رفتن به مطلب

آموزش عکاسی حرفه ای با آیفون در قالب 12 نکته کلیدی


didnegar

پست های پیشنهاد شده

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.
هرکسی می‌­تواند یک آیفون را بردارد و عکس بگیرد، اما ایجاد یک تصویر واقعاً عالی، نیاز به یک عکاس با مهارت بیشتر دارد. گرفتن عکس‌­های شگفت‌انگیز با یک آیفون در واقع بسیار ساده است؛ در صورتی که از برخی دستورالعمل­‌های مهم مانند فوکوس، نوردهی، ترکیب­‌بندی و ویرایش عکس، پیروی کنید. در این مقاله، با استفاده از توضیح 12 تکنیک اصلی به آموزش عکاسی حرفه ای با آیفون می‌پردازیم که هر عکاسی که با موبایل عکس می­‌گیرد باید آنها را بداند.‌


1. لنزها را تمیز کنید
اگر شما به تازگی کار عکاسی با موبایل را شروع کرده‌اید، باید قبل از هر چیز بر روی این 12 تکنیک مسلط شوید. حتی اگر شما یک عکاس ماهر آیفون هستید، ممکن است متوجه شوید که برخی از این نکات و فنون را نمی­‌دانستید.  پس بیایید آموزش عکاسی حرفه ای با آیفون را با ما تجربه کنید و با تمام چیزهایی که برای گرفتن عکس­‌های شگفت انگیز با آیفون خود نیاز دارید آشنا شویم!

لنزها در عکاسی حرفه ای با آیفون از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند. آیفون شما زمان زیادی را در جیب شما، در کیف یا دست شما می­‌گذراند و در نتیجه کثیف خواهد شد. گرد و خاک، چربی و اثر انگشت روی لنز، تأثیر زیادی بر کیفیت عکس‌های شما خواهد گذاشت.

‌اگر شیشۀ لنز شما کثیف باشد، تلاش برای گرفتن عکس‌­های عالی بی‌فایده است. کثیفی، مسیر نور ورودی به سنسور دروبین را مسدود می‌­کند و لکه­ و کدری بر روی عکس شما بر جای می­‌گذارد. یک لنز تمیز، شما را از گرفتن یک عکس صاف و واضح با آیفونتان، مطمئن خواهد کرد.


شما باید هر بار که گوشی خود را برای عکس گرفتن به کار می­‌گیرید، لنزها را تمیز کنید. از  پارچه نرم مخصوص لنز استفاده کنید. در صورت استفاده از تمیزکننده‌های سخت، شیشۀ روی لنز خراش بر می­‌دارد و این امر کیفیت تصویر را کاهش می­‌دهد.

2. فوکوس را تنظیم کنید
مهم‌­ترین چیزی که باید هنگام عکاسی حرفه ای با آیفون به آن توجه داشته باشید، این است که مطمئن شوید سوژه شما در هنگام فوکوس، واضح است. برای تنظیم فوکوس در دوربین آیفون، می­‌توانید به راحتی بر روی صفحه، جایی که سوژه شما قرار دارد، ضربه بزنید. یک مربع زرد کوچک برای تأیید نقطه فوکوس، ظاهر می­‌شود. اگر سوژه شما در حال حرکت است، دقت کنید که درست قبل از آنکه عکس بگیرید، به صفحه ضربه بزنید تا مطمئن شوید در فوکوس هستند.


هنگامی که شما خوشحال هستید که یک عکس واضح از سوژه خود گرفته‌­اید، می­‌توانید با استفاده از برنامه­­‌های بسیاری که برای محو کردن پس‌­زمینه به عنوان بخشی از فرآیند ویرایش شما وجود دارند، توجه بیشتری را به آنها جلب کنید.


3. تنظیم نوردهی به صورت دستی
اجازه دادن به دوربین برای تنظیم نوردهی بر روی نقطه فوکوس، همیشه ایده‌­آل نیست. به عنوان مثال، اگر سوژه در قسمت تاریک کادر قرار داشته باشد، می­تواند منجر به این شود که تصویرِ کلی، بیش از حد نوردهی شده (خیلی روشن) و یا بالعکس خیلی تاریک شود.


