رفتن به مطلب

درخواست مقاله درباره وردپرس


javadsd

پست های پیشنهاد شده

سلام دوستان ببخشیدکسی مقاله ای چیزی درباره وردپرس نداره؟یاتفاوتش باجوملا شدیدلازم دارم خواهشااگه داریدهمینجابزارید

یااطلاعاتی چیزی

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

درود

 

مقاله درمورد وردپرس فراوان با جستجو میتونید کلی مقاله عالی پیدا کنید . مخصوصا کتابی که خود wp-persian منتشر کرده .

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

 

همچنین درباره تفاوت های جوملا و وردپرس :

 

معرفی وردپرس (WordPress)

وردپرس بر اساس PHP و MySQL کار می‌کند و عمدتاً آن را یک سیستم وبلاگ‌نویسی منبع باز می‌شناسند. اما واقعیت این است که وردپرس می‌تواند به عنوان یک سیستم مدیریت محتوای کامل استفاده شود. از هر ۵ سایت جدیدی که ایجاد می‌شود یک وب‌سایت با وردپرس راه‌اندازی می‌شود و محبوب‌ترین سیستم وبلاگ‌نویسی نیز به شمار می‌آید. نخستین نسخه‌ی وردپرس در سال ۲۰۰۳ منتشر گردید و این سیستم مدیریت محتوا ۱۰ سال قدمت دارد. تا کنون ۳ نسخه‌ی اصلی از وردپرس منتشر شده و آخرین نسخه‌ی منتشر شده‌ی آن ۳٫۵ بوده است.

 

معرفی جوملا (Joomla)

نخستین نسخه‌ی جوملا در سال ۲۰۰۵ منتشر شد. بنابراین جوملا ۲ سالی از وردپرس جوان‌تر است. جوملا در اصل انشعابی از سایت‌ساز قدیمی‌تری به نام Mambo بود که چند سالی است توسعه‌اش متوقف گردیده و بیش‌تر توسعه‌دهندگان آن به جوملا یا CMSهای دیگر منشعب شده از مامبو روی آورده‌اند. جوملا نیز از PHP و MySQL استفاده می‌کند، اگرچه از نسخه‌ی ۲٫۵ جوملا با پایگاه‌های داده‌ی MS SQL نیز کار می‌کند. آخرین نسخه‌ی منتشر شده‌ی جوملا نسخه‌ی ۳٫۱ است که اوایل اردیبهشت ماه سال جاری منتشر گردید.

 

محبوبیت

حدود ۵۵ درصد بازار CMSها در دست وردپرس است. سهم جوملا از این بازار نزدیک به ۹ درصد است. به علاوه از کل وب‌سایت‌های موجود در اینترنت بیش از ۱۷ درصد با وردپرس ایجاد شده‌اند. سهم جوملا از کل وب‌سایت‌ها حدود ۲٫۷ درصد است. بنابراین بر حسب محبوبیت وردپرس با فاصله‌ی زیاد از جوملا پیش است. اگر از نظر شما محبوبیت نمی‌تواند بی‌جهت به دست آید و به رأی اعتماد اکثر کاربران اطمینان می‌کنید وردپرس در این مورد پیروز خواهد شد. از دلایل محبوبیت وردپرس سادگی کار با آن و استفاده از آن به عنوان اولین انتخاب برای وبلاگ‌نویسی است.

فرآیند نصب

نصب جوملا و وردپرس تقریباً مشابه است. این کار در سه مرحله انجام می‌شود: یک دیتابیس ایجاد کنید. آخرین نسخه‌ی CMS را دانلود کنید و روی فضای هاست‌تان از حالت فشرده (zip) خرج کنید و سپس در مرورگرتان آدرس سایت‌تان را وارد کنید و فرآیند نصب را تکمیل کنید.

مرحله‌ی سوم نصب برای وردپرس برای سادگی‌اش معروف است. نصب ۵-دقیقه‌ای عبارتی است که خود توسعه‌دهندگان وردپرس به کار می‌برند. کل اطلاعات لازم برای نصب وردپرس در یک صفحه از کاربر دریافت می‌شود و نصب انجام می‌گیرد. تنظیمات خاصی وجود ندارد و البته چیزی که نصب می‌شود نیز مشخصات کامل یک نصب پیش‌فرض را دارد.

