رفتن به مطلب

معرفی پسوند انواع دامنه


Prince Of Darkness

پست های پیشنهاد شده

 

 

ee9a-220px-net-logo.png

 

 

این پسوند .net یک دامنهٔ عام اینترنتی می‌باشد که در سیستم نامگذاری اینترنت کاربرد دارد و در سال ۱۹۸۵ ساخته شده‌است. این دامنه در حال حاضر توسط شرکت وری‌ساین اداره می‌شود. net مخفف Network این نوع Domain معمولاً توسط شبکه هائی مانند شبکه های اطلاع رسانی، شرکتهای اینترنتی و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

ee9a-com-logo-copy.png

 

 

 

 

دامنهٔ .biz یک دامنه عام اینترنتی می‌باشد که هدف آن وب‌گاه‌های تجارتی می‌باشد. این دامنه در سال ۲۰۰۱ ایجادشد و توسط شرکت «Neulevel» اداره می‌شود. امکان ثبت این دامنه برای هر کس و به هر منظوری وجود دارد. این دامنه برای تجارت هم کاربرد دارد به معنی بیزینس.

 

استفاده در ترکیه:

این دامنه در کشور ترکیه به علت اینکه «biz» به معنی «ما» می‌باشد استفاده می‌شود برای مثال: turkleriz.biz ترجمهٔ آن «ما ترک هستیم» است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

 

4f87-com-logo.png

 

 

 

دامنهٔ ‎.com‏ یک دامنهٔ اینترنتی عام می‌باشد که در سیستم دامنه‌ای اینترنت مورد استفاده قرار می‌گیرد که از سال ۱۹۸۵ میلادی تا کنون تبدیل به بزرگترین دامنهٔ عام مورد استفادهٔ اینترنتی شده‌است و تا سال ۲۰۱۰ بیش ازهفتادوهفت میلیون سایت با این دامنه ثبت شده‌اند.

 

تاریخچه دامنه

 

  • این دامنه در ژانویهٔ سال ۱۹۸۵ ایجاد شد این دامنهٔ در ابتدا مورد استفادهٔ وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا بود.

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

 

 

4f87-IRNIC-Logo.png

 

 

 

پسوند ‎.ir‏ پسوند دامنه اینترنتی کشور ایران است. مسئول ثبت دامنه‌های با این پسوند پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات) واقع در تهران است طبق گزارش وب‌گاه این مرکز، تا اواسط مارس ۲۰۱۳ بیش از ۳۵۰٬۰۰۰ دامنه با این پسوند در اینترنت ثبت شده‌است. سیاوش شهشهانی رئیس پیشین واحد ثبت دامنه اینترنتی ‎.ir و علیرضا صالح رئیس فعلی این واحد است.

پسوندهای عام این پسوند

ac.ir: فقط برای دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزشی دارای مجوز رسمی از آموزش عالی ایران و تنها با ارائه مجوز رسمی و احراز هویت فرد ثبت کننده به عنوان نماینده و یا عضو رسمی هیئت علمی موسسه یا دانشکده، ثبت دامنه ممکن می‌شود.

co.ir: فقط برای شرکت‌های سهامی خاص، سهامی عام، مسئولیت محدود و تضامنی و با ارائهٔ مدارک ثبت شرکت و احراز هویت فرد ثبت کننده به عنوان نماینده و یا عضو هیئت مدیره شرکت قابل ثبت است.

gov.ir: فقط برای مؤسسات یا سازمان‌های دولتی و احراز هویت فرد ثبت کننده به عنوان نماینده و یا عضو هیئت رئیسه سازمان یا موسسه دولتی قابل ثبت است

id.ir: فقط برای افراد دارای ملیت ایرانی و با ارائهٔ کارت ملی و کد پستی ۱۰ رقمی قابل ثبت است.

net.ir: فقط برای سرویس‌دهندگان رسمی اینترنت و فقط با ارائهٔ مجوز سازمان تنظیم مقررات رادیویی، مدارک ثبت شرکت و احراز هویت فرد ثبت کننده به عنوان نماینده و یا عضو هیئت مدیره شرکت قابل ثبت است.

org.ir: فقط برای مؤسسات و سازمان‌های خصوصی و فقط با ارائهٔ مدارک ثبت و احراز هویت فرد ثبت کننده به عنوان نماینده و یا عضو هیئت رئیسه سازمان یا موسسه خصوصی قابل ثبت است.

sch.ir: فقط برای مدارس و با ارائهٔ مجوز آموزش و پرورش و احراز هویت مدیر مدرسه قابل ثبت است.

. ایران: مخصوص ثبت دامنه با حروف فارسی مانند دولت.ایران که البته این دامنه‌ها فقط از طریق مرورگرهای خاصی در دسترس قرار می‌گیرند (مانند فایرفاکس)

 

روش ثبت

 

طبق آخرین دستورالعمل، ثبت دامنه با این پسوند فقط از طریق وب‌گاه رسمی آن و با ساختن شناسه در این سایت، احراز هویت و تأیید آن از طرف پژوهشگاه دانش‌های بنیادی قانونی است؛ هر دامنه فقط در مالکیت یک شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند باشد؛ و ثبت دامنه در هر وب‌گاهی جز آن از نظر پژوهشگاه دانش‌های بنیادی فاقد هر گونه ارزش و غیر قانونی است.

 

کارگزاران رسمی ثبت دامنه نیز در لیست پرداخت‌کنندگان در همان سایت درج شده‌اند. سایر ثبت‌کنندگان مستقل نیز موظف به ارائه شناسه‌ای مانند hy54-irnic شده‌اند که در زمان ثبت، شخص ثبت‌کننده می‌تواند با درج این شناسه‌ها در قسمت کارگزار آنها را معرفی کند؛ در صورت عدم معرفی آنها یا انتخاب یک کارگزار از لیست، خود فرد مسئول پرداخت هزینه‌های دامنه‌است. معمولاً هزینه پرداخت مستقیم ۴ برابر ثبت‌کنندگان معمولی و ۲ برابر هزینه کارگزاران رسمی است.

 

ایرنیک (به انگلیسی: IRNIC) مرکز ثبت دامنه‌های مرتبه‌اول کشوری نقطه-آی‌آر (‎.ir) و نقطه-ایران (.ایران) متولی ثبت، تمدید، انتقال، حذف و انجام همه کارهای فنی، اداری، مالی و حقوقی مرتبط با دامنه‌های سطح‌بالای کد کشوری ‎.ir، و دامنه‌های مرتبه دوم آن شامل ‎.ac.ir، ‎.co.ir، ‎.gov.ir، ‎.id.ir، ‎.net.ir، ‎.org.ir، ‎.sch.ir و دامنه سطح‌بالای کد کشوری بین‌المللی شده .ایران می‌باشد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

درود

تاپیک ها ادغام شدند .

 

دوست گرامی لطفا برای ارسال پست های مشابه از تاپیک مشترک استفاده بفرمائید.

 

با تشکر

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...