در ios 8، اپل برای عکاسی حرفه ای با آیفون، یک ابزار نوردهی دستی جدید را معرفی کرد. هنگامی که فوکوس را با ضربه زدن بر روی صفحه تنظیم کردید، آیکون خورشید کوچک در کنار مربع فوکوس، ظاهر می‌شود. هنگامی که نماد خورشید را می‌­بینید، به سادگی با انگشت صفحه را بالا یا پایین بکشید تا نوردهی را تنظیم کنید.

بالا کشیدن، کل تصویر را روشن و پایین کشیدن آن را تاریک خواهد کرد. وقتی که از نوردهی تصویر راضی شدید، انگشت خود را از روی صفحه بردارید. این تنظیم نوردهی دستی به شما اجازه می‌­دهد کنترل بیشتری بر ظاهر تصویر نهایی داشته باشید.


4. از زوم کردن استفاده نکنید
برای عکاسی حرفه ای با آیفون می‌توانید از گزینه زوم کردن استفاده کنید. برای این کار می‌توانید با نزدیک­‌کردن یا دورکردن دو انگشت روی صفحه، به آن دسترسی داشته باشید. این کار یک نوار لغزنده در پایین صفحه نشان می‌­دهد که شما می‌­توانید با استفاده از آن بر روی سوژه زوم کنید و چشم‌­انداز نزدیک‌­تری از سوژه خود بدست آورید.

متاسفانه این یک زوم دیجیتال است و اپتیکال نیست. در واقع، چیزی که با یک زوم دیجیتال اتفاق می‌­افتد، این است که تصویر با زوم شما کراپ می­‌شود؛ در زوم دیجیتال هرچه بیشتر زوم کنید، منجر به از دست رفتن مقدار قابل توجهی از کیفیت تصویر می­‌شود.

اگر می‌­خواهید عکس سوژه دور را بگیرید، از زوم استفاده نکنید، نزدیک­‌تر بروید و از دوربین در حالت عادی بدون زوم استفاده کنید. در نهایت تصویری به مراتب با کیفیت‌­تر خواهید داشت.

به صورت جایگزین می‌­توانید تصویر خود را در حین ویرایش، کراپ کنید تا نمای نزدیکتری از سوژه بدست آورید. کراپ کردن (بریدن) بعد از گرفتن عکس، کنترل بیشتری بر اینکه چه مقدار از تصویر را می­‌خواهید حذف کنید، به شما می‌­دهد.


در این مثال، فانوس دریایی و قایق در قسمت دوردست بندرگاه بودند و در تصویر اصلی بسیار کوچک به نظر می­‌رسیدند. چون راهی برای نزدیکتر شدن برای گرفتن عکس بهتر نداشتم، تصویر را کراپ کردم تا به نظر برسد از مقدار واقعی، به سوژه نزدیک‌تر بودم.

5. دوربین خود را ثابت نگه دارید
نگه داشتن دوربین به طور ثابت، در هنگام عکاسی حرفه ای با آیفون و عکس گرفتن در نور کم یا در هنگام شب، بسیار مهم است. هنگامی که در این شرایط عکس می­‌گیرید، دوربین آیفون نیاز دارد که از شاتر سرعت پایین استفاده کند تا اجازه دهد نور بیشتری با سنسور برخورد کند. مشکل این امر این است که هر حرکت دوربین، منجر به یک تصویر مات می­‌شود.


برای اجتناب از گرفتن عکس‌های تار با آیفون، باید گوشی را با هر دو دست و یا آن را روی یک سطح محکم نگه دارید تا گوشی شما ثابت باشد. همچنین می‌­توانید از یک سه پایه آیفون با قاب آن استفاده کنید. سه پایه­‌های بسیاری وجود دارند که مخصوصاً برای آیفون طراحی شده­اند. مثل GorrillaPod توسط Joby .

