رفتن به مطلب

نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی چیست و چه کاربردی دارد؟


yasaman-es

پست های پیشنهاد شده

Click here to enlarge



نگهدارنده ارتودنسی یا در اصطلاح دندانپزشکی، ریتینر ارتودنسی به وسیله ای گفته می شود که به منظور ثبات دندان های اصلاح شده و پیشگیری از جابجایی و بازگشت آنها به حالت اولیه، پس از تکمیل مراحل  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  بر سطح دندان ها نصب می شود. نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینرها، انواع مختلفی داشته و استفاده از آنها با توجه به تشخیص دندانپزشک، نوع ارتودنسی مورد استفاده و حالت دندان ها متفاوت خواهد بود.


ارتودنسی دندان چیست؟

توجه به وضعیت قرارگیری و نحوه چیدمان دندان ها، به ویژه دندان های جلو در فک بالا اهمیت بسیار زیادی در زیبایی چهره اشخاص داشته و از موارد بسیار مهم و تاثیرگذار در اصلاح طرح لبخند به شمار می آیند. 
لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  از جمله روش های پرطرفدار و موثر در اصلاح طرح لبخند بوده و علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری، از بروز پوسیدگی های دندانی، عفونت و شکستگی های پنهان در دندان ها جلوگیری خواهد نمود.  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. ،  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. ، ارتودنسی دیمون،  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. ، ارتودنسی لینگوال و ارتودنسی فانکشنال از انواع روش های ارتودنسی دندان هستند که به منظور اصلاح طرح لبخند و حفظ سلامتی دهان و دندان از آنها استفاده خواهد شد



نگهدارنده ارتودنسی و یا ریتینر چیست؟

نگهدارنده ارتودنسی و یا ریتینر ارتودنسی دندان به ابزاری گفته می شود که با اعمال یک نیروی خارجی، به اثبات موقعیت و وضعیت جدید دندان ها پس از یک دوره 
لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. ، کمک نموده و تا بازسازی کامل استخوان های اطراف دندان، از ایجاد تغییر شکل و بازگشت به حالت اولیه آنها پیشگیری خواهد نمود.



همچنین بخوانید:
لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.


نگهدارنده ارتودنسی و یا ریتینر چیست؟

نگهدارنده ارتودنسی و یا ریتینر ارتودنسی دندان به ابزاری گفته می شود که با اعمال یک نیروی خارجی، به اثبات موقعیت و وضعیت جدید دندان ها پس از یک دوره 
لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. ، کمک نموده و تا بازسازی کامل استخوان های اطراف دندان، از ایجاد تغییر شکل و بازگشت به حالت اولیه آنها پیشگیری خواهد نمود.

Click here to enlarge




کاربرد نگهدارنده ارتودنسی دندان چیست؟

کمک به ثبات و عدم تغییر شکل دندان های اصلاح شده پس از انجام ارتودنسی، از مراحل و اقدامات بسیار مهم در افزایش رضایتمندی مراجعین و کاهش بدشکلی های مجدد پس از ارتودنسی دندان می باشد. استفاده نگهدارنده ارتودنسی و یا ریتینر دندان، از مهمترین و ضروری ترین مراحل تکمیلی این درمان به شمار آمده و بسته به نظر پزشک معالج مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نگهدارنده ارتودنسی علاوه بر تاثیر در ثابت نمودن موقعیت دندان ها و کمک به ایجاد نظم و ترتیب در چیدمان آنها، تاثیرات بسیار زیادی بر مرتب نمودن دندان ها و ایجاد فضای مناسب به منظور رشد صحیح و اصولی دندان های عقل نیز داشته و از بروز نهفتگی های این دندان پیشگیری خواهد نمود.



انواع نگهدارنده ارتودنسی و یا ریتینر

نگهدارنده های ارتودنسی دندان به دو شکل کلی ثابت و متحرک بوده و در انواع مختلفی طراحی و تهیه می شوند. نگهدارنده های متحرک ارتودنسی دندان خود به دو شکل هالی و اسیکس و نگهدارنده های ثابت 
لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  به شکل ثابت در پشت دندان ها قرار گرفته و طرفداران بیشتری را به خود اختصاص می دهند.
ریتینر ثابت ارتودنسی دندان: این نوع از نگهدارنده معمولا قابلیت تحرک و جابجایی نداشته و پس از یک دوره کامل درمانی، به منظور اثبات دندان ها مورد استفاده قرار می گیرد



 

همچنین بخوانید: لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.





مدت زمان استفاده از ریتینر دندان

مدت زمان استفاده از نگهدارنده ارتودنسی معمولا به وضعیت دندان ها و نظر دندانپزشک بستگی داشته و در بازه زمانی چند ماه تا چند سال مورد استفاده قرار داده می شود. از نگهدارنده های ارتودنسی یا ریتینر دندان، در روزهای نخست پس از ارتودنسی به صورت شبانه روزی و در سال های بعدی به صورت شبانه استفاده خواهد شد.

ریتینر و نگهدارنده های متحرک


1- ریتینر هالی

این نوع نگهدارنده، قابلیت تحرک و جابجایی داشته و از دو بخش پلاستیکی، جهت قرار دادن ریتینر در سقف دهان و یک بخش سیمی شکل جهت ثبات و کنترل دندان های جلویی و شکل صحیح آنها استفاده می شود. این نوع از نگهدارنده ها محکم و مقاوم هستند و قابلیت تغییر اندازه و سایز را نیز خواهند داشت.

2- ریتینر اسیکس

این نوع از نگهدارنده ها به صورت روکش پلاستیکی و تلقی روی دندان ها قرار گرفته و حالتی شفاف و روشن دارند. این نوع از ریتینرها به دلیل برخورد دندان های فک بالا و پایین، سایش پیدا نموده و طول عمر کمتری دارند.

Click here to enlarge


مراقبت از نگهدارنده های ارتودنسی

مراقبت و نگهداری از نگهدارنده ارتودنسی دندان، اهمیت بسیار زیادی داشته و به افزایش طول عمر این وسیله، آن کمک شایان ذکری خواهد نمود. توصیه می شود ریتینر را دور از حرارت، نور مستقیم و رطوبت قرار داده و پیش از استفاده، حتما این وسیله را با آب سرد شستشو دهید. شستشو و نظافت نگهدارنده ارتودنسی، تاثیر فراوانی در کاهش رشد باکتری های رطوبت دوست داشته و ریسک ابتلا به پوسیدگی دندانی را کاهش می دهد.


Click here to enlarge


شستشوی نگهدارنده های ارتودنسی با مسواک و شوینده های مخصوص، مانع از رشد باکتری های داخل آن شده و سلامت ریتینر را تضمین می نماید. در صورت استفاده دائمی و چند ساله از نگهدارنده ها توصیه می شود، حداقل سالی یک مرتبه به دندانپزشک خود مراجعه نموده و ریتینر خود را تعویض نمایید. باید توجه داشت در موارد خاصی مانند موارد زیر، در صورتی که شخص وسواس جویدن ناخن یا اشیا داشته، مبتلا به دندان قروچه باشد، نوازنده آلات موسیقی بوده و یا اگر دچار چرخش شدید فک و یا دندان هستند، استفاده از ریتینرهای مستحکم و ویژه ضروری بوده و با توجه به نظر پزشک معالج 
لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  برای مراجعین تجویز می گردد.

منبع :
لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...