رفتن به مطلب

چطور بعد از تغییر دامنه ترافیک خود را بازیابید؟


Saberian

پست های پیشنهاد شده

  • مدیریت کل سایت

از هر مدیر کسب‌وکاری بپرسید با اطمینان به شما جواب می‌دهد که به هیچ وجه حاضر نیست نام دامنه وب‌سایت خود را عوض کند. از نظر آنها این کار مشکلات زیادی دارد. بعلاوه آنها تا پیش از این سعی داشته‌اند برند خود را با همین نام دامنه معرفی و محبوب کنند و حالا حتی برای برندیگ هم که شده باشد حاضر به تغییر نام دامنه نیستند.

 

اما چه کار می‌کنید اگر:

 

 

  • تصمیم گرفتید برند خود را تغییر دهید: شاید دیگر نام دامنه قبلی زیاد به دردتان نخورد چون به دنبال یک برند جدید هستید.
  • خواستید کسب‌وکار خود را از سمت و سوی جدیدی دنبال کنید: شاید دیگر این نام دامنه چندان با موضوعی که حالا می‌خواهید روی آن تمرکز داشته باشید هماهنگی زیادی نداشته باشد.
  • خواستید نسخه‌های موبایل و دسکتاپ وب‌سایت خود را تحت یک نام دامنه مشترک ارائه کنید.
  • یا در بدترین شرایط، یک کسب‌وکار دیگر به صورت قانونی اقدام کرده و نام دامنه شما را تصاحب کند و شما مجبور باشید نام دامنه خود را تغییر دهید.

 

در این صورت به غیر از تغییر دامنه هیچ انتخاب دیگری در اختیار ندارید.

دلیل این کار هر چه که باشد، نکته کلیدی و مهم این است که مطمئن شوید اعتبار دامنه قبلی را حفظ می‌کنید. نکاتی که در ادامه با شما به اشتراک می‌گذارم اقداماتی ضروری هستند که باید حتما انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که محتوای شما بعد از تغییر دامنه همچنان به قوت قبلی خودش باقی می‌ماند و شما ترافیکی را از دست نمی‌دهید.

 

با حسابرسی سایت شروع کنید

احتمالا خودتان این را خوب می‌دانید. حسابرسی از سایت می‌تواند رنکینگ سایت شما را حفظ کند. ارورهای فراوان، یا مشکلات فنی ناگهانی می‌توانند تمام تلاش‌های شما در مورد سئوی سایت را به هدر بدهند.

 

اما از آنجایی که فقط می‌خواهید نام دامنه سایت خود را تغییر دهید، حسابرسی از سایت به نظر غیر ضروری می‌آید. اینطور نیست؟

 

پاسخ این سوال منفی است.

 

باید اول بدانید که سایت شما از نظر سئو چه مشکلات مهمی دارد که باید آنها را رفع کنید، مگر اینکه بخواهید کل محتوا و خود وب‌سایت را از بین ببرید که در این صورت دیگر لازم نیست به مشکلات سئوی سایت خود رسیدگی کنید. برای پی بردن به مشکلات سئوی سایت ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید. به عنوان مثال خزنده‌هایی همچون Screaming Frog یا SiteCondor برای این کار فوق‌العاده هستند.

 

اصلی‌ترین مشکلات حسابرسی سایت

کدهای پاسخ

با اینکه کدهای پاسخ ممکن است در نگاه اول کم اهمیت به نظر برسند، ولی این کدها می‌توانند به شما در شناسایی مشکلاتی که روبات‌های موتورهای جست‌وجو در زمان خزیدن در میان صفحات وب‌سایت شما با آنها روبه‌رو می‌شوند کمک کنند.

 

اساسی‌ترین کدهای پاسخ شامل موارد زیر می‌شوند:

 

 

  • ۲۰۰: هیچ مشکلی در دسترسی به صفحه مورد نظر وجود نداشت.
  • ۳۰۱: ترافیک یکی از صفحات به طور دائمی به یک صفحه دیگر منتقل شده.
  • ۳۰۲: ترافیک یکی از صفحات موقتا به یک صفحه دیگر منتقل شده.
  • ۴۰۴: صفحه وجود ندارد و بازدیدکننده‌ها با مراجعه به این صفحه با ارور ۴۰۴ مواجه می‌شوند.
  • ۵۰۰: به خاطر وجود مشکلی در سرور، امکان دسترسی به صفحه مورد نظر وجود نداشت.