هنگام استفاده از سه پایه شما می­‌توانید با استفاده از دکمه تایمر در سمت چپ صفحه دوربین، دقت بیشتری داشته باشید. دوربین را بر روی 3 پایه قرار داده و تایمر را روی 3 ثانیه تنظیم کنید.

زمانی­‌که عکس در حال گرفته شدن است، به هیچ وجه به گوشی دست نزنید که بدین معنی است که وقتی در حال گرفتن عکس هستید، دوربین کاملاً بی حرکت خواهد بود. این کار کمی زیاده روی است اما می­‌تواند در برخی شرایط با نور بسیار کم، مفید واقع شود.


‌ترفند دیگر در عکاسی حرفه ای با آیفون این است که هدفون خود را به آیفون متصل کرده و از دکمه­‌های تغییر صدا بر روی هدفون ، به عنوان دکمه شاتر استفاده کنید. این به این معنی است که شما می‌توانید گوشی را بر روی سه پایه قرار دهید و با لمس فیزیکی آن عکس بگیرید، بدون اینکه دوربین شانس کوچکی برای تکان خوردن داشته باشد.

6. از قانون یک ­سوم استفاده کنید
رسیدن به فوکوس و نوردهی درست، در عکاسی حرفه ای با آیفون بسیار مهم است. اما ترکیب‌بندی نیز به همان اندازه حائز اهمیت است. بدون ترکیب­‌بندی خوب، عکس شما به احتمال زیاد، چشمگیر نخواهد بود.

قانون یک سوم یکی از مفیدترین تکینیک­‌های ترکیب­‌بندی در عکاسی حرفه ای با آیفون است. این یک مفهوم مهم برای یادگیری است چون می­‌توان آن را در همه انواع عکاسی بکار برد تا تصاویری بیافریند که جذاب و متعادل باشند.

قانون یک سوم، همانطور که در زیر نشان داده شده است، شامل تقسیم ذهنی تصویر شما با استفاده از دو خطی افقی و دو خط عمودی است. سپس عناصر مهم در صحنۀ خود را در کنار آن خطوط و یا در نقاطی قرار دهید که همدیگر را قطع می­‌کنند.


شما باید سعی کنید سوژه خود را با یکی از خطوط عمودی قرار دهید. اگر یک افق در عکس شما وجود دارد، باید با یکی از خطوط افقی در خط باشد. ایده‌­ای که پشت قانون یک سوم نهفته است، این است که ترکیب خارج از مرکز برای یک عکس جالب‌­تر ایجاد می­‌شود.

در آیفون، می­‌توانید یک شبکه (Grid) را بر روی صفحه نمایش دهید که زمانی که سعی دارید یک عکس را ترکیب­‌بندی کنید، به شما کمک می‌­کند.

برای نمایش شبکه، مسیر (Settings⟶ photos&camera) را دنبال کرده و سپس شبکه را روشن کنید. ( Turn the Gird on )


برای مبتدیان در عکاسی با آیفون بسیار مفید است که Grid را روشن بگذارند زیرا به آموزش چشم شما کمک می‌کند. در این مثال، کودک در خط عمودی سمت راست قرار دارد و با خط افقی پایینی هماهنگ است.

مثل همیشه، قوانین ساخته می‌­شوند تا شکسته شوند! گاهی اوقات شرایط نیازمند یک رویکرد متفاوت است. در این مثال، پسر من در مرکز کادر قرار دارد. به طور معمول به این کار مطلقاً نه می­‌گویید ولی اینجا جواب می‌­دهد زیرا به حس جنگل اطرافش اضافه می‌­کند و یک داستانی تخیلی ایجاد می‌شود.


مهم است که قبل از شکستن قانون، آن را یاد بگیرید! پس یاد بگیرید با استفاده از قانون یک سوم، عکس‌­های خود را ترکیب­‌بندی کنید، سپس زمانی که از آن راضی هستید، سعی کنید آن را بر روی هدف بشکنید و تأثیر متفاوتی در تصویر خود ایجاد کنید. مانند همیشه در عکاسی، از آزمایش نترسید، ممکن است از نتایج آن شگفت زده شوید.