فرآیند نصب جوملا نیز پیچیدگی خاصی ندارد. تنها تفاوت در این است که کارهای نصب را به جای این‌که در یک گام و در یک صفحه انجام دهید به شکل گویاتر و با توضیحات کامل‌تر گام به گام انجام می‌دهید. واقعاً در نصب هیچ کدام از این دو سایت‌ساز چیز گیج‌کننده‌ای وجود ندارد. با این حال باز هم نصب وردپرس ساده‌تر برگزار می‌شود و صاحب سایت را درگیر جزییات نمی‌کند.

 

سادگی کار با واسط کاربری و ایجاد محتوا

جوملا از ابتدا به عنوان یک CMS کامل منتشر گردید. در حالی‌که وردپرس نخست عمده‌ی تمرکزش را بر وبلاگ‌نویسی قرار داده بود و به‌تدریج به عنون یک سایت‌ساز توانا نیز مقبولیت یافت. بنابراین واسط کاربری وردپرس نیز بیش‌تر بر همین موضوع تمرکز دارد و می‌کوشد ساده‌تر باشد. ایجاد محتوا با وردپرس سختی خاصی ندارد. در وردپرس محتوای شما می‌تواند یک صفحه (برگه) یا یک پست (نوشته) باشد. ایجاد محتوا بسیار ساده است. یک عنوان، محتوای مورد نظر، تنظیمات فونت و فرمت نوشته، تعیین دسته‌ی نوشته و انتشار.

واسط کاربری وردپرس بسیار ساده‌تر است، اگرچه ترجمه‌های فارسی نامناسب می‌تواند گیج‌کننده باشد. به هر حال شما می‌توانید در حدود ۲ ساعت بیش‌تر کارهایی را که برای راه‌اندازی یک وبلاگ یا وب‌سایت ساده لازم است به مشتری خود آموزش دهید و بقیه‌ی کار را به خودش بسپارید.

برای جوملا یاد دادن کار بیش‌تر وقت می‌گیرد و لازم است مالک یا مدیر سایت وقت کافی برای یادگیری بگذارد. ایجاد محتوا در جوملا کمی پیچیده‌تر است. به هر حال جوملا از ابتدا به عنوان یک سیستم طراحی سایت ارایه گردیده و امکانات پیش‌فرض آن نیز برای برآوردن همین نیاز تعبیه گردیده است. نام‌گذاری‌ها در جوملا قدری تفاوت دارد و روش‌های ایجاد صفحات سایت تنوع بیش‌تری دارد. اما پس از یادگیری کار با جوملا و آشنایی با ساختارش دست مالک سایت برای انتشار و چینش دل‌خواه مطالبش بازتر است و ایجاد یک سایت پیچیده‌تر با انعظاف‌پذیری بیش‌تر با جوملا اتفاقی طبیعی خواهد بود.

وردپرس برای راه‌اندازی یک وبلاگ یا وب‌سایت معمولی واقعاً ایده‌آل است و دلیل آن هم این است که وردپرس سعی کرده کارها را ساده کند و مجموعه‌ای از امکانات اولیه را برایتان فراهم کند. اگر احتیاج به دست‌کاری‌های بیش‌تر داشته باشید یا باید به افزونه‌ها متوسل شوید یا خود دست به کار شوید و به اسکریپت‌ها و CSS وردپرس دست بزنید. جوملا برای سایت‌های پیچیده‌تر به شکل پیش‌فرض آماده است. برای فعال و غیرفعال کردن تاریخ پست‌ها، تغییر ساختار ناوبری، ترتیب دسته‌ها یا صفحه‌ها، و کارهایی از این قبیل که به نظر ابتدایی می‌رسند گاه در وردپرس تمهیدی دیده نشده و کاربر را به زحمت می‌اندازد. به هر حال تا حدی می‌توان افزونه‌ها را زیاد کرد و کار با همه‌ی افزونه‌ها راحت نیست.

