رفتن به مطلب

توضیح گوگل درباره تگ های هدینگ و تاثیر آنها در سئو


پست های پیشنهاد شده

جان مولر یکی از کارمندان گوگل اخیرا درباره تگ های هدینگ توضیحاتی داده است. نحوه استفاده از تگ های هدینگ و تاثیر تگ های هدینگ در  لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.  را بطور کامل شرح داده است در این مطلب از وبسایت درسیاتو همراه ما باشید. در دیدار جان مولر با تعدادی از وبمستر ها یک نویسنده از جان مولر پرسید: آیا تگ های هدینگ هنوز هم در سئو تاثیر دارند و بهترین روش استفاده از آنها چیست ؟ ابتدا چند خطی به عنوان مقدمه و پیش نیاز برایتان شرح میدهیم و سپس به سوال ها و جواب های رد و بدل شده به میان آنها میپردازیم،باما همراه باشید.

 

ابتدا مروری کنیم بر تگ های هدینگ در گذشته….

در ابتدای سال 2000 میلادی تگ های هدینگ (H1,H2,H3) مهم ترین فاکتور های مدنظر گوگل در رتبه بندی سایت ها بود و شما مجبور به استفاده و بکاربردن کلمات کلیدی در این تگ ها جهت کسب توجه و در نتیجه گرفتن رتبه ایی از سمت گوگل بودید. اما این فاکتور برای مدت زیادی مهم باقی نماند و رفته رفته اهمیت خودرا از دست داد و دیگر یک فاکتور اساسی باقی نماند،حال سوال ها و ابهامات گسترده ایی پیش می آید که اکنون چه تصمیمی باید درباره این تگ ها گرفت و نحوه استفاده از تگ های هدینگ چگونه است و آیا هنوز هم بکار بردن کلمات کلیدی در آنها در سئو تاثیری دارد یا خیر.

رفته رفته اینکار برای وبمستر ها تبدیل به یک عادت نوشتاری شد،یک عمل و عادت نوشتاری که باید رعایت میشد و قاعده خاصی برای آن وجود نداشت فقط میدانستیم که باید از آن استفاده کنیم وگرنه به قول پدر مادرها که کودکان خودرا میترسانند توسط گوگل تنبیه میشدیم و جایی برایمان در صفحات گوگل نبود! کم کم ابهاماتی برای وبمستر ها پیش آمد که آیا هنوز هم باید به همان عادت پایبند باشیم و از کلمات کلیدی در این تگ ها استفاده کنیم یا خیر و بطور کلی بهترین روش استفاده از این تگ ها چیست ؟

 

جان مولر توضیحی درباره این تگ ها در گذشته میده و سپس پاسخ سوال را میدهد

جان مولر پاسخ به سوال را با بازگو کردن همان عادت ها و فاکتور هایی که در سال 2000 بود و کمی قبل تر به آن اشاره کردیم شروع میکند و در ادامه میگوید که استفاده از کلمات کلیدی در این تگ ها هنوز هم تاثیر خودرا دارند هم در القای حس بهتر و فهماندن موضوع مطلب برای خواننده مطلب و هم نشان دادن تاکید خود در کلمه کلیدی مدنظرتان برای ربات های گوگل.

جان مولر گفت که گوگل تگ های هدینگ را میخواند و به این معنا برداشت میکند که نوشته های زیر آن تگ مربوط به کلماتی هستند که در آن تگ بکار رفته است و در حال توضیح آن هستند و به کاربر کمک میکنند تا در مقاله بهتر دنبال موضوعی که میخواهند درباره آن مطالعه کنند بگردند.

 

جان مولر چنین میگوید…

استفاده از تگ های هدینگ در مطلب هم باعث بهبود تجربه و راحتی کاربر میشه و هم باعث درک بهتر مفاهیم توسط ربات های گوگل،بطور کلی گوگل از این تگ ها جهت درک بهتر مطالب موجود در یک صفحه و پی بردن به محتوای آن استفاده میکنه و به خودی خود باعث رتبه بهتری گرفتن در نتایج گوگل نمیشود.

 

همچنین جان مولر صراحتا بیان کرد که این عقیده که برخی از افراد گمان میکنند تگ های H1 مهمتر از H2 هستند و همچنین H2 از H3 مهم تر هست کاملا غلط و اشتباهه و اینکه برخی افراد کلمه کلیدی اصلی خودرا در تگ H1 قرار میدهند و کلمات کلیدی که به مراتب اهمیت کمتری دارند را در H2 و H3 و و و و قرار میدهند کاملا اشتباه است و هیچگونه تاثیری ندارد.

