رفتن به مطلب

پس از سرقت اطلاعات مان چه کار کنیم؟


AynaZ

پست های پیشنهاد شده

 

 

 

فن آوری های جدید در کنار مزایای خود، به خطرات جدید انجامیده اند. مجرمان معاصر براساس زمینه های جدید که به وجود آمده است، به سرقت اطلاعات هویتی افراد مشغول هستند و با استفاده از این اطلاعات، حساب های بانکی را مورد دستبرد قرار داده و پول و دارای افراد را می دزدند. این گونه دزدی ها با استفاده از روش های متعددی صورت می گیرد.

 

گاهی اوقات، مجرمین اطلاعات حساب بانکی شما را از طریق روش های خاصی در فضای مجازی به سرقت می برند و آن گاه در زمانی خاص، با استفاده از این اطلاعات به خرید کالا و یا انتقال وجه می پردازند. روش دیگر سارقان، ساخت کارت های بانکی جعلی و برداشت پول از خودپردازها است که به روش های متفاوتی صورت می پذیرد.

 

723021_712.jpg

 

اگر بر حسب اتفاق با چنین مسئله ای مواجه شدید، باید به سرعت واکنش نشان دهید، چرا که عکس العمل سریع شما می تواند از میزان خسارت ها بکاهد. بلافاصله پس از آگاهی یافتن از سرقت اطلاعات، ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و سپس پلیس را در جریان قرار دهید. در کنار این دو مورد، می توانید برای کاسته شدن از خطرات، اقدامات زیر را نیز انجام دهید:

 

1- حسابی که اطلاعات آن دزدیده شده را مسدود کنید

 

می توانید برای جلوگیری از برداشت غیرقانونی با بانک خود تماس بگیرید و در خواست مسدودشدن حساب را نمایید. با این کار از عمل مجرمانه جلوگیری کرده و امکان تسلط دوباره بر شرایط را پیدا خواهید کرد. اگر امکان مراجعه حضوری به بانک را نداشتید و مدیر از پذیرش این درخواست امتناع کرد، مراتب را با پلیس در میان گذارده و از آنها برای مسدود ساختن حساب کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که این اقدام بسیار ضروری است و به هر شکل ممکن باید انجام گیرد.

 

2- از سیستم های ارسال پیام استفاده کنید

 

بسیاری از بانک ها سیستم های ارسال پیام را به مشتریان خود پیشنهاد می کنند که در آنها تمامی پرداخت ها و دریافت ها بلافاصله از طریق تلفن همراه به مشتری اطلاع داده می شود. اگر از این سیستم ها استفاده کنید، در صورت سرقت اطلاعات، با هر برداشت از اتفاقات روی داده آگاه می شوید و می توانید برای جلوگیرید از ادامه آن واکنش مناسب نشان دهید.

 

723023_446.jpg

 

3- دیگر حساب های بانکی خود را نیز بررسی کنید

 

ممکن است فرد سارق اطلاعات چندین حساب شما را دزدیده باشد. از این رو با آگاهی یافتن از سرقت اطلاعات از یک حساب، سایر حساب های بانکی خود را نیز مرور کرده و تراکنش های آنها را برای یافتن موارد مشکوک بررسی نمایید. در این صورت می توانید از سرقت های بعدی جلوگیری نموده و کنترل شرایط را به دست بگیرید.

 

4- تراکنش های مشکوک را بازبینی کنید

 

ممکن است سارقان به جای خرید یا برداشت یک باره پول، آرام آرام از حساب شما برداشت کرده باشند و به این ترتیب مانع کشف زودهنگام جرم شوند. برای پیشگیری از این مساله، بلافاصله پس از شک نسبت به سرقت اطلاعات، تمام صورت حساب بانکی خود را با دقت بررسی نموده و موارد مشکوک را یادداشت کنید. اگر نتوانستید برای این موارد توجیهی بیابید، پلیس را در جریان آنها قرار دهید.

 

723022_171.jpg

 

5- حساب جدیدی باز کنید

 

اگر یک بار از حساب بانکی یا کارت های مرتبط با آن سرقت صورت گرفته یا نسبت به وقوع این مساله دچار شک شده اید، می توانید کلا از این حساب صرف نظر نموده و حساب تازه ای را افتتاح نمایید. با این کار، تمام اطلاعات به سرقت رفته احتمالی بی فایده می شوند و هرگونه سوءاستفاده از آنها ناممکن می گردد.

 

6- روش های حفاظتی را جدی بگیرید

 

اما پیش از وقوع جرم، بهتر است روش های معمول حفاظتی را برای اطلاعات خود به کار بگیرید. به طور مثال، در زمان انتخاب رمز عبور، از مرزهای پیچیده استفاده کنید و برای هر یک از حساب های بانکی رمزی جداگانه معرفی نمایید. اسناد مکتوب بانکی را به صورت دوره ای دور بریزید، به نحوی که استفاده از موارد ذکر شده در آنها میسر نباشد.

 

هیچ گاه اطلاعات خود را در محیط های مجازی به اشتراک نگذارید و در زمان خرید اینترنتی، پیش از اطمینان یافتن از اعتبار سایت مورد نظر، دست به خرید یا پرداخت پول نزنید. با انجام این اقدامات حفاظتی، راه های نفوذ سارقان بسته خواهد شد، یا دست کم احتمال سرقت اطلاعات شما کاهش خواهد یافت. فراموش نکنید که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است.

 

برترین ها

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...