رفتن به مطلب

کلاستر و کلاسترینگ چیست


Mr.Gadatas

پست های پیشنهاد شده

با سلام و درود

 

کلاسترینگ از حیاتی ترین و مهمترین تکنولونوژی هایی است که هر شرکت بزرگی باید تابع و استفاده کننده از آن باشد.

 

 

در غیر این صورت در دنیای شبکه یک بازنده به حساب می آید شرکت های بزرگی همچون گوگل، یاهو، مایکروسافت و خیلی از شرکت های بزرگ دیگراز کلاسترینگ برای ثبات و دوام سرورهای خودشان و سرویس دهی به کاربران استفاده می کنند.

 

کلاسترینگ به گروهی ازسرورها شامل دو یا بیشتر از یک سرور گفته می شود که با یکدیگر نرم افزاری را اجرا می کنند و نتیجه آن احتمال خطای کمتر و سرعت بارگذاری بالاتر برنامه هاست. سرویس کلاسترینگ بیشتر برای سازمان و شرکت هایی به کار می رود که برنامه های آن تحت هر شرایطی باید اجرا شود و در حالت اجرا باقی بماند .

 

حتی وقتی یکی از سرویس ها از سرویس خارج شده باشد. در سرویس کلاسترینگ تمامی سرورهایمان برنامه و قوانینی را اجرا می کنند که دیگر سرورها اجرا خواهند کرد لذا اگر سروری از سرویس خارج شود سرورهای دیگر بلافاصله شروع به کار خواهند کردکه به آن Failover گفته می شود.

 

زمانی که سرور از سرویس خارج شده دوباره به کار افتاد باقی سرورها آگاه می شوند و روند عادی دوباره ادامه خواهد یافت که به این عمل Failback گفته می شود.

 

 

سرورهای کلاستر بیشتر برای برنامه هایی به کار میرود که مدت زمان زیادی را در حافظه می مانند و یاتعویضداده ی بیشتری را انجام می دهند کهبه آنها State Full Applications گفته می شود که می توان سرورهای بانک اطلاعاتی نظیر Microsoft SQL رانام برد

 

در کلاسترینگ سرورهاNode نیز نامیده می شوند و همگی Node ها از یک سری برنامه و داده خاص ودیگر امکانات شبکه استفاده می کنند. لذا هر کدام از Node ها می توانند درخواستهای Client را انجام دهند، تنظیم کردن Node که بتواند فعال یا غیر فعال باشد و برای موارد ضروری فعال شود در اختیار خود شماست.

 

 

برای مثال یک سرویس دهنده کلاستر ساده می تواند شامل دو Node باشد که هر دو باید ویندوز Server 2008 R2 , Microsoft SQL,Datacenter یا Enterprise را در حالت اجرا داشته باشد و هر دو به NAS ( محل ذخیره سازی متصل شده به شبکه ) دسترسی داشته باشند که اطلاعات مربوط به بانک داده را درون خودش ذخیره کرده است. یکی ازNode ها باید فعال و دیگری باید غیر فعال باشد.

 

در حالت معمول Node فعال به صورت عادی به کار خود ادامه داده و به درخواست Clientها پاسخ می دهند و اطلاعات را ارسال یا دریافت می کنند اما اگر Node فعال به هر دلیلی از سرویس خارج شد Node غیر فعال به سرعت از سرویس خارج شدن Node فعال را تشخیص می دهد و خود فعال می شود و به در خواست Client ها رسیدگی می کند.

 

البته این روش ( Active/Passive ) یک مشکل عمده دارد و آن اینکه همیشه یکی از سرورها بیکار می باشد و تا زمانی که سرور اول از سرویس خارج نشود کاری انجام نمی دهد.

 

اما بسته به نوع برنامه می توان سرور کلاسترها را طوری طراحی کرد که بتوانند کارهای مربوط به برنامه و وظایف را بین یکدیگر تقسیم کنند و بازدهی سرویس را بالا ببرند.

 

یک سرویس دهنده کلاستر جدای از Node های در حال اجرا، پروتکل و نام اختصاصی خود را دارد، بنابراین اگر سیستمی با خطا مواجه شود تغییر در عملکرد سرور برای آن Client که درخواست خود را صادر کرده است احساس نمی شود وClient در خواست خود را به همان مقصد ارسال می کند، در چنین موقعی سرور غیر فعال در خواست را گرفته و رسیدگی می کند.

 

بنابراین کاهشی در کارایی و اجرای دستورالعمل ها وجود ندارد، نکته ای که باید در نظر داشت این است که نوع ویندوز هایی که کامپیوتر های یک کلاستر اجرا می کنند باید یکسان باشد.

 

منبع

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

 

باتشکر

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

سلام مقاله ی خوبی بود

 

منم هاست یه شرکت رو از المان به ایران دادم تغییر بدن مدیریت هاست گفته :

 

کاربر محترم، احتراما به استحضار می رسانیم که قبل از هرچیزی باید هاست زیر به سرور دیگری که کلاستر نباشد منتقل شود که این مورد با 6 الی 12 ساعت قظعی سایت را همراه می کند

 

خب وقتی این عمل انجام شد هر وقت سایت رو باز میکنم یا سایت گهگاه سالم باز میشه یا کل قالب بهم میریزه یا خطای 500 میاره...خطای 500 اکثرا میاره...به این میتونه ربط داشته باشه؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

درود

 

راجع به این موضوع شما اطلاع داشتم و برای آشنایی با این قابلیت این آموزش رو گذاشتم

 

مشکل خود را در تاپیک اصلی که باز کردید پی گیری کنید

 

برای جلوگیری از اسپم بسته شد

 

با تشکر.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...