امنیت و پایداری

افزونه‌های جوملا ممکن است پلاگین یا کامپوننت باشند. پلاگین‌ها به هسته‌ی جوملا کاری ندارند. اما کامپوننت‌ها قابلیت‌های هسته‌ی جوملا را ارتقا می‌دهند و برای خودشان مینی اپلیکیشن‌های مستقلی هستند. در وردپرس این تمایز وجود ندارد. در نتیجه احتمال آن‌که کاربر ناوارد که مشغول آزمون و خطاست سایت وردپرسی خود را از کار بیندازد بسیر بیش‌تر از جوملا است. وردپرس در برابر بی‌ملاحظگی آسیب‌پذیرتر است.

اما از جنبه‌ی حفره‌های امنیتی در سال‌های گذشته حفره‌های زیادی در وردپرس کشف و مشکل آن‌ها به‌سرعت در به روزرسانی‌های بعدی رفع می‌گردید. یکی از مزایای وردپرس همین به‌روزرسانی‌های سریع‌تر است. وردپرس تنها ۲ سال قدیمی‌تر از جوملا است اما تعداد به‌روزرسانی‌های آن بیش از دو برابر است. این می‌تواند به معنی رسیدگی سریع‌تر به مشکلات باشد یا به معنی وجود مشکلات بیش‌تر که این به‌روزرسانی‌های متوالی را ناگزیر می‌سازد.

به هر حال وردپرس پرکاربردترین CMS در جهان است و طبیعی است که بیش‌تر در معرض حملات هکرها قرار بگیرد و ضعف‌های آن سریع‌تر به چشم بیاید. به‌روزرسانی وردپرس و جوملا هر دو بسیار ساده است و با چند کلیک انجام می‌شود. به‌روزرسانی مرتب و استفاده از افزونه‌های مناسب برای افزایش امنیت می‌تواند در این زمینه بسیار کمک کند. CMSی که به امنیت شهرت بیش‌تری دارد دروپال است.

 

ظاهر سایت و قالب‌ها

تم‌های وردپرس و تمپلیت‌های جوملا ساده‌ترین راه برای نزدیک شدن به ظاهر دل‌خواه سایتند. انواع قالب‌ها (تم‌ها و تمپلیت‌ها) برای وردپرس و جوملا برای کارهای متفاوت به صورت رایگان یا تجاری وجود دارد. قالب‌های زیادی نیز به زبان فارسی ایجاد یا ترجمه شده و در دست‌رس است. معمولاً هدف از این قالب‌ها ایجاد محیطی مناسب برای استفاده‌ی وب‌سایت به منظور خاص است، مثلاً انواع قالب‌های خبری، وبلاگی، تجاری، فروشگاهی،… وجود دارد. تفاوت عمده این است که در قالب‌های جوملا توجه بیش‌تری به تطبیق‌پذیری و باز گذاشتن دست مدیر وب‌سایت می‌شود. قالب‌های وردپرس توجه اصلی را به محتوا می‌دهند و از قبل نوع کاربردشان تا حد زیادی مشخص است. بنابراین ایجاد وب‌سایت دل‌خواه با جوملا دست‌یافتنی‌تر است. اما ممکن است قدری وقت‌گیرتر باشد.

جوملا به طور پیش‌فرض امکان استفاده از قالب‌های متفاوت برای بخش‌های مختلف سایت را پشتیبانی می‌کند. به‌کارگیری چند قالب روی یک وب‌سایت در وردپرس به سهولت جوملا نیست، اما به هر صورت در وردپرس نیز امکان استفاده از قالب متفاوت برای یک صفحه وجود دارد. ولی جوملا در این زمینه ساختار کاربرپسندتری دارد و محدودیت کم‌تری ایجاد می‌کند. توسعه‌ی قالب‌های دل‌خواه در هر دو CMS با قدری آموزش و وقت ممکن است و در این زمینه تفاوت چشم‌گیری وجود ندارد.

به نقل از websamin

 

از دید همیار

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

 

موفق باشید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...