بطور کل تگ های هدینگ تاثیر آنچنان زیادی همانند سالهای گذشته در سئو ندارند و فقط موجب درک بهتر مطلب توسط ربات های گوگل،راحت تر بودن کاربر و همچنین ایجاد یک صفحه مرتب و دسته بندی شدن مطلب شما میشود.

 

اما نحوه استفاده درست از تگ های هدینگ چیست؟

جان مولر توضیحاتی را درباره گذشته استفاده از این تگ ها و همچنین تاثیر کنونی آنها در سئو و مواردی دیگر داد و حالا چند کلمه ایی درباره استفاده بهتر از این تگ ها داده است که آنرا باهم میخوانیم.

 

جان مولر میگوید..

ما برای خود اینگونه تفسیر میکنیم که وقتی یک تگ هدینگ بالای یک متن یا تصویر و یا هرچیز دیگری هست نوشته های موجود در آن تگ توصیف کننده آن چیزی هستند که در زیر آن قرار دارند بنابر این به ما کمک میشود تا محتوای یک صفحه را بهتر برسی کنیم و در صورت استفاده بهینه و مناسب از تگ های هدینگ ما بهتر میتوانیم یک صفحه وب را آنالیز کنیم و به عناصر موجود در آن پی ببریم.حال با وجود کلمات کلیدی در تگ های هدینگ و با توجه به مهم بودن آن کلمه و وجود گسترده آن در کل محتوا و مطلب باعث میشود که ما آن مطلب را برای آن کلمه کلیدی رتبه بندی کنیم اما به آن معنا نیست که اگر شما کلمه کلیدی را تگ های هدینگ به کار ببرید به معنای قطعی رتبه گرفتن شما و یا نگرفتن شما باشد.

 

بنابر این تگ های هدینگ فاکتور رتبه بندی در سئو نیستند ؟

تگ های هدینگ بر خلاف گذشته که به مدت یک دهه فاکتور اصلی و مهمی در رتبه بندی صفحات بودند دیگر چنین اهمیتی ندارند و میتوان گفت که 99 درصد اهمیت خودرا از دست داده اند و اگر شما در یک کلمه کلیدی نتایج بدست آمده را مشاهده کنید ممکنه ببینید که صفحاتی هستند که حتی از تگ های هدینگ استفاده نکرده باشند و یا اگر استفاده کردند کلمه کلیدی در آنها وجود ندارد ولی با این اوصاف بازهم در نتایج بهتر از خیلی سایت هایی هستند که کلمات کلیدی را در تگ های هدینگ خود دارند! رسالت تگ های هدینگ تغییر کرده و تنها برای درک بهتر محتوا توسط موتور های جستجو هست و حتی میتوان از این منظر نگاه کرد که همین بهتر فهمیدن مطلب توسط موتور های جستجو شاید بتواند به رتبه بندی بهتر شما کمک کند!

 

جان مولر توضیح میدهد که استفاده از کلمات کلیدی در تگ های هدینگ معیار رتبه بندی نیست:

بنابر این به این نتیجه میرسیم که به این شکل نیست که با استفاده از کلمات کلیدی در تگ های هدینگ ناگهان رتبه صفحه و سایت شما بهبود پیدا کند! و فقط موجب این میشود که موتور های جستجو بهتر محتوا را درک کنند و در کلمات مرتبط با آن مطلب شمارا رتبه بندی کنند در نتیجه کاربرانی را به سمت سایت شما بفرستند که دنبال آن مطلب هستند و یا شما به دنبال آن ها هستید.