7. استفاده از خطوط هدایتگر
خطوط هدایتگر می‌­توانند ابزار ترکیبی بسیار مفید دیگری در عکاسی حرفه ای با آیفون باشند. استفاده از خطوط هدایتگر در یک عکس می‌­تواند به فوکوس چشم بیننده بر روی سوژه اصلی کمک کند و چشم را عمیق‌­تر در تصویر هدایت کند. این یک تکنیک ساده است که شامل استفاده از خطوط عمودی، افقی یا همگرا برای تمرکز بر روی سوژه تصویر شماست.


در این مثال، خطوط همگرا از نرده­‌ها روی سکوی پرش در (Salthill,Galway) ، چشم شما را به سمت پله­‌ها هدایت می­‌کنند که متعاقباً دید شما را به سمت آسمان هدایت می‌­کند.

زمانی که با آیفون خود عکس می­‌گیرید، همیشه باید از هر خطوط برجسته در کادر آگاه باشید چون ممکن است توجه بیننده را از سوژه مورد نظر، منحرف کند. شاید لازم باشد موقعیتی که از آن عکس می­‌گیرید را تغییر دهید تا بتوانید بیشترین خطوط را در صحنه خود ایجاد کنید.


8. از دورنماهای مختلف عکس بگیرید
شما در هر مکانی که عکس می­‌گیرید، همیشه باید به نکات جایگزینِ منظره، نگاه کنید. اغلب مبتدیان در عکاسی با آیفون از موقعیت ایستاده، عکس می­‌گیرند؛ اما زیبایی آیفون این است که به قدری کوچک و سبک است که می‌­تواند در مکان­‌هایی که یک دوربین بزرگ­تر کارایی کم‌تری دارد، مورد استفاده قرار گیرد.


در عکاسی حرفه ای با آیفون، شما باید نشستن و عکس گرفتن از سطح زمین را نیز در نظر بگیرید (مانند مثال بالا). این تکنیک برای ایجاد یک چشم انداز منحصر به فرد از صحنه شما، که مردم به صورت ایستاده نمی‌­توانند ببینند، عالی است.

همچنین می‌­توانید از ارتفاع بالا برای القا کردن چشم یک پرنده، از سوژه خود عکس بگیرید. در این مثال، پسر من برای اولین بار در بازی گلف، توپ را داخل سوراخ انداخت. با عکاسی مستقیم از بالا، توانستم خوشحالی او برای دست آوردش را ثبت کنم، در حالیکه توپ را نیز در سوراخ نشان می­‌دادم.


اگر از هر زاویه‌ دیگری عکس می‌­گرفتم، امکان این کار وجود نداشت. مزیت عکاسی دیجیتال این است که شما می‌­توانید هر اندازه که می‌­خواهید، از دورنماهای مختلف عکاسی کنید، سپس فقط آنهایی را که خوب نشدند، حذف کنید.

9. مراقب پس‌­زمینه­‌های منحرف­‌کننده باشید
اگر یک پس­‌زمینه شلوغ در عکس‌­های خود دارید، می‌­تواند توجه شما را از سوژه مورد نظر، منحرف کند. اگر پس‌­زمینه عکس شما تعداد زیادی رنگ متضاد و حواس‌­پرت کننده داشته باشد، بهترین راه حل در این وضعیت برای عکاسی حرفه ای با آیفون، تبدیل عکس، به تصویری سیاه و سفید است.


با حذف تمام رنگ‌ها، حواس‌­پرتی از بین می‌­رود. در اصل، بخش‌های پشتِ بافنده، در رنگ‌های مختلف بودند و تمام توجه را از صورت او که باید نقطه کانونی تصویر باشد، بر می­‌داشتند.


راه حل دیگر، اجتناب از پس زمینه­های شلوغ است. یک راه برای انجام این کار این است که پایین بروید و از آسمان به عنوان پس‌­زمینه خود استفاده کنید. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌­کنید، این کار واقعاً به سوژه شما کمک می‌­کند که به چشم بیاید. این عکس همچنین نمونه خوبی از خطوط هدایتگر و قانون یک سوم است که قبلاً بحث شد.