 

لینک‌های شکسته

لینک‌های شکسته‌ای که به صفحاتی هدایت می‌شوند که وجود ندارند، باعث می‌شوند تجربه کاربری وب‌سایت شما کاهش یابد. وجود لینک‌های شکسته روی یک صفحه از نظر گوگل نکته منفی بزرگی است و کیفیت صفحه وب‌سایت شما را نیز پایین می‌آورد.

 

دسترسی

گوگل باید بتواند به سایت شما دسترسی داشته باشد تا قادر باشد آن را فهرست کند و بعد به آن رتبه بدهد. اما جلوگیری از دسترسی گوگل به وب‌سایت هم اشتباه ساده‌ای است که هر کسی ممکن است مرتکب شود. یک فایل شکسته، یک پلاگین معیوب، یا مشکل در یکی از سرورها می‌تواند باعث شود که دسترسی موتورهای جست‌وجو به وب‌سایت شما قطع شود.

 

یادتان باشد! با یک حسابرسی دیگر از وب‌سایت خود، جلوی رخ دادن این مشکل را بگیرید.

 

حسابرسی از سایت کاری نیست که بخواهید فقط یک بار انجام دهید. وب‌سایت‌ها ثابت و بدون تغییر نیستند. وب‌سایت‌ها تغییر می‌کنند، اصلاح می‌شوند و گسترش می‌یابند. وقتی می‌خواهید یک بازسازی بزرگ مثل تغییر دامنه در سایت ایجاد کنید، حسابرسی از سایت کار بسیار مهمی قلمداد می‌شود.

 

وقتی این پروسه بازسازی به اتمام رسید و دامنه جدید منتشر شد، یک حسابرسی دیگر برای سایت خود انجام دهید. این کار باعث می‌شود که مطمئن شوید همه چیز سر جای خودش است و در مراحل تغییر دامنه مشکلی پیش نیامده.

 

ترافیک را ارزیابی کنید

من مطمئنم که خودتان می‌دانید هر روز/ هفته/ ماه وب‌سایت شما چقدر بازدیدکننده دارد.

 

همچنین مطمئنم که به برخی از معیارها زیاد توجه نمی کنید؛ معیارهایی مثل:

 

 

  • محتوا با بهترین عملکرد
  • محتوا با بدترین عملکرد
  • ترافیک از دیوایس‌های موبایل

 

بهترین راه برای پی بردن به میزان موفقیت یک دامنه، توجه به میزان ترافیک است. به همین دلیل، ارزیابی ترافیک و تهیه بنچمارک برای شناسایی میزان پیشرفت دامنه یک عمل ضروری محسوب می‌شود.

 

بک لینک‌ها را حسابرسی کنید

بک لینک‌ها مهم‌ترین عامل در رنکینگ یک سایت هستند. هرچند وقتی URL وب‌سایت خود را عوض می‌کنید، این ریسک را قبول می‌کنید که بسیاری از لینک‌ها را از دست بدهید. بهترین راه برای جلوگیری از رخ دادن چنین اتفاقی این است که قبل از تغییر دامنه، کارنامه لینک‌های وب‌سایت خود را آنالیز کنید.

 

برای این کار، سه راه در اختیار دارید:

 

  • کنسول جست‌وجوی گوگل: یا همان Webmaster Tools گوگل که به تازگی به Search Console تغییر نام داده. این کنسول به شما نشان می‌دهد که کدام یک از لینک‌هایی که به وب‌سایت شما اشاره دارند فهرست شده‌اند. هر چند تازگی اطلاعات این کنسول کمی جای بحث دارد، ولی برای شروع ابزار خیلی خوبی است.
  • Ahrefs: اما اگر به دنبال یک ابزار قدرتمند هستید، ابزاری بهتر از Ahrefs نمی‌توانید پیدا کنید. این ابزار یکی از بزرگ‌ترین فهرست‌های بک لینک را دارد و همه آنچه باید بدانید را در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • بسته‌های همه کاره بازاریابی: بسته‌های معروف بهینه سازی موتورهای جست‌وجو و بازاریابی موتورهای جست‌وجو مثل SEMrush، Moz، Raven و Searchmetrics هم دارای ابزار حسابرسی از سایت هستند و هم حسابرسی بک لینک‌ها. پس اگر همین حالا هم برای فعالیت‌های روزانه بازاریابی از این بسته‌های همه کاره استفاده می‌کنید، می‌توانید به سادگی با یک ابزار هر دو تحقیق را انجام دهید.