 

مولر رسالت تگ های هدینگ را توضیح میدهد و کمی درباره گفته هایش شفاف سازی میکند:

به این فکر نباشید که اگر از تگ های هدینگ استفاده کنید و موتورهای جستجو بهتر مطلب شمارا درک کنند باعث میشود که ناگهان به رتبه یک و صفحه یک گوگل بیایید! بنابر این به شما توصیه میکنم از تگ های هدینگ بطور مناسب،اندازه و بهینه استفاده کنید و تنها هدفتون در گام اول بهینه سازی مطلب برای کاربر و دوم بهینه سازی برای موتور های جستجو از نظر فهماندن و درک بهتر برای آنها باشید و به آن به چشم یک فاکتور ضروری که ناگهان شمارا از این رو به آنرو میکند نگاه نکنید. وسلام عليكم ورحمة الله وبركاته 

 

خلاصه مطلب و جمع بندی وبسایت درسیاتو از گفته های جان مولر:

شاید مطلب بالا و گفته های جان مولر کمی برایتان گیج کننده و گنگ باشد و به وضوح مفاهیم این مطلب را درک نکرده باشید بنابر این در انتهای این مطلب میخواهم تا با توجه به تجربه و مطالعه شخص خود بنده که در زمینه سئو و قاعدتا تگ های هدینگ داشته ام این مطلب و گفته های جان مولر را برایتان بازگو کنم. جان مولر صراحتا بیان کرد که برخلاف سال های گذشته استفاده از کلمات کلیدی در تگ های هدینگ معجزه ایی بوجود نمیاورد و 99 درصد تاثیر خودرا از دست داده است.استفاده از تگ های هدینگ فقط باعث درک بهتر مطالب و محتوای شما توسط گوگل میشود و کار کاربر را در مطالعه مطلب و بدست آوردن چیزی که دنبالش هست راحت تر میکند. با توجه به گفته های جان مولر،من علی خاکبازان مدیر وبسایت درسیاتو به شما کاربران عزیز توصیه میکنم که از تگ های هدینگ به چند علت استفاده کنید و کلمات کلیدی را در آنها قرار دهید به 2 علت:

 

  • اول اینکه با توجه به گفته های جان مولر استفاده از تگ های هدینگ کار موتورهای جستجو را در فهم مطلب راحت تر میکند و آنها مطلب را بهتر درک میکنند بنابر این راه خوبی برای شناساندن کلمه کلیدی شما به آنها و تاکیدتان بر کلمه ایی که میخواهید در آن رنک بگیرید میباشد!
  • دوم اینکه استفاده از کلمات کلیدی واقعا تجربه کاربری خوبی را به بازدیدکنندگان شما میدهد و باعث میشود کاربران راحت تر موضوعات دلخواهشان را پیدا کنند و همچنین حرفه ایی بودن و دست به قلم بودن شمارا نشان میدهد.

 

ولی در آخر باید بدانید که تگ های هدینگ به هیچ وجه تاثیر معجزه آسایی در سئو ندارد و تنها نحوه استفاده خوب از تگ های هدینگ باعث میشود که شما بتوانید موضوع مطلب و محتوای خود را بهتر به اطلاع موتور های جستجو برسانید و کاربرانتان را در خواندن بهتر مطلب یاری نمایید.

 

منبع : لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

  • 2 ماه پیش ...

تگ های هدینگ از جمله تگ های html سئویی هستند که از اهمیت بالایی برخوردارند. چند عامل در هر صفحه وجود دارد که موتور های جستجو در نگاه اول آن ها را بررسی می کند و کلمه کلیدی و موضوع صفحه را از آن ها میفهمند. یکی از آن عوامل هدینگ ها به خصوص هدینگ یک می باشد. این تگ های اچ تی ام ال از h1 تا h6 هستند. البته نکته ای که دارند این است که هر صفحه می تواند به هر تعدادی از هر کدام از آن ها داشته باشد به جز تگ h1. تگ های h1 مهم ترین موضوع و سر تیتر اصلی هر صفحه را نشان می دهند. شما هیچوقت نمی توانید چند موضوع بسیار مهم در هر صفحه داشته باشید. برای همین اگر بسیتر از 1 تگ h1 در صفحه استفاده کنید به سئو سایتتان آسیب می رسد.

آموزش سئو در چند سال اخیر بسیار رونق پیدا کرده و اکثر صاحبان کسب و کار ها به دنبال یادگیری آن افتاده اند. حتی سئو باعث ایجاد مشاغل و درآمد برای خیلی از مردم شده است. بسیاری از شرکت ها از طریق همین سئو کسب درآمد می کنند. لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. برای یادگیری همین نکته های جزئی و کلی در سئو اهمیت دارد. شما می توانید سئو را به صورت تجربی بیاموزید اما شاید زمان زیادی را از دست بدهید. البته نا گفته نماند که سئو یک علم تجربیست نمی توانید همه چیز را با آموزش های آکادمی و مقالات یاد بگیرید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...