رفتن به مطلب

سریعترین مرورگر اندروید کدام است؟


AynaZ

پست های پیشنهاد شده

 

 

 

مرورگر‌های اینترنتی دارای امکانات متفاوتی هستند اما بیشتر کاربران مرورگری را انتخاب می‌کنند که سرعت بیشتری داشته باشد. در این مطلب سعی داریم ۱۰ مرورگر برتر اندرویدی را از این نظر با یکدیگر مقایسه کنیم.

 

راه‌های زیادی برای محک زدن کارآیی مرورگرها وجود دارد، میزان مصرف حافظه و مقدار فضایی که اشغال می‌کنند و سرعت اجرا شدن مرورگر را می‌توان جز موارد تست مرورگرها دانست.

 

اما در بیشتر موارد این نکات برای تست و آزمایش مرورگرها نادیده گرفته می‌شود. البته انجام آزمایشی که موارد فوق را در بر گرفته باشد زمان‌بر است.

 

725926_707.jpg

 

شرایط شبیه سازی شده برای انجام آزمایش

 

قبل از اینکه به بررسی نتایج آزمایش‌های انجام شده بپردازیم این مطلب را در نظر داشته باشید که این آزمایشات بر روی نکسوس ۴ انجام شده و سعی بر این بوده تا شرایط انجام آزمایش برای تمام مروگرها یکسان باشد.

 

بعضی از آزمایشات که زمان بیشتری نیاز داشتند، چندین بار اجرا شده‌اند و میانگین آزمایش هایه به عمل آمده به عنوان نتیجه آزمایش معرفی شده است.

 

برای شروع سراغ ابزار بنچ‌مارک محبوب SunSpider می‌رویم. این ابزار در سال ۲۰۰۷ توسط اپل ایجاد شده، هدف طراحی سان اسپایدر ارزیابی عملکرد جاوا‌اسکریپت بوده است.

 

725927_365.jpg

(امتیاز کمتر بیانگر عملکرد بهتر است.)

 

اما قبل از اینکه به عملکرد مرورگر Puffin اعتراض داشته باشید، اجازه دهید تا یک مطلب را روشن کنیم. Puffin یک مرورگر معمولی نیست، این مروگر از تکنولوژی ابری بهره می‌برد و محاسبات سنگین خود را از این طریق انجام می‌دهد در نتیجه عملکرد بسیار بالایی دارد.

 

جالب است بدانید که Puffin صفحات کامل یک وب سایت را به همراه فلش و سایر تبلیغات قرار داده شده در وب‌سایت با کیفیت و سرعت بالا اجرا می‌کند.

 

همانطور که در جدول مشاهده می‌کنید، مرورگر‌هایی نظیر کروم و فایر‌فاکس به همراه اپرا و دلفین در رده‌های بعدی قرار گرفته اند.

 

ابزار بعدی که برای تست بنچ‌مارک مرورگرها مورد استفاده قرار گرفت Mozilla Kraken می‌باشد. این ابزار تست بنچ‌مارک از لحاظ عملکرد شبیه به SunSpider می‌باشد و باعث می‌شود نتایج دقیق‌تری بدست آوریم.

 

725928_851.jpg

(اعداد کمتر نمایانگر عملکرد بهتر هستند)

 

همانطور که مشاهده می‌کنید یک‌بار دیگر مرورگر Puffin موفق شد تا در صدر قرار بگیرد. کروم و فایرفاکس نیز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. اما مروگر‌های اپرا و UC Browser با ابزار بنچ‌مارک Mozilla Kraken اصلا سازگار نبودند و در هنگام انجام آزمایش اپرا حرارت زیادی در نکسوس ۴ ایجاد شد که این امر کاملا غیر عادی به نظر می‌رسد.

 

سپس نوبت به ابزار بنچ‌مارک Browsermark رسید که شبیه‌‌سازی‌هایی نزدیک به واقعیت با استفاده از اجرا نرم افزارهای مختلف انجام می‌دهد.

