رفتن به مطلب

همکاری اپل و سامسونگ برای تولید مودم های 5G


پست های پیشنهاد شده

براساس اظهارات یکی از مدیران اپل که در جریان درگیری‌های قانونی میان این شرکت و کوالکام بیان شده‌اند، اهالی کوپرتینو مذاکراتی را به‌منظور تأمین مودم‌های 5G با دو شرکت سامسونگ و مدیاتک برگزار کرده‌اند. علاوه‌بر این دو شرکت، اینتل، که تأمین مودم‌های ارتباطی موجود روی آیفون‌های فعلی را بر عهده دارد هم از دیگر شرکت‌هایی است که برای تأمین این مودم‌ها با اپل مذاکره می‌کند.

مابین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶، اپل برای تأمین این تراشه‌های ارتباطی تنها به سراغ کوالکام می‌رفت؛ اما از ابتدای ۲۰۱۶، اینتل نیز درکنار کوالکام تأمین مودم‌های مورد استفاده در محصولات اپل را برعهده داشت. در عین حال، سرانجام در سال ۲۰۱۸، ساکنان کوپرتینو وظیفه‌ی تأمین مودم‌های ارتباطی را صرفا به اینتل واگذار کردند. یکی از مدیران دست‌اندرکار در زنجیره‌ی تأمین قطعات اپل ، روز جمعه ادعا کرده که شرکت متبوعش، مدیاتک و سامسونگ را هم به‌عنوان گزینه‌هایی برای تأمین مودم‌های ارتباطی نسل پنجم (5G) مدنظر قرار داده‌اند.  شبکه‌های ارتباطی نسل پنجم در سال جاری به‌تدریج شروع به فعالیت می‌کنند و سرعت‌هایی بالاتر از سرعت ارائه‌شده توسط فناوری‌های ارتباطی نسل چهارم (4G) را فراهم می‌کنند.

از سوی دیگر، کمیسیون تجارت فدرال ایالات‌متحده کوالکام را به اقدامات انحصارگرایانه در زمینه‌ی واگذاری حق مالکیت معنوی متهم می‌کند. به‌ ادعای این کمیسیون، هدف کوالکام از این کار حفظ جایگاهش به‌عنوان تولید‌کننده‌ی اصلی تراشه‌های ارتباطی رده‌بالا بوده است.

در دادگاه فدرال سن‌خوزه در ایالت کالیفرنیا، بلوینس ادعا کرد که اپل از مدت‌ها پیش به‌دنبال استفاده از تأمین‌کنندگان مختلف برای مودم‌های مورد استفاده در محصولاتش بوده است. در عین حال، ساکنان کوپرتینو قراردادی را با کوالکام به امضا رسانده‌ بوده‌اند که به موجب آن وظیفه‌ی تأمین مودم‌ها به‌طور اختصاصی به کوالکام واگذار می‌شد. در مقابل، بخش قابل‌توجهی از هزینه‌ای که به‌عنوان حق استفاده از مالکیت معنوی از سوی اپل به کوالکام پرداخت شده بود، مجددا به ساکنان کوپرتینو بازپس داده می‌شد.

در سال ۲۰۱۳، استفاده از مودم‌های تولیدشده توسط اینتل در آیپد مینی ۲ پایان یافت؛ چرا که در صورت استفاده از مودم‌های ساخت اینتل، اپل هزینه‌ی بازپرداخت‌شده از سوی کوالکام را از دست می‌داد و همین مسئله باعث می‌شد تا استفاده از تراشه‌های اینتل از نظر اقتصادی برای ساکنان کوپرتینو به‌صرفه نباشد. اما سال گذشته، هنگامی که مذاکره بر سر قیمت با کوالکام طبق انتظارات اپل پیش نرفت، تولید‌کننده‌ی آیفونپروژه‌ای موسوم به «Antique» را کلید زد؛ هدف این پروژه یافتن تأمین‌کننده‌ی دوم برای مودم‌های ارتباطی بود.

هرچند مابین سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ استفاده از مودم‌های کوالکام در برخی از آیفون‌های تولیدی ادامه داشت؛ اما شکایت اپل از کوالکام در سال ۲۰۱۷ باعث شد تا همکاری تجاری آن‌ها به‌پایان برسد. به توصیف بلوینس، رابطه‌ی این دو شرکت «در حالتی عمیقا منفی»‌ به پایان رسید؛ پایانی که به‌معنی تبدیل شدن اینتل به تنها تأمین‌کننده‌ی مودم‌های اپل بود.

البته بلوینس به این مسئله اعتراف کرده است که اپل در نظر داشته تا اینتل را به تنها تأمین‌کننده‌ی مودم‌های مورد استفاده در اپل واچ تبدیل کند. شایان ذکر است که از سال ۲۰۱۷، با استفاده از تراشه‌های ارتباطی کوالکام در ساعت اپل، این ابزار امکان ارتباط مستقل به اینترنت را پیدا کرد.

این مدیر اپل اذعان داشته که مذاکره با شرکت کره‌ای سامسونگ، که با گوشی‌های سری گلکسی و نوت به رقابت با آیفون می‌پردازد، به‌عنوان «شرایطی ایده‌آل تلقی نمی‌شود»؛ اما سامسونگ هم‌اکنون بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی قطعات مورد استفاده توسط ساکنان کوپرتینو است.

همچنین این مدیر اپل بیان داشت نه‌تنها به نتایج تصمیم‌گیری‌های اپل در رابطه با تأمین‌کننده‌ی مودم‌های 5G این شرکت اشاره نکرد؛ بلکه اطلاعاتی در رابطه با پشتیبانی یا عدم پشتیبانی آیفون‌های ۲۰۱۹ از فناوری 5G هم ارائه نداد. لازم به ذکر است که پیش از این گزارشی توسط بلومبرگ منتشر شده بود که به عدم پشتیبانی از ارتباط نسل پنجم در آیفون تا سال ۲۰۲۰ اشاره می‌کرد.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...