رفتن به مطلب

عوامل موثر بر افت قیمت خودرو


saraminai

پست های پیشنهاد شده

یکی از بدیهیاتی که در بازار خودرو وجود دارد، این است که قیمت خودرو خارجی و داخلی بعد از گذشت زمان دچار تغییر می‌شود.

در شرایط عادی که تورم شدید وجود نداشته باشد، زمان می‌تواند تأثیر منفی روی ارزش خودرو داشته باشد؛ اما کاهش ارزش خودرو خارجی تحت تأثیر چه عواملی صورت می‌گیرد و چگونه می‌توان آن را محاسبه کرد؟ عوامل مختلفی در این زمینه تأثیرگذار هستند.

چرا افت قیمت خودرو خارجی مهم است؟

افت قیمت که همان کاهش ارزش خودرو است، می‌تواند یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیرگذار در زمان خرید خودرو باشد. فرض کنید که شما قصد خرید یک شاسی‌بلند چینی را داشته باشید که این روزها هم بازار خرید و فروش گرمی دارند. از طرف دیگر با صرف هزینه بیشتر می‌توانید یک خودروی ژاپنی با کیفیت را خریداری کنید. حتی ممکن است که هر دو خودرو از نظر امکانات و آپشن‌ها تا حد زیادی به یکدیگر نزدیک باشند. بنابراین طبیعی است که ترجیح می‌دهید با صرف هزینه کمتر، خودرویی به روز و با امکانات قابل قبول را خریداری کنید؛ یعنی همان خودروی شاسی‌بلند چینی. اما مسئله‌ای که ممکن است از دید شما پنهان بماند این است که بعد از گذشت دو یا سه سال، خودروی چینی شما با افت قیمت شدیدتری نسبت به همان خودروی ژاپنی مواجه می‌شود.

 

خودروهای خارجی تحت تأثیر کدام عوامل با افت قیمت روبرو می‌شوند؟

همان‌طور که برخی از عوامل مانند تغذیه نامناسب، بالا رفتن سن و کم‌تحرکی باعث می‌شوند که برخی از افراد نسبت به برخی دیگر با سرعت بیشتری دچار پیری شوند، خودروها هم با توجه به برخی دلایل، دچار استهلاک، فرسوده شدن و کاهش ارزش می‌شوند.

1- نحوه نگهداری

همان‌طور که در بالاتر هم توضیح دادیم، نحوه نگهداری از خودرو بسیار مهم است و تأثیر قابل توجهی روی قیمت خودرو خارجی می‌گذارد. شاید بپرسید چرا؟ پاسخ این است که شما برخی از عوامل مانند عدم محبوبیت یک خودرو، یا میزان گرم بودن بازار خرید و فروش را نمی‌توانید کنترل کنید. اما میزان مسافت پیموده شده توسط خودرو و نحوه نگهداری از آن، کاملا دست شماست. به عبارتی شما حتی می‌توانید با نگهداری مناسب از خودرو، در شرایطی که بازار به نفع شما نیست، خودروی خود را با قیمت مناسبی در بازار دست دوم به فروش برسانید. چرا که همیشه خریداران به میزان تمیز بودن خودرو اهمیت زیادی می‌دهند. بنابراین اگر خودروی خود را به خوبی نگهداری می‌کنید، افت قیمت آن کمتر خواهد بود.

2- میزان کارکرد

میزان کارکرد خودرو را به عبارتی می‌توان سن خودرو هم دانست. معمولا سن خودرو را به چند بازه زمانی تقسیم کرده و با توجه به آن، میزان افت قیمت خودرو را محاسبه می‌کنند. به صورت کلی از یک دقیقه تا یک سال که از عمر خودرو گذشته باشد، خودرو بین ۱ تا ۵ درصد نسبت به مدل صفر آن، کاهش قیمت را تجربه می‌کند. این کاهش قیمت برای خودرویی که عمری بین ۱ تا ۵ سال داشته باشد، می‌تواند بین ۵ تا ۲۰ درصد باشد و خودروهایی که بیش از ۵ سال کار کرده باشند، معمولا تا ۲۵ درصد افت قیمت پیدا می‌کنند.

3- مسافت طی شده

قطعا با این مورد به خوبی آشنایی دارید. میزان مسافت پیموده شده توسط خودرو، نشان می‌دهد که این خودرو به چه میزان در سفرهای جاده‌ای و داخل شهری رفت و آمد داشته است. هر چه این رقم بالاتر باشد، نشان می‌دهد که خودروی مورد نظر کارکرد بیشتری داشته و احتمالا دچار استهلاک شده است. البته میزان استهلاک خودرو به نحوه نگهداری از آن هم وابسته است. به طوری که ممکن است یک خودرو با میزان مسافت پیموده شده بیشتر، از نظر فنی عملکرد بهتری نسبت به خودرویی داشته باشد که نگهداری صحیحی از آن صورت نگرفته اما مسافت کمتری را پیموده است.

 

منبع: سایت لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 ماه پیش ...

خدا کنه هرچی زود تر این خودرو ها افت کنه بلکه یکم بازار لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. درست بشه. الان خرید یک ماشین ساده دیگه شده آرزو

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...