 

725929_259.jpg

(در اینجا هر چه عدد بیشتر باشد عملکرد بهتر بوده است)

 

در این آزمایش نیز یک‌بار دیگر Puffin تمام رقبا را پشت سر گذاشت. البته همانطور که مشاهده می‌کنید مرورگر کروم نیز توانست نتیجه مناسبی را کسب کند و فایر‌فاکس را پشت سر بگذارد. در این‌جا نیز مرورگر UC Browser با مشکل مواجه شد.

 

ابزار بنچ‌مارک Peacekeeper توسط سازنده ابزار بنچ‌مارک معروف ۳DMark ساخته شده است و علی‌رغم اینکه مدتی از ساخت آن می‌گذرد و قدیمی شده است اما باز هم می‌توان به نتایج آن اعتماد داشت. PeaceKeeper نیز مانند Browsermark سعی در شبیه سازی فعالیت‌های مختلف در هنگام مرور اینترنت دارد.

 

725930_676.jpg

(اعداد بیشتر بیانگر عملکرد بهتر مرورگر می‌باشند)

 

Puffin از این آزمایش نیز سربلند بیرون آمد، البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که Puffin و مرورگر اپرا به صورت نیمه تمام مورد آزمایش قرار گرفتند.

 

همانطور که در تصویر پیداست در این آزمایش برخلاف سایر آزمایش‌های انجام شده نمی‌توان نفر دوم را مشخص کرد چرا که مرورگرهای زیاد در رتبه دوم قرار گرفته‌اند.

 

نکته جالب اینجاست که UC Browser به سختی توانست از پس این آزمایش نیز برآید (زود قضاوت نکنید، این مرورگر هنوز حرف‌هایی برای گفتن دارد.) فایرفاکس و اپرا نیز عملکرد ضعیفی از خود نشان دادند.

 

دقیق‌تر و واقعی‌تر بررسی کنیم

 

همانطور که در ابتدا نیز مطرح شد، کارآیی و عملکرد مرورگر‌های اینترنتی را تنها نمی‌توان با نتایج بنچ‌مارک‌های مختلف مشخص کرد.

 

آیا واقعا عملکرد Puffin در حد و اندازه نتایج بنچ‌مارک‌هایی که گرفته شد هست؟ از طرف دیگر مرورگر محبوب UC Browser نیز آیا واقعا ضعیف عمل می‌کند؟

 

احتمالا مهم‌ترین معیار شما از هر مرورگری میزان سرعت باز کردن صفحات اینترنتی است. انجام تمام این آزمایشات با زمان بندی‌های مشخصی صورت گرفته است و در دو حالت مختلف تست شده‌اند.

 

در حالت اول تمام اطلاعات قبلی مرورگرها نظیر Cache آنها پاک شده است. در حالت دوم وب‌سایت‌هایی که از قبل باز شده‌اند و اطلاعات آنها در مرورگر‌ها ذخیره شده است، مجدد باز می‌شوند. این آزمایشات چندین بار انجام شده و میانگین نتیجه بدست آمده محاسبه شده است.

 

725931_809.jpg

 

اگر خاطر شما باشد قبلا نیز ذکر کردیم که هنوز برای ناامید شدن از UC Browser زود است! ممکن است عملکرد UC Browser در آزمایشات انجام شده خوب نباشد اما در جلوگیری از نمایش تبلیغات ناخواسته به خوبی عمل‌ می‌کند.

 

البته Puffin از لحاظ فنی نیز خوب عمل‌ می‌کند و فایل‌های فلش را به راحتی اجرا میکند. مرورگر کروم نیز در این زمینه حرف‌هایی برای گفتن دارد، اما در میان مرورگر‌های جدید، قدیمی‌تر به نظر ‌می‌رسد.

 

725932_508.jpg

 

در آزمایش بعدی از نسخه موبایل سایت نیویورک تایمز استفاده شده است.

 

در این مرحله نیز از آنجایی که این سایت تبلیغ داخلی ندارد، باز هم UC Browser از سایرین عقب افتاد و توانست در حد معمولی صفحات این سایت را باز کند. Puffin موفق شد در باز کردن صفحات این سایت نیز سربلند بیرون آید، البته ناگفته نماند که فایرفاکس و کروم نیز عملکرد خوبی داشتند.

