رفتن به مطلب

ارز دیجیتال چیست؟


رمزینکس

پست های پیشنهاد شده

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک مرکزی اروپا در سال ۲۰۱۵، ارز مجازی یک نماینده دیجیتالی از ارزش است که توسط بانک مرکزی، مؤسسه اعتباری یا مؤسسه پول الکترونیکی صادر نشده است و همچنین در برخی شرایط، می‌تواند به عنوان جایگزینی برای پول استفاده می‌شود. به طور خلاصه، ارز دیجیتال نام دیگری برای پولی است که برای پرداخت کالاهای خاص یا خدمات خاص اینترنتی استفاده می‌شوند.

طبق تعریفی که سایت معتبر رمزینکس از پول دیجیتال آورده است، همان‌طور که از نامش مشخص است، پول دیجیتال کاملاً دیجیتالی است و در دنیای واقعی معادل فیزیکی ندارد. این پول به همان شیوه پول فیزیکی یا ارز فیات عمل می‌کند و می‌توانید ارز دیجیتال را با ارز دیگری دریافت، انتقال و یا مبادله کنید.

بسیاری بر این باورند که با حرکت جامعه به سوی ارزهای دیجیتالی، مرزهای بین کشورها به مرور کم رنگ و کم رنگ‌تر می‌شوند و اظهار می‌دارند که پول فیزیکی که به صورت آنلاین، برای بانکداری و خرده فروشی و غیره استفاده می‌شود باید جزء ارز دیجیتال طبقه‌بندی شوند. 

ارز دیجیتال چیست؟

تفاوت ارز دیجیتال و رمز ارز در چیست؟

اگرچه رمزارزها یا کریپتوکارنسی جزء یکی از انواع مختلف ارزهای دیجیتالی هستند، اما تفاوت‌های اساسی بین این دو وجود دارد.

متمرکز بودن یا نبودن

ارزهای دیجیتال اغلب متمرکز هستند، به این معنی که معاملات درون شبکه در یک مکان متمرکز مانند بانک تنظیم می‌شود اما رمز ارزها اغلب غیرمتمرکز بوده و معاملات درون شبکه توسط خود کاربران کنترل و اداره می‌شود.

شفاف بودن یا نبودن

ارزهای دیجیتال شفاف نیستند! شفاف نبودن ارزهای دیجیتالی به این معنا است که در ارزهای دیجیتالی نمی‌توانید تمامی تراکنش‌های یک کیف پول را مشاهده کنید. به عبارتی این اطلاعات کاملاً محرمانه هستند؛ اما رمز ارزها شفاف هستند، هر کسی می‌تواند همه معاملات انجام شده و دریافت شده توسط هر کاربر را ببینند، زیرا که همه تراکنش‌ها در یک زنجیره عمومی، یعنی بلاکچین قرار می‌گیرند.

تحت کنترل بودن یا نبودن

ارزهای دیجیتال دارای مرجع مرکزی هستند که تمامی مشکلات و تهدیدها از طرف آن‌ها رفع می‌شود. به عنوان مثال، این مرجع مرکزی می‌تواند معاملات را به درخواست کاربر یا مقامات مسدود یا لغو کند. در مقابل، رمزارزها فاقد مراجع مرکزی بوده و توسط انجمن‌های مربوطه تنظیم و کنترل می‌شوند.

قانون گذاری

اکثر کشورها چارچوب قانونی خاصی پیرامون ارزهای دیجیتال دارند و این قوانین منحصر به خود آن کشور و با دیگری متفاوت است. برای رمز ارزها چنین قوانینی وجود ندارد و در بیشتر کشورها وضعیت رسمی آن‌ها تاکنون اعلام نشده است.

با این حال، دنیا برای رمز ارزها در حال تغییر است و شرکت‌های زیادی درصدد تغییر این روند و وضع قوانین برای رمز ارزها هستند. هدف این شرکت‌ها پیشرفت و بهبود وضعیت رمز ارزها بوده و با تلاش‌های فراوان قصد دارند به نهادهای نظارتی و دولت‌ها کمک کنند تا به درک بهتری از ماهیت فناوری رمزنگاری و بلاکچین‌ها برای ایجاد مقررات پایدار و گسترده، برسند و پیشرفت گسترده‌ای برای این صنعت حاصل کنند.

منبع: سایت رمزینکس

تفاوت ارز دیجیتالی با رمز ارز چیست؟

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...