رفتن به مطلب

افزایش تولید سنسور 3D دوربین توسط سونی


پست های پیشنهاد شده

باتوجه به اشتیاق شرکت‌های‌ تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند همچوناپل نسبت‌به حسگرهای سه‌بعدی دوربین، انتظار می‌رود که این شرکت یعنی سونی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی حسگر دوربین، در سال ۲۰۱۹ میلادی حسگرهای سه‌بعدی بیشتری تولید کند. 

براساس گفته‌های ساتوشی یوشیهارا، مدیر بخش حسگرهای دوربین سونی، تراشه‌های دوربین سه‌بعدی سونی در دوربین اصلی و سلفی گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ حال آنکه سونی برای افزایش توان پاسخ‌دهی به تقاضای بازار، تولید این سنسور‌ها را از تابستان سال جاری افزایش داده است. یوشیهارا در بین صحبت‌های خود از بیان برنامه‌‌ها و هدفگذاری شرکت سونی برای تولید سنسورهای سه‌بعدی امتناع کرد. وی تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که در شرایط کنونی، کسب‌و‌کار در حوزه‌ی حسگرهای سه‌بعدی بسیار سودآور است و بر درآمد سال مالی این شرکت که از ماه آوریل آغاز می‌شود، تأثیرگذار خواهد بود. 

چشم‌انداز سونی برای عرضه‌ی حسگر سه‌بعدی، بر صنعت گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی تأثیرگذار خواهد بود. از آنجایی که این رویکرد، باعث تشویق کاربران به ارتقا گوشی‌های هوشمندشان می‌شود، درنتیجه شاهد کاهش رکود اقتصادی در بخش موبایل خواهیم بود. سونی در راستای رسیدن به هدف خود، ابزارهای نرم‌افزاری را در اختیار توسعه‌دهندگان خارجی قرار می‌دهد تا بتوانند تراشه‌های سونی را آزمایش کنند. همچنین توسعه‌دهندگان بتوانند با توسعه‌ی اپلیکیشن‌هایی، راهکارهای بهتری برای ارتباطات ازطریق ایجاد چهره‌ی مجازی کاربران و خرید آنلاین قرار دهند. یوشیهارا که بیش از یک دهه در صنعت دوربین‌ گوشی‌های هوشمند مشغول فعالیت است، در ادامه‌ی صحبت‌های خود گفت:

باتوجه به آنچه شاهد آن هستم، دوربین گوشی‌های هوشمند تغییرات قابل‌توجهی خواهند داشت و انتظار می‌رود شاهد دوربین‌های سه‌بعدی روی گوشی‌های هوشمند باشیم. ممکن است سرعت پذیرش شرکت‌های مختلف برای پشتیبانی از حسگر سه بعدی متفاوت باشد، ولی دیر یا زود حسگر سه بعدی در گوشی‌های هوشمند پذیرفته می‌شود. 

سونی تقریبا تأمین حدود نیمی از نیاز بازار تراشه‌ی دوربین را برعهده دارد و شرکت‌هایی همچون اپل، آلفابت و سامسونگ الکترونیکس از حسگرهای دوربین سونی در محصولات خود استفاده می‌کنند. البته باتوجه به توافقنامه محرمانه بودن شرکت‌های طرف قرارداد سونی، یوشیهارا در توضیحات خود از ذکر نام شرکت‌هایی که از حسگر سونی استفاده می‌کنند امتناع کرد. براساس اخبار منتشرشده از سوی برخی منابع آگاه با موضوع و در میان گذاشتن این اطلاعات با خبرگزاری بلومبرگ، انتظار می‌رود که هواوی از حسگرهای سه‌بعدی سونی برای نسل بعدی گوشی‌های هوشمند خود استفاده کند.  سونی تنها سازنده‌ی تراشه‌های سه‌بعدی بازار نیست و شرکت‌هایی همچون  Lumentum Holdings Inc و STMicroelectronics NV با شرکت کره‌ای در رقابت هستند تا بتوانند از چنین فناوری‌هایی برای باز کردن قفل گوشی‌های هوشمند ازطریق فناوری بیومتریک تشخیص چهره، همچنین بهبود عمق‌سنجی در جهت بهبود تصویربرداری در نور شب بهره‌مند شوند.

یوشیهارا در ادامه‌ی صحبت‌‌های خود گفت که فناوری سونی ازنظر دقت و فاصله، با فناوری نور ساختاریافته (structured light) در تراشه‌های فعلی تفاوت‌هایی دارد. سونی در فناوری Time of Flight، پالس‌های نور نامرئی را به حسگر دوربین ارسال کرده و زمان بازگشت را اندازه‌گیری می‌کند. به این فاصله‌ی زمان، اصطلاحا مدت پروازی یا ToF گفته می‌شود. یوشیهارا در اظهارات خود اعلام کرد که حسگرهای سه‌بعدی می‌توانند مدل‌های سه‌بعدی با جزییات دقیقی را در فاصله‌ی ۵ متری ایجاد کنند. یکی دیگر از کاربردهای این حسگرها مربوط‌به بازی‌های موبایلی می‌شود که می‌توانند شخصیت‌های مجازی ایجاد کنند که با محیط دنیای واقعی در ارتباط باشند یا برای ژست‌های کنترلی با حرکت دست به‌کار برده شوند.

هنوز میزان تقاضای بازار برای فناوری سونی بررسی نشده است ولی به‌نظر می‌رسد اگر میزان علاقه‌ی کاربران به فناوری سه‌بعدی به‌اندازه‌ی کافی زیاد باشد، این امر بر بازار گوشی‌های هوشمند تأثیرگذار باشد. براساس اعلام IDC، در سال ۲۰۱۸ میلادی عرضه‌ی سالیانه‌ی گوشی‌های هوشمند در بازار جهانی با کاهش ۳ درصدی رو‌به‌رو بود. این در حالی است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ شاهد رشد ۲.۶ درصدی باشیم. همچنین، یوشیهارا اعلام کرد با وجودی که سازندگان گوشی‌های هوشمند به‌سمت استفاده از سه یا تعداد بیشتری حسگر دوربین روی گوشی‌های هوشمند خود حرکت می‌کنند، استفاده از دو تراشه‌ی سه‌بعدی روی دستگاه‌های هوشمند، یکی برای پنل جلویی و دیگری برای پنل پشتی کفایت می‌کند. 

در جریان مصاحبه مطبوعاتی انجام‌شده با یوشیهارا، سونی چند نمونه از گوشی‌های هوشمندی را که از حسگر سه‌بعدی دوربین پنل پشتی خود پشتیبانی می‌کنند، به‌نمایش گذاشت. در یکی از اپلیکیشن‌ها، کاربران توانستند با ژست‌های حرکتی دست در بازی مجازی، همچون جادوگران فرمان‌هایی را به‌اجرا درآورند. در یکی دیگر از اپلیکیشن‌ها، گوشی هوشمند توانست عرض اتاق را اندازه‌گیری کند. در کاربرد دیگری در ماهیگیری مجازی، ماهی مجازی توانست پشت و جلوی اشیای واقعی حرکت کند. یوشیهارا در ادامه گفت:

مهم‌ترین فناوری برای سال آینده‌ی میلادی، چیزی است که بتواند کاربران را هیجان‌زده کند. 

ویرایش شده توسط mobin master
لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...