رفتن به مطلب

تولید اپل درکشوری غیر ازچین


پست های پیشنهاد شده

شرکت های تولید و تامین کننده قطعات  اپل درصورت اعمال تعرفه‌های جدید از طرف دولت آمریکا همچنان به فعالیت در چین ادامه می دهند،فقط در صورت افزایش میزان تعرفه‌های بسیار زیاد این موضوع تغیرر خواهد کرد.

با وجود کشمکش های سیاسی وتجاری بین آمریکا و چین شرکت بزرگ اپل و شرکایش زنجیره‌ی تولید خود را ارزیابی می‌کنند. طی اخبارموثق بدست آمده از سوی ممنبعی آگاه تأمین‌کنندگان اپل به این نتیجه خواهند رسید که اگر سطح تعرفه‌ها ۱۰ درصد باشد، می‌توانند به فعالیتشان در چین ادامه دهند؛ اما اگر آمریکا این رقم را به سمت ۲۵ درصدافزایش دهد، به انتقال خط تولیدشان در نقطه ی دیگری از جهان خواهند کرد.

جنگ تجاری میان این دو غول تجاری جهان دارای که بزرگترین اقتصادهای جهان نیز هستند، تاکنون تأثیری بر آیفون‌های تولید چین که اکثرشان توسط فاکسکان در چین تولید می‌شوند و در سرتاسر جهان توزیع می‌شوند، نداشته است. اما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، ماه گذشته به وال‌استریت ژورنالگفت که ممکن است تعرفه‌ها دامن‌گیر گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌های تولید چین نیز بشوند.

مدت زمان زیادی است که اپل محصولات خود را از آیفون و آیپد گرفته تامک‌بوک و دیگر کامپیوترهای مک، در چین به تولید می رساند . در حال حاضر زنجیره‌ی تولید آن‌ها از صدها شرکت تشکیل شده است که در نهایت کار همه‌ی آن‌ها توسط مونتاژکننده‌هایی از قبیل Foxconn و پگاترونتکمیل و به بازرا های جهانی عرضه می شود. اپل به درخواست برای اظهارنظر پاسخی نداد و فاکسکان و Pegatron نیز از اظهارنظر در این زمینه سر باز زدند.

شرکای تجاری اپل به‌میزان زیادی به این شرکت وابسته و تابع خواسته‌های آن هستند. نقل‌مکان بخش‌هایی از این شبکه‌ی گسترده‌ی تولید تحت پشتیبانی اپل، برای این شرکت کار بسیار دشوار و پرهزینه ای است. به‌نظر می‌رسد آن‌ها در حال حاضر صبر کرده‌اند تا نتیجه جدال میان چین آمریکامشخص شود.یکی از شرکای اپل پیشنهاداتی مبنی برمحل‌های جایگزین جهت تولید محصولات غیر از iPhone ارائه داده است، اما مدیران اپل اعلام کرده اند که در حال حاضر نیاز به انجام چنین کاری نیست. اما حالا درصورت بالا رفتن تعرفه‌ها ممکن است این موضوع تغییر کند؛ که البته شاید این‌طور نشود، زیرا مذاکرات پیچیده‌ای بین واشنگتن و پکن برای رسیدن به یک توافق تجاری شروع شده است و شاید سبب کاهش برخی تعرفه‌ها شود که امسال وضع شدند. اپل به‌دلیل محبوبیت کمتر از انتظار آیفون‌های جدید، در شرایط دشواری قرار دارد و افزایش قابل‌توجه عوارض واردات، مشکلات بیشتری را برای آن‌ها بوجود خواهد آورد.

اگر نرخ عوارض واردات ۱۰ درصد باشد و شامل حال همه‌ی محصولات اپل شود و این شرکت هم قیمت محصولاتش را افزایش ندهد، سود هر سهم اپل تنها یک دلار کاهش می‌یابد. سود هر سهم اپل در سال ۲۰۱۹ به‌طور میانگین ۱۳.۳۲ دلار تخمین زده می‌شود. درصورت اعمال تعرفه‌ی سنگین‌تر ۲۵ درصدی، باز هم با درنظر گرفتن عدم افزایش قیمت محصولات، میزان کاهش سود هر سهم به حدود ۲.۵ دلار می رسد.

تیم کوک در سال‌های نخست مدیریتش در شرکت اپل، در صحبت راجع به افزایش تولیدات شرکتش در آمریکا این‌گونه پاسخ می‌داد که توانایی‌های موجود در چین برای تولید محصولاتشان مناسب‌تر است، اما در ماه‌های اخیر او دیدگاهش را تغییر داده و گفته اینکه آیفون در آمریکا تولید نمی‌شود، صحت ندارد. برخی قطعات این گوشی هوشمند، مانند پوشش شیشه‌ای نمایشگر آن، در آمریکا تولید و برای مونتاژ به چین فرستاده می‌شوند.

 

لینک به دیدگاه
به اشتراک گذاری در سایت های دیگر

مهمان
این موضوع برای عدم ارسال قفل گردیده است.
×
×
  • اضافه کردن...