10. چندین عکس بگیرید
عکاسی حرفه ای با آیفون فقط به گرفتن یک عکس محدود نمی‌شود. اگر چیزی را دیدید که نظر شما را جلب می­‌کند، فقط یک عکس نگیرید و به این امیدوار نباشید که همان یک عکس، بهترین شود. احتمال گرفتن یک عکس خوب با اولین شات بسیار کم است. شما باید از زوایا و فواصل مختلف عکس بگیرید.


به مرور عکس‌های خود ادامه دهید، به دنبال ایده باشید که چه چیزی جواب می­‌دهد و چه  چیزی جواب نمی­‌دهد. اگر یک زاویه یا نقطه خوب از نظر خود پیدا کردید، از آن موقعیت چند عکس بگیرید. این به شما کمک می­‌کند تا مطمئن شوید که یک عکس که به خوبی ترکیب‌بندی شده است، گرفته­‌اید که در فوکوسی واضح است.

موبایلگرافی
زیبایی عکاسی دیجیتال و لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است. با آیفون این است که شما می­‌توانید تمام عکس‌هایی که خوب نشدند را حذف کنید و موارد زیادی وجود خواهد داشت که خوب از آب در نیایند! همچنین از گرفتن عکس های بد نترسید. هیچکس آنها را نخواهد دید.


این چهار عکس، تنها عکس‌هایی بودند که در سفر اخیر به رودخانه شانون، طولانی­‌ترین رودخانه  ایرلند، در آنها خوشحال بودم.

لینک ها تنها برای اعضای سایت قابل نمایش است.
وقتی آنجا بودم، تقریباً 100 عکس گرفتم، اما اکثر آنها به خاطر مسائل مختلف، غیر قابل  استفاده بودند و به طور عمده دلیل آن، شرایط نوریِ با نور کم بود؛ در حقیقت من مستقیماً از خورشید عکس می­گرفتم! هیچکس، هیچ وقت، 96 عکس دیگری را که آن روز گرفتم نخواهد دید!

11. استفاده از حالت پانوراما
شرایط ویژه‌­ای وجود دارد که در آن، دوربین استاندارد صحنه‌­ای را که سعی دارید ثبت کنید را نمی­‌تواند نشان دهد. برای مثال، ممکن است بخواهید یک عکس از یک منظره وسیع، منظره یک شهر، یا یک ساختمان بزرگ بردارید. اما نمی­‌توانید همه چیز را در کادر جا دهید. در اینجا، برای عکاسی حرفه ای با آیفون باید از حالت پانوراما استفاده کنید.

آموزش عکاسی پانوراما با آیفون
برای دسترسی به حالت پانوراما، می­‌توانید صفحه دوربین را به سمت چپ بکشید تا Pano selected را مشاهده کنید. سپس دوربین را عمودی نگه دارید (در جهت تصویر) طوری که در سمت چپ صحنه مورد نظر شما، قرار داشته باشد.

حالا به دکمه شاتر ضربه بزنید و به آرامی دوربین را به سمت راست هدایت کنید تا صحنه را کامل ثبت کنید. زمانی که به انتهای آن رسیدید، کافی است دوباره به دکمه شاتر ضربه بزنید تا متوقف شود.

آموزش عکاسی حرفه ای با آیفون
حالت Pano (پانوراما) از سنسور حرکت موجود در آیفون استفاده می‌­کند. هنگام چرخش در امتداد صحنه، سعی کنید که پیکان را روی خط زرد رنگ نگه دارید و هر بار که پیکان از خط خارج می­‌شود، دوربین را کج کنید. چرخش آرام، این اطمینان را به شما می‌­دهد که تصویر بهتری بگیرید.

