کلیدی که انتخاب کرده‌ایم پیشرفت میکند و شاید در ماه اول با کلمات کلیدی اصلی سایتمان به صفحه اول صعود کنیم. اما می‌بینیم که به یک‌باره مثلا از رتبه ۱۰ در یک کلمه کلیدی به رتبه ۶۰ نزول می‌کنیم، سپس به رتبه ۳۰، باز به رتبه ۲۰۰ و .. رتبه‌های ما چندین بار در هفته اول جابه‌جا می‌شود و برای مدتی در صفحات اول حضور ندارد. اما بعد از بازه ۳ الی ۵ ماه سایت مجدد شروع به پیشرفت می‌کند و شاید بدون این که کار خاصی انجام دهید به صفحه اول بیایید. در این حالت میگوییم که سایت شما تحت تاثیر سندباکس قرار گرفته است.

 

سندباکس یک قانون برای پنالایز کردن سایت هایی است که گوگل تشخیص می‌دهد تازه به وجود آمده اند و برای مدت چند ماه (اکثرا گفته شده ۳ الی ۵ماه) به آن ها اجازه حضور در رتبه‌های برتر را نمیدهد و مخصوصا برای کلمات کلیدی دارای رقابت بالا، این زمان طولانی تر خواهد بود.

 

چرا گوگل سندباکس بر سایت ها تاثیر می‌گذارد؟

۹۰ درصد الگوریتم های گوگل برای مقابله با اسپم است و سندباکس هم از جمله همان الگوریتم هاست. چند روز پیش در مورد این که لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. مطلبی نوشتم، اما الان میخواهم بگویم که بعضی اوقات اسپمر بودن پرسود است! مثلا تبلیغاتی که در زمینه‌های مختلف به صورت اسپم آغاز میشود. اما بهتر است یک مثال بزنم:

 

شرکت الف وبسایتی ایجاد می‌کند تا محصولات خاصی را به فروش برساند، سپس وقت و هزینه بسیاری را برای خرید و ایجاد محتوا و دریافت و احتمالا خرید لینک در یک شب صرف می‌کنند. این دامنه برای کلماتی که انتخاب کرده اند شروع به افزایش رتبه می‌کند و گوگل بعد از مدتی این سایت را De-indexed یا پنالایز میکند، اما این شرکت سود مناسبی نصیبش شده و این دامنه را بیخیال می‌شود و دامنه جدیدی ثبت می‌کند و دوباره فرایند بالا تکرار میشود.

 

این کار اسپمرها باعث شد تا گوگل به فکر یک سیستم جدیدی باشد تا جلوی حضور اسپمر ها در رتبه های بالا را بگیرد و طی آن مدت ۲ هفته الی ۵ ماه ببیند که آیا این وبسایت واقعا شرایط حضور در رتبه های برتر را دارد یا خیر، البته می‌شود گفت که میخواهد ببیند سایت شرکت الف قرار است زود تعطیل شود و یا قصد حضور طولانی مدت را دارد.

 

اما چگونه می‌شود جلوی تاثیرات سندباکس را گرفت ؟

اولین راه جلوگیری از تاثیر سندباکس، ایجاد لینک های دائمی به همراه ایجاد محتوای خوب به صورت مستمر است. مثلا اگر استارت‌آپ تکنولوژی‌ای را مدیریت می‌کنید و از سایت های بزرگ لینک گرفته اید، نباید نگران تاثیر سنگین سندباکس بر روی سایتتان باشید، اما تقریبا راهی نیست که بخواهد کاملا جلوی تاثیر سندباکس را بگیرد.

 

البته می‌توانید زمانی که سایتتان را طراحی می‌کنید، دامنه مورد نظر را خریداری کنید و یک صفحه بر روی آن آپلود کنید. مثل یک صفحه‌ای که بگوید در مثلا در تاریخ … سایت ما رونمایی می‌شود، همانند صفحات لانچ رابین (میتوانید صفحه لانچ رابین را در اینجا ببینید و ایده بگیرید!) و باایمیل که توانستند به خاطر طراحی خوب، حتی قبل از شروع نیز کاربران را جذب خود کنند. می‌توانید بعد از این که چنین صفحه ای ایجاد کردید، با ثبت یک لینک به سمت سایت خودتان و یا استفاده از لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. که تقریبا همین دریافت لینک است، سایت خود را در گوگل ثبت کنید. بعد از این که ایندکس شد می‌توانیم بگوییم که گوگل سندباکس سایت را زیر نظر خواهد داشت و می‌توان امید داشت که تا زمان اتمام طراحی سایتتان، تاثیر سندباکس نیز از بین برود .

 

 

3348-rabeen-pre-lunch.jpg

 

 

 

اما در کل، گوگل سندباکس چیزی نیست که بخواهید از آن ترسی داشته باشید; چون یک پنالتی موقتی است٬ اما دلیل نوشتن این پست توسط من این بود که بعضی از افراد در ۱-۲ ماهی که سایت خود را افتتاح می‌کنند، چون ورودی خوبی از گوگل ندارند سایت را تعطیل می‌کنند و کار خود را خاتمه می‌دهند و فکر می‌کنند که گوگل نمی‌خواهد آنها را در رتبه های بالا قرار دهد، اما شاید نمی‌دانند که این تاثیر موقتی سندباکس است و می‌تواند بعد از مدتی از بین برود.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

من اینو دقیقا روی اپلود دی دیدم الان اون مدت فک کنم تموم شده توی کلمات که مد نظر داشتم دارم میام صفحه اول یا صفحه اولم

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...