 

اما تکلیف کاربرانی که از گوشی‌های ارزان قیمت و با سخت‌افزار پایین استفاده می‌کنند چیست؟

 

725933_542.jpg

 

در این مرحله از آزمایش میزان مصرف مموری به ازای هر پنجره باز شده در مرورگر مقایسه شده است. صفحات باز شده، گوگل PhoneAreana.com، نسخه موبایل سایت نیویورک تایمز و بی‌بی‌سی می‌باشد.

 

مرورگر کروم به ازای هر پنجره باز شده پردازش جداگانه‌ای (Session) انجام می‌دهد. این شیوه برای دستگاه‌های جدید خوب است اما تکلیف موبایل‌های قدیمی چیست؟ کروم هر چند وقت یکبار پنجره‌های باز شده را می‌بندد و این امر به معنای باز کردن مجدد پنجره‌ها می‌باشد.

 

بعد از مرورگر کروم، این فایرفاکس است که در رتبه بعدی قرار می‌گیرد و سایر مرورگر‌ها تقریبا مثل یکدیگر عمل کردند.

 

نکات مهم و کلیدی

 

نام بیشتر مرورگرهایی که در اینجا مقایسه کرده‌ایم حتی به گوش کاربران نرسیده است. و نکته جالب اینجاست که کاربران ممکن است در هنگام استفاده از مرورگر‌های مختلف متوجه اختلاف در سرعت این مرورگرها نشوند.

 

در جدول زیر میزان استفاده کاربران از مرورگر‌های مختلف مشخص شده است.

 

725934_980.jpg

 

همانطور که انتظار می‌رود کروم در رتبه اول قرار دارد (البته سزاوار این مقام نیز هست) مرورگر‌هایی نظیر دلفین، UC Browser و اپرا علی‌رغم عملکرد ضعیفی که داشتند در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

همانطور که قبلا نیز ذکر شد، نتایج بدست آمده در آزمایشات توسط کاربران خیلی محسوس نمی‌باشد و این مرورگرها امکانات مختلفی را عرضه می‌کنند که در بیشتر مواقع سرعت و عملکرد ضعیف آنها را جبران می کند.

 

در این مرحله قصد داریم تا به برنده آزمایشات امروز یعنی مرورگر Puffin بپردازیم. همانطور که مشاهده کردید این مرورگرها روی کاغذ عملکرد بسیار خوبی داشتند. اما تجارب کاربران به چه صورت است؟ می‌توان گفت: همچنان به استفاده از مروگر Puffin به عنوان اولین مرورگر بپردازیم.

 

در خصوص کروم هم باید اعتراف کرد که از قابلیت و عملکرد خوبی برخوردار است.

 

از طرف دیگر فایرفاکس را نیز نمی‌توان نادیده گرفت. امکاناتی که در تعامل با اچ‌تی‌ام‌ال ۵ در این مرورگر نهفته است کاربران را مجبور می‌کند تا هر از گاهی سایت‌هایی را که در Puffin و یا کروم با مشکل باز می‌شوند را بوسیله فایرفاکس باز کنند.

 

البته سایر شرکت‌کنندگان در این آزمایش را نباید نادیده گرفت. برای تمام کاربران نمی‌توان یک نسخه واحد پیچید و باید این مرورگرها را بر روی گوشی خود نصب کرده و از آن استفاده کنید تا در نهایت قادر به انتخاب بهترین مرورگر برای گوشی خود باشید.

 

انتخاب مرورگر نیز تاحد زیادی سلیقه‌ای است، کاربران زیادی هستند که از مرورگر دلفین استفاده می‌کنند.

 

علی‌رغم نتایج کسب شده در آزمایشات بالا باید اقرار کرد که عملکرد تمامی مرورگرها قابل قبول بوده است. در نهایت همانطور که گفته شد، مرورگرهای مختلف باید بر روی گوشی نصب شوند تا امکان بررسی آنها میسر شود، این روش بهترین گزینه‌‌‌ی مناسب برای انتخاب برترین مرورگر است.

 

 

برترین ها

 

 

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...