12. عکس‌های خود را بیش از حد ویرایش نکنید
یادگیری نحوه ویرایش حرفه ای عکس‌ها در آیفون به چیزی بیشتر از دانستن چگونگی استفاده از ابزار موجود در برنامه‌­ها نیاز دارد. همچنین مستلزم مقاوت در برابر میل به استفاده بیش از حد از برنامه­‌ها و یا افکت­‌های قوی هنگام ویرایش عکس است. بسیاری از مبتدیان در عکاسی حرفه ای با آیفون، به اشتباه فکر می‌کنند که استفاده از برنامه‌های ویرایش عکس، یک عکس بد را به یک عکس خوب تبدیل می‌کند.

عکاسی با موبایل
قبل از استفاده از هر برنامه‌­ای، باید بر روی گرفتن یک عکس واضح با ترکیب­‌بندی خوب تمرکز کنید. برنامه­‌های کاربردی می‌­توانند برای بهبود یک عکس خوب، به خوبی کار کنند نه یک عکس بد!

رایج ترین اشتباه در عکاسی حرفه ای با آیفون ، استفاده بیش از حد از برنامه­‌های عکاسی HDR است. HDR می­‌تواند برای بیرون آوردن جزئیات از دست رفته در عکس‌­های تاریک مفید باشد اما باید با خویشتن‌­داری مورد استفاده قرار گیرد.

در این مورد من از ابزار HDR موجود در برنامه Snapspeed با تنظیم حداکثر، استفاده کردم. سپس پرنده­‌هایی را با استفاده از برنامه Aliensky و یک رعد و برق با استفاده از برنامه Lenslight را به عکس اضافه کردم.

عکاسی حرفه ای با آیفون
اما تصویر اصلی برای شروع خیلی تاریک بود بنابراین زمانی که اثر HDR را بکار بردم، آن را با آشفتگی اشباع شده به پایان رساندم. من به تصویر، پرنده و رعد و برق اضافه کردم تا نشان دهم اگر این کار خارج از اصول مورد استفاده قرار گیرد چقدر می­‌تواند مضحک باشد. این اشتباهی است که من سالها مرتکب شدم!

بنابراین عکس‌­های آیفون خود را با خودداری ویرایش کنید. تنها اثراتی را اعمال کنید که زیبایی طبیعی عکس را افزایش می‌­دهد. هنگام تنظیم نوردهی و تنظیم رنگ، مراقب اشباع شدن و آشفتگی رنگ‌ها باشید. اگر فکر می­‌کنید از روی عرشه به دریا افتاده­‌اید (کار را اشتباه انجام داده­‌اید)، تنظیمات را به حالت اول بازگردانید.


اکنون از نکاتی که در مورد عکاسی حرفه ای با آیفون ذکر کردیم، متوجه شدید عکاسی با آیفون در نگاه اول ساده به نظر می‌­رسد. اما وقتی شروع به کاوشی عمیق­‌تر می­‌کنید، درمی­‌یابید واقعاً آنقدرها هم ساده نیست.

ترفندها و تکنیک‌­های شناخته شده بسیاری برای عکاسی حرفه ای با آیفون وجود دارد که می‌توانید برای بهبود عکس‌­های آیفون خود از آن­ها استفاده کنید و ما فقط توانستیم تعدادی از آنها را در یک مقاله به این شکل به اشتراک بگذاریم.

اما خبر خوب: هنگامی که شما واقعاً عکاسی با آیفون را درک کردید، عکس‌­هایی خواهید گرفت که هیچکس باور نخواهد کرد این عکس‌­ها با یک گوشی آیفون گرفته شده‌ ­است!

به همین دلیل است که افراد بسیاری در حال حاضر دورۀ آموزش عکاسی حرفه ای با ایفون دیدنگار را به پایان رسانده‌­اند. همین حالا در دوره آموزش عکاسی حرفه ای با آیفون ما ثبت نام کنید و در عرض چند ساعت، عکس­‌هایی فوق‌­العاده با آیفون خواهید گرفت که همه آنها را می‌پسندند! برای اطلاعات بیشتر از دوره آموزش عکاسی حرفه ای با ایفون، اینجا کلیک کنید.

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

بایگانی شده

این موضوع بایگانی و قفل شده و دیگر امکان ارسال پاسخ نیست.

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...