 

بهترین بک لینک‌های خود را برجسته کنید

وقتی مشغول بررسی کارنامه بک لینک‌های خود هستید، حواس‌تان به بهترین بک لینک‌های‌تان باشد. مسلما دلتان نمی‌خواهد هیچ بک لینکی را از دست بدهید. ولی ریدایرکت‌های ۳۰۱ همه لینک‌ها از دامنه قبلی را به دامنه جدید انتقال نمی‌دهند. اگر بدانید کدام لینک‌ها بهترین لینک‌های وب‌سایت شما هستند، می‌توانید استراتژی‌هایی را به کار بگیرید تا مطمئن شوید آنها را از دست نمی‌دهید.

 

 

  • از صفحاتی که به شما لینک داده‌اند بازدید کنید تا ببینید آیا هنوز به رنکینگ سایت شما می‌افزایند یا نه.
  • با مدیران این وب‌سایت‌ها تماس بگیرید و بپرسید آیا می‌توانند لینک‌هایی که به سایت شما داده‌اند را بعد از تغییر دامنه اصلاح کنند یا نه.
  • اگر چنین امکانی وجود نداشت، بعد از تغییر دامنه به این وب‌سایت‌ها سر بزنید تا ببینید آیا لینک‌ها به درستی ریدایرکت شده‌اند یا نه.

 

۳۰۱های مناسب ست کنید

ریدایرکت‌های ۳۰۱ قلب و روح تغییر دامنه هستند. ۳۰۱ها کاربران را به سمت صفحات صحیح تحت دامنه جدید هدایت می‌کنند. ۳۰۱‌ها همچنین به موتورهای جست‌وجو اطلاع می‌دهند که دامنه تغییر کرده و آنها را به دامنه جدید انتقال می‌دهند.

 

بعلاوه، ۳۰۱ها پیج رنک را از دامنه قدیمی به دامنه جدید منتقل می‌کنند، لینک‌ها را ریدایرکت می‌کنند و اعتبار صفحات وب‌سایت شما را حفظ می‌کنند.

 

اگر در زمان تغییر دامنه یک موضوع واقعا مهم و حیاتی وجود داشته باشد، آن موضوع همین ست کردن ریدایرکت‌ها است.

 

مطمئن شوید سایت‌تان با دیوایس‌های موبایل مشکلی نداشته باشد

البته این مرحله را نمی‌توان بخشی از مراحل تغییر دامنه دانست ولی از آنجایی که گوگل اخیرا الگوریتم خود را برای پشتیبانی از دیوایس‌های موبایل به روز رسانی کرده، خوب است که در زمان تغییر دامنه بررسی کنید که وب‌سایت شما با دیوایس‌های موبایل مشکلی نداشته باشد.

 

برای یافتن پاسخ این سوال کافی است لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. . این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که بررسی کنید و ببینید که آیا وب‌سایت شما با ضرورت‌های گوگل برای وب‌سایت‌های مبتنی بر موبایل تطابق دارد یا نه.

 

همچنین می‌توانید از ابزار SEMrush Site Audit هم استفاده کنید. اگر نسخه موبایل وب‌سایت شما مشکلات فنی داشته باشد این ابزار به شما اطلاع می‌دهد. این ابزار مهم‌ترین عنصر وب‌سایت‌های مبتنی بر موبایل، یعنی تک meta view را هم چک می‌کند.

 

به گوگل بگویید که به دامنه جدید مهاجرت کرده‌اید

در قدم آخر، باید به موتور جست‌وجو بگویید که به دامنه جدید مهاجرت کرده‌اید. وارد اکانت خود در کنسول جست‌وجوی گوگل شوید، روی آیکون چرخ دنده در گوشه بالا و سمت راست صفحه کلیک کنید و گزینه Change of Address را انتخاب کنید.

 

خود ابزار به شما می‌گوید که آیا ریدایرکت‌های ۳۰۱ معتبر هستند یا نه و سپس اطلاعات دامنه را روی سیستم خودش به روز رسانی می‌کند.

 

تمام شد!

با اینکه شاید روند کار مستقیم و بی دردسر به نظر می‌رسد، ولی تغییر دامنه از نظر سئو ریسک‌های زیادی به دنبال دارد؛ ریسک‌هایی مثل از دست دادن بک لینک‌ها، رنکینگ‌ها و ترافیک.

 

تا جایی که امکانش هست سعی کنید دامنه وب‌سایت خود را تغییر ندهید ولی اگر مجبور به انجام دادن چنین کاری شدید، سعی کنید تمام مواردی که در این مقاله ذکر شد را مورد توجه